Da fikk jeg en ukjent artist; Israel Nash Gripka - Rain Plans.
Jeg satt meg ned med ingen forventninger, og det er jeg litt glad for. Jeg forventet egentlig det værste, men her fikk jeg igrunn noe helt annet. Synes dette var litt deilig å høre på, har hørt gjennom albummet tja, kanskje 10 ganger, et par ganger under eksamenslesing, middagslaging, og såklart bare for selve lyttens del.
Albummet er igrunnen ganske bra etterhvert, når man venner seg litt til artisten. Liker veldig godt vokalen, mye varians, og bra stemmebruk. Dette er jo HELT klart innenfor progsjangeren (som jeg selv elsker).
Drar kjapt Paraleller til andre artister jeg liker å høre på; Porcupine Tree, Big Bang, Madrugada. Det var ikke så værst. Dog er det et countrypreg over dette.
En analyse av albummet vil være noe som; Litt lekent, melankolsk, og passer godt for høst/vinter. Det var godt å sette seg ned, på en av de mest regnfulle dagene; setter på Rain Plans. Lukker øynene, faller tilbake i hvilestilling.. og slumrer litt. Instrumentalt er de over gjennomsnittet. Vokalmessig er bra. Det jeg likte best, er sammensetningen av vokal vs instrumenter. Det flyter litt inni til tider, og det er helt i harmoni i mine ører. Det jeg ikke liker, er at noen sanger kan virke litt like, og monotome. Men det er jo et album, så det er vell meningen. Jeg så forøvrig nominent sin kommentar om at dette er et skikkelig drittalbum. Det er jeg uenig i. Jeg har fått en ny artist jeg skal se nærmere på.
Hvis du liker Prog-rock, som har litt melankolsk preg, er dette absolutt et album du bør lytte til. Anbefaler å få tak i på CD eller FLAC, var stor forskjell fra Spotify.
Om selve lydbildet: Bredt stereoperspektiv, luftig og gøy detaljnivå, samt behagelige instrumenter. Kunne vært litt mere punch i trommene, men ellers, så vil jeg si dette er produsert bra.
Jeg gir albummet 7/10.
Begrunnelse til dette er;
+ God vokal
+ Prog
+ Bredt og fint stereobilde
- Trommene faller ikke HELT i mine ører
- Country inspirert
- Litt monotomt / Kjedelig
Stereo: Sony TA-FA777ES, Dynaudio Audience 72SE, Kingrex 384 Dac. JohnBlue/Xindak Kabling.