Man kommer vel ikke stort sett nærmere avskrive en bil som en feilkonstruksjon...
Zomby_Woof skrev:Jeg har italiensk sykkel. Jeg fikk mer lyst til å kjøpe nytt av samme merke da jeg fikk vite at den aktuelle modellen produseres i Taiwan.
Italia er store på produkter til industrien, på både ventiler og kompressorer. Så italienerne kan hvis de vil.Zomby_Woof skrev:Jeg har italiensk sykkel. Jeg fikk mer lyst til å kjøpe nytt av samme merke da jeg fikk vite at den aktuelle modellen produseres i Taiwan.
Hva er du egentlig mener denne setningen og hva er hensikten med tråden? Jeg oppfatter den som uthenging av et bilmerke basert på en setning jeg ikke en gang tror du kjenner realitetene bak.noruego skrev:Man kommer vel ikke stort sett nærmere avskrive en bil som en feilkonstruksjon...
Mitt inntrykk ut fra skumlesing fra cuoresportivo.no er at medlemmene der har et mer nyansert syn på bilholdet enn Alfa entusiaster her på forumet.Trondmeg skrev:Da har du ikke fått med deg mye om Alfa Romeo-entusiastene, anonym. De ekte entusiastene kjenner både styrker og feil/svakheter og har ingen problemer med å dele dette. Fanatikere derimot gjør ikke det. Alfa's tilhengerskare er sjelden fanatikere, men mennesker som setter pris på spydspissdesign og glede gjennom opplevelse. Det finnes andre kvaliteter i denne verden enn de rent statistiske
ALFA ROMEO
31st out of 32
Last years position 28th out of 30
Cars needing repair work 47%
Average repair cost £420
Star model 166 (99-05)
Alfa has a poor track record in our reliability surveys. This year its worst model, the GTV (96-03), recorded a shocking 77 failures per 100 cars, with the GT (05-) just behind at 68 per 100. Just under a third of all Alfa failures were down to the axles and suspension, with engine faults the next biggest issue causing more than 15% of problems.
Hva er en dårlig bil? Hvilke kvaliteter skal en vektlegge?Trondmeg skrev:Jeg kan ikke si at jeg har sett så mange Alfa-folk her inne som benekter at også de bilene har sine feil og mangler. Men de er heller ikke dårligere enn andre merker. Jeg mistenker deg for å tenke på forumfanatikere med hang til enkelte andre merker. . . .
Yep! Tror ikke Valentinos Infinito er plaget med skjeve wireføringer under krankhuset, eller rammerør som sprekker rundt styrelageret.Gago skrev:garantert kvalitetshevingZomby_Woof skrev:Jeg har italiensk sykkel. Jeg fikk mer lyst til å kjøpe nytt av samme merke da jeg fikk vite at den aktuelle modellen produseres i Taiwan.
Hvilke kvaliteter som vektlegges er vel opp til den enkelte å vurdere. Jeg har alltid stilt spørsmål om hva kvalitet er. Det er ingen fasitsvar på det slik jeg ser det. I min verden er f.eks. kjøreglede og eierglede kvaliteter (om enn subjektive) som vektlegges.Anonym skrev:Hva er en dårlig bil? Hvilke kvaliteter skal en vektlegge?
Med tanke på feilprosenten i denne undersøkelsen og det store antallet biler som er med så kommer Alfa Romeo dårlig ut med tanke på feil. Fortsatt kan den gi en god kjøreopplevelse og eierglede og de nye Alfaene kjører vel omtrent like bra som en BMW eller Ford.
Hvis du er en entusiast Trondmeg, og derfor ikke har problemer med å dele feil og svakheter, hvorfor fortsetter du i innlegg etter innlegg å forsøke og overbevise (deg selv?) om at Alfa ikke har flere feil enn andre merker?Trondmeg skrev:Da har du ikke fått med deg mye om Alfa Romeo-entusiastene, anonym. De ekte entusiastene kjenner både styrker og feil/svakheter og har ingen problemer med å dele dette. Fanatikere derimot gjør ikke det.
Denne tråden er forøvrig veldig tendensiøs og jeg tviler på at trådstarter har annen agenda enn å sverte et hedersmerke.
Ikke så langt iallefall. Men den har ikke gått mer en 1200 km heller da. De har vanvittig snøring på produksjon med kompositter i Taiwan.Zomby_Woof skrev:Yep! Tror ikke Valentinos Infinito er plaget med skjeve wireføringer under krankhuset, eller rammerør som sprekker rundt styrelageret.Gago skrev:garantert kvalitetshevingZomby_Woof skrev:Jeg har italiensk sykkel. Jeg fikk mer lyst til å kjøpe nytt av samme merke da jeg fikk vite at den aktuelle modellen produseres i Taiwan.
Det kan nok stemme. Samme fabrikk produserte vel SAAB en tid, laaange limousiner og cabrioleter og disse ble påstått å ha bedre kvlitet på sammenskruingen enn de som kom fra Trollhättan.Valentino skrev:Nettopp! Hardnakkede rykter sier at de finskproduserte Porschene (Cayman, Boxter) har bedre byggekvalitet enn de som settes sammen i Stuttgart...
norcad skrev:Hvis du er en entusiast Trondmeg, og derfor ikke har problemer med å dele feil og svakheter, hvorfor fortsetter du i innlegg etter innlegg å forsøke og overbevise (deg selv?) om at Alfa ikke har flere feil enn andre merker?Trondmeg skrev:Da har du ikke fått med deg mye om Alfa Romeo-entusiastene, anonym. De ekte entusiastene kjenner både styrker og feil/svakheter og har ingen problemer med å dele dette. Fanatikere derimot gjør ikke det.
Denne tråden er forøvrig veldig tendensiøs og jeg tviler på at trådstarter har annen agenda enn å sverte et hedersmerke.
Jeg har jobbet i flere år med kvalitetssikring i produksjonsindustri og vet hva kvalitet betyr. Jeg vet også at det er noe som heter "tilstrekkelig kvalitet". Hvis feilprosenten på Alfa er så høy som denne undersøkelsen påstår, innehar IKKE Alfa tilstrekkelig kvalitet. Langt derifra.
Selvfølgelig finnes det andre ting enn kvalitet som tiltaler en bilentusiast, og det er jo nettopp derfor både Italiensk og Fransk bilindustri har overlevd, tross til tider elendig kvalitet på produktene de har levert.
Jeg har eid to Citroen og to Fiat, så jeg har tidligere stillt i den klassen selv. Men etter at jeg ble gammel og lat synes jeg det er langt bedre med en kjedelig bil som bare går og går.
Forøvrig er ikke resultatet når det gjelder Alfa noen overraskelse i den undersøkelsen, derimot er jeg overrasket over at Honda tilsynelatende har tatt over hedersplassen fra Toyota, og ikke mins å se en Chrysler så høyt oppe på listen!!!!! Imponerende av Chrysler som har rykte på seg for ikke å være stort bedre enn Italienere........
Og bare for å nevne det, når Chrysler Voyager var på sitt verste, med defekte toppakninger og glødeplugger i tide og utide, satt det dessverre en Italiensk motor i de............
Bilen ble produsert mellom 1995 og 2005.pstraums skrev:Uten å være en ekspert på området, så tenker jeg at muligens har dette noe med det å gjøre at en Alfa GTV er MINST ti år gammel..
HCS skrev:Har eid en rød Alfa75. Skrudde aldri så mye bil som da jeg eide den. Men ingen bil som har gitt meg så mye glede heller på Vålerbanen. Noen har en autofil sjel, andre ikke. Bil er følelser, uansett feilprosent... Så ingen Opel, Toyota, Mazda el Ford på meg med det nærmeste 8)
For oss som er vant til gamle franske biler, er dette utrolig god kvalitet. 77 feil pr 100 biler, pyttsan, på en Citroën fra 1970-tallet måtte man regne med såpass mange barnesykdommer pr bil. Og el-systemet på gamle Jaguarer var konstruert av Lucas, the Prince of Darkness, sånn at man slett ikke kunne regne med at lykter og vindusviskere virket på samme dag.noruego skrev:Man kommer vel ikke stort sett nærmere avskrive en bil som en feilkonstruksjon...
Kjære deg, det var ikke bare Jags som hadde Lucas-systemer. Så og si hele sulamitten av britiske biler, motorsykler, marinemotorer etc hadde fornøyelsen. Lucas hadde noen mørke øyeblikk (bokstavelig talt), men har i det store og hele antakelig et litt ufortjent dårlig rykte kanskje, det fungert jo ellers også tilfredsstillende på mange doninger, herunder i maskineri i betydelige andeler av den norske marine og den norske fiskeriflåte.Asbjørn skrev:For oss som er vant til gamle franske biler, er dette utrolig god kvalitet. 77 feil pr 100 biler, pyttsan, på en Citroën fra 1970-tallet måtte man regne med såpass mange barnesykdommer pr bil. Og el-systemet på gamle Jaguarer var konstruert av Lucas, the Prince of Darkness, sånn at man slett ikke kunne regne med at lykter og vindusviskere virket på samme dag.noruego skrev:Man kommer vel ikke stort sett nærmere avskrive en bil som en feilkonstruksjon...
Nøyaktig 0%.Snickers-is skrev:Det er noe jeg ikke får til å stemme her. Dersom man kjøper 10 like biler. Hvor stor er sjansen for at tre av dem holder seg 110% feilfrie i løpet av et helt år?
Snickers-is skrev:
Q: Do you have any idea if the kit will work on Alfa Romeos? My 1963 Giulia has bullet connectors, a Lucas windshield wiper motor, and a variety of other Lucas components. Earlier Alfas had lots more Lucas stuff, such as starter motor and generator, so I imagine it's more suited to them. On a different note, did Alfa's change from Lucas to Bosch signify the end of the of the 'Italian masochistic' era?
Jun-09-05
A: This will work with the Lucas portions. The Bosch change was a misbeggoten effort to work around the simultaneous Italian/British Stevedore Strikes of the early 70s.
Bosch K-jtronic er et ganske velfungerende system så du slipper sannsynligvis de fleste problemer utenom rust med en einser.digiman skrev:Er selv en stor GTI fan og drømmer om å kunne få meg en garasje for å bygge opp en MK1 GTI til 100% original fofattning Driftsikker? Sikkert ikke, men spiller det noen rolle? Blir ikke noe moro om du ikke får noe å skru på. Spør du meg tar det en av gledene vekk fra å eie en slik type bil.
Har du en Rallye eller Gti?Brasse skrev:Eg kjøpte jo nettopp brukt Peugeot 106 med nesten 200.000 på klokka. Men ville ikkje hatt verken Toyota Corolla, Alfa Romeo 147 eller Golf GTI istedetfor. Kva betyr vel høg feilprosent når eiergleden er så stor?