Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eha

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2003
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Nittedal
    Mer penger til bygging av rommet - og dermed heller kjøpe noe nyere neste år.
    Akk, din fornuftige prioritering varmer mitt hjerte. Skulle ønske jeg hadde samme disiplin. Men det er jo så mye gøyere å kjøpe ny forsterker enn noen planker og noe stenull, selv om sistnevnte alltid gir mest for penga! ;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Vinyl ja da snakker vi, det er drømmen, er høyt på ønskelista, men blir en stund til
     

    eha

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2003
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Nittedal
    Vinyl ja da snakker vi, det er drømmen, er høyt på ønskelista, men blir en stund til
    Ja, jeg tenker på å gjøre noe av det samme som Antonsen her når jeg en vakker dag skal pusse opp kjellerstuen. Dvs. legge XLR-kabler ut i rommet beregnet på platespiller.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe - vel, er ikke bestandig like lett å tenke fornuftig. Jeg har mer enn en gang had f.eks Nad M27 i handlekurven - men slo til på en ultrabillig adcom femkanaler på finn som skal gjøre jobben på surround kanalene mens jeg har en gammel yamaha effekt jeg skal brokoble til senter høyttaler. Da har jeg faktisk allerede 8 kanaler og da er jo veien kortere til atmos... :) Syns Nad M17 virker veldig spennende, hvis den kommer med atmos oppgradering så er nok dette en modell jeg teste ut.

    Noen som har tips på 15meter lang HDMI kabel som fungerer som den skal, med 3D og full HD? Billig og svart er stikkord.. :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Demonterte den gamle LP hylla i dag, samt bar alle LP platene ut til kinoen - det ble fort bestemt at vi ikke orker å male den så blir tur til ikea i løpet av sommeren for å kjøpe ny hylle i passende farge samt endel lack bord til teknisk rom som jeg vil bruke som stereobenker enn så lenge.

    Drar seg til nå :)
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei

    Sitter her på sidelinja og følger med da.
    Hvis det blir kalt inn til treff hadde det vært gøy med et besøk.

    Stein
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette er virkelig imponerende. Virker som du har en fornuftig og gjennomtenkt plan. Gleder meg til å følge med på fortsettelsen!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk :)

    Dagen i går var den store flyttedagen hos min far (som blant annet har piano :) ), og dagen i dag har jeg vært på ikea for å handle kallax hyller nok til fordobling av platesamlinga samt masse annet "kjekt" når vi først var der.. Begynner å bli lang i armene nå, så blir ganske rolig i kveld... Spottene kom i går også, ser fine ut syns jeg. 10w LED.

    IMG_1818.jpg


    Imorgen blir det siste rest med rydding o.l. i forbindelse med flytting - så i løpet av helgen og neste uke regner jeg med at det blir listing, kobling av spotter, montere dører og legge gulv ferdig i gangen. Det er i hvertfall håpet ;) Hadde vært fint med litt sol også, så jeg får litt feriefølelse den siste uka i ferien....
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.953
    Antall liker
    27.850
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nei det synes ikke å gå mengder i sort matt...:rolleyes:

    De skal sjekkes ut og kan være meget aktuelle.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Spent på hvordan lys de gir, satser på å koble de opp ila helgen. Er veldig fornøyd med lyset i jupiter tek spottene (som er i gangen) så blir artig å sammenligne lyset. Tar bilder og kommer med tilbakemelding.

    Sånn ellers har vi i kveld lagt gulv i gangen også, viser seg at vi har nok laminat igjen til å legge i vindfanget også så da gjør vi nok bare det - hadde tenkt til å legge vinylgulv der men når vi først har laminat igjen så er det greit...

    IMG_1828.jpg


    Fikk hentet de to innedørene (som var vanvittig tunge og solide) samt en boddør som jeg skal ha mellom tekniskrom og garasjen.

    IMG_1829.jpg


    Kona kom godt i gang med maling av lister mens jeg gjorde siste rest hos fattern i dag

    IMG_1830.jpg


    Nå derimot, er den en pause på verandaen med fuglesang, hfs og nøgne ø ;)

    God helg!

    IMG_1831.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Skjedd litt i dag også, heldigvis. Har listet ferdig i teknisk rom og ca halve kinoen. Gulvlistene har fått samme farve som veggene

    IMG_1845.jpg


    Mens taklistene da har fått samme farve som taket :)

    IMG_1847.jpg



    Boddøra er montert og ferdig listet mot garasjen.

    IMG_1848.jpg


    Planen videre i morgen er å få lys i spottene, samt begynne den herlige jobben med å skru sammen noe av disse ikea møblene

    IMG_1850.jpg


    HVIS jeg blir ferdig med dette og fortsatt gidder kanskje jeg prøver å få noen av alle disse platene inn i hylla -

    IMG_1849.jpg


    Elllers er planen til mandag å kjøpe alt av lister, utforinger osv for gangene slik at disse blir helt ferdig før jeg blir altfor opptatt med å ferdigstille kinoen.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Nermer seg med stormskritt, bra pågangsmot, morsomt å se at annet enn byggematerialer kommer på planen :)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Temmelig rått rom du har laget deg, kjempe fint arbeid heile veien, blir fint og nyte kveldene og fri dagene på det lytterommet. Føller spent med videre.

    Imagine
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for fine kommentarer :)

    Har blitt gjort litt i dag også, først og fremst er alle spottene montert - er veldig fornøyd! Lyste veldig godt opp i rommet, så trenger absolutt ikke bekymre meg for at det er for mørkt hvis jeg vil lese, koble eller vaske - samtidig var det veldig fint lys i de syns jeg. Har ikke programmert enda så har ikke fått testet dimmingen, men skal jo være bra.

    IMG_1858.jpg


    Monterte døra mellom vindfang og gangen, men gikk tom for kiler. Må skaffe meg dørhåndtak også :)

    IMG_1859.jpg


    Satte sammen "stereobenken", ble bra syns jeg. Ikke på langt nær så stilig som mitt gamle solid tech rack, og mange audiofile vil nok kanskje rynke litt på nesen, men med en totalpris på hele 234 kroner har jeg mer penger til å bruke på det som skal stå inni benken.

    IMG_1861.jpg


    Kona har fortsatt litt med stoffveggen også, blir fint syns jeg - men vi kommer nok til å legge ett lag på andre siden av veggen også for å hindre at man ser mellom i projektor lyset.

    IMG_1862.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da er ikeahyllene satt sammen, venter nå på at sokkelen blir malt og tørket ferdig før jeg får jobbet videre. Hyllene kommer da ca 7 cm over bakken.

    Burde være plass til å øke samlinga betraktelig nå :) I den dobble hylla på venstre side vil jeg montere ett bord som platespilleren skal stå på. Tror/håper at det blir bra. Til høyre for hyllene vil det komme ett kjøleskap, tenker jeg.

    Kommer sikkert en oppdatering i morgen også - må noen timer på jobb, men regner med å få gjort litt hjemme allikevel.

    IMG_1867.jpg


    mens malingen tørker benytter jeg meg av en pause i sola :)

    IMG_1869.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da er hyllene ferdigmontert, og jeg syns det ser meget bra ut!

    IMG_1877.jpg


    Viktig at platespilleren kommer i vater!

    IMG_1876.jpg


    Ser ut som timene med tommestokk og blyant gir uttelling nå :)

    IMG_1874.jpg


    Har også provisorisk satt inn forsterkere i "racket" for å måle opp alt av kabler jeg trenger, så nå skal jeg nyte en liten stout mens jeg regner på pris på DIY vs blu-jeans cable.

    IMG_1879.jpg


    Gleder meg til å sette inn noen plater i hyllene :)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    685
    Antall liker
    3.011
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Dette ble kjempefint og veldig praktisk! Greit med litt ekstra hylleplass også til alle småting som gjerne hører med i en hjemmekino. :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det folkens, er fornøyd selv også :)

    Begynner å bli spent på lyden.. :)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Du skal ikke være bekymret for lyden da jeg vet at den vinylsamlingen der inneholder mye stas. Rommet ser skikkelig lekkert ut og det har vært meget hyggelig lesning med å følge utviklingen.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer, ser veldig bra ut! Må være en god følelse der du er nå, og kunne flytte ting og tang inn. Og ikke få plater du har her, har du oversikt over hvor mange? :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk takk :)

    er absolutt en god følelse å se lyset i enden av tunnelen - er ca 1,5 år siden det første spadetaket (gravemaskin) var.


    Er nok ca 900 plater tenker jeg, har alt registrert på discogs, ellers hadde det vært fort å miste oversikten.

    Går alt etter planen bestiller jeg bak og side høyttalere snart, blir noe fra xTZ - så da mangler jeg kun sub og projektor for å komme igang. Å gjøre rommet ferdig selvsagt - har lovt meg selv å ikke kjøpe projektor før rommene er 100% ferdig :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Statusoppdatering

    DSC_0023.jpg


    Fortsetter med listing og annet "gøy" til uka. Er ferdig med ferie nå, så da går nok fremdriften litt ned. Men, bør bli ferdig før vinteren hvertfall nå. Bakhøyttalere er bestilt fra XTZ, og burde komme på tirsdag.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Nå snakker vi! Her blir det bra, virkelig bra. :)
    Tidspørsmål før turen går til Hvittingfoss.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Nå ser det ut til at det blir musikk til arbeidet fremover :)
    Deilig å se at hifi kommer på plass.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    1.126
    Torget vurderinger
    2
    Begynner virkelig å nærme seg noe nå ja - blir veldig pent :)
    En milepæl er vel nådd , når man så smått kan begynne å sette inn litt høyttalere og komponenter :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.811
    Antall liker
    5.338
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger - det gir boost for fremdriften ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn