Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En god dag i Bergen. Sol, blå himmel med ett varm lågtstående vinterlys på omliggande fjäll. Kan tro Fløybanen var välbesökt idag.

Fick mer än min dagliga dos av god kaffe inombords, köpte de sista julklapparna på listan, en soffkudde på Illums, ett hifiblad och en liten bunke vinyl. Cohens sista, Talk Talk och Beatles i mono. Allt i tillägg till hyggligt besök hos Duet.

Vis vedlegget 415205
    Bergen er fin. Studerte jus der i to år, men gikk lei av det studiet. Men byen glemmer jeg aldri.

TT sin Spirit Of Eden; fint om du gir en rapport om lydkvaliteten, gjerne sammenlignet med originalen (som jeg har). :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.507
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du flygd in sill&julskinkan da cross? Etter jul når jeg er i friuke og du hjemme tar jeg meg en tur opp til deg.

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    892
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Rörrullandet går in i ett nytt kapitel i kväll. 12AU7-rören i monoblocken är de sista rören bland komponenterna jag inte bytt och de blev i kväll utskiftade mot JAN/GE nos. Nu har jag kontroll på ålder och status på alla rör och jag kan sova gott om natten.

Vis vedlegget 415684
    Gode rør,beste jeg hadde til min Rogue pre

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    En god dag i Bergen. Sol, blå himmel med ett varm lågtstående vinterlys på omliggande fjäll. Kan tro Fløybanen var välbesökt idag.

Fick mer än min dagliga dos av god kaffe inombords, köpte de sista julklapparna på listan, en soffkudde på Illums, ett hifiblad och en liten bunke vinyl. Cohens sista, Talk Talk och Beatles i mono. Allt i tillägg till hyggligt besök hos Duet.

Vis vedlegget 415205
    Bergen er fin. Studerte jus der i to år, men gikk lei av det studiet. Men byen glemmer jeg aldri.

TT sin Spirit Of Eden; fint om du gir en rapport om lydkvaliteten, gjerne sammenlignet med originalen (som jeg har). :)
    Återkommer med rapport gunner, TT har ju generellt god ljudkvalitet, men menar å ha läst att just Spirit of eden är/var i en liga för sig. Inte säker, men tror jag läste om den och historien om inspelningen i Stereophile och hur artikelförfattaren spelade hela albumet i mörklagt rum för familjen sin som tydligen satt stumma genom hela skivan i beundran. Skal se om jag finner artikeln ett sted.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Har du flygd in sill&julskinkan da cross? Etter jul når jeg er i friuke og du hjemme tar jeg meg en tur opp til deg.
    Blir jul i Oslo i år till att starta med och Halmstad i mellandagarna. Med andra ord, pinnekjøtt på julafton och svenska härligheter 48 timmar senare. På nyåret när ting roat sig och vardagen är tillbaka är du välkommen cash! :)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Rörrullandet går in i ett nytt kapitel i kväll. 12AU7-rören i monoblocken är de sista rören bland komponenterna jag inte bytt och de blev i kväll utskiftade mot JAN/GE nos. Nu har jag kontroll på ålder och status på alla rör och jag kan sova gott om natten.

Vis vedlegget 415684
    Gode rør,beste jeg hadde til min Rogue pre
    Gott å höra Frikken. För tidigt att säga något om ljudskillnader ännu, men jag har i alla fall ett knäpptyst anlegg i lyssningsposition just nu och det är så otroligt skönt!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med ny DAC. Slit'an som det sies i Bergen. DAC, enda bedre pickup og RIAA er de tre neste trinnene på stigen for meg ser jeg nå, så jeg leser med stor interesse inntrykkene til dere som investerer i akkurat slike komponenter, så pøs på med erfaringer. :)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Grattis med ny DAC. Slit'an som det sies i Bergen. DAC, enda bedre pickup og RIAA er de tre neste trinnene på stigen for meg ser jeg nå, så jeg leser med stor interesse inntrykkene til dere som investerer i akkurat slike komponenter, så pøs på med erfaringer. :)
    Har inte köpt den baluba, bara hört på den och blitt intresserad. Står helt klart på listan om jag ska gå till inköp av DAC i framtiden, men än så länge får Rega-spelaren klara sig på egen hand. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har en nyere og bedrelydende Rega-spiller enn meg for sølvplater, så jeg ser den. Din Rega tror jeg faktisk kan låte bedre enn mange eksterne DAC-er, jeg er i alle fall svært fornøyd med min Apollo. Det er nettopp den som gjør at DAC har hatt lav prioritet siden den kom i hus, for en DAC som er stort bedre enn den innebygde på å spille av Redbook tror jeg kanskje ikke det blir. For sølvplatelyden i krypten er ikke perfekt men såpass god at jeg på det området er rimelig fornøyd. DAC er noe som trengs til Tidal og HDD, og enn sålenge får jeg være fornøyd med at headfi-riggen med Abrahamsen forsyner forsterkeren med lyn fra laptop-en.

Din Rega Apollo-R låter kuler og krutt, men er neppe aktuell å skifte til for meg uten at min klassiske Apollo er utslitt eller av andre grunner trenger arvtaker. Hvis den skal skiftes ut med en annen CD-spiller så rager Saturn-R ekstremt høyt fordi den har digitale innganger og ville egentlig vært perfekt for meg som kun har tre linjeinnganger på preamp. Fra og med i morgen kveld går en til CD, en til RIAA og en til pc. TV-tuneren må ofres. Burde hatt en skikkelig DAC for alle digitale kilder slik at jeg fikk fri en analog linjeinngang for en tredje komponent med analoge utganger. Tror faktisk TV-tuneren har coax ut så den konkurrerer ikke om begrensede optiske innganger, og med en Saturn-R ville jeg sluppet å tenke på digital inngang for CD. Joda, jeg er nok bittelitt fanboy av Rega som CD-spillerprodusent, mer enn jeg er som vinylentusiast. :rolleyes:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Till prisen är ju Regan en no-brainer och rated som klass A hos Stereophile, om jag minns rätt. Den gör jobben utmärkt det lilla det blir spelat cd här i hemmet. Med det sagt så står nog en extern DAC eventuellt en spelare med digital-ingångar på önskelistan för framtiden. För möjligheterna och flexibiliteten. Helst en med analog ingång också och hodetelefon-utgång sånn att jag kan höra på vinyl den vägen. Inte sett allt för många med de funktionerna. Bel Canto, Benchmark och ett par till vet jag har, men annars går det stort sett i digitala ingångar bara. Möjligheten till avspelning från en hårddisk/streamer kunde ju varit fint till bakgrundsspelning och då måste en konverterare in.

Espresso, våfflor, skidskytte på tv och gammal David Gilmour på skivspelaren. Dimman har lättat och ett par solstrålar letar sig in. Slapp söndag!

DSCF5263.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14

Vis vedlegget 415205

Återkommer med rapport gunner, TT har ju generellt god ljudkvalitet, men menar å ha läst att just Spirit of eden är/var i en liga för sig. Inte säker, men tror jag läste om den och historien om inspelningen i Stereophile och hur artikelförfattaren spelade hela albumet i mörklagt rum för familjen sin som tydligen satt stumma genom hela skivan i beundran. Skal se om jag finner artikeln ett sted.
    Ok, fant artikeln. Inte helt som jag mindes den nej, hehe. Stereophile var korrekt, R2D4 2016. Fel skiva. Laughing stock var det. Reaktionen på familjen var kanske inte helt som jag mindes det heller :rolleyes: Hur som helst, bra grejer detta. :cool:

2016 Records To Die For Page 2 | Stereophile.com

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.961
    God jul til deg og dine crosswind! Jeg er nå av de som ikke oppfrordrer til måtehold av gløgg drikking. Enestående stemningskapende. . .;)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Glögg står definitivt på programmet idag nlykke! Akvavit och julöl likaså. Ska inte se bort från att det dukas fram en whisky efter gaveöppning senare i kväll också.

Julen skal njutas i fulla drag. :)

God jul till dere!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Fick "Born to run" i julegave och sitter och läser de första kapitlen. Lätt att sugas in i historien om Springsteen, som jag inte haft ett speciellt stort förhållande till tidigare, aller redan i de inledande sidorna. Stark skildring. Har letat fram och spelat både Greetings from Asbury Park och The wild, the innocent & the E Street shuffle på vinyl och läst reseskildringen Fosse delade några år tillbaka ( http://www.hifisentralen.no/forumet/jeg-har-va-rt-pa-besa-k-hos/36715-greetings-asbury-park-n-j.html )

Stämning i godstolen i kväll.

image.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.667
    Torget vurderinger
    27
    Nå snakker vi julestemning!

Husker jeg fikk The Wild da jeg var tenåring. Var aldri syk som barn, borte fra skolen en gang i første klasse og en gang i åttende. Men, akkurat da jeg lå hjemme i sengen som åttendeklassing hadde kassetten med The Wild ankommet Moes musikk og mamma måtte til byen og hente. Det var det siste av Springsteen-albumene jeg skaffet meg og jeg husker jeg syntes det var litt sært. Men som det har vokst på meg!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Nå snakker vi julestemning!

Husker jeg fikk The Wild da jeg var tenåring. Var aldri syk som barn, borte fra skolen en gang i første klasse og en gang i åttende. Men, akkurat da jeg lå hjemme i sengen som åttendeklassing hadde kassetten med The Wild ankommet Moes musikk og mamma måtte til byen og hente. Det var det siste av Springsteen-albumene jeg skaffet meg og jeg husker jeg syntes det var litt sært. Men som det har vokst på meg!
    Växer på mig också, i en ålder av snart 40! Aldrig försent.. :)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Gott Nytt År önskas alla som varit inom eller på ett eller annat vis bidragit i tråden. Fortsättning följer i 2017. (Ny arm på väg in, nytt plint, ny trafo kom in dörren igår och nya plater skal spilles.)

Vi sees och hörs på nyåret.

Sist redigert:

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Godt nytt år, compadres!

Går ut ifra at vi snakker om gode førstepressinger her? The River låter skarpt og tynt både som orginal og remastered, så den har jeg gitt opp. Kunne ha tenkt meg Darkness on the Edge of Town, og har lest at Colombia-pressingen fra 1978 låter gull. Noen som har'n?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.667
    Torget vurderinger
    27
    Førstepressingen av The Wild har Bruce Springsteen skrevet i hvitt og albumtittelen skrevet i gult. Alle senere pressinger har begge i hvitt.

Darkness må jeg nesten sjekke hva jeg har av (mange utgaver), men spiller for det meste Mastersound Half-Speed utgaven. Den låter i hvert fall topp.

Miles

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    372
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.667
    Torget vurderinger
    27
    Alle Springsteen-album frem til og med Born In The USA er remastret på nytt og gitt ut på ulike format, deriblant vinyl. Antar at dette er samme remastring.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Måtte se på mina versioner, men jag har typiska senare Hollands-pressningar. Hur är boxen som kom i 2014 jämfört med förstepressningarna?

Menar Fremer skrev något om att speciellt Greetings from Asbury Park N.J var inspelat med så enkla metoder att det var lite det klarat att göra ljudmässigt på boxen, men att de andra albumen dragit en del fördelar av remastringen.

Har inte hört boxen, men kunde tänkt mig att ha den i hyllan.

IMG_1045.JPG

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.667
    Torget vurderinger
    27
    La oss ta en sammenligning når du er forbi. Det er i det hele vesentlig mer bass på nyboksen.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyggelig med litt Springsteen-snakk! Han er og blir monumental her i huset, etter at jeg ble helt slått i bakken av "Born to run" det året den kom ut.
    Men lyden på disse skivene har liksom aldri vært fantastisk...

Uansett, et strålende og musikalsk nytt år til Cross, Fosse og alle utmerkede herrer som frekventerer denne riktig fine tråden.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.847
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Impulse,
    Lyden på min gamle Born to Run er det vi kaller høggorm på hedmarken.
    Det er vel så vidt jeg husker den verste av de første Springsteen i så måte.
    Skivene til og med Darkness var fantastiske vedr innhold.

Jeg kjøpte ny remastered Darkness på vinyl for 1-2 år sida.
    Ny master ved Bob Ludwig. Etter anbefaling fra HiFI&Musik.
    Den er mye bedre lydmessig enn min gamle fra utgivelsesåret.

Godt Nytt år.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.667
    Torget vurderinger
    27
    Born To Run fra Classic Records og siste remaster er bedre. Ligg unna repressene fra 80-tallet.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Hyggelig med litt Springsteen-snakk! Han er og blir monumental her i huset, etter at jeg ble helt slått i bakken av "Born to run" det året den kom ut.
    Men lyden på disse skivene har liksom aldri vært fantastisk...

Uansett, et strålende og musikalsk nytt år til Cross, Fosse og alle utmerkede herrer som frekventerer denne riktig fine tråden.
    Tusen tack impulse för fina ord om tråden och ett riktigt gott nytt år till dig!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Ok gentlemen, jag tog ansvar och körde den svingete vägen ut till Ski och PK idag. Én box stod kvar i hyllan och då var valet enkelt.
    Så ikväll när barnen sover blir det en aldrig så liten test av nyremastrede Springsteen och den siste julölen som ser ensam ut där den står bortglömd på verandan. Det skulle väl i alla fall bli ett lyft mot de Hollands-pressningarna jag har.

DSCF5282.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn