En travel arbeidsuke er endelig tilbakelagt! Så er tiden her for å synke ned og la tankene løpe fritt med litt hardrock på anlegget. Tiden er også inne til å gjøre seg refleksjoner om anlegget og vegen videre. Denne hobbyen er jo så givende, men etter å ha fulgt med her i mange år, skjønner jeg jo nå at den er så ufattelig kompleks. For meg reiser den vel så mange spørsmål, som svar:
Hvordan klarer de tykke basstonene å slippe igjennom de syltynne AU24 kablene? Mener jeg har lest i Teknisk Ukeblad at de brukte AU24 i anlegget på romferga, så da har vel NASA hatt en finger med i spillet? Slutter ikke å fasineres av hva man får til innenfor hifi når man får drahjelp fra romforskningen!
Er det en risiko at jeg har ting laget etter militære spesifikasjoner i anlegget? Er jo utrolig populært, men har medaljen en bakside? Vil jeg bli drept sporenstreks som spion om det bryter ut krig? Lite tiltalende tanke.
Har jo også deler i anlegget som - etter reklamen - er bygget etter medisinske spesifikasjoner hvor toleransene er nærmest grotesk tighte. Risikerer jeg å få leger fra UNN på besøk - med et papir i nevene - som sier at forsterkeren må avgis for å drive respiratorer?
Hvordan klarer folk å høre om forsterkeren låter bedre med bedre strømkabler? At man kan høre at lyden fra høyttalerne blir bedre, det skjønner jeg, men lyden fra forsterkeren? Har vel fortsatt mye å lære, er jo ikke rubinmedlem, så er åpen for at jeg har en veg å gå.
Har jeg utnyttet kryssmatchpotensialet? Tror svaret er nei, men må innrømme at jeg ikke har full oversikt over teorien. Har uansett ikke vært så konsekvent med å tenke kryssmatch, tror nok jeg, mer har tenkt tversmatch. Tversmatchpotensiale mener jeg var utviklet på sent 90-tall av en kar fra Bonn i Tyskland på et internettforum, men sliter med å finne referansen. Mener han het Rolf…?
Spiller jeg i riktig rom? Hvilket rom anlegget spiller i er jo det viktigste, og har jo lest fra messen i Horten at anlegg sliter utrolig i hotellrom, så det bør jeg vel kanskje ikke bygge meg? Finnes det anlegg som er spesielt tilpasset oppholdsrom? Jeg vet ikke….
Amir er jo en racer med oscilloskopet, og ser jo at han skriver om en kar som likte lyden fra H95 (som Amir mente ikke oscillerte nok, slik jeg forstår det) at: «I watched one video where the youtuber said he preferred the sound of Hegel DAC to his Chord Mojo in some ways. Wonder what he thinks now.» Stakkars menneske, tenker jeg, som ikke leste grafen til Amir før han hørte det han hørte. Snakker om å være teit. Bør jeg derfor være nøyere med å backe mine uttalelser med objektive målinger? At jeg er «rimelig fornøyd med lyden» er jo høyst subjektivt, og bør jeg legge ved en graf hvis jeg sier dette, for ikke å få Amir på nakken? En tankevekker!
Når folk sier de har 5 meter med vinylplater stående, mener de da lengden av platene når de settes etter hverandre med coversiden vendt mot en, eller hvordan måles dette? Tøffet meg jo i en tråd med at jeg hadde 6 meter vinyl stående, men målte jo de 18 platene mine slik. Er jo redd jeg kan etterlate et noe feil inntrykk.
Danser jeg for lite til musikken når jeg lytter? Nei.
Puh, godt å få dele litt tro og tvil - og noe som er helt sikkert. Tror nok ikke jeg er alene om å ha disse refleksjonene og har bestemt meg for å gi dem et ansikt. Har tro på åpenhet, også om de mer utfordrende tankene rundt hifi, selv om samboeren min meget sterkt har advart meg mot akkurat det. Hun sier at åpenhet nok passer bedre for andre.
God helg til de som titter innom.