Aaakkurat, ja. Anmelde The Who i Albumstafetten? Her er det vanskelig å ikke bare adoptere en haug med fordommer og vedtatte sannheter i stedet for å prøve å skrive sin egen mening om materialet. Dessuten kan fort ens eget inntrykk også være litt satt, og ikke basert på grundig lytting og analyse fra senere tid, men la meg nå prøve:
The Who kjenner jo alle fra før, (De som mot formodning ikke kjenner dem, får bare late som til de har hørt nok til at de også er med på notene.) men bandet ble altså startet i London i 1964 av Roger Daltrey, Pete Townshend, John Entwistle og Keith Moon. The Who er like viktige og like store (Vel, kanskje ikke målt i salgstall.) som både Rolling Stones og The Beatles.
Who's Next er The Who's femte studiolbum, og er oppfølgeren til konseptalbumet "Tommy" og det avsindig flotte live-albumet "Live At Leeds", og hadde dermed store sko å fylle.
Who's Next begynte som restene av et overdådig, eksperimentelt, publikums-interaktivt, "multimedia"/rock opera-prosjekt som hadde arbeidstittelen "Lifehouse", som Pete Townshend arbeidet med som en verdig oppfølger til Tommy. Dette tok helt av, og viste seg å være overambisiøst for resten av bandet, og Townshend fikk faktisk et nervøst sammenbrudd av arbeidet med prosjektet. Det mer tradisjonelle albumformatet bandet endte opp med å spille inn, ble altså "Who's next".
Albumet var veldig nyskapende i 1971, og var blant de første som brukte synthesizer i rock-sjangeren. Det er variert, fra den folkrock-baserte Baba O'Riley, via den lettvinte blusriff-låta Won't Get Fooled Again, litt tam 70-talls pianopop i starten av The Song Is Over (men den tar seg opp litt innover i låta.)
og en klassisk rockeballade i Behind Blue Eyes. Sistesporet, Won't get Fooled Again er det mest rocka, og min favoritt sammen med Baba O'Riley.
Plata er litt mer "seriøs" og musikalsk enn de første The Who-albumene. Instrumentalt og teknisk sett er den mer avansert, og glimrende arrangert og produsert. Bandet "finner seg sjæl" på "Who's Next", har jeg inntrykk av.
Selv liker jeg dem litt bedre når gasspedalen er limt i gulvet og Pete Townshend slår trommesettet til Keith Moon i småbiter med gitaren sin etter siste låt.
Så, karakteren: Denne blir vanskelig. Musikkhistorien sier jo at dette er et av de mest betydningsfulle rock'n'roll-albumene noensinne, og å gi den noe lavere enn full pott vil av enkelte oppfattes som ren blasfemi, men på den annen side er det musikk fra den tiden jeg personlig sette høyere (Sabbath, Zeppelin, Purple, etc.), og jeg må innrømme at selv om jeg har "Who's Next" i hylla, er det svært sjelden den blir spilt.
Jeg velger å gjøre det slik:
Subjektiv 1971-karakter: 9/10
Objektiv 2013-karakter: 7,5/10