Arrogante "hifisnobber" og fordommer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    lars_erik skrev:
    f skrev:
    Tenk hvor enkelt det hadde vært, hvis alle ører hørte likt ;D
    Problemet her er nok heller at mens noen lytter, leser andre grafer.
    Du kan muligens ha rett i at lesing av grafer kan gi forventninger om et produkt som påvirker lyttingen. Godt vi har blindtester! ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    JENO skrev:
    lars_erik skrev:
    f skrev:
    Du kan muligens ha rett i at lesing av grafer kan gi forventninger om et produkt som påvirker lyttingen. Godt vi har blindtester! ;)
    Ikke nok med at man skal lese grafer før man lytter; man skal være blind i tillegg ???

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Kjøper jeg en komponent til 60 000, aksepterer jeg at det går noen kroner til aluminiumspaneler eller annet som gjerne går mest på utseende. Det må innrømmes, da.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    lars_erik skrev:
    JENO skrev:
    lars_erik skrev:
    f skrev:
    Ikke nok med at man skal lese grafer før man lytter; man skal være blind i tillegg ???
    Og så skal du helst skrive i timevis på hifisentralen for å rettferdiggjøre ditt kjøp. Dine lytteinntrykk teller ikke før du har overbevist absolutt alle andre her også. Skal ikke være lett dette her. ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har vært opptatt med heilt andre ting enn hifi og pc i dag, men jeg ser at tråden - eller overskifta kanskje - engasjerer stort. Rart med det, mange vil gjerne snobbe, men å bliu kalt for arrogant hifisnobb, og attpåtil med fordommer, nei det skal vi jaggu ha oss frabedt!... ;D

Joda, jeg tror så gjerne at det er "den perfekte lyden" vi alle jakter på. Noen lytter, andre måler, og enkelte har mulighet til å søke på øverste hylle for å nå sitt "nirvana". Vi har alle forskjellige ståsteder og preferanser for vår "søken". Jeg ser forresten i lederen i siste nr. av Fidelity, at redaktøren har funnet sitt. Men det måtte altså høyttalere til kr. 500.000,-, plassert i ei stue til en fhv. komponist, et flygel og elektronikk for øvrig til sikkert flerfoldige hundre tusener før han fant det. Vel, han om det - that's not my cup of tea, som britene så presist uttrykker det.

Størst, lengst, dyrest, breiest...sky is the limit og bare graden av lidenskap / galskap, bankkontoen og til sist en sjøl, setter grensen for hva man er villig til å prioritere eller ofre. Det blir uansett bare en etterligning av virkeligheten. Jeg har sagt det før, men kan godt gjenta det; jeg har aldri hørt noe i nærheta av det en kvartett klarte å skape av vakker lyd, som jeg fikk oppleve å høre i et bittelite kirkerom i Krakow for et års tid siden. Og jeg har for lengst innsett at jeg aldri vil klare å gjenskape noen konsertsal i min stue. Men jeg er såpass nær at jeg er fornøyd. Og da så...

Nå er det nattatid for arbeidsfolk, om sola skinner aldri så mye i fjellen på sørsida av Saltenfjorden! God natt!

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Råeste lydopplevelsen jeg har hatt var i Kruttkammeret på Munkholmen i Trondheim. Vi var ett par stk, vi sang flerstemt der, noen stod i midten og andre gikk i ring langs veggen. Vi sang Amazing Grace for oss selv, flerstemt/synkopert/kanon, vi ble igjen litt, mens omvisningsgruppa gikk videre... they never knew what they missed out on... og vi tok selvfølgelig ikke opp... Grrrr, det skulle vi gjordt! (Det var liksom bare en sånn spontan ting... men virkelig vellykket!)
    DET VAR HELT SYKT!!! ;D Nydelig!!! For en klang! For en resonant fylde!!!
    Jeg er helt sikker på att det desverre ikke er ett annlegg i eksistens som kan gjengi den opplevelsen... korrekt.
    Uansett prislapp, det vil aldri la seg gjøre... Men, for en opplevelse! Lufta dirra, klangen var som ett presset driv i mage og hode og rygg! Det var helt villt!!! Dette er tja, 10, 15 år siden nå, en varm sommerdag... minnet, å minnet... :-*

;D I'm such a snob...

Om noen av dere tar dere turen til Munkholmen, prøv da vel, rop, syng, ett eller annet! Det rommet er fantastisk!

Men, det er ofte det enkle som leder til det spektakulære.
    Jeg har også slike andre øyeblikk, fra konserter, personer som synger uforsterket, også minner fra kirkekonserter, slike ting, som har vært sjelsettende.... ingen tvil...

mvh

N

nb

Gjest
    lars_erik skrev:
    Som sagt tidligere er min hobby lyden, musikken og best mulig gjengivelse av denne. Det tekniske har null interesse.
    Det endrer uansett ikke på det faktum at et stereoanlegg er en teknisk innretning som følger reglene for slike innretninger - dvs at grunnleggende elektroteori osv gjelder. Uansett hvor uvesentlig du måtte mene at slik teori er. Hva du bruker anlegget til er noe annet, men uansett om du vil eller ikke så gjelder grunnleggende regler for slike dingser. At du ikke kan, har noen vilje til å lære deg eller har særlig sansen for disse grunnleggende reglene endrer ikke på det enkle faktum. At du ikke skjønner selv de enkleste tekniske resonnementer er ikke det samme som at de er feil eller irrelevante.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    lars_erik skrev:
    JENO skrev:
    lars_erik skrev:
    f skrev:
    Det er du som skriver at noen leser grafer i stedet for å lytte. Det er dine fordommer. "Grafene" som du sikter til kan kanskje ha den funksjoen at de er med på å bestemme hva man vil teste ut i eget anlegg, og når utstyret har havnet der lytter man selvsagt. Det er vel ingen som velger ut komponenter til testing helt vilkårlig. Man forholder seg til råd fra andre, tester i hifimagasiner, anbefaling fra selgere eller teknisk dokumentasjon. Gjerne en kombinasjon av flere av disse. Alle ønsker god lyd, og jeg regner med at alle som driver med denne hobbyen er glad i musikk. Selvsagt lytter man.

V

vredensgnag

Gjest
    Har startet en egen tråd med dette som åpningsinnlegg, men legger det også inn her, siden denne tråden inspirerte meg.

Da jeg i 2009 satte søkelyset på HDTracks som selgere av lav-res til høy-res priser, noe som i ettertid har ført til mange avsløringer hos dem, Linn, o.a., så fremkalte det også et sett reaksjoner vi ofte ser innen HiFi.

I motsetning til hva mange synes å tro om "målemafiaen", så liker ihvertfall jeg å bruke ørene. Helt uten data-analyse, db-måler, frekvensmåling, osv, så kunne jeg høre at det ikke var signifikante forskjeller på mine CD-filer og det HDTracks solgte som high-res.

Riktignok var det forskjell i forhold til senere remasters, men jeg har mange CDer fra 80-tallet, som vi nå vet faktisk er tettere på analogmasters enn senere remasters, og jeg hørte ikke forskjell.

Jeg har godt trente ører, og har spesielt en fornemmelse for akustisk korrekte gjengivelser - utfra hva jeg har hørt av autentiske høy-res opptak av slik musikk, så innfridde ikke HDTracks filer mine forventninger.

MEN - for mange, innen HiFi-pressen og blant audiofile, var HDTracks påstand nok til at man innbitt gikk i forsvar for selskapet. Og standardforsvaret kom "Dette var uansett bare noen enkeltstående tilfeller, og ikke et tegn på bredt fusk."

Det kan man alltids ønske seg, men virkeligheten er en annen. Linn presterte å selge en hel katalog som 24/96 - den var i Redbook, de solgte tusener av filer fra denne, og innrømte først brøleren da de ikke lenger kunne stå imot bygen av dokumenterte påstander. Til sin ære så trakk de den katalogen og lovde kundene at de ville få high-res erstatningsfiler gratis, men den er ikke blitt erstattet. Jeg vet hvorfor.

Tidligere i år så presenterte innehaver av iTrax enda et sett med dokumentasjon omkring rådyr lav-res fra HDTracks. Sistnevnte firma har, utrolig nok, ikke gjort noe som helst for å forsøke å skape en dokumentasjonskjede omkring sine filer, til tross for kritikken de har måttet ta alvorlig. Jeg vet hvorfor.

Da Steve Hoffman forum tok opp artikkelen til innehaveren av iTrax, så skjedde det samme der som vi ser i andre diskusjoner der fordommer styrer lytteintrykkene. Det kom mengder av rare innvendinger. I den tråden var det også noen som fant mitt opprinnelige innlegg på CA fra 2009, og det vakte respons.
    Det er meget nyttig å lese seg gjennom SH-tråden med åpent sinn, og forsøke å ta inn over seg de ulikes argumenter.
    Om man så gjør, så lærer man meget om det som konkret er rett når det gjelder hva som kan gjengis vha ulike medier.
    Men man lærer også om hifi-myter, om feil anvendt vitenskap, om hvor innbitt vi forsvarer egne feilslutninger -- og om hvor stor energi folk er villige til å legge ned i å forsvare selgere som lurer dem.
    Man blir også klar over at hele high-res markedet er i krise.

Dette er en tråd som er i utvikling. Den anbefales, spesielt i lys av den underlige snobb-tråden som kjører her.
    http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=250275

Ovenfor har jeg skrevet "Jeg vet hvorfor" to ganger.

Essensen i SH-tråden er kjensgjerningene som innehaveren av iTrax er kommet med. Dette er ingen smågutt. I likhet med Lindberg i 2L er han leverandør av udiskabelt høyoppløste innspillinger. Seriøse audiofile som ikke lar seg lure av markedsføring, men som lytter med ørene, setter stor pris på utgivelsene fra Aix Records.

Mark Waldrep is the Founder, President and Chief Engineer of aix records and has been providing us with quality 96/24 DVDA 5.1 discs for quite a while. He is now selling a lot of those discs/tracks on his iTrax website as HD downloads.

Dr. Waldrep holds a Ph.D. in music from UCLA, an M.S. in computer science from CSUN, an M.F.A. in composition from Cal Arts, a M.A. in music from CSUN, a B.A. in 3-dimensional art and a B.M. in music from CSUN.

For HDTracks ville det være en økonomisk krise dersom det som er vitenskapelig korrekt får gjennomslag hos audiofile, og derfor gir de ikke en fremstillingskjede med dokumentasjon for sine filer.
    Det samme gjelder for Linn i forhold til katalogen som ble trukket.

Jeg vet hvorfor, skrev jeg over. HDTracks og andre ønsker nå å selge høy-res versjoner av en enorm back-catalog med innspilt musikk som audiofile setter pris på.
    Men de begår fusk - hele denne katalogen er innspilt gjennom en flaskehals som gjør det umulig å få et høy-res resultat ut av høyttalerne: dentids mikrofoner og analog-tape. Mikrofonene "hørte" ikke høyere enn ca. 15kHz, og tapen registrerte ikke høyere enn rundt 20kHz. Og ved første kopiering av tapen datt følsomheten uansett ned på 14-15kHz.

Dersom bred aksept av dette udiskutable faktum vinner gehør blant audiofile, så blir HDTracks tilbud verdiløst. Da må nemlig HDTracks gjøre som 2L og Aix Records - gjøre nye opptak, og det er dyrt. Det er langt billigere å bumpe lav-res til påstått høy-res, og selge det til kunder som mener de er i stand til å høre forbedringene ...
    Det er derfor det å lese gjennom SH-tråden anbefales sterkt, men man bør lese den med åpent sinn, og veie ulikes argumenter utfra egne erfaringer. Det er en kort tråd, men når man har lest gjennom den, står man langt bedre rustet til å ta kloke valg når det gjelder høy-res.
    http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=250275

I snobbetråden merker jeg at enkelte er villige til å kjempe en heftig kamp på vegne av markedsførernes påstander - man leser utrolige ting som at DIY garantert er dårligere enn "ordentlige varer", og man leser at det lyttes med ørene, fra folk som garantert ikke bruker hørselen for å ta en beslutning om det de lytter til. Vi bruker nemlig hele hodet, og der inne kan det være mye rart, og en god del av det er plantet der gjennom uprøvde påstander fra markedsførere, fra hifi-mytologer, o.a.

Det kan være mye god lyd i et anlegg, og det kan være mange rare lytteinntrykk i et hode. Det er viktig å forstå forskjellen.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Imperial skrev:
    Råeste lydopplevelsen jeg har hatt var i Kruttkammeret på Munkholmen i Trondheim. Vi var ett par stk, vi sang flerstemt der, noen stod i midten og andre gikk i ring langs veggen. Vi sang Amazing Grace for oss selv, flerstemt/synkopert/kanon, vi ble igjen litt, mens omvisningsgruppa gikk videre... they never knew what they missed out on... og vi tok selvfølgelig ikke opp... Grrrr, det skulle vi gjordt! (Det var liksom bare en sånn spontan ting... men virkelig vellykket!)
    Jeg er helt sikker på att det desverre ikke er ett annlegg i eksistens som kan gjengi den opplevelsen... korrekt.
    Uansett prislapp, det vil aldri la seg gjøre... Men, for en opplevelse! Lufta dirra, klangen var som ett presset driv i mage og hode og rygg! Det var helt villt!!! Dette er tja, 10, 15 år siden nå, en varm sommerdag... minnet, å minnet... :-*

;D I'm such a snob...

Om noen av dere tar dere turen til Munkholmen, prøv da vel, rop, syng, ett eller annet! Det rommet er fantastisk!

Jeg har også slike andre øyeblikk, fra konserter, personer som synger uforsterket, også minner fra kirkekonserter, slike ting, som har vært sjelsettende.... ingen tvil...

mvh
    Alle kuppelbygninger eller sylinderbygninger i stein vil gi slike effekter. Søk på "whispering galleries"! F.eks St.Pauls i London. To personer diametralt motsatt kan kommunisere mens alle andre bråker på andre steder.

Ren bølgefysikk, men spennende eksperiment.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Imperial skrev:

;D I'm such a snob...

mvh
    Lurer på om Griffenfeld hadde slike opplevelser der...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Kule-Trygve skrev:
    lars_erik skrev:
    JENO skrev:
    lars_erik skrev:
    f skrev:
    Og så skal du helst skrive i timevis på hifisentralen for å rettferdiggjøre ditt kjøp. Dine lytteinntrykk teller ikke før du har overbevist absolutt alle andre her også. Skal ikke være lett dette her. ;)
    Nei rart det der, helst skal det dokumenteres på papiret og det du tester skal være lyttet blindt og testet opp mot forskjellige variabler av flere forskjellige mulige faktorer.Helst skal dette foregå over flere uker. Så skal du gi den til en kompis så han kan gjøre de samme testene for igjen å se om det lar seg sammenligne på noen som helst måte. Gjør det det så kan det kanskje være noe å tørre å nevne hjem om på HFS. Og er du så uheldig å ikke ha dokumentasjon på hva du har skrevet kan du være sikker på at du ikke har verken teknisk kunnskap nok rundt produktet eller ikke lytter på riktig måte for det er klart at du skal bruke hodet og ikke ørene når du lytter. Gud hjelpe meg det finnes mye tørt rundt omkring uten form for humor eller mye annet. Nei pass på H-Fi skal være dønn korrekt og dønn kjedelig og det skal ALDRI være rom for subjektive meninger whatsoever.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    I snobbetråden merker jeg at enkelte er villige til å kjempe en heftig kamp på vegne av markedsførernes påstander - man leser utrolige ting som at DIY garantert er dårligere enn "ordentlige varer", og man leser at det lyttes med ørene, fra folk som garantert ikke bruker hørselen for å ta en beslutning om det de lytter til. Vi bruker nemlig hele hodet, og der inne kan det være mye rart, og en god del av det er plantet der gjennom uprøvde påstander fra markedsførere, fra hifi-mytologer, o.a.

Det kan være mye god lyd i et anlegg, og det kan være mange rare lytteinntrykk i et hode. Det er viktig å forstå forskjellen.
    Joda, Lars Erik skriver faktisk at DIY ikke er veien for hans stand (erfarne audiofiler som er opptatt av og har spisskompetanse på god lyd). Han misforstår nok litt når han er så opphengt i at det skal eksistere en slik nesegrus beundring for grafer av målinger her inne. HFSere som blir møtt med en viss grad av begeistring er veldig forskjellige, men har det til felles at de har lydlig kompetanse og/eller interessante og relevante synspunkter. Over tid bidrar de med innlegg som umulig kan komme fra komplette udugeligheter. Eksempler er Asbjørn, Bx, Snickers, Valentino, Vreden, Orso, LMC, Sluket, OMF, Gunnar Brekke, Mr-T, osv. Mange fler kan nevnes, noen skriver mye, andre lite. Selv om også noen av disse tidvis sier rett ut at de har en del kunnskap om det de snakker om, så er det ikke det som er grunnen til at de høster noen grad av anerkjennelse, men at de skriver ting som er mer eller mindre nyttig og interessant.
    Jeg vet at jeg ikke har spisskompetanse på god lyd, og har mye mer å lære enn å lære bort. Jeg kan ikke skrive innsiktsfulle ting om strøm som Asbjørn eller om erfaringsbasert, tung customifisering og bygging som LMC. Det jeg derimot kan få til, er noe a'la sitatet under:

lars_erik skrev:
    Men spisskompetanse på god lyd, se det har jeg.
    Tror noen det ville bygge omdømmet mitt*, og vil noen kunne ha nytte av en slik melding?

*Omdømmebygging er viktig har vi lært etterhvert. Dette med å la omdømmet emergere som en ren funksjon av sine meritter er så... gammeldags.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    BT skrev:
    Imperial skrev:

;D I'm such a snob...

mvh
    Lurer på om Griffenfeld hadde slike opplevelser der...
    Har hatt noen episoder i dusjen som kan ligne..

V

vredensgnag

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Nei pass på H-Fi skal være dønn korrekt og dønn kjedelig og det skal ALDRI være rom form subjektive meninger whatsoever.
    Nå bygger du deg en stråmann, JG. Hva skal du med den?

Selvsagt skal det være rom for subjektive meninger - hver eneste innspilling i min samling er et resultat av et subjektivt valg, som viser hva jeg liker av musikk (og antallet ganger hver er avspilt likeså).

Tilsvarende er komponentene jeg anvender også et uttrykk for mine subjektive preferanser. Hvordan de er satt opp, koblet sammen, lydtrykket, lytteposisjonen, rommets utførelse.
    Alt er subjektivt.

Og det jeg hører er ihvertfall subjektivt - og jeg ler, gråter litt, får frysninger, må reise meg opp og synge med (eller, ahem, dirigere) ... subjektivt som fy.

Sett vekk den dumme stråmannen du har flettet deg, den har ingenting med virkeligheten å gjøre. Det jeg vet med sikkerhet er at en god del av mine subjektive preferanser ikke er overførbare til andre, akkurat som en god del av dine er dine kun.

Grenselandet mellom hva som er og hva som er inntrykk er spennende, og vel verdt en åpenhjertig diskusjon, fremfor stråmanninnlegg av det slaget du leverer nå. Det er forunderlig hvordan man tegner seg opp et skrømt å angripe, for å angripe dem man er uenige med. Det burde holde å angripe hva de faktisk mener ...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    "Snobb" er så vidt jeg vet avledet av uttrykket "sin noblesse", oversatt; "uten adel".

Snobben er ikke fornem. Han håndterer ikke de ulike bestikkene med den største selvfølgelighet mens ha diskret og med oppriktig vennlighet veileder den usikre sidemannen som ikke vet hvor han skal begynne.

Heller ikke er han folkelig. Han tar ikke første og beste gaffel, smiler mens han sier "det blir vel hipp som happ" og setter i gang.

Snobben har forlatt sin upretensiøse folkelighet, til fordel for noe som for ham ligner på adelskap. Han bygger gipskopier av gamle slott, ler høyt av ham som begynte med feil bestikk mens han forsøker å få adelen med på å himle med øynene, snakker om hvor mye penger han har, hvor flott bil han har, hvor høyt han kan hoppe osv. En klovn for både liten og stor, men som man må være i det minste lett misantropisk for å le av.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Som sagt tidligere er min hobby lyden, musikken og best mulig gjengivelse av denne. Det tekniske har null interesse.
    Det endrer uansett ikke på det faktum at et stereoanlegg er en teknisk innretning som følger reglene for slike innretninger - dvs at grunnleggende elektroteori osv gjelder. Uansett hvor uvesentlig du måtte mene at slik teori er. Hva du bruker anlegget til er noe annet, men uansett om du vil eller ikke så gjelder grunnleggende regler for slike dingser. At du ikke kan, har noen vilje til å lære deg eller har særlig sansen for disse grunnleggende reglene endrer ikke på det enkle faktum. At du ikke skjønner selv de enkleste tekniske resonnementer er ikke det samme som at de er feil eller irrelevante.
    Det endre uansett ikke det faktum at denne hobbyen ikke er en teknisk hobby. Anlegget er kun til hjelp for å reprodusere hobbyen; musikken og lyden.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Det endre uansett ikke det faktum at denne hobbyen ikke er en teknisk hobby. Anlegget er kun til hjelp for å reprodusere hobbyen; musikken og lyden.
    Hifi er en teknisk hobby på lik linje med bil og MC. I hvilken grad en prioriterer "kjøreopplevelsen" fremfor utstyret er indviduelt på samme måte som behovet for dyrt utstyr for å få den gode opplevelse.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Hifi er en teknisk hobby på lik linje med bil og MC. I hvilken grad en prioriterer "kjøreopplevelsen" fremfor utstyret er indviduelt på samme måte som behovet for dyrt utstyr for å få den gode opplevelse.
    Det er nok ikke det, ser du. For meg og en hel rekke andre. Hadde det vært best lyd fra en melkeboks, hadde den blitt foretrukket. Lyden og musikken er alt.
    Som sagt før, her ligger nok kimen til all kranglingen. Mekking på egen hånd er totalt uinteressant.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.491
    Torget vurderinger
    23
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:

Pleier ikke engasjere meg i denne type krangletråder men ditt meget bastante uttrykk synes jeg ikke skal få stå uimotsagt.

Faktum er, at denne hobbyen vår, i likhet med mange andre hobbier er meget mangslungen. Virkeligheten er langt mer kompleks enn hva du bastant fremmer som den evige sannhet. For deg er det kanskje sannheten, men for tusener andre kan bildet se totalt annerledes ut. Ytterpunktene er de som bare er her for musikkens skyld, og har et perifert forhold til hva som benyttes for å få musikken gjengitt så realistisk som de har anledning til. I motsatt hjørne de som stort sett er opptatt av utstyr og hva som skjer rundt i verden på denne fronten. I mellom polene finner du de fleste, de som både koser seg med teknikk, design, interiør OG musikk. Innbefattet i denne store gruppen finner du også ihuga DIY'ere, og hva DIY'ere betyr/har betydd for optimal lyd er behørig belyst gjennom utallige fora nasjonalt og internasjonalt og trenger ikke repeteres her.

Din attityd til andres manglende "renhet" i tilnærmingen til hobbyen, samt at du kategorisk avfeier DIY som en mulighet til optimal lyd sier jo egentlig relativt mye om deg som meningsyter, enten du mener det seriøst eller har gjort det til egen pervers hobby å trekke opp den store gruppen med hifi-interesserte som hygger seg med de mange fasetter.

Dersom du påberoper deg seriøsitet så klasser du i så måte automatisk inn i Totte's ovenstående forøvrig glimrende betraktning om hva en snobb er for noe!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    pengesluk skrev:
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:

Pleier ikke engasjere meg i denne type krangletråder men ditt meget bastante uttrykk synes jeg ikke skal få stå uimotsagt.

Faktum er, at denne hobbyen vår, i likhet med mange andre hobbier er meget mangslungen. Virkeligheten er langt mer kompleks enn hva du bastant fremmer som den evige sannhet. For deg er det kanskje sannheten, men for tusener andre kan bildet se totalt annerledes ut. Ytterpunktene er de som bare er her for musikkens skyld, og har et perifert forhold til hva som benyttes for å få musikkengjengitt så realistisk som de har anledning til. I motsatt hjørne de som stort sett er opptatt av utstyr og hva som skjer rundt i verden på denne fronten. I mellom polene finner du de fleste, de som både koser seg med teknikk, design, interiør OG musikk. Innbefattet i denne store gruppen finner du også ihuga DIY'ere, og hva DIY'ere betyr/har betydd for optimal lyd er behørig belyst gjennom utallige fora nasjonalt og internasjonalt og trenger ikke repeteres her.

Din attityd til andres manglende "renhet" i tilnærmingen til hobbyen, samt at du kategorisk avfeier DIY som en mulighet til optimal lyd sier jo egentlig relativt mye om deg som meningsyter, enten du mener det seriøst eller har gjort det til egen pervers hobby å trekke opp den store gruppen med hifi-interesserte som hygger seg med de mange fasetter.

Dersom du påberoper deg seriøsitet så klasser du i så måte automatisk inn i Totte's ovenstående forøvrig glimrende betraktning om hva en snobb er for noe!
    Mitt poeng er at denne hobbyen har minst to leire; den tekniske og den kun lyttende. Den tekniske har i årevis her inne påberopt seg allvitenhet angående denne hobbyen. Om hva som er viktig og om hvilke ting man skal se etter. For oss som kun er opptatt av best lyd, blir det å forholde seg til grafer og målinger absurd. Vi forholder oss til det vi hører. Det som låter best, er best. For oss.
    Min attityd, som du sier, er sterk farget av disse allviternes opptreden gjennom år.

Så snobberiet og hvem disse er, se det er vi nok ikke helt enige om.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Er ikke uten videre enig. Hvis man skiller begrepene, og tar "hifi som hobby" bokstavelig, er det ikke lenger musikken og/eller lyden som er hobbyen. Og er det selve hifien, og kun den, som er Hobbyen, må det jo bli en teknisk hobby.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Er ikke uten videre enig. Hvis man skiller begrepene, og tar "hifi som hobby" bokstavelig, er det ikke lenger musikken og/eller lyden som er hobbyen. Og er det selve hifien, og kun den, som er Hobbyen, må det jo bli en teknisk hobby.
    Jeg er audiofil, ikke hifiofil ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.921
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis æ skal ta lars_eriks påstand bokstavelig, så ville det vært mer naturlig om han kjøpte seg et bra flygel og lærte seg å spille på det, heller enn å bruke ca en kvart million kroner på kabler og tekniske bokser. Da ville det heller ikke vært noen grunn til å være hårsår om andre betvilte genialiteten i enkelte av de tekniske løsningene som er valgt.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Du kanskje, ja. Men ikke alt dreier seg om lars_erik. Det finnes andre, som har selve hifi'en som hobby, og gir beng i musikk og lyd. Da blir det en teknisk hobby.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Du kanskje, ja. Men ikke alt dreier seg om lars-erik. Det finnes andre, som har selve hifi'en som hobby, og gir beng i musikk og lyd. Da blir det en teknisk hobby.
    Enig i det. Du misforstår nok hvor jeg vil. Det jeg forventer, er samme respekt for vår tilnærming til vår hobby, som de som har en teknisk innfallsvinkel forventer.
    Den har i årevis vært ikke-eksisterende.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hvis eg skal ta Lars Eriks påstand bokstavelig, så ville det vært mer naturlig om han solgte bilen, lånte på huset og la en kvart million til ned i anlegget. ;D
    L Erik er forresten musiker han, ikke sant LE?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    Hvis eg skal ta Lars Eriks påstand bokstavelig, så ville det vært mer naturlig om han solgte bilen, lånte på huset og la en kvart million til ned i anlegget. ;D
    L Erik er forresten musiker han, ikke sant LE?
    Jepp ;)
    Og lån på hifi har han også. Vel anvendte penger.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Du kanskje, ja. Men ikke alt dreier seg om lars-erik. Det finnes andre, som har selve hifi'en som hobby, og gir beng i musikk og lyd. Da blir det en teknisk hobby.
    Enig i det. Du misforstår nok hvor jeg vil. Det jeg forventer, er samme respekt for vår tilnærming til vår hobby, som de som har en teknisk innfallsvinkel forventer.
    Mulig at jeg misforstår. Det jeg reagerte på, var at da Anonym skre "Hifi er en teknisk hobby", svarte du at "Det er nok ikke det, ser du". Forresten, er det i det hele tatt mulig å misforstå dette? :-\

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Mulig at jeg misforstår. Det jeg reagerte på, var at da Anonym skre "Hifi er en teknisk hobby", svarte du at "Det er nok ikke det, ser du". Forresten, er det i det hele tatt mulig å misforstå dette? :-\
    Du missforstår fortsatt.
    Hvorfor er hans påstand grei, mens min er det ikke?

Der er du ved kjernen. To leire, der den ene leiren har påberopt seg allvitenhet og fasit i årevis.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Mitt poeng er at denne hobbyen har minst to leire; den tekniske og den kun lyttende. Den tekniske har i årevos hert inne påberopt seg allvitenhet angående denne hobbyen. Om hva som er viktig og om hvilke ting man skal se etter. For oss som kun er opptatt av best lyd, blir det å forholde seg til grafer og målinger absurd. Vi forholder oss til det vi hører. Det som låter best, er best. For oss.

Det er ingen som holder mot deg at du kun lytter og ikke reflekterer et sekund over hvordan anlegget virker, men det betyr også at du ikke har noe å bidra med utover påstander om at du har spisskompetanse og hører forskjell. Det er nødvendigvis lite interessant.

Og selvsagt har den "tekniske leiren" (som om den finnes som en ensrettet mafia) rett: Stereoanlegg er bygd opp av kondiser, spoler, chiper, utfreste magnesiumrør osv, og eksisterer pga av at det finnes teknisk orienterte mennesker. Betalingsvillige kunder til dyre stereoanlegg som er glade i musikk kan være utmerkede mennesker, men det skal mer til for å bli lyttet til med interesse.

lars_erik skrev:
    Det jeg forventer, er samme respekt for vår tilnærming til vår hobby, som de som har en teknisk innfallsvinkel forventer.
    Den har i årevis hvert ikke-eksisterende.
    De som deler med seg av f.eks. forsterker- og høyttalerkonstruksjoner eller formler for lengde og diameter på bassressonatorer nyter selvsagt større respekt enn en som kun bidrar med påstander om egne gullører og diverse absurditeter. Synes du ikke det er rimelig?

Men at du mener at hjemmelagde eller tilpassede løsninger nødvendigvis ikke (sic) kan måle seg med påkostet hyllevare er artig. Hold fast ved det synspunktet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.826
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    totte skrev:
    lars_erik skrev:
    Mitt poeng er at denne hobbyen har minst to leire; den tekniske og den kun lyttende. Den tekniske har i årevos hert inne påberopt seg allvitenhet angående denne hobbyen. Om hva som er viktig og om hvilke ting man skal se etter. For oss som kun er opptatt av best lyd, blir det å forholde seg til grafer og målinger absurd. Vi forholder oss til det vi hører. Det som låter best, er best. For oss.

Det er ingen som holder mot deg at du kun lytter og ikke reflekterer et sekund over hvordan anlegget virker, men det betyr også at du ikke har noe å bidra med utover påstander om at du har spisskompetanse og hører forskjell. Det er nødvendigvis lite interessant.

Og selvsagt har den "tekniske leiren" (som om den finnes som en ensrettet mafia) rett: Stereoanlegg er bygd opp av kondiser, spoler, chiper, utfreste magnesiumrør osv, og eksisterer pga av at det finnes teknisk orienterte mennesker. Betalingsvillige kunder til dyre stereoanlegg som er glade i musikk kan være utmerkede mennesker, men det skal mer til for å bli lyttet til med interesse.

lars_erik skrev:
    Det jeg forventer, er samme respekt for vår tilnærming til vår hobby, som de som har en teknisk innfallsvinkel forventer.
    Den har i årevis hvert ikke-eksisterende.
    De som deler med seg av f.eks. forsterker- og høyttalerkonstruksjoner eller formler for lengde og diameter på bassressonatorer nyter selvsagt større respekt enn en som kun bidrar med påstander om egne gullører og diverse absurditeter. Synes du ikke det er rimelig?

Men at du mener at hjemmelagde eller tilpassede løsninger nødvendigvis ikke (sic) kan måle seg med påkostet hyllevare er artig. Hold fast ved det synspunktet.
    Spørs nok hva som er viktig å komme med det. Grafer eller lytteinntrykk?
    Der har du leirene igjen. Og, ser du, min leir er nok like viktig som din.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    lars_erik skrev:
    Asbjørn skrev:
    lars_erik skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Enda en tråd som utvikler seg til å kverulere rundt subjektive sannheter....

Og en kommer aldri til mål - som naturlig nok ikke finnes!
    Du sa det. Nok en tråd full av grafer og tekniske viderverdigheter.
    Er jo rart de har tid til å skrive her inne. Har de så mye kunnskap som de gir uttrykk for, regner jeg det som selvsagt at de er fanget opp av de beste hifi-produsentene.
    Hvis det er meg du sikter til, kan jeg forsikre deg om at det er bedre butikk for meg å fortsette med det jeg gjør til daglig, og la ingeniørtilbøyelighetene forbli en hobby. Personlig synes jeg også det er bedre å bruke litt tid på å formulere en hel tanke enn å slenge ut av seg en hel serie med sarkastiske one-liners. Det har noe med respekten for andre debattanter å gjøre. Synes nu jei, men jeg er kanskje gammeldags.
    Ikke spesielt mot deg. Og at du og andre besitter kunnskap, betviles ikke. Det som ikke er like greit, er troen på at kun deres vei er den riktige.
    Tror du ikke at den mest effektive vei til sannhet går via kunnskap? Å forstå både hva og hvorfor kan jo systematisere veien til nirvana på en slik måte at du sparer både tid og penger.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    nb skrev:
    lars_erik skrev:
    Du missforstår fortsatt.
    Hvorfor er hans påstand grei, mens min er det ikke?

Der er du ved kjernen. To leire, der den ene leiren har påberopt seg allvitenhet og fasit i årevis.
    Slik jeg ser det er hans påstand at dersom hifi er selve hobbyen, selve målet, og stopper der, er det en teknisk hobby. Jeg er uenig med deg i at det ikke er det. Din hobby derimot, er ikke selve hifi'en. Din hobby er det som hifi'en (re)produserer, nemlig lyd og musikk. Etter mitt syn er dette to forskjellige hobbyer; en teknisk og en u-teknisk. Som du sier, to leire.
    Flisespikkeri og ordkløveri? Visst faen! Stille på jobben idag...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.921
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Spørs nok hva som er viktig å komme med det. Grafer eller lytteinntrykk?
    Der har du leirene igjen. Og, ser du, min leir er nok like viktig som din.
    Da synes æ fortsatt at du kan dele noen interessante lytteinntrykk med oss, heller enn å strø om deg med sarkasmer hvis noen har en annen innfallsvinkel enn din egen. Lydens hastighet i luft endrer seg ikke noe særlig selv om du ikke tåler å se en graf som viser lydhastighet vs temperatur. Men bassrefleksrøret ditt bryr seg ganske mye om sånt.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn