Har startet en egen tråd med dette som åpningsinnlegg, men legger det også inn her, siden denne tråden inspirerte meg.
Da jeg i 2009 satte søkelyset på HDTracks som selgere av lav-res til høy-res priser, noe som i ettertid har ført til mange avsløringer hos dem, Linn, o.a., så fremkalte det også et sett reaksjoner vi ofte ser innen HiFi.
I motsetning til hva mange synes å tro om "målemafiaen", så liker ihvertfall jeg å bruke ørene. Helt uten data-analyse, db-måler, frekvensmåling, osv, så kunne jeg høre at det ikke var signifikante forskjeller på mine CD-filer og det HDTracks solgte som high-res.
Riktignok var det forskjell i forhold til senere remasters, men jeg har mange CDer fra 80-tallet, som vi nå vet faktisk er tettere på analogmasters enn senere remasters, og jeg hørte ikke forskjell.
Jeg har godt trente ører, og har spesielt en fornemmelse for akustisk korrekte gjengivelser - utfra hva jeg har hørt av autentiske høy-res opptak av slik musikk, så innfridde ikke HDTracks filer mine forventninger.
MEN - for mange, innen HiFi-pressen og blant audiofile, var HDTracks påstand nok til at man innbitt gikk i forsvar for selskapet. Og standardforsvaret kom "Dette var uansett bare noen enkeltstående tilfeller, og ikke et tegn på bredt fusk."
Det kan man alltids ønske seg, men virkeligheten er en annen. Linn presterte å selge en hel katalog som 24/96 - den var i Redbook, de solgte tusener av filer fra denne, og innrømte først brøleren da de ikke lenger kunne stå imot bygen av dokumenterte påstander. Til sin ære så trakk de den katalogen og lovde kundene at de ville få high-res erstatningsfiler gratis, men den er ikke blitt erstattet. Jeg vet hvorfor.
Tidligere i år så presenterte innehaver av iTrax enda et sett med dokumentasjon omkring rådyr lav-res fra HDTracks. Sistnevnte firma har, utrolig nok, ikke gjort noe som helst for å forsøke å skape en dokumentasjonskjede omkring sine filer, til tross for kritikken de har måttet ta alvorlig. Jeg vet hvorfor.
Da Steve Hoffman forum tok opp artikkelen til innehaveren av iTrax, så skjedde det samme der som vi ser i andre diskusjoner der fordommer styrer lytteintrykkene. Det kom mengder av rare innvendinger. I den tråden var det også noen som fant mitt opprinnelige innlegg på CA fra 2009, og det vakte respons.
Det er meget nyttig å lese seg gjennom SH-tråden med åpent sinn, og forsøke å ta inn over seg de ulikes argumenter.
Om man så gjør, så lærer man meget om det som konkret er rett når det gjelder hva som kan gjengis vha ulike medier.
Men man lærer også om hifi-myter, om feil anvendt vitenskap, om hvor innbitt vi forsvarer egne feilslutninger -- og om hvor stor energi folk er villige til å legge ned i å forsvare selgere som lurer dem.
Man blir også klar over at hele high-res markedet er i krise.
Dette er en tråd som er i utvikling. Den anbefales, spesielt i lys av den underlige snobb-tråden som kjører her.
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=250275
Ovenfor har jeg skrevet "Jeg vet hvorfor" to ganger.
Essensen i SH-tråden er kjensgjerningene som innehaveren av iTrax er kommet med. Dette er ingen smågutt. I likhet med Lindberg i 2L er han leverandør av udiskabelt høyoppløste innspillinger. Seriøse audiofile som ikke lar seg lure av markedsføring, men som lytter med ørene, setter stor pris på utgivelsene fra Aix Records.
Mark Waldrep is the Founder, President and Chief Engineer of aix records and has been providing us with quality 96/24 DVDA 5.1 discs for quite a while. He is now selling a lot of those discs/tracks on his iTrax website as HD downloads.
Dr. Waldrep holds a Ph.D. in music from UCLA, an M.S. in computer science from CSUN, an M.F.A. in composition from Cal Arts, a M.A. in music from CSUN, a B.A. in 3-dimensional art and a B.M. in music from CSUN.
For HDTracks ville det være en økonomisk krise dersom det som er vitenskapelig korrekt får gjennomslag hos audiofile, og derfor gir de ikke en fremstillingskjede med dokumentasjon for sine filer.
Det samme gjelder for Linn i forhold til katalogen som ble trukket.
Jeg vet hvorfor, skrev jeg over. HDTracks og andre ønsker nå å selge høy-res versjoner av en enorm back-catalog med innspilt musikk som audiofile setter pris på.
Men de begår fusk - hele denne katalogen er innspilt gjennom en flaskehals som gjør det umulig å få et høy-res resultat ut av høyttalerne: dentids mikrofoner og analog-tape. Mikrofonene "hørte" ikke høyere enn ca. 15kHz, og tapen registrerte ikke høyere enn rundt 20kHz. Og ved første kopiering av tapen datt følsomheten uansett ned på 14-15kHz.
Dersom bred aksept av dette udiskutable faktum vinner gehør blant audiofile, så blir HDTracks tilbud verdiløst. Da må nemlig HDTracks gjøre som 2L og Aix Records - gjøre nye opptak, og det er dyrt. Det er langt billigere å bumpe lav-res til påstått høy-res, og selge det til kunder som mener de er i stand til å høre forbedringene ...
Det er derfor det å lese gjennom SH-tråden anbefales sterkt, men man bør lese den med åpent sinn, og veie ulikes argumenter utfra egne erfaringer. Det er en kort tråd, men når man har lest gjennom den, står man langt bedre rustet til å ta kloke valg når det gjelder høy-res.
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=250275
I snobbetråden merker jeg at enkelte er villige til å kjempe en heftig kamp på vegne av markedsførernes påstander - man leser utrolige ting som at DIY garantert er dårligere enn "ordentlige varer", og man leser at det lyttes med ørene, fra folk som garantert ikke bruker hørselen for å ta en beslutning om det de lytter til. Vi bruker nemlig hele hodet, og der inne kan det være mye rart, og en god del av det er plantet der gjennom uprøvde påstander fra markedsførere, fra hifi-mytologer, o.a.
Det kan være mye god lyd i et anlegg, og det kan være mange rare lytteinntrykk i et hode. Det er viktig å forstå forskjellen.