Da har jeg omsider fått en lytt på nyhetene JAS Socrates. Og utifra hva jeg husker fra forrige lytt på Plato opplever jeg de nye som vesentlig mer spenstig i bassen. En frisk oppgradering fra sist dette. De nye JASene går fremdeles dypt, men her var gamle Plato mer voldsom på godt og vondt(jeg liker bassen i de nye best). Skal jeg trekke for noe i bassen må det være at den var en anelese for tørr etter egen smak. Den var ekstremt stram, noe som nok har sammenheng ned en liten dip i bassområdet. Ved å flytte hodet 30cm lenger frem var det mer fylde, slik jeg liker det. Så "svakheten" kan tunes bort om man ønsker en annen sound.
Som vanlig er også lydbildet hos Ambiance meget stort. Det strekker seg fra sidevegg til sidevegg i et forholdsvis stort rom. Her var Plato meget god, og Socrates holder samme standard.
Oppover i registeret er detaljeringen ekstrem, slik jeg er vant med fra Accuton elementer. Det var også en positiv overaskelse å høre hvordan en (ganske stor) AMT-diskant blendet sammen med mellomtonen. Dette er en diskant med veldig høy kapasitet slik at den kan deles forholdsvis lavt mot mellomtonen. Resultatet var en topp flott overgang og mye energi i toppen når det trengs.
Alt i alt syntes jeg dette var en veldig positiv opplevelse. Hadde jeg tatt med egen musikk(klarte å glemme CDen, så jeg møtte opp med et tomt cover) hadde jeg kanskje kunne være ennå mer kritisk. Men dette hang sammen på en serdeles god måte. Faktisk et av de bedre oppsettene jeg har hørt, og det begynner å bli en ganske lang rekke med kapable oppsett det konkurerer mot. Rommet til Ambiance kan nok ta en del av æren for det. Her vises det igjen hvor viktig det er med et godt utgangspunkt. Bra jobbet Ambiance!
Neste gang skal jeg ta med en bunke CDer, det er sikkert.
Til slutt vil jeg takke for at jeg fikk lov til å komme på en lytt.
Geir Arne