Jeg tar poengene dine i tur og orden
Du har spurt om Amirs karakterer avhenger av pris. I
innlegg #279 ga jeg deg ekstraservice og beregnet medianprisen for høyttalere i ulike karaktergrupper. Her er det jeg skrev:
Medianpris pr. høyttaler er følgende pr. kurv:
1: 400 dollar
2: 669 dollar
3: 500 dollar
4: 845 dollar
Med andre ord kan det se ut til at Amir har likt dyre høyttalere. Sånn sett finner jeg ikke bevis for at lav pris gir masse ekstrapoeng i karaktersettingen. For øvrig er det vanskelig å finne frem til hva som ligger bak Amirs subjektive karakterer, så jeg forsøker å finne mønstre i tallene og ikke det som sies. Og et mulig mønster fant jeg.
Tredjepartstolkningene (dvs. karakterene fra 1 til 4) er lest av mange på ASR, de er sammenfattet av en som samarbeider med Amir. Alle som leser ASR er enige om at en halshogget panter er dårligere enn en panter med fotball i armen.
Den latterlige sammenlikningen av Stereophile: Stereophile-redaktør Atkinson skrev en convention paper om bl.a. sammenhengen mellom målinger og karakterer i bladet i 1997. Denne artikkelen er kjent og vises til i en del settinger. Så gjør jeg en liknende øvelse med ASR-tallene og finner omtrent samme mønster som Atkinson fant i 1997. Tallene viser imidlertid at mønsteret (svært svak karakter til høyttalere som måler svakt) ikke er sterkere på ASR - slik man kunne ha trodd på forhånd gitt at Amir sier han er en trent ekspertlytter og har tilgang til målinger før han avgir karakter.
Om jeg har kontroll på materien? Jeg har tatt utgangspunkt i de tallene som er lenket til på ASR av ham som Amir samarbeider med vedr. preferansemålinger. Og så har jeg vist at Amirs mediankarakter er lik i gruppe 2 og 3 fra
innlegg #334. Det indikerer en hel del støy i Amirs karakterer fordi han ikke ender opp med et tettere samsvar med de objektive målingene. Medlem
@ch fant en forklaringgrad mellom subjektiv karakter og måling på 0,27. Det er ikke all verden gitt at de subjektive anmeldelsene er “sighted” og med innsikt i målingene. Jeg har også vist (se
innlegg #336) at Amir gir høyttalere som er helt like - bare størrelsen skiller dem - karakterer på en måte som er vanskelig å forstå; noen ganger straffer han fravær av basskapasitet, andre ganger ikke.
Når det gjelder din bemerkning om at jeg “er sikkert en grei kar”, så er jeg usikker på de objektive bevisene for den påstanden. Har ikke noe data som støtter den antydningen
Imidlertid er egne erfaringer noen ganger bedre enn bare data