Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Ser veldig bra ut. Nå er det vel bare "tida og veien" før du kan flytte inn utstyret? :D

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for gode ord :) Hadde håpet at vi snart var klare for innflytting nå ja, med gulvlegging, flytting og maling av platehylle som neste post på programmet men desverre så knakk kona foten(!) i går, så mulig gulv egging osv blir utsatt litt - nå må vi vente på operasjon... Kommer til å gjøre ferdig gangen nå, montere de siste smartpanel platene rundt sikringsskapet, panel over dørene mellom rommene samt listing av vindu og dør tenker jeg. Sånn typisk drittarbeid som alltid blir utsatt, som det er greit å gjøre alene :)

Har i dag testet alle datapunktene, og oppdaget to punkter som var litt svake - reterminerte disse og nå skal alt være oppe å gå. Har også hengt opp trådløs AP, så nå er i hvertfall det klart.

Lite bilde av hvordan dataskapet ble - litt rotete, men syns ikke i det daglige- alt fungerer, det er det viktigste.

IMG_1646.jpg

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Imponerende arbeid, begynner å forstå at det er lenge til jeg kan flytte inn i mitt påstartede prosjekt. Va no synd i kona de, hørtes jevli vondt ut:(

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Uff da, høres ikke bra ut. Også i sommerferie tider... god bedring.
    Dere er sikkert klar over det, men blir det sykemelding i ferien så har man denne ferien til gode, veeeldig viktig å ta det med seg :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Skal takke for det :) Er kjedelig ja, men er sånt som kan skje. Klar over det med sykemelding i ferien, men usikker på om det gjelder meg også? Kunne sikkert utsatt ferien min litt, men erfaringsmessig er det altfor mye å gjøre på jobben til høsten og derfor lett å jobbe seg bort ;) I utgsangspunktet så er det halvannen uke til ferien starter..

Begynte på smartpanel i gangen i dag, de få platene som manglet - men brukte såpass lang tid på å finne frem alt av sager o.l. igjen at det kun ble kappet til to plater ;) Satser på å gjøre mer i morgen.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Imponerende arbeid, begynner å forstå at det er lenge til jeg kan flytte inn i mitt påstartede prosjekt. Va no synd i kona de, hørtes jevli vondt ut:(
    Takk for det :) Er utrolig hvor lang tid alt tar, nå jobber ikke jeg i "stress" tempo, og heller ikke hver dag men ting tar lengre tid enn man tror.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Litt framdrift i dag, har montert veggplatene som stod igjen rundt sikringsskapet.

IMG_0037.jpg

I tillegg har jeg fått festet plater over og rundt døråpningene. Ser kanskje litt rart ut på siden av dørene, men brukte bare noe avkapp - her kommer det dørlister slik at platene jeg monterte har kun den hensikt å få lik høyde på listene på siden av døra som over.

IMG_0036.jpg

Neste på planen er lister rundt vindu og sikringsskapet.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Høre ut som en god plan, om man venter med listene til kinoen er installert kan de fort bli nedprioritert i flere år :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Absolutt slike ting det er greit å få gjordt ja :)

På toppen av det hele klarte min far som bygger seg hus, som de må være ferdig flyttet inn i om tre uker å skjære seg med hullsag i hånda og dermed kraftig redusert når det kommer til snekring, rørlegging og selve flyttingen - så blir nok en lengre pause med kinobygging for meg nå, frem til de har kommet i hus desverre.

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Lå litt på etterskudd med lesingen her jeg nå... Og dette var jo kjedelige greier, maken til uflaks. Det er jo kanskje greit å la ting ligge litt da ja.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja - har vært litt uflaks dette - men tross alt bare ett kinorom, så ingen krise om det blir utsatt litt. Når det er sagt fikk vi lagt halve gulvet i kinoen i dag :)

image.jpg

Plutselig kommer det en oppdatering igjen :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har kona på krykker lagt resten av gulvet mens jeg har kost meg med vann & avløp i en krypkjeller hos min far.. :cool:

Blir veldig bra syns jeg, men vanskelig å ta bilde av med telefonen - alt er langt mørkere enn det gir inntrykk av. Skal finne frem kameraet til helgen.

IMG_1748.jpg

IMG_1750.jpg

Nå sitter jeg i sola mens jeg sender mail til diverse byggevarefirma med prisforespørsel på dører :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.041
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Generelt sett flott, men lagt av en kone på krykker er enkelt og greit imponerende! :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    hehe, ja det er veldig bra syns jeg :)

Nå er dører bestilt, og jeg skal handle gulvlister for kino imorgen. Disse må da males før jeg får montert de - men gøy å ha kommet så langt at man kan begynne å tenke på lister, lerretvegg osv.

Fikk forøvrig denne lille saken i posten idag, tror den blir heftig i kinoen. Ikke umulig jeg må koble den opp i stua i mellomtiden...

popcorn-hour-vten-4k-ultra-hd-hevc-et-sigma-designs-smp8757_014625_014625.jpg

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Prøvde å google vtev men fant ikke noe, hva er den god for, link?

edit: fant feilen v ten :)

eha

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2003
    Antall liker
    1
    Sted
    Nittedal
    Utrolig bra tråd, dette, og veldig inspirerende å følge med på. Jeg er overbevist om at dette blir en veldig bra kino og er imponert over den innsatsen som er lagt ned i arbeidet så langt! :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    takk for alle lovord :)

har handlet lister i dag, samt at jeg spanderte på meg en nilfisk pro støvsuger slik at jeg får en ren arbeidsplass fremover :)

jeg har alle filmene på en nas, med vten kan jeg streame alt fra nas ink 3D blu-ray iso filer. Får også en fin jukebox som jeg kan styre fra f eks iPad, virker lovende - har kun testet litt sålangt.

eha

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2003
    Antall liker
    1
    Sted
    Nittedal
    jeg har alle filmene på en nas, med vten kan jeg streame alt fra nas ink 3D blu-ray iso filer. Får også en fin jukebox som jeg kan styre fra f eks iPad, virker lovende - har kun testet litt sålangt.
    Funker sikkert veldig bra. Jeg bruker en vanlig PC (Intel NUC stue-PC), Windows 8 og Kodi (tidl. XBMC). Det funker aldeldes utmerket bortsett fra 3D-støtten som jeg ikke har orket å finne ut av - rett og slett fordi 3D betyr svært lite for meg. Logitechs universalkontroller funker også brillefint med dette oppsettet, og i tillegg bruker jeg et trådløst tastatur med pekeflate.

Vel å merke å så har jeg hentet ut de bilde- og lydsporene (samt undertekster) som jeg ønsker fra ISO-ene og laget MKV-er som tar mye mindre plass (uten transkoding = 100% identisk kvalitet).

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja - det er også en løsning jeg kikket på, men endte med en "ferdig boks" denne gangen. Jeg lager også primært MKV filer, bortsett fra noen konserter hvor jeg lager ren BD-iso.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg forøvrig begynt på baffelveggen. Mangler litt avstivere, men må regne ut hvor de passer best mtp skjøting av duken som skal på. Har handlet en haug med høyttalerstoff fra biltema idag, vet ikke om disse er for tynne eller ikke men helt sikkert bra nok som første forsøk. Har jo ett veldig billig lerret også, så veggen må bygges om på sikt uansett.

Tenker å male lektene før jeg fester stoff på.

Bildet er tatt sittende i sweetspott, sittende på en camping stol :)

IMG_0174.jpg

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det :) Det blir perforert lerret ja, kjøpte ett billig dreamscream V2 lerret (199 kroner som B vare på avshop) - men med tid og stunder blir det nok oppgradering av dette. Formatet er tenkt 2:35:1 og skal bli 122". Kunne nok hatt litt bredere, men tror egentlig det er stortnok. Planen er å ha fronthøyttalerne synlig, mens resten - elektronikk, senter og sub(er) kommer bak veggen. Blir nok ingen høydekanaler da jeg har kablet opp for fremtidig atmos løsning.

Det jeg er mest usikker på nå er hva slags Sub jeg skal gå for, har meget begrenset budsjett og det ligger mye svs synlindere på finn til rundt 5000 kroner, lurer på å gå for en av de i første omgang.

Hadde/har drømmer om DIY og da horn, tapped horn osv men det vil nok drøye litt, både pga tid og penger.

Fått stivet opp rammene nå. I tillegg hadde jeg gjord en generaltabbe (regnet feil), slik at jeg måtte heise tverrstaget over lerret ca 7cm.

IMG_0176.jpg

• Liker
    Reaksjoner: eha

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Takk for det :) Det blir perforert lerret ja, kjøpte ett billig dreamscream V2 lerret (199 kroner som B vare på avshop) - men med tid og stunder blir det nok oppgradering av dette. Formatet er tenkt 2:35:1 og skal bli 122". Kunne nok hatt litt bredere, men tror egentlig det er stortnok. Planen er å ha fronthøyttalerne synlig, mens resten - elektronikk, senter og sub(er) kommer bak veggen. Blir nok ingen høydekanaler da jeg har kablet opp for fremtidig atmos løsning.

Det jeg er mest usikker på nå er hva slags Sub jeg skal gå for, har meget begrenset budsjett og det ligger mye svs synlindere på finn til rundt 5000 kroner, lurer på å gå for en av de i første omgang.

Hadde/har drømmer om DIY og da horn, tapped horn osv men det vil nok drøye litt, både pga tid og penger.

Fått stivet opp rammene nå. I tillegg hadde jeg gjord en generaltabbe (regnet feil), slik at jeg måtte heise tverrstaget over lerret ca 7cm.
    Du har ikke vurdert DIY sub? Det blir kanskje ikke noe billigere men... :rolleyes:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jo - har absolutt vurdert det, og da spesielt tapped horn. Men tror kanskje jeg vil gå for noe "enkelt" å første omgang... men vi får se. Trenger jo absolutt ikke å bli så dyrt med diy sub :)

Noen forslag?

D

Dåbbel J

Gjest
    Finnes neppe noe eklere og bygge enn en standard TH konstruksjon.
    I henholdt til pris, ytelse og effekt.
    TH burde vært i alle hjemmekinoer 8)

Edit... ifølge byggmax.no så kommer 2 stk maks siza TH på 1300 Nkr

4 stk 15mm OSB plater og 3 stk gulvsponplater.

Tillegg skruer og lim

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Huff ja - må nok prøve meg på en slik når rommet er ferdig :) Tror det er inngangsbilletten til en langvarig DIY tilværelse ;)

D

Dåbbel J

Gjest
    TH er genialt til HK bruk... nok headroom er ihvertfall greit...

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    ja - virker utrolig spennende.

Demo hos deg når systemet ditt er oppe å går? :)

eha

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2003
    Antall liker
    1
    Sted
    Nittedal
    Et lite fillespørsmål: Er det svakstrømskapet som står rett bak lerretet? Hvorfor har du ikke spraylakkert det i sort? :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe ja - er svakstrømsskapet. Det skal få ny farge etterhvert :) litt dum plassering sånn sett i ettertid.

• Liker
    Reaksjoner: eha

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har forøvrig hentet fatterns gamle effektforsterkere idag, 2 stk Tandberg 3036A mk2. Planen (nå) er å kjøre disse som bi-amping til heliconene. Hadde jo store planer om handel av effektforsterkere men siden jeg nå fikk disse er nok de mer enn bra nok en stund. Mer penger til bygging av rommet - og dermed heller kjøpe noe nyere neste år.

De er jo fortsatt gode forsterkere, så blir spennende å høre hvordan de gjør seg i det nye rommet.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Spennende å teste med eff amper :) nå kjenner jeg ikke til disse men jeg tror nok det blir et løft i forhold til receiver.
    Er det balansert xlr innganger på 3036?
    Har du dedikert dac for signal?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, blir nok bra. Er ikke balanserte innganger. Sånn for ordensskyld - det er mange år siden jeg hadde reciever :)

ja, har en qnktc dac - men spiller nesten kun vinyl så er lite brukt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn