Vær obs på at de trenger ganske mye innspillingstid før de låter bra.Da er papp membraner bestilt, med kobberspole. Så mine JBL 2402/075 får prøve seg.
Evt i 4 veis aktiv oppsett, dvs JBL 2402/075 (FW vfet class A)-Altec 299-8a i Altec1505B (Lady Day 300B eller FW M2)- GPA 515/Altec 515-8g i 825/828 (Quicksilver PP EL34 eller FW F6)-JBL 2242H i reflex bokse (IcePower 1200AS2). Foreløbig delt digitalt med 2x minidisp 2x4.
Spennende at se om det smaker eller at jeg falder til bake til simpel 2.veis VOT eller for den saks skyld bygger nye mellombasser (har jo 4x515).
Ikke kun Altec men en del Lansing
Innspillingstid! På CD diphrams, i dont like…Vær obs på at de trenger ganske mye innspillingstid før de låter bra.
Det er bare å bruke ørene, så hører du at de endrer seg.Jeg må si meg helt uenig. CD diaphram oppheng bør ikke endre seg i det hele tatt over tid. De bør være «spot On» med enn gang. De kan med tiden/år bli dårligere, men sådan er livet...
veldig mye! Jeg husker fra min tid i JBL at der var service intervaller(re-cone) på div elementer i pro installasjoner. De store basser hadde kortest intervall. Storformat CD hadde ingen. En CD membran er så stiv (bør være det!) at det gir lite mening å legge inn faktor for oppmykning mm.. En 288 membran her Max utsving (peak to peak) på 0,9 mm.! som produsere lydtrykk på lang over 120 db. så på vanlig lyttenivå i stuen vil bevegelsen nærmest være mindre enn 0,01 mm.. mao ikke mye innspillings-massasje å få her.Det er bare å bruke ørene, så hører du at de endrer seg.
Hva er det som gjør at de blir dårligere da tror du? Kan det ha noe med samme prosessen å gjøre
Og hvorfor skulle andre regler gjelde for CD membran ifht andre høyttalerelementer?
Så lenge det er bevegelse så skjer det en mekanisk endring i startfasen, og gjerne senere. FS blir lavere. Jeg har selv målt dette på nye membraner og de samme membranene brukt i noen mndr. Og det er en liten men tydelig endring i frekvensrespons.veldig mye! Jeg husker fra min tid i JBL at der var service intervaller(re-cone) på div elementer i pro installasjoner. De store basser hadde kortest intervall. Storformat CD hadde ingen. En CD membran er så stiv (bør være det!) at det gir lite mening å legge inn faktor for oppmykning mm.. En 288 membran her Max utsving (peak to peak) på 0,9 mm.! som produsere lydtrykk på lang over 120 db. så på vanlig lyttenivå i stuen vil bevegelsen nærmest være mindre enn 0,01 mm.. mao ikke mye innspillings-massasje å få her.
Enig i det du skriver her.Mitt point er at på noen/spesielt store basser både forventer og innrømmer produsent/designer at endring og elde vil komme. Innspillings-tanken gå som oftes ut fra at ting går mot det bedre, men fakta er like godt at det er «down hill» fra dag enn. Så får jeg valget om enten en splitter ny eller en innspillet(godt brukt) enhet, fra en anerkjent leverandør, så tar jeg den nye! Alle materialer endre seg over tid og som sådan også ytelsen i en elektromekaniskkonstruksjon som en høyttaler, de vil på ett eller annet tidspunkt ha en topp/peak-ytelse, spørsmålet er når!
Hvis en høyttaler endre seg mye under innspilling tenker jeg, hjelp! når stopper den å endre seg..? Og kan jeg stoppe endringen på det punkt som passer meg?
diaphragm rolling, I like!Må indrømme at evt inspilling/tilvenning bekymrer meg slett ikke Når jeg har brukt membranene i et stykke tid så kan jeg enten synes de er bedre eller stort sett same same og da blir de stående. Hvis jeg ikke kan lide de da bytter jeg til de forrige membraner.
Om du synes det låter bra fra første sekund så er jo ikke dette noe issueDet jeg synes/mener er bare at jeg ikke liker høyttaler og MÅ spilles inn og følgelig endre seg hørbart mye! I min verden er det et tydelig tegn på dårlig design og kontroll på valgte materialer.
Jeg både vedgår og forstår(har hørt) at noen høyttalere endre seg mye(for mye) over tid. Jeg er ikke imot innspilling jeg håper bare ikke det trenges på mitt utstyr.
Vis vedlegget 787711
Har vel aldri sagt det! jeg bare ikke viljen til å forstå/lytte meg ihjel ! så om det ikke låter bra rimelig raskt er det ut.Om du synes det låter bra fra første sekund så er jo ikke dette noe issue
Du burde prøve å etterleve det flotte sitatet du har lagt ved, så blir det audiofile livet ditt litt enklereHar vel aldri sagt det! jeg bare ikke viljen til å forstå/lytte meg ihjel ! så om det ikke låter bra rimelig raskt er det ut.
Vis vedlegget 787747
Heller ikke helt enig her! Skulle ønske at audiophile var litt mindre forstående og tolmodige! så der ble litt mindre rom for BS, keiser-klær, single-speaker-demo med manipulerende demo-triks mm.. det audiofile livet kan faktisk også bli enklere hvis vi tør å tro mer på oss selv. Men for all del bør vi naturligvis holde den gode tone.. dette er en hobby ikke krig.Du burde prøve å etterleve det flotte sitatet du har lagt ved, så blir det audiofile livet ditt litt enklere
Ca. 40 Hz, mangler ikke noe til musikk.Fy søren så tøft!
Hvor langt ned får du bassene til å spille?
Jeg tenkte å gå sølv uten terminaler rett gjennom…byttet til sølv i bomull i mine TAD 2001...byttet til AN solid silver terminaler (Meishu tror jeg)
bedre oppløsning og mykere
dempemateriale skal du vite hva du driver med....