Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Dette blir knall! Snart må jeg få meg til å møblere om her også. Og her finnes hverken drager eller interiørarkitekter. ;D
    Ont om drakar här också, men det var faktisk en skolerad interiørdesigner som kom med förslaget, så alla som hävdar att interiörchefen vill annerledes har sålunda bara funnit fel interiørfrue!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Fant en liten fin butik med förmiddagsöppet. I Alicante var det bara kvällstid som gällde, men här var det större flexibilitet. Stort utval av rock/pop/jazz. Dyrt, men det ser ut som om vinylen är i väldigt gott skick så kanske prisen inte var så illa i alla fall. Mellan 15-25€ för de fina utgivelserna och helt ned i 3€ för 80-tals pop.

Hygglig man bak kassan som visade runt i det organiserade kaoset.

En timme och en halv senare;

King Crimson, Jeff Beck, RLJ, Tom Waits, Johnny Winter, Peter Gabriel, Prefab Sprout och första pressing Springsteen The Wild! Hör du Fosse? Med gul text och allt :D Samt en del annat spännande.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette var bra utbytte! Kan glemme å finne slikt på Costa Blanca, i alle fall Benidorm og Allicante. Jeg har ikke kommet over noen andre som selger vinyl der enn de som selger bøker fra utendørsboder i starten av gamlebyen i Benidorm.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Dette var bra utbytte! Kan glemme å finne slikt på Costa Blanca, i alle fall Benidorm og Allicante. Jeg har ikke kommet over noen andre som selger vinyl der enn de som selger bøker fra utendørsboder i starten av gamlebyen i Benidorm.
    Jag var inom en bra liten butik i Alicante i februari i fjor faktisk. Startades en liten tråd där jag bad om tips på vinylbutiker där och fick väl ett par-tre tips. Tror bara jag var inom en av de, men den var bra. Liten, men bra. Kan ju vara värt att se på om du skal till Alicante igen baluba?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den "Pop, pop"- skiva...Jeg gir deg dobbelt av hva du gav for den:cool:

Ellers alltid kult med omveltninger. Røske opp og får nye perspektiv på nerdinga si. Spent på fortsettelsen!:eek:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Första gång jag kommit över Pop, pop i en bruktbutik. Sjelden vara som skal vårdas ömt och spelas varsamt ;)

V

vinyl-mannen

Gjest
    Sällsynt sak Pop pop! er det en Geffen records-91? Fin handlepose dette:)
    Det kom to utgaver i -91, er dette den rette er den svært ettertraktet.:)
    Kom også en re på 180gram, tror heller ikke den er så vanlig.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Faen, jeg hater at andre blander seg inn i min business. Cross var jo på glid...(?)

Hva den ligger på Discogs teller vel ikke når jeg betaler dobbelt av det du har gitt for den i en søvnig spansk feriekoloni, dvs neppe mer enn noen få euros:p

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Hehe, har ju inte sagt vad jag gav för min, "host host".

Nej denna blir en keeper, skal ärligt erkjännas att pulsen steg ett hack när jag såg den bak 5-6 exemplar av Flying cowboys.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Fråga till OVK's expertkommentator på Springsteen, Fosse; Några kännetecken på tidig version av Darkness på cover eller label?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tackar, ser ut som ett særdeles gott köp, med tanke på att jag gav 10€ för den och den ser ut att vara VG+ i både vinyl och sleeve. :D

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Fikk du heller ikke helt til SP100, crosswind?
    Jaggu fikk du solgt dine fort.

Hvor går veien nu då? :D

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Slet litt med å få det basfundamentet jag önskade, men kan kanske ha varit möjligt att öppnå genom att arbeta mer målrättat med placering. Har haft de sedan sommaren 2015, så med tanke på det och att jag är nyfiken på annat blev det salg. Kunde fint levt med de länge och var nöjd med resten av presentationen samt att både fruen och jag är stora tillhängare av designen och filosofin bak, men det gnagde undermedvetet när jag inte var helt nöjd med basresponsen. Det är ju stora ruvande trekasser som står i stuen, så fruens önsker om utseende väger också in i helhetsvurderingen.

Ja, de gick ut dörren fort, men det till en pris långt under det jag egentligen var villig till att låta de gå för. Hade det inte varit för att annat är på gång (tillfälligheterna spelar in här och då måtte kapital frigöras) så hade jag aldrig sålt de till den prisen köparen föreslog.

Ingenting är dock klart, så vi får se vad de nästa veckorna kommer med :) Det som är säkert är i alla fall att jag är utan högtalare och så kan vi inte ha det i längden.

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.825
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Takk for all info om boksen. Nyttig å lese at pressingene er så gode som de er - selv om det ble noen dubletter.Ser jo at det er helt normalt også å ha flere

Jon

Vedlegg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jag var inom en bra liten butik i Alicante i februari i fjor faktisk. Startades en liten tråd där jag bad om tips på vinylbutiker där och fick väl ett par-tre tips. Tror bara jag var inom en av de, men den var bra. Liten, men bra. Kan ju vara värt att se på om du skal till Alicante igen baluba?
    Nå fungerer ikke søkefunksjonen i forumet lenger, så jeg kan ikke finne tråden. Klarer du å finne den uten å måtte bruke søk, eller kan du komme med resultatene her?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Takk for all info om boksen. Nyttig å lese at pressingene er så gode som de er - selv om det ble noen dubletter.Ser jo at det er helt normalt også å ha flere
    Jon
    Blev ett par dubletter igår Jon, så nu blir det hem och testa utgaver mot varandra igen :)

• Liker
    Reaksjoner: Jon

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Nå fungerer ikke søkefunksjonen i forumet lenger, så jeg kan ikke finne tråden. Klarer du å finne den uten å måtte bruke søk, eller kan du komme med resultatene her?
    At your service mr;

http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/82745-vinyl-i-alicante.html#top

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Den butikken du endelig fant åpen var en fjerde? Og hadde butikkene normalt åpningstid om kvelden, eller var det virkelig kun når innehaver gadd å stikke innom? Skal sannsynligvis til Albir også neste høst med mine brødre, og de er begge musikkfolk som kjøper vinyl. :cool:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Nej, det var den mittersta, Discos y compactos som var öppen när jag kom andra gången. Tror alla hade öppet från runt 17-tiden på eftermiddagen och utöver och alla låg inom gångavstånd från varandra.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da merker jeg meg det. Tidlig middag i Alicante og så platejakt fra rundt 18 og utover. Da rekker vi nok hjem tidsnok til karaoken. ;)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Inne i en dålig vinylperiod. Värmde upp anlegget under frukost och kom så bort med en kopp kaffe i handen för en liten förmiddagsseanse, bara för att se remmen till Raven ligga i en hög på bänken under. Den har gått rätt av, mest sannsynlig i skjøten, under natten så då gick dagens vinylsnurrande i dass.

Blir silverskivor på mig i stället, en stund sedan sist så varför inte. Bara surt att inte kunna snurra vinyl och det går väl i bästa fall dagar innan ny rem är på plats.

Musik blir det i alla fall tack vare de små Tannoyene som fått ta en midlertidig plats i finrummet. De gör sig verkligen inte bort, storleken till trots. Klart, klangrikt och dynamiskt från de minsta i Prestige-serien. Klarar ju inte fylla det stora arealet med all världens av volym, men de fungerar imponerande bra. Blir vacker kammarmusik till nya högtalare är på plats.

Så när vinylen får ge vika, blev det Mozart med dessa fyra herrar på CD.

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kjipt med rem som ikke henger ihop, men bra at du i det minste kan snurre kammermusikk på sølv via klassisk Tannoy, Cross.

God morgenkaffe til deg.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tack detsamma impulse!

Ja, klart fall av produktionssvaghet när den bara släpper i skjöten under natten efter ett år. Har sänt e-post om saken så skulle väl tro det blir tatt som en garantisak och att en ny snart är på väg.

Tannoy är vanedannande! En av de stora golvstående i Prestige-serien står på kortlistan en gång i framtiden.

På tal om, nya högtalare skal in och i förbindelse med det blir det som tidigare nämnt gjort några förändringar av placering. Tog ett bilde av var ting står i dag och var det är tänkt det skal stå.

Idag;

Snart;

Aarseth-skjenken blir flyttad på eventuellt såld och anlegget blir stående på dess plats med högtalare på var sin sida. Får då gott om plats till närmsta sidoväggar. Blir också hyggligare att slippa sitta med ryggen mot utsikten och ljuset. Vinyl och böcker blir ståendes där de står idag.

Vedlegg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.167
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tänkte de små Tonnoyene skulle få bryne sig på litt av en dynamisk explosion. Denna tror jag du har tipsat om impulse? Här en inspelning där det går i överljudsfart med knivskarp kontroll!

1700-tals rock 'n roll med en ny kopp Daniel Moreno från da Matteo i Göteborg.

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha! Morgenkaffen smaker spesielt godt i dag. Vi har nemlig en håndverker i huset som legger marokanske sementfliser i entreen, og dermed fikk jeg beskjed om å skru av varmekablene til han kom. Det merkes godt når det er - 8 utenfor, og vi bor i et gammelt hus. Så varm kaffe i dag er viktigere enn på lenge.

Virkelig et vakkert rom, cross. Gjennomført, klassisk skandinavisk estetikk.

Synd med remmen, men det burde jo kunne løse seg fort, får vi håpe.

Du har forresten helt rett,den har jeg nok nevnt her inne noen ganger. Biondi/Opera Galante-versjonen av årstidene er en av mine definitive favoritter. Barock&Roll!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn