kabelsatan skrev:
En
ekte arrogant og fordomsfull "hifisnobb" er mer glad i anlegget enn musikken, kjøper musikk kun ut fra lydkvalitet, og lytter konsekvent i sweetspot. Når han er på lyttebesøk hos andre, lytter han kun etter "feil" i anlegget. Oppdages det en "billig" komponent eller kabelstump i signalveien, ja da er løpet kjørt for den stakkars verten.
PS: Noen som kjenner seg igjen?
mvh
kabelsatan
Har det slått deg at mange her inne på dette hififorumet har hifi som hobby i tillegg til at de liker musikk? Kanskje er det da naturlig at disse da inntar en lærende/evaluerende holdning når de er ute og lytter hos andre for å kunne dra nytte av hva disse har gjort for å få til god lyd? Dessuten tror jeg ingen kun kjøper musikk basert på lydkvalitet. Dette er en overdrivelse som gjentas her inne med mål om skape krangel. Det er nok en blanding av god lydkvaliet og god musikk som er avgjørende i de fleste tilfeller for de som også har hifi som hobby og som er opptatt av mer enn bare musikken når de setter seg foran et anlegg. Fordi det er stort sett aldri tilfelle som musikkpolitiet forsøker å få det til å se ut som, nemlig at det finnes personer her inne som ikke er opptatt av musikken men bare av lyden og anlegget.
J
eg vil heller kalle det snobberi at musikkpolitiet ikke lar enhver få lov til å kjøpe den musikken man selv ønsker uten hakke på dette. Jeg vil også kalle det snobberi å komme med nedlatende kommentarer som sitatet ovenfor med hensyn til fokuset med hobbyen. Stort sett alle som holder på med dette er glad i musikk, men det varierer kanskje hvor interesserte folk er i elektronikken.
Uansett hvilket fokus man har når man lytter til musikk gjengitt over anlegget blir det helt feil på et hififorum å være nedlatende overfor de som er opptatt av hifi. Hifi er mer enn bare musikk. De som kun har musikken som fokus burde kanskje se seg om etter et musikkforum hvor de kan fremføre nedlatende snobbete kommentarer som sitatet ovenfor.
Så min definisjon av "hifi" snobberi blir vel egentlig holdningen som er vist i sitatet ovenfor.