Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en ANK L4 kit effektforsterker, har sett de på brukten men det går år mellom hver gang, så bra er den.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Har den integrerte i versjonen. Push-pull og EL34 på sitt beste. Stor mellomtone. Grunnmodellen med de dårligste trafoene (som jeg har) synes å ha en litt vikende dypbass - noe som i og for seg også mange mener er et litt svakt punkt med EL34-røret generelt. Har selv byttet til Gold Lion KT77 og merker ingenting til det da.

    Forsterkeren er nesten litt for kraftig etter min smak på forholdsvis lettdrevne høyttalere (90 dB+). Føles som den bare går på tomgang (og bruker strøm og brenner opp rør) hvis en ikke har mulighet for å spille høyt eller har et stort rom.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Greie saker å bygge? Verdt å gå for de høyere nivåene (vet at det er et umulig spørsmål å svare på...). 35-40 watt er vel nok for Proac Response 1s?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Lett å bygge. Nok watt.

    Ja, det er faktisk umulig å svare på om det er verdt å gå for de høyere nivåene.

    Liker "bunn-nivået" best selv. Tilfredsstillende å vite at jeg kan få bedre lyd når og om jeg skulle få behov for det i framtida. Bare kjøpe bedre deler og lodde i vei. Det er noe med å hele tiden ha uforløst potensial som appellerer. Det er vel en av gledene med å drive med DIY skulle jeg tro. Ellers kan en like godt kjøpe ferdigbygd.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Om man holder tunga rett i munnen når man lodder trafoer,passer på polaritet på kondensatorer så er det ikke så vrient.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Hei alle kits venner. Jeg har veleik sin L3 på besøk for å finne ut av et brum problem, og må nok søke litt erfaring her. Begynner å bli en stund siden jeg hadde min egen også så er litt rusten. Det mest åpenbare som er feil er at B+ måler så lite som 160V. Og ettersom den ikke har HT-adjust får man jo ikke akkurat justert dette. Denne kjører med BP psu, og av en eller annen grunn er den satt opp med veldig høy spenning i forhold til hva jeg pleide å bruke. Den står på 420V som vil si at anoden til ECL82 får litt vel mye i forhold til det som er meningen (60V for mye). Kanskje dette har brukt opp ECL82 røret og gjør at B+ er blitt så lav? Pre spiller fortsatt musikk, men det er åpenbart at i alle fall signalrørene har sett sine bedre dager.

    Har noen her opplevd brum pga helt oppbrukte rør og lave spenninger? Er greit å starte med det enkleste tenkte jeg.

    Det som ikke er så enkelt eventuelt er at motstandene i ulik grad avviker fra skjema. Jording virker å være etter boka med unntak at jeg ikke vet i forhold til den ukjente volumpot. I tillegg er det et CRC filter mellom BP og m2 kort. Men den burde vel ikke lage brum såvidt jeg kan skjønner. Kunne sikkert bare fjernet den uansett.

    Fikk testet ez81 også ettersom glød og anodespenning var koblet til og i orden. Men fikk ikke noe spenning på katoden. Ødelagt rør?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Skal forsterkeren tilbakeføres til original "selvdrevet tilstand" uten Border Patrol?

    Mye å holde styr på hvis den skal fungere på begge deler.

    Ingen spenning altså over første kondensator etter likeretting med EZ81? Er noe loddet fra?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Høres komplisert ut med den L3en.
    Ville kanskje i første omgang prøvt å få informasjon fra de som har foretatt alle desse forandringene i forhold til original. Finne ut eksakt hva som er forandret,og tanken bak.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Eier ønsker det ja. Mulig han skifter mening om den slutter å brumme i nåværende form.

    Vet ikke hvilket styr du tenker på. På min kunne jeg bare koble fra kabelen og putte inn en likeretter for å bruke med eller uten. Den hadde standard oppsett med motstander. Nå kobler riktignok jeg til BP etter den første motstanden etter likeretting, mens her er den koblet til på katodepinnen til likeretter.

    Ingen, eller veldig lav spenning ut fra likeretter ja. (mV) Ingenting loddet fra såvidt jeg kan se, i alle fall ikke på de første motstander, og kondensatorer etter likeretting.

    Du sier noe der Rune. Vet ikke om den er så veldig komplisert, men har blitt eksperimentert med. Vil egentlig anta valget av motstandsverdier har mye med mangel på riktig verdier av den typen mostander kanskje?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Vet ikke hvilket styr du tenker på
    Hadde vært det for meg ihvertfall siden jeg ikke har peiling på hvordan en serieregulert strømforsyning fungerer. En skulle tro at ulike B+ spenninger inn til regulatoren burde ha visse konsekvenser for komponentstørrelsene som ble brukt i selve regulatoren. Spenningsdeling og spenningsfall burde jo bli helt annerledes. "Absorberer" selve regulatorrøret all overskytende spenning slik at det blir riktig utspenning uansett?

    Trenger betydelig mer kunnskap om dette så beklager eventuelle dumme kommentarer og spørsmål.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Grunnen til jeg kalte det komplisert er fordi jeg forstår fint lite av hva som skjer i selve reguleringsdelen av M2PSUen. Og det er jo størstedelen av kretsen.
    Er ikke sikkert at det er så enkelt som at høyere spenning inn i ECL82 reguleringsledet gir høyere spenning ut. Mulig det er enkelt å forstå kretsen rundt ECL82 røret,men ikke for min del ivertfall.
    Har noen forandret verdier på motstander utover original skjema så får en tro de vet hva de holdt på med.

    ANM2ps.jpg
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Vet ikke hvilket styr du tenker på
    Hadde vært det for meg ihvertfall siden jeg ikke har peiling på hvordan en serieregulert strømforsyning fungerer. En skulle tro at ulike B+ spenninger inn til regulatoren burde ha visse konsekvenser for komponentstørrelsene som ble brukt i selve regulatoren. Spenningsdeling og spenningsfall burde jo bli helt annerledes. "Absorberer" selve regulatorrøret all overskytende spenning slik at det blir riktig utspenning uansett?

    Trenger betydelig mer kunnskap om dette så beklager eventuelle dumme kommentarer og spørsmål.
    BP kan kjøres på tre forskjellig spenninger, så kan bli ganske likt utgangen til 6x5/ez81 og sånn sett burde være relativt likt. Finjustering ble hos meg gjort med HT adjust. Den er riktignok bare en fast motstand på denne. Men om jeg har forstått rett er ikke 260V B+ kritisk. Denne spiller til og med musikk med 160V så. Men det er åpenbart alt for lavt.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Grunnen til jeg kalte det komplisert er fordi jeg forstår fint lite av hva som skjer i selve reguleringsdelen av M2PSUen. Og det er jo størstedelen av kretsen.
    Er ikke sikkert at det er så enkelt som at høyere spenning inn i ECL82 reguleringsledet gir høyere spenning ut. Mulig det er enkelt å forstå kretsen rundt ECL82 røret,men ikke for min del ivertfall.
    Har noen forandret verdier på motstander utover original skjema så får en tro de vet hva de holdt på med.

    Vis vedlegget 583800
    Du får si ifra hvis du kommer over en god forklaring. Eller noen forklaring i det hele tatt. :p
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Han som bygde min L3 i sin tid, forteller i AN-tråden at motstandsendringene er gjort etter råd fra Olof i UA. Han presenterer den på side 309 i tråden.

    Veleik
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Grunnen til jeg kalte det komplisert er fordi jeg forstår fint lite av hva som skjer i selve reguleringsdelen av M2PSUen. Og det er jo størstedelen av kretsen.
    Er ikke sikkert at det er så enkelt som at høyere spenning inn i ECL82 reguleringsledet gir høyere spenning ut. Mulig det er enkelt å forstå kretsen rundt ECL82 røret,men ikke for min del ivertfall.
    Har noen forandret verdier på motstander utover original skjema så får en tro de vet hva de holdt på med.

    Vis vedlegget 583800
    Du får si ifra hvis du kommer over en god forklaring. Eller noen forklaring i det hele tatt. :p
    Det er bare tegnet litt klossete.
    Du finner B+?
    Det er utgangen fra regulatoren.
    Nå ser du kanskje at det virke?
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Grunnen til jeg kalte det komplisert er fordi jeg forstår fint lite av hva som skjer i selve reguleringsdelen av M2PSUen. Og det er jo størstedelen av kretsen.
    Er ikke sikkert at det er så enkelt som at høyere spenning inn i ECL82 reguleringsledet gir høyere spenning ut. Mulig det er enkelt å forstå kretsen rundt ECL82 røret,men ikke for min del ivertfall.
    Har noen forandret verdier på motstander utover original skjema så får en tro de vet hva de holdt på med.

    Vis vedlegget 583800
    Du får si ifra hvis du kommer over en god forklaring. Eller noen forklaring i det hele tatt. :p
    Det er bare tegnet litt klossete.
    Du finner B+?
    Det er utgangen fra regulatoren.
    Nå ser du kanskje at det virke?
    Null problem å finne B+. Det er til og med merket på printet. Men B+ er 160V selv med 400V på anoden.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Grunnen til jeg kalte det komplisert er fordi jeg forstår fint lite av hva som skjer i selve reguleringsdelen av M2PSUen. Og det er jo størstedelen av kretsen.
    Er ikke sikkert at det er så enkelt som at høyere spenning inn i ECL82 reguleringsledet gir høyere spenning ut. Mulig det er enkelt å forstå kretsen rundt ECL82 røret,men ikke for min del ivertfall.
    Har noen forandret verdier på motstander utover original skjema så får en tro de vet hva de holdt på med.

    Vis vedlegget 583800
    Du får si ifra hvis du kommer over en god forklaring. Eller noen forklaring i det hele tatt. :p
    Det er bare tegnet litt klossete.
    Du finner B+?
    Det er utgangen fra regulatoren.
    Nå ser du kanskje at det virke?
    Null problem å finne B+. Det er til og med merket på printet. Men B+ er 160V selv med 400V på anoden.
    Det er angitt spenning på nesten alle punkter.
    Hvor glipper det?
    Har du testet røret eller forsøkt med et annet?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Kanskje sammenligne skjema som bambadoo la inn,som jeg tror er det rette til mkII,og se vilke posisjoner dere har avvikende verdier i forhold til skjema.
    R2 er vel den motstanden man justerer B+ litt med.

    Jeg har kun erfaring med mkI utgaven som jeg la inn skjema på. Men forstår som sagt ikke hvordan den regulerte delen fungerer.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Det er bare tegnet litt klossete.
    Du finner B+?
    Det er utgangen fra regulatoren.
    Nå ser du kanskje at det virke?
    Null problem å finne B+. Det er til og med merket på printet. Men B+ er 160V selv med 400V på anoden.
    Det er angitt spenning på nesten alle punkter.
    Hvor glipper det?
    Har du testet røret eller forsøkt med et annet?
    Spenningen glipper strengt tatt allerede fra likeretting ettersom BP psu er stilt høyt av forrige eier. Venter på flere rør fra nåværende eier. Men jeg tipper altså at ecl82 røret har sett sine bedre dager.

    Antar B+ skal være samme på mk2 som mk1? Får prøve å sammenligne verdier med mk2 skjema. R2 er 22k.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Litt kopi fra før oppdatering av HFS

    jane;3084604 skrev:
    shaunv;3084340 skrev:
    Antar B+ skal være samme på mk2 som mk1? Får prøve å sammenligne verdier med mk2 skjema. R2 er 22k.
    I knutepunktet R1|R2|R4 skal det være i underkant av 100v så da bestemmes B+ av R1. Med oppgitte verdier gir det B+ på 220V.
    shaunv;3085821 skrev:
    Fikk snakket med han som installerte BP. Han hadde ikke gjort annet enn å legge til CRC filter mellom BP og L3, samt koblet til på katodepinnen. Så det gav ikke noe svar på hvorfor spenning med EZ81 installert er så og si fraværende. Jeg oppdaget derimot at pga sokkelbytte til ez81 har gjort at c10 og r11 ikke lenger er en del av kretsen. Kan dette være årsaken? :confused: Glød er forresten 6.3-6.4V og anodespenning ca 620VAC (Ene fasen målt mot jord måler ca 350 og 240) på EZ81.



    Ikke at det er relevant, men er kun en motstand som ikke stemmer med skjema, og det er R10 som er 56k.

    jane;3084604 skrev:
    shaunv;3084340 skrev:
    Antar B+ skal være samme på mk2 som mk1? Får prøve å sammenligne verdier med mk2 skjema. R2 er 22k.
    I knutepunktet R1|R2|R4 skal det være i underkant av 100v så da bestemmes B+ av R1. Med oppgitte verdier gir det B+ på 220V.


    Hvor kom du fram til at det skal være ca 100v i knutepunktet? Finnes det skjema med spenninger for denne versjonen av m2 kortet?


    jane;3085842 skrev:
    shaunv;3085821 skrev:
    Hvor kom du fram til at det skal være ca 100v i knutepunktet?


    Kretsanalyse:



    -Spenningen i knutepunktet er lik gitterspenningen på ECL82(t) (pin 1).

    -For at ECL82(t) skal operere i et normalt område trengs det ca 1 volt negativ spenning på gitteret i forhold til katode.

    -Katodespenningen på ECL82(t) er låst til 100v ved hjelp av en zenerdiode.



    Det gir en gitterspenning på 99v som er det samme som spenningen i knutepunktet.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Jeg blir ikke helt venn med den L3 her. Kan noen forklare meg hvorfor elektronene tydeligvis går feil vei? Måler -0.6-1V ut fra likeretter. Glød varierer mellom 6.4-6.6VDC. Fra trafoen måler jeg 620VAC. Målt mot jord på hver fase får jeg ca 300VAC, og -250 og -350 VDC.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Rent bortsett fra at noe må være riv ruskende galt med koblinga av likeretteren, så har jeg et mer generelt spørsmål knyttet til rørregulatorer og det er om glødinga av regulatorrøret må "løftes" med en DC spenning for at en skal holde seg under max. tillatt spenning mellom katode og gløding siden det står en zenerdiode under katoden?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Databladet for ECL82 forteller maks spenning mellom katode og gløding (Vkf), dette oppgis til 100v for trioden og 150v for pentoden. Hvis glødespenningen kommer fra samme 6.3v som likeretteren er denne spenningen løftet ved hjelp av R10, R9 og D7 til omtrent 250v, det er noe høyt med tanke på trioden.

    Vkf (pentode) = 220v-250v= 20v. (Ok)
    Vkf (triode) = 100v-250v = 150v. (Ikke Ok)

    Men det er mulig glødingen til ECL82 kommer fra et annet sted?
    Ideelt sett burde glødespenningen vært løftet til rundt 150v.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Rent bortsett fra at noe må være riv ruskende galt med koblinga av likeretteren, så har jeg et mer generelt spørsmål knyttet til rørregulatorer og det er om glødinga av regulatorrøret må "løftes" med en DC spenning for at en skal holde seg under max. tillatt spenning mellom katode og gløding siden det står en zenerdiode under katoden?
    6.3V er koblet til pinne 4 og 5 EZ81 (5 går tilsvarende pinne 2 på skjema og direkte til pinne 4 ECL82 som ikke er vist på skjema . Pin 4 EZ81 er lenket direkte med kabel til pin 5 ecl82. Banen i printet er brent bort med loddebolt enten bevisst eller med uhell ser det ut som) , og 2x300V til EZ81 1 og 7 så skulle jo stemme det. Er det trygt å koble pinne 3 fra resten av kretsen og måle?
     
    Sist redigert:

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Databladet for ECL82 forteller maks spenning mellom katode og gløding (Vkf), dette oppgis til 100v for trioden og 150v for pentoden. Hvis glødespenningen kommer fra samme 6.3v som likeretteren er denne spenningen løftet ved hjelp av R10, R9 og D7 til omtrent 250v, det er noe høyt med tanke på trioden.

    Vkf (pentode) = 220v-250v= 20v. (Ok)
    Vkf (triode) = 100v-250v = 150v. (Ikke Ok)

    Men det er mulig glødingen til ECL82 kommer fra et annet sted?
    Ideelt sett burde glødespenningen vært løftet til rundt 150v.
    Er det vanlig å løfte glødespenning som du nevner? Datablad sier at glød er 6.3VAC. Om jeg forstår riktig kommer det her i tillegg en DC på ca240VDC som sørger for at Vkf blir tilfredstilt?
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Er det vanlig å løfte glødespenning som du nevner? Datablad sier at glød er 6.3V.
    6.3v er glødespenningen. Vkf er potensialforskjellen mellom gløding og katode. Å holde seg innenfor spec er alltid god praksis, derfor bør glødingen løftes, når det er behov for det, slik at Vkf ikke overstiges.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    6.3v er glødespenningen. Vkf er potensialforskjellen mellom gløding og katode. Å holde seg innenfor spec er alltid god praksis, derfor bør glødingen løftes, når det er behov for det, slik at Vkf ikke overstiges.
    Jeg redigerte innlegget mitt mens du postet. Men jeg får jo ikke dette til å stemme med tanke på trioden. Eller den ligger helg på grensen i såfall hvis vi tenker det gamle skjemaet at det er maks 150V over zeneren.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    6.3V er koblet til pinne 4 og 5 EZ81 (5 går tilsvarende pinne 2 på skjema og direkte til pinne 4 ECL82 som ikke er vist på skjema . Pin 4 EZ81 er lenket direkte med kabel til pin 5 ecl82. Banen i printet er brent bort med loddebolt enten bevisst eller med uhell ser det ut som) , og 2x300V til EZ81 1 og 7 så skulle jo stemme det. Er det trygt å koble pinne 3 fra resten av kretsen og måle?
    Skulle vel ikke ligge noen fare i det (for forsterkeren i hvert fall). Hvis jeg forstår deg riktig så vil du måle den pulserende ensrettede spenninga (100Hz?) på katoden? Vet ikke hvordan dette tar seg ut på et voltmeter. Er det AC eller er det DC? Helsikkes vanskelig dette her....
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Det virker som om glødingen er løftet ut av spec i forhold til katoden i triodedelen, ja, hvis ECL82 deler glød med likeretterrøret.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Skulle vel ikke ligge noen fare i det (for forsterkeren i hvert fall). Hvis jeg forstår deg riktig så vil du måle den pulserende ensrettede spenninga (100Hz?) på katoden? Vet ikke hvordan dette tar seg ut på et voltmeter. Er det AC eller er det DC? Helsikkes vanskelig dette her....
    Vil måle utgangs DC ja. Altså den likeretta spenningen.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Det virker som om glødingen er løftet ut av spec i forhold til katoden i triodedelen, ja, hvis ECL82 deler glød med likeretterrøret.
    På M2X versjonen som er brukt her er jo zener dioden på 100V. Så med R10 = 56K R9 = 100K og 420VDC ECL82 pin 6 (bruk av BP) er jo faktisk Vfk på trioden ca 70V for høy. :unsure:
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Hvis det er 420v ut fra likeretteren vil både C3 og C5 slite, da disse tåler max 400v.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn