Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Pokker ta dere (ref forrige sides ulike innlegg):).
    Ikke er jeg noen utpreget Springsteen fan. Ikke er jeg spes fan av slike bokser heller og 5 av platene i boksen har jeg originalpressinger av i EX/NM.

Men, allikevel "måtte" jeg nå ta en kjapp handletur, og fikk sutret meg til en 10 %´r ;)

DSC01757.jpg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.470
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Felles for mine 3 Darkness plater er att de har meget god lyd. Org UK CBS litt mer fyldig rund i lyden og god bass.
    Japan pr/Half speed litt strammere bass renere lyd og stillere press kvalitet, ikke så stor forskjell dem i mellom syns jeg.
    20170104_193752.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Pokker ta dere (ref forrige sides ulike innlegg):).
    Ikke er jeg noen utpreget Springsteen fan. Ikke er jeg spes fan av slike bokser heller og 5 av platene i boksen har jeg originalpressinger av i EX/NM.

Men, allikevel "måtte" jeg nå ta en kjapp handletur, og fikk sutret meg til en 10 %´r ;)

Vis vedlegget 418972
    Grattis med gott köp ptb och till procenten:) den uteblev mig hos Ski idag:mad:. Fått sprättat plasten ännu?

• Liker
    Reaksjoner: ptb

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Felles for mine 3 Darkness plater er att de har meget god lyd. Org UK CBS litt mer fyldig rund i lyden og god bass.
    Japan pr/Half speed litt strammere bass renere lyd og stillere press kvalitet, ikke så stor forskjell dem i mellom syns jeg.
    Vis vedlegget 418995
    Här är det ju lagt upp till en helkväll i Springsteens anda cash! Dina tre och räknar med att Fosse har ett gäng med exotiska pressningar av den där. Så kan vi sitta och mysa med Darkness-varianter till det går helt i surr. :D

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.470
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Här är det ju lagt upp till en helkväll i Springsteens anda cash! Dina tre och räknar med att Fosse har ett gäng med exotiska pressningar av den där. Så kan vi sitta och mysa med Darkness-varianter till det går helt i surr. :D[/QUOTE]Det bør foregå på rundgång hjemme hos oss tre også:)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Spelat mig genom Born to run nu och hinner väl en till i boxen innan det blir för sent. Klar skillnad till det bättre jämfört med mina 80-talspressningar. Själv på låg volym med barn sovandes i underetagen.

Fortsätter berättelsen av vår författare och musiker som styrt de sista par sidorna i tråden. Märker jag blir fångad och indragen i historierna från den tid han bara var en kreativ 20-åring med en intens dröm om att lyckas. Kalifornien-tiden är över och de är tillbaka i N.J.

image.jpg

Nästa ut, Darkness och hjemkomst.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.470
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ett spesiellt minne av Darkness albumet. Jeg var på camping tur med en skolefritids ordn gruppe -83/84? og hade med meg min nye røde Sony walkman og noen band, det var kun manlige ledere så inga damer og prøve seg på den natten:p så låg og hørte på Darkness genom natten for meg selv i teltet og det har brent seg fast.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Grattis med gott köp ptb och till procenten:) den uteblev mig hos Ski idag:mad:. Fått sprättat plasten ännu?
    Jo, takk:).
    River vel ikke av plasten før fredag ettermiddag tenker jeg, og får prøvespille et eks fra boksen opp mot en av de opprinnelige. DOTEOT er vel kanskje relevant å begynne med. Holland-pressing fra 78 den jeg har.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.827
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 418995
    Ingen av disse er vel Ludwig-remasteren fra 2014?
    Jeg har ikke half speed utgivelsen, men den nevnte remasteren er den beste jeg har hørt.
    Godt detaljert uten å være for kvass i toppen.
    Hvis man skal ha ei BS skive, så er Darkness det opplagte valget.

Jeg så Springsteen på The River -turneen i Drammenshallen 1981.
    ( Da Nini Stoltenberg fikk danse på scena). Jeg var tjue, og det gjorde inntrykk.

Var så på Valle Hovin en gang på 2000 tallet, men da var det stort sett nedsnødde 40 åringer og syngende husmødre som hadde fest, så det har ikke blitt mer av den slags.;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.663
    Torget vurderinger
    27
    Vis vedlegget 418995
    Ingen av disse er vel Ludwig-remasteren fra 2014?
    Jeg har ikke half speed utgivelsen, men den nevnte remasteren er den beste jeg har hørt.
    Godt detaljert uten å være for kvass i toppen.
    Hvis man skal ha ei BS skive, så er Darkness det opplagte valget.

Jeg så Springsteen på The River -turneen i Drammenshallen 1981.
    ( Da Nini Stoltenberg fikk danse på scena). Jeg var tjue, og det gjorde inntrykk.

Var så på Valle Hovin en gang på 2000 tallet, men da var det stort sett nedsnødde 40 åringer og syngende husmødre som hadde fest, så det har ikke blitt mer av den slags.;)
    Sånn er det når en står bak med bermen :cool:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.827
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Springsteen er nå vel ikke akkurat finkultur, -heller en workingclass-hero.
    Så ikke så mye til "fiffen" foran heller, men det er mulig de hadde kledd seg ut for anledningen?:cool:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Satsar friskt på att det forsättes med The River i kväll.

Så till något annat. Har ett rum som slukar bas som en annan dricker kaffe. I stora mängder alltså. Har en stund tänkt och funderat och önskat mig mer i det nedre registret och spiken i kistan kom väl häromdagen då det helt ofiltrerat och nådelöst blev konstaterat av fruen i huset att det "mangler noe". Kvinnor hör som bekant bättre än oss män så då är väl den saken klar.

Är ingen basjunkie, men önskar ett bättre fundament. Rummet är L-format, 9x4 m med HT på kortväggen. Runt hörnet i L-formen är målen 5x12 m med öppen planlösning. Takhöjd från 2,4-3,6 m och högst i mitten av huset. Stort volym med andra ord. Har också en öppning på runt metern till höger för höger HT som huserar ett trapphus och gang.

Sätter pris på tips om HT (brukt?) runt 50-70k som kan tänkas ge mig det i botten jag saknar. Placering är som den är och det är inga stora planer på akustiska tilltag utöver möblemang som redan står på sina platser. Bilder av rummet finns i tidigare sidor av tråden.

Vad kan jag se efter som kan passa resten av komponenter i signaturen min?

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tänkt tanken bb, men är skeptisk till integrering och få det till med sub. Plus att det är en/två extra boxar i stuen, något som drar ned. Inte helt otänkligt, men önskar nog först och främst att slippa det jobbet det innebär med separat sub.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Frågan är väl hur de beter sig i en "vanlig" stue med mye volym (som i kubik, inte ljudtryck!)! De fungerar ju ypperlig hos dig, men så har du ju ett noe mer försiggjort rum än det jag har :cool:

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.470
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Frågan är väl hur de beter sig i en "vanlig" stue med mye volym! De fungerar ju ypperlig hos dig, men så har du ju ett noe mer försiggjort rum än det jag har :cool:
    Vanskelig og si noe om? og så er de det med berylium diskanter/barn og uten beskyttelse for membranet!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Frågan är väl hur de beter sig i en "vanlig" stue med mye volym! De fungerar ju ypperlig hos dig, men så har du ju ett noe mer försiggjort rum än det jag har :cool:
    Vanskelig og si noe om? og så er de det med berylium diskanter/barn og uten beskyttelse for membranet!
    Stämmer det ja, det hade jag glömt...

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Enig med Impulse,
    Lyden på min gamle Born to Run er det vi kaller høggorm på hedmarken.
    Det er vel så vidt jeg husker den verste av de første Springsteen i så måte.
    Skivene til og med Darkness var fantastiske vedr innhold.

Jeg kjøpte ny remastered Darkness på vinyl for 1-2 år sida.
    Ny master ved Bob Ludwig. Etter anbefaling fra HiFI&Musik.
    Den er mye bedre lydmessig enn min gamle fra utgivelsesåret.

Godt Nytt år.

Takk. Da blir det nok den remasterede versjonen.
    Bob Ludwig, AAA rett fra orginalbåndene, anbefaling fra deg og gode tilbakemeldiner på forums.stevehoffman holder i massevis. Koster 182,– på Amazon. Billig!
    Selv om det er grommest med orginalutgivelser, hender det faktisk at RM lyder bedre. Dessuten er det et sjansespill å betale høy pris og frakt for plater på Discogs, for deretter å oppdage at graderingen er feilaktig høy. Brent barn skyr ilden.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.663
    Torget vurderinger
    27
    Men om det er noe man skal ha så er det CD/DVD-boksen av Darkness. "Nyinnspillingen" av Darkness, live i studio er jo fabelaktig. Ikke minst får man med The Promise.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.736
    Sted
    Hus
    Noe av den samme problematikken hjemme hos meg. L-formet stue hvor lyden stikker litt ut i rommet i venstrekanalen. Må finne en måte å ommøblere stua slik at dette lille problemet forsvinner.... ???

Satsar friskt på att det forsättes med The River i kväll.

Så till något annat. Har ett rum som slukar bas som en annan dricker kaffe. I stora mängder alltså. Har en stund tänkt och funderat och önskat mig mer i det nedre registret och spiken i kistan kom väl häromdagen då det helt ofiltrerat och nådelöst blev konstaterat av fruen i huset att det "mangler noe". Kvinnor hör som bekant bättre än oss män så då är väl den saken klar.

Är ingen basjunkie, men önskar ett bättre fundament. Rummet är L-format, 9x4 m med HT på kortväggen. Runt hörnet i L-formen är målen 5x12 m med öppen planlösning. Takhöjd från 2,4-3,6 m och högst i mitten av huset. Stort volym med andra ord. Har också en öppning på runt metern till höger för höger HT som huserar ett trapphus och gang.

Sätter pris på tips om HT (brukt?) runt 50-70k som kan tänkas ge mig det i botten jag saknar. Placering är som den är och det är inga stora planer på akustiska tilltag utöver möblemang som redan står på sina platser. Bilder av rummet finns i tidigare sidor av tråden.

Vad kan jag se efter som kan passa resten av komponenter i signaturen min?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    En liten paus i Springsteen och basproblematik (fram till efter Dagsrevyn åtminstonde). Hade helt glömt att jag gick inom Magasinsgatan i Göteborg på väg hem från julefirande i Sverige, till jag såg påsen undangömd i kökskroken. Köpte med mig Espresso och Daniel Moreno (Honduras) från Kaffeaktiebolaget da Matteo.

Kaffen säkrad i kväll och många dagar med den.

IMG_2074.jpg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.470
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Kanske Petter'ns gamle PMC fortsatt finnes tilgjengelige til salgs? Om de funker noe bedre får være usagt? Men fn så gode da:)
    Slengte akkurat på b-sid I've done my best to live the right way.......

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Enig med Impulse,
    Lyden på min gamle Born to Run er det vi kaller høggorm på hedmarken.
    Det er vel så vidt jeg husker den verste av de første Springsteen i så måte.
    Skivene til og med Darkness var fantastiske vedr innhold.

Jeg kjøpte ny remastered Darkness på vinyl for 1-2 år sida.
    Ny master ved Bob Ludwig. Etter anbefaling fra HiFI&Musik.
    Den er mye bedre lydmessig enn min gamle fra utgivelsesåret.

Godt Nytt år.

Takk. Da blir det nok den remasterede versjonen.
    Bob Ludwig, AAA rett fra orginalbåndene, anbefaling fra deg og gode tilbakemeldiner på forums.stevehoffman holder i massevis. Koster 182,– på Amazon. Billig!
    Selv om det er grommest med orginalutgivelser, hender det faktisk at RM lyder bedre. Dessuten er det et sjansespill å betale høy pris og frakt for plater på Discogs, for deretter å oppdage at graderingen er feilaktig høy. Brent barn skyr ilden.
    Flott lyd på boxen och den remastringen. Bara att slå till hammers. Hörde genom sista igår, bara väntar på barn- och konefri snart så jag kan dra på litt!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Kanske Petter'ns gamle PMC fortsatt finnes tilgjengelige til salgs? Om de funker noe bedre får være usagt? Men fn så gode da:)
    Rinde faktiskt NAT när jag fick veta att Petters gick som inbyte, men han vill inte ta mina i inbyte på inbyte så då blev det inget. Nu tror jag de är borta, men kunde verkligen sett för mig de i hus! Problemet är ju att sälja eget för att kunna slå till, inte alltid lika enkelt i ett tungt bruktmarked.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Men lyden på disse skivene har liksom aldri vært fantastisk...
    Tror kanske jag vet varför..

Utdrag från Born to run;

"For min generasjon lød musikken best når den kom fra en liten, hermetikkaktig radiohøyttaler. Under senere opptak hadde vi en slik høyttaler stående på kontrollbordet, og vi godkjente ikke en eneste miks før musikken lød som om den kom brølande ut av den."

:cool:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.960
    Rinde faktiskt NAT när jag fick veta att Petters gick som inbyte, men han vill inte ta mina i inbyte på inbyte så då blev det inget. Nu tror jag de är borta, men kunde verkligen sett för mig de i hus! Problemet är ju att sälja eget för att kunna slå till, inte alltid lika enkelt i ett tungt bruktmarked.
    De er dessverre borte nå. Men alle PMC modellene er jo sterke i bassen hvis det er det du først og fremst savner. Du er selvsagt velkommen til å høre BB5!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    De er dessverre borte nå. Men alle PMC modellene er jo sterke i bassen hvis det er det du først og fremst savner. Du er selvsagt velkommen til å høre BB5!
    Det vill jag gärna en dag! Kanske PMC är vägen att gå!? Är först och främst nederst ja, fullfrekvent stativmonster bör ju ha potential i en vanskelig stue?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Julen bortstuvad på loft och kott. Gott att få hemmet sitt tillbaka från alskens nyanser i rött och grönt. Ordningen återställd sånär som ett pepparkakehus barnen suktar efter att ge sig hän på i morgon och en taklist eller två. Firar med Cohens monumentala avsked på vinyl. God helg.

IMG_1046.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.928
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser ut som dere har mye plass å boltre dere i, Cross. Pent er det også.

Det er helg, og jeg skulle ønske at jeg for en gangs skyld bor nær en platebutikk, så jeg kan bare traske ned og kjøpe den Cohen plata. Men får vel nøye meg med spott&fy så lenge.:rolleyes:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Den må du få lagt vantarna på fort gunner! Ett fantastiskt avslut. Helt säkert fin på Spotify (inte hört), men den förtjänar att snurras på vinyl!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.715
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Fredagskvällen har gått i stämningens tecken. Cohen, You want it darker, Talk Talk, Spirit of Eden, Vivaldi, Tacet's Four Seasons och fler sidor av Born to run. Har helt glömt bort kaffen från da Matteo som jag sett fram emot!

Smårören jag bytt verkar å haft gott av några timmars speltid. Mer krispighet, bättre detaljrikedom och rum nu. Stråkarna i Vivaldi's fyra årstider låter mer organiska. Lovar gott.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.928
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Born In The USA, org pressing, snurrer nå. Synes den låter bra, bare man ikke spiller øredøvende høyt. Ikke gourmet lyd, men langt bedre enn fryktet (hadde en annen kopi tidligere, men den ble sjeldent spilt pga mye overflatestøy).

Er ingen stor kjenner. Hvordan låter denne hos dere da, og hvor plasserer den seg lydmessig i Springsteen-stigen?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.663
    Torget vurderinger
    27
    Born In the USA er etter min fornemmelse (har ikke sittet og sammenlignet album for album, dette er basert på opplevelsen/anelsen jeg hadde etter å ha spilt igjennom boksen) et av albumene som har størst lydmessig avvik mellom original- og nyutgivelse. Jeg opplever at den viktigste endringen ved de nye utgivelsene er at de har fyldigere lyd og mer bass. Det gjør seg ikke i samme grad gjeldende på akustiske eller album med lettere instrumentering slik som Greetings og Nebraska.

Born To Run har stor lydmessig forskjell fra f.eks 80-remaster til Classic Records sin utgivelse, mer bass på sistnevnte. Nyutgivelse av samme album har også mer bass enn 80-talls remasteren. Hvordan Classic forholder seg til ny remastring må jeg komme tilbake til. Born In the USA er ei plate med relativt tett instrumentering men ingen "wall of sound" som Born to Run. Likevel er den ekstra bassen med på å endre platas lydbilde fundamentalt. Bassgangene ble langt mer fremtredende og den typiske 80-talls bokslyden er sterkt redusert om ikke borte.

Da jeg hadde mine Harbeth 40.1 så hadde jeg nok i overkant mye bass, i hvert fall heller fyldig enn slankt lydbilde, og selv da foretrakk jeg i det vesentlige repressingene av hensyn til et mer naturlig lydbilde på platene. Så, ja, jeg tror de fleste vil oppleve at de nye utgivelsene låter bedre enn originalene.

Det er mulig at toppen er noe redusert i nivå og at det kan oppleves som noe mindre sting, eller så kan det være noe kompresjon på nyutgivelsene, det må vi undersøke nærmere. Men, jeg opplever i hvert fall at det særlig er The River og Born-platene som har tjent på remastringen.

Skjønner at jeg må invitere til en mer forseggjort sammenligning på sikt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn