Japanerne står vel ikke særlig tilbake for noen som helst når det gjelder innovasjon, men se hvordan det gikk.Finlenderne er nok ganske innovative, og jeg tror at de to nye A-kraftwerkene helt sikkert vil være state-of-the-art når disse blir klare. Likevel, er det skremmende konsekvenser som kan komme i kjølvannet av en ulykke.
... og avstå fra klasse A-forsterkere?Japan var vel også heilt på topp....problema er vel størst på lengre sikt, om ein tenkjer halveringstida på avfallsstoffa. Vi kunne alltids gøyme dei under Grønlandsisen, men i eit tidperspektiv på, skal vi seie 50 000 år er det relativt utrygt, der også.bjornh skrev:Finlenderne er nok ganske innovative, og jeg tror at de to nye A-kraftwerkene helt sikkert vil være state-of-the-art når disse blir klare. Likevel, er det skremmende konsekvenser som kan komme i kjølvannet av en ulykke.
Eg skulle kanskje kjøpt meg meir lettdrivne høgtalarar?
Andrea Rossi er nevnt tidlig i tråden, Odd J. Bortsett fra at mannen har 36 rettssaker mot seg for bedrageri, over årene, er det lite som tyder på den energirevolusjonen han forfekter.Siterer meg selv med et innlegg fra en annen tråd:
Verden er stadig på energijakt og det er vanligvis ingen gratis, ikke en gang rimelig lunsj å få. Men kjør nettsøk på Cold fusion og bruk en time eller to på å lese. Det sitter altså en halveksentrisk italiensk forsker, Andrea Rossi som mener å ha fått kald fusjon til å virke. Dette etter at teorien ble utviklet av andre på sent åttitall for deretter å bli ledd ut da man ikke greide å replikere forsøkene.
Men denne Rossi har altså med sin E-cat klart å få ut få ut 5-6 ganger mer energi (varme) enn han kjører inn. Forsøkene er verifisert av uavhengige forskningsmiljø bl.a ved Universitetet i Uppsala. Det hagler selvfølgelig med beskyldninger om svindel, men forskerne ser at det produseres alt for mye energi over tid til at det kan skyldes ordinær kjemisk bindingsenergi. Nukleære prosesser kan forklare energiproduksjonen, men man kjenner altså ikke til hvordan dette kan skje ved så lav temperatur som i forsøkene. E-cat (Energikatalysator) er avbildet som en litt stor sigar som gløder og altså produserer energi på ukesvis. Det virker som om prosessen er litt ustabil og det er ikke alltid energiutbyttet er like stort, men prosessen er såpass godt beskrevet at det nå også dukker opp rapporter om at andre også får fusjonen til å gå.
Linker til wikipedia så kan man begynne der: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_Catalyzer
Hvis dette faktisk ikke er juks tror jeg vi virkelig kan snakke om et 'Energiewende'.
Enkelt er relativt, og en fyr som het Einstein mente at masse var lik energi, en annen skarp fyr som het Tesla mente at om man ville, og Tesla arbeidet med dette samt trådløshet... at energi ville vært gratis i framtiden og uendelig..Energi er ikke så enkelt Danke, vi bruker utrolige mengder og forbruket øker.....
Problemet med energi er å lagre den for fremtidig bruk. Men en kombinasjon av vann, vind, sol og en batteriteknologi som blir stadig bedre gir muligheter.Enkelt er relativt, og en fyr som het Einstein mente at masse var lik energi, en annen skarp fyr som het Tesla mente at om man ville, og Tesla arbeidet med dette samt trådløshet... at energi ville vært gratis i framtiden og uendelig..Energi er ikke så enkelt Danke, vi bruker utrolige mengder og forbruket øker.....
Jeg vet at både Einstein og Tesla var eksentriske og one of a kind... Men jeg er også av den mening at vår forskning og våre ressurser selv om det endrer seg med merket Tesla og Musk etc. ER for oppbundet i oljesektor og fokus på dette.
Vi kan enkelt regne før pristupet på Oljepris inntraff hvor mange nordmenn og utlendinger som forsket på oljesektor i Norge til forskjell fra de som forsket på andre energikilder det være seg solkraft, vann, elbilteknologi elller Thorium..
Du sier at energi ikke er enkelt, jeg vil si at enkelt er relativt. Jeg kan ikke selv så mye om dette, men et eksempel er utvinnelsen av solkraft og hvor mye slik forskning har utviklet seg med tiden..
Det er vel ingen som påstår at det går bra. Verden styrer mot 2 grader temperaturøkning og det toget har nok kjørt fra perrongen. Tiltak må settes inn for å forminske skadene, men tiltaket er ikke å kutte ut olje og gass før kull, og i alle fall ikke før vi har erstatningen på plass.Noe som enda mer urealstisk er å fortsette å borre brønner og tro at alt går bra.
Kull kan og må erstattes av fornybar og gass, det er mulig og realistisk. Det å erstatte olje med fornybar er langt tøffere og det vil skje gradvis, økonomien styrer jo alt sammen. Det vil skje mye på 15 år. Batterikostnadene går nedover og oljeprisen går oppover.Ny energiproduksjon må bygges, og fornybar må prioriteres. Ingen tvil om det. Forbruket må ned. Ingen tvil om det heller.
Det vil aldri skje over natta, eller 15 år slik MDG har feberfantasier om. Urealistisk vås, kokt ihop av drømmere uten bakkekontakt. I løpet av 15 år skal altså olje og gass erstattes av solkraft. For ikke å nevne kull.
Kan MDG levere matematikken som viser at verdens solcellepanelproduksjonen vil være i nærheten av å levere dette? ta med produksjoneffektivisering and what-not, for all del. Og ikke bare påstander om at økningen i solcelleproduksjonen er størst. En påstand som hvis vi analyserer litt nærmere sier at solcellepanelproduksjonen alene er ikke i stand til å dekke etterspørseløkningen.
Det er 10.000-11.000 millioner tonn olje-ekvivalent av olje, gass og kull som skal erstattes på verdensbasis. Kom med tallene som viser at det er mulig. Jeg holder ikke pusten.
Tror ikke man trenger så voldsom lang horisont. Det rekker å lagre noe sikkert en 50-100 år så vil det garantert være nye teknologiske nyvinninger for mer permanente løsninger .. eller gjenbruk.Jeg er i grunn enig i frykten for strålingsskader nok er overdrevet. Det er såvidt meg bekjent fortsatt ingen som har dødd av stråling etter Fukushima, og området rundt Tsjernobyl ser ut til å greie seg bra.
På den annen side er det vel tilnærmet umulig å tilstrekkelig ta høyde for tidshorisontene disse halveringstidene representerer. Dette gjelder både opprydding etter ulykker, men i enda større grad lagring av brukt brensel og etterhvert også reaktorer og annet ustyr. Hva er kostnaden for å lagre noe trygt i 400 000 år...?
Så i dag med den raske utviklingen vi ser innen fonybar, så er kjernekraft utelukket pga økonomiske kostnader med avfall/evt uhell - ikke Helserisiko.
Mvh
OMF
Ja, man skal ikke avskrive atomenergi bare fordi det ikke er økologisk nok.Samme det ... Nukeish Power Rules