Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og litt mer nerding.... Karene fra «Japan» og en ung og anemisk Steven Wilson. Det svinger det.

    Basspillet til Mick Karn hadde mye å si for lyden av «Japan». 😊

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ikke minst bærer basspillet denne låten. (Av og til er vel videoene best sett gjennom en sveisemaske, men uansett).

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har vært mye frem og tilbake, men tror jeg skal investere litt i en platespiller. Har slikt sett 100-vis av CD’er, men kan ikke helt se for meg å bruke CD når streaming er så godt oppe å gå. Da er en plass å lagre disse en bedre og mer logisk løsning. Savner å ha noe å fikle med og litt det å samle..... 😊

    Er så godt i gang med Moon, så RIAA fra Moon er en bankers. Er vel ansette og like god som noe annet. Minst. Gidder ikke å bruke tid på annet - i første omgang i hvert fall.

    Når det gjelder snurre, tror jeg jeg faller ned på Clearaudio. Spør meg ikke hvorfor, men liker det jeg ser og leser. Liker at de ser klassiske ut, de er tyskproduserte, enkle og at de synes å være litt som poteten: kan brukes til alt. Det er der anlegget mitt er og som jeg liker så godt. Ikke ekstremkvalitet i noen retning, bare jevnt godt. 😊

    C4DF40C3-6E4D-48B6-8266-6E5C85F44418.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og det ene leder til det andre.... Ryuichi Sakamoto er også flott. Er en fasinerende person. Versjonen med Sylvian er vel mer kjent, men synes denne er bedre.

     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    riaa kan være verdt å se på Primare.. ikke hestgærn pris og vinner jo tester den nye R35.
    Den gamle R32 er jo mulig å oppdrive til bra priser.

    Et annet merke som du har vært borti er jo Heed.. hatt den eksterne Riaa'n derfra 2 ganger.. meget vellydende til rimlelig peng :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er som sagt utrolig fornøyd med Moon. Heed og Primare er vel like bra, men holder meg til det jeg har. Kall meg gjerne feig.... 😉
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    riaa kan være verdt å se på Primare.. ikke hestgærn pris og vinner jo tester den nye R35.
    Den gamle R32 er jo mulig å oppdrive til bra priser.

    Et annet merke som du har vært borti er jo Heed.. hatt den eksterne Riaa'n derfra 2 ganger.. meget vellydende til rimlelig peng :)
    Hvordan går det ellers med deg i Malmbyen? Fortsatt i huset?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Liker tilnærmingen din beskrevet over/ under Einstein :) Det er mye å velge i, men beste valget er ofte det man "kjenner på" sjøl. Det er lett å la seg begeistre av andres valg som så viser seg å være nettopp det, for andre.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Liker tilnærmingen din beskrevet over/ under Einstein :) Det er mye å velge i, men beste valget er ofte det man "kjenner på" sjøl. Det er lett å la seg begeistre av andres valg som så viser seg å være nettopp det, for andre.
    Ja, er lett å la seg rive med når man ser store «rigger» hos andre og alle alternativene. Moon er jeg svært fornøyd med og hvorfor bytte? Tror jeg skal gå inn på et noenlunde moderat nivå med vinyl, så får jeg se hvor jeg havner. Clearaudio synes å levere («levere« er jo et populært ord) det jeg prioriterer og synes å yte rettferdighet til den musikken som gir meg mest. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er så velsignet at jeg har tre døtre - voksne, men enda små i mine øyne - og som har kommet hjem fra studier og som kommer for feiring i morgen. 3 stykker på 3 år. Er som mentale trillinger og mine øyenstener. Billedskjønne, som sin far. 😉

    Samboeren - den fjerde øyensten - havnet dessverre i Finland i jula for å feire med sin sønn, som vanligvis feirer med oss. Ikke «dessverre» fordi det er en grufull skjebne å havne i Finland i jula, men dere skjønner. Karantene osv. ble et uoverstigelig hinder. Merkelige tider vi lever i.

    Håper alle som er innom får en virkelig fin og fredfylt jul! 😊

    4713ED87-28D0-4663-8313-F80AFC2636FD.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ser en del bra skiver i den samlinga 😀
    Ja, er noen gode skiver og er vel en del «klassikere» blant vinylinteresserte, som har blitt igjen. Solgte jo mye ut for en del år siden. Ved kjøp av nytt vil jeg nok i første omgang komplettere noen artister, samt kjøpe inn mer komplette samlinger av nye helter, som har kommet til etter sist gang jeg hadde snurre..... 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nice! Mange av de som står i min hylle også, men Enya står i avdelingen for resirkulering 😃
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hadde jo lagt en «cunning plan» om å kjøpe en Clearaudio snurre, men fikk en Denon platespiller i julegave fra «mitt livs lys». Så kan jeg jo starte et sted og se om jeg trives med det, som det sto på kortet. Hun har god sykdomsinnsikt.... 😍

    1C72B979-A61C-4CB8-8001-9F222EBE80DE.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nice! Mange av de som står i min hylle også, men Enya står i avdelingen for resirkulering 😃
    Ja, Enya var vel et konsept man ble raskt ferdig med og mye av det som er gravd ut ville jeg ikke brukt penger på i dag. 😊

    Edit: Og en del av platene har jeg sannelig ikke aning om hvor kommer fra. Enya har jeg nok kjøpt, men har en del annet som jeg virkelig ikke vedkjenner meg. Åpningstidene på platesjappene var også korte i den tida, så kan heller ikke skylde på fylla. Et lite mysterium.... 😊
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har faktisk også en god del klassisk på vinyl. Det meste etter min far, men Fauré «Requiem» har jeg faktisk kjøpt selv. Vakker musikk og skulle gjerne fått utvidet horisonten med mer klassisk og lært meg det bedre.
    1999161B-85AF-4C6A-A601-15E7017EF900.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Har vært mye frem og tilbake, men tror jeg skal investere litt i en platespiller. Har slikt sett 100-vis av CD’er, men kan ikke helt se for meg å bruke CD når streaming er så godt oppe å gå. Da er en plass å lagre disse en bedre og mer logisk løsning. Savner å ha noe å fikle med og litt det å samle..... 😊

    Er så godt i gang med Moon, så RIAA fra Moon er en bankers. Er vel ansette og like god som noe annet. Minst. Gidder ikke å bruke tid på annet - i første omgang i hvert fall.

    Når det gjelder snurre, tror jeg jeg faller ned på Clearaudio. Spør meg ikke hvorfor, men liker det jeg ser og leser. Liker at de ser klassiske ut, de er tyskproduserte, enkle og at de synes å være litt som poteten: kan brukes til alt. Det er der anlegget mitt er og som jeg liker så godt. Ikke ekstremkvalitet i noen retning, bare jevnt godt. 😊

    Vis vedlegget 683558
    Spent på hva du synes om denne når/om du får den. Clearaudio har noen av de aller peneste spillerne på markedet, og skulle gjerne hatt en på hylla! Har aldri hørt noen av dem, vel og merke :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Spent på hva du synes om denne når/om du får den. Clearaudio har noen av de aller peneste spillerne på markedet, og skulle gjerne hatt en på hylla! Har aldri hørt noen av dem, vel og merke :)
    Var veldig i bestillingsmodus ift Clearaudio, men kan ta litt tid. Først litt utprøving! 😊 (se innlegg # 537 om du ikke bet deg merke i det).
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Var veldig i bestillingsmodus ift Clearaudio, men kan ta litt tid. Først litt utprøving! 😊 (se innlegg # 537 om du ikke bet deg merke i det).
    Gjorde det :) Måtte bare få ut min beundring for Clearaudios utseende :D
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    2020 går vel ikke inn i historien som et toppår, men et lyspunkt var å oppdage oppdage Peder af Ugglas. Artig å finne nye artister og sjeldent å finne noen som leverer så gjennomgående bra musikalsk. Lydmessig også top notch. Etter min ringe mening. 😊

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Sola står jo fortsatt under horisonten, noe som kan sette opp et fantastisk lys i disse tider. Lå dessverre skyer ute i havet i dag som forhindret skuet.

    98DA06F0-577F-43B7-BC4B-8A745A47441C.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da er det fredag og tid for å lufte dansefoten (og verste er at jeg har plata). God helg til de som titter innom. 😊

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    CF806B91-75DF-4797-A591-A9A2B6B3899D.jpeg


    På hifi-fronten er det nå relativt tomt....Tenkte opprinnelig å bytte ut høyttalerne - mer av nysgjerrighet - men ser ut til at det går mot husbygging fra sommeren av og da blir det å flytte på «hybel» mens bygginga pågår. Da fant jeg ut at det vel er like fornuftig å kvitte seg med alt og avvente hifi-kjøp til huset er på plass, i stedet for å lagre det i månedsvis. Vil jo være et savn, men er jo alltids hifi å få kjøpt. Huset er egentegnet, i tømmer men ellers ikke noe fancy greier, men med alt på ett plan. Må ta litt høyde for framtida og at jeg klarer å cruise rundt med rullatoren. 😉 Et rom i front (ca 19m2) er imidlertid tiltenkt hifi-bruk/gjesterom, og skal bli deilig å kunne tukle med hifi‘en på eget rom. 😎

    45D87FA5-11EC-4334-A49D-BF95730BACEB.jpeg
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Er misunnelig - vil gjerne ha en hifi-bule i huset, hvor det er litt fred og ro.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, har alltid hatt anlegget i stua og et eget rom åpner jo for nye muligheter. Har forøvrig tenkt en god del på plassering av anlegg og fjernsyn ved valget av planløsning. Ville ha godt med fri veggplass for å kunne plassere både hyller, fjernsyn og annet. Mange av de nyere funkishusene med gedigne glassflater er lite praktiske slik sett. Synes selv at løsningen ble bra, særlig også den fri veggen på stua. Inngangen kunne jo flyttes ved kjøkken, men da gikk den veggen fløyten, samme om peis ble plassert der. Vi er bare to som skal bo (fast) i huset, men hifi-rommet i front (sov/tv-stue) er tegnet slik at det enkelt kan deles i to soverom hvis det skulle være aktuelt en gang i tida. 😊

    Edit: Hifi-rommet er planlagt på 3,8 m x 4,9 m, og skal vel være en fin størrelse.

    4429C6C8-1DAE-41B3-9D02-74D807507C59.jpeg
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Blir bra!! Gratulerer
    Blir spennende å bygge eget hus og ha noe som er slik man vil ha det
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og slik er ståa nå:

    013E2891-6740-4603-893A-DC48CFB16ACE.jpeg
    BC1D529B-5FEE-43A1-9074-0065DF5104E9.jpeg


    Solgte egentlig 280D til en kar, men ble en del mas og fjas om formater og at den visstnok i følge nitidige studier av baksiden ikke var med Mind 2. Valgte bare å ta den tilbake. Livet er for kort til endeløse instruksjoner per sms. Tror ikke det har vært et punkt i historien hvor så mange kunne spart så mye på å droppe telefonfunksjonen på telefonen.

    280D tror jeg uansett skal overleve husbyggeragnarokket, er en flott sak og er vanskelig å få tilsvarende kvalitet tilbake. Er jo også mye snakk om at anlegget må være balansert. I følge noen av byderne på 280D - når den lå ute for salg - er anlegget mitt meget godt balansert nå, i alle fall prismessig.

    340i er solgt, men det er ikke så galt. Synes faktisk at Ace - som er lik 240i - gjorde alt som 340i gjorde, men med litt mindre pondus, men hadde i tillegg en nyansering og x-faktor som 340i ikke hadde. Lillebroren vurderer jeg faktisk som en bedre forsterker i min ringe verden.

    Min eiegode Alfa har også gått med i dragsuget. Avslutningsscenen i «Titanic» blir nok for ingenting å regne når den drar avgårde. Men alt til sin tid.... Så det blir å skvalpe rundt i Bimmer‘n fremover. 😉
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ikke så mye å melde fra denne kanten. Hele anlegget har gått med i husbyggehelvetet.

    «Men sikringen min får du aldri»

    Ekte high-end (sier de store guttene) og vil måtte brytes ut av mine kalde, døde fingre.... 😉


    F1757EA2-845A-4C91-BC23-AE57C987BD8C.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Den observante leser vil nok raskt legge merke til at dette er en versjon «Ultra». Er originalt kryobehandlet av noen driftige karer nede i Japan, men jeg har tatt den helt ut og teipet den fast på taket av bilen på strekningen Kilpisjärvi - Karesuando nå i januar (var «nødvendig reise»). Ultra kryobehandlet med et hint av nordlys.

    Normal pris er vel røffli rundt 1.000,-, men med kjøregodtgjørelse etter Statens satser Tromsø-Karesuando t/r + kost + utgifter til gaffateip + valutasvingninger + ubekvem arbeidstid er vel verdien nå rundt 20.000,-.

    Kan skaffe flere hvis noen er interessert, men kun mot forskuddsbetaling. Har imidlertid skiftet til sommerdekk i dag, så det blir tidligst levering rundt februar 2022.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Benytter anledningen til å utvide hifi-horisonten litt, og man vet man er i Finland når....

    1CFADFA2-4921-4B94-B5CD-8898D982075B.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn