Vidar P skrev:
Så lenge det er samme effekt så er det samme for individet om det er etterprøvbart eller placebo selvsagt, noe enhver mottaker av placebomedisin i vanlige medikamentundersøkelser kan underskrive på.
Det driver imidlertid ikke verden fremover dersom man ikke kan isolere placebo fra realitet. Hadde f.eks medisinen ikke brydd seg om skillet, så hadde vel apoteket vært fullt av sukkerpiller. Det er jo billigere å produsere også. For å trekke en analogi da.
Dette med placebo er et viktig og reellt fenomen i bransjen her. Jeg har alltid dette i bakhodet når jeg lytter selv og prøver å skape meg noen slags "holdepunkter" som er lette å høre/legge merke til.
Noen sånne holdepunkter er f.eks.:
Basstrykk - basstrykket kjennes på kroppen og hvis en bytter kabel eller andre ting og plutselig ikke kjenner dette trykket lenger, er det grunn til mistanke om forskjeller.
Ulyder - F.eks. skrikelyder i kvinnevokaler som omtrent gjør vondt i ørene når du lytter. Hvis disse forsvinner ved kabelbytte, er det et bra tegn.
Lydbilde - Et stor lydbilde kan man på en måte peke på og tegne et slags fysisk kart over. Hvis lyden er veldig flat med en kabel og brer seg ut over hele rommet og bak hodet ditt med en annen kabel, har det skjedd et eller annet som er lett å peke på. Kabler gjør sånne forskjeller (i hvert fall i mitt anlegg).
Andre ting jeg synes det er lett å høre forskjeller på er mørk lyd med lite dynamikk og det motsatte. Dette gjør noe ganske brutalt med lytteopplevelsen og engasjementet. Påvirkes igjen i _stor_ grad av kabler.
Personlig har jeg fortsatt til gode å bytte ut noe i anlegget som gir større hørbar forskjell enn kabler.