Det stiller seg litt annerledes med digitalt utstyr enn med analogt når det gjelder tidens tann. Alesis ADAT ble ansett som topp proff prosjektstudiolyd da den kom i 92. Da jeg sluttet å bruke dem rundt 2001 var det ingen tvil om at den hadde svakheter i AD som var eliminert i mer moderne digitale opptakere. Dette dreier seg om AD, for det er egentlig eneste komponent i rekken der jeg har foretatt seriøse sammenligninger mellom generasjoner. Men jeg antar at samme tendens gjelder avspillingskjeden.
Men det betyr ikke at gammel teknologi kan ha sine sjarmerende sider selv om den er gammel. Et eksempel er Phillips 16 bit-konverter. Den er fremdeles i produksjon i en eller annen inkarnasjon, og har vært i en kontinuerlig utvikling siden åttitallet. Alle trodde bitstream skulle ta knekken på den, men dengang ei. Den har overlevd bitstream med god margin. Så det er ikke helt riktig at tiden forandrer alt.
I dag produseres fremdeles seriøse spillere med siste inkarnasjon av Phillips sekstenbiter. Xindak Muse-modellene er vellykkede eksempler som jeg liker. Men det er ikke den samme som var for tyve år siden antar jeg. Det må ha vært mange steg innimellom åttitallet og totusentallet, men det er likevel et tankekors. Skulle jeg ta feil, dvs at den konverteren ikke slekter på den fra åttitallet, så trekker jeg denne delen av innlegget. Men jeg har liten tro på at det ikke er en kontinuitet her.
Så til min egen oppgradering for et par uker siden. Da ble Audio Alchemy DDE1 avløst av Abe A-DAC. Da min gamle DAC var ny likte jeg den mye bedre enn samtlige Denon-spillere fra samme periode. To forskjellige filosofier, så her kommer smak og behag fram. Hvis noen mener at AA DDE1 var underlegen Denons spillere blir jeg forundret, men også hvis noen påstår det motsatte. Min smak avvek fra det Denon lagde. Derfor vil jeg påstå at AA DDE1 er et like godt eksempel på hvor bra det tidlige nittitallet var som en spiller fra Denon. Og hva var min konklusjon etter skiftet? Joda, at tiden har gått. Den har utvilsomt gått. Fortsatt duger DDE1 på mange områder, og kommer til å først gjøre en jobb i headfi-riggen, før den får pensjonere seg som DAC til TV-tuneren. For verre enn det er den ikke. Den får fortsatt middelmådige dvd-spillere til å låte bedre, men klarer ikke å hamle opp med Abe til 900 spenn. Men - jeg har ikke testet DDE1 med DTI. Det er jeg skikkelig sugen på nå, for med DTI var den definitivt noe av det beste som var løselig for vanlige dødelige i sin tid. Jeg vet om en som ikke er i bruk, så hvis jeg klarer å overbevise personen om å selge den så kommer det en oppfølger på den saken. Men foreløpig, med to DAC-er som ikke er
diametralt annerledes i lydfilosofi, er resultatet: fortiden 0 - samtiden 1.
Men DDE1 har en musikalsk sjarm som gjør at med DTI så tror jeg at den vil levere ypperlig lyd i riktig kombinasjon. Med horn istedenfor mine Kef-er tror jeg den ville kommet mer til sin rett, spesielt med DTI. Så samtidens tildels overlegne seier trenger ikke i enhver omstendighet være like overlegen. Faktisk tror jeg den gamle vil låte glimrende med DTI og et dynamisk og spillevillig system som kan tendere til å være litt over the top. Smak, match og arbeidsbetingelser vil kunne velte resultatet i flere retninger. Men ut fra et så objektivt standpunkt som jeg makter: fortiden 0 - samtiden 1. Med åpning for unntak under enkelte omstendigheter. Jeg er overbevist om at DDE1 med DTI vil banke DacMagic 1 i enhver kombinasjon som har med Klipsch å gjøre, for eksempel. Som referanse kan jeg nevne at tidlig på totusentallet brukte jeg en Pioneer Stable Matter mellomklassemodell fra 96-97 (PD S-904?) som drivverk. Som ren spiller var den sjanseløs mot DDE1, uten DTI.
For å myke opp et allerede altfor langt innlegg tar vi en pust i bakken med et dårlig bilde av min lille dinosaur. Ikke flere tonn, så kanskje den heller er en velociraptor? Liten, kjapp, dødelig og utdødd.
Det er vanskelig å avgjøre slike diskusjoner fordi vi ofte har bygd anleggene våre opp rundt de eksisterende komponentene. Dermed
kan nok et anlegg med en gammel DAC eller spiller låte bedre enn et som er matchet denne uken fra scratch. I alle fall hvis vi sammenligner gammel mid-fi eller high end med ny budsjettklasse. Mid-fi vs mid-fi tror jeg uhyre sjelden kan ende til dinosaurens fordel, for det er klassen der det har skjedd mest. High end vs high end kan jeg ikke uttale meg om, for jeg har hørt for lite digital high end til å ha en mening.
Mvh
En gnien fattiglus av en skrotnisse som oppgraderer i takt med Haleys komet.