En liten statusrapport fra østfronten:
Tradisjonen tro har vi tatt oss en utflukt fra basen i Oulu og da til vår favoritt Tampere - eller Tammerfors om man vil.
Tampere er - etter min ringe mening - en av Finlands vakreste byer og ligger ved Tammerkoski, en kanal mellom to større innsjøer med 18 meters fall i mellom. Ikke så mye i norsk målestokk, men her mer enn nok til å bygge større industri og kraftproduksjon. (For de tekstilinteresserte har Finlayson sitt opphav her.)
Kjøreturen var omlag 500 km og et pitstop måtte til med en obligatorisk og klassisk blodappelsinbrus. Bare måtte. Dessverre ikke den originale Jaffa, men et substitutt. Legg merke til korken, for de som har erfaring fra Finland.
Vis vedlegget 734029
Ellers et kort stopp i Jyväskylä med lunsj og en liten spasertur. Krigen lever fortsatt i den finske bevisstheten, her i form av en strategisk plassert luftvernkanon med tilhørende skreven historie på plakett.
Vis vedlegget 734030
Vis vedlegget 734031
Er halvstudert røver i arkitektur og Alvar Aalto var en av mine gamle helter. Flest bygg har han tegnet i Jyväskylä-området, nedenfor er teateret. Aalto nytes vel best innvortes, men var dessverre stengt når vi var forbi.
Vis vedlegget 734032
Vi hadde lagt inn et ytterligere stopp, da i Serlachius-museet i Mänttä. Atter et industristed bygget opp rundt et vannfall og bygget opp av en viss Serlachius, som igjen hadde bygget opp en kustsamling av sin rikdom. Fantastisk flott sted som i dag var drevet som en stiftelse. Gratis adgang.
Vis vedlegget 734046
Vis vedlegget 734048
Av alle ting var hovedattraksjonen en utstilling av og rundt Banksy, som vi har stor sans for og som gir gode assosiasjoner til turer til London.
Vis vedlegget 734049
Mye bra å se - skal ikke dvele med det - men for meg det beste av Banksy:
Vis vedlegget 734034
Også flotte utstillinger av finske kunstnere, hhv Jani Leinosen og Santeri Tuorin.
Vis vedlegget 734035
Vis vedlegget 734036
Vis vedlegget 734038
Var et godt stikk til hva som har foregått over dammen i siste periode….
Tuorin:
Vis vedlegget 734054
Vis vedlegget 734055
Går vel ikke an å laste opp video, men fossen i bakgrunnen var en høyoppløst video som rant i slow motion i bakgrunnen, så det overlater jeg til fantasien…
Vakkert rom og som ellers - nytes best «live».
Vis vedlegget 734044
Ellers god middag på sommerkvelden i
vakre Tampere, med trådeier i et av de mer sjeldent normale øyeblikk. Var verdt å forevige….
Vis vedlegget 734053
Vis vedlegget 734051