Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Bytt kondensatorene. Uten ekstern strømforsyning må de gjøre jobben alene og ergo må de være tilstrekkelig store i kapasitans.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Jeg fant denne byggetråden. Han bruker de samme kondensatorene som jeg har...

     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Du satte meg litt på plass der! Finner ikke skjema over L3. Når jeg ser etter på nettet så finner jeg heller ingen bilder hvor det blir brukt tre 220uF kondensatorer originalt. Kan du legge ut eller linke?
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Det skal jeg gjøre, men må vente til litt senere. Verdiene jeg nå har gått etter er L3-manualen som finnes på ANK-sidene. Kanskje det er en ny oppdatering...
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ser nå at jeg var upresis i opplistingen av 3x220uf. Det skal være 3x100uf og 1x 220uf. Uansett ikke 2x 22uf og 2x 47uf...
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Ahh! Da ble det litt klarere. Ser på skjemaet at C3 og C5 er 68uF, men senere endret til 220uF. C6 og C7 er 22uF på skjema, men senere er C6 endret til 100uF og C7 til 220uF. Strømforsyninga i din forsterker er altså basert på delene i den første versjonen.

    C3 og C5 glatter den rå spenninga før den sendes videre til regulatoren. Med tanke på at elektrolyttkondensatorer kan ha avvik på 20 %, så må 47uF kunne sies å være innafor.

    Har ikke peiling på regulatorer så vet ikke helt hva C6 og C7 gjør, men i og med at de brukte 22uF i den første versjonen så må jo konklusjonen bli at du kan bruke kondensatorene som du allerede har. Kanskje de større verdiene i den siste versjonen handler om bedre strømrensing for de ANK-komponentene som ikke har utgangstrafoer. Du har vel 33:1 og da blir vel bakgrunnen svart nok skulle jeg tro. Du kan nå uansett begynne med det du har å se hvor det bærer hen. Ingen risiko ihvertfall.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Nydelig! Utrolig elegant med sorte knapper.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Men du verden! Ser det er egen AN-Kit tråd her nå. Det har jeg ikke fått med meg. :)
    Legger over denne fra ANs venner tråden (selv om det stort sett mest var kit relaterte ting der i sin tid). :)
    Dette er noe alle med AN Dac må se litt nermere på!

    bambadoo skrev:
    Litt av "hemmeligheten" med AN sine drivverk (og dacer for den saks skyld) er deres toroid digitaltrafo på hhv. utgang/inngang.
    Drev og styrte mye med dette for endel år siden og fant ut at jeg likte det. Aner ikke om det er korrekt eller ikke (sannsynligvis ikke ;) ) Men det fungerte i mine ører den gang. Litt usikker idag ;)

    At det er toppmatet eller tror jeg ikke betyr så mye i bunn og grunn men selve implementasjonen av digitalutgangen (spdif,AES etc. ) kan ha noe betydning.
    AN "digital" toroider
    Vis vedlegget 677358
    "Standard" pulse tranformer
    Vis vedlegget 677359

    Første AN produktet jeg eide var en dac1.1x og brukte en Copland cda288x cdspiller som drivverk. (VRDS).
    Fungerte helt ok. Gikk senere over til et diy cdpro2m drivverk som jeg faktisk implementerte AN digital toroid på utgangen da jeg hadde trua :) (eller var det tentlabs xo3/xo5? husker ikke helt. Mener jeg bygde 2 stk slike og solgte vel et av de til upgradeaudio faktisk.
    Helt enig med Bambadoo her.
    Samme gjelder på ingang i DAC. Men viktig at de blir implementert riktig (Noe ikke AN kits fått med seg). Til 75 ohm input skal man laste digital interface toroid med 150R på primær og sekundær siden. Ikke kun med 75R på sekunder siden så som i kittene og på noen tidlige AN uk produkter.

    Til balansert XLR in må man ha en annen type toroid med 3par med viklinger. På primær siden seriekobles to av viklingene og man laster med 110R mellom hver vikling (midtpunkt til jord). På sekunder siden skal den lastes med 880R men 910R som er lettere tilgjengelig fungerer fint det med.



    Det er også viktig at primær siden på digital in kobles til jord uansett om I/V trafo brukes eller ikke.



    Gjøres dette riktig er lydforbedringen meget stor! 😊

    Ps. Alle som har AN Kit må se på (gjøre) dette!
     

    Vedlegg

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Så hyggelig at du har kommet på banen her, @Olof Lilja . Jeg sitter med en L3 som er bygget om fra 6x5 til ez81. Den har imidlertid problemer med brum og @shaunv har forsøkt å hjelpe meg med dette, uten å lykkes. Vi har en teori om st det kan være et problem med printet i psu. Jeg har bestilt nytt og tenkte bygge det tilbake til originalt, altså 6x5. Hva er dine tanker om dette? Det lureste ville kanskje være å bygge det originalt og så lage en overgang til ez81, silk at man har stor fleksibilitet?

    Mvh Veleik
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Så hyggelig at du har kommet på banen her, @Olof Lilja . Jeg sitter med en L3 som er bygget om fra 6x5 til ez81. Den har imidlertid problemer med brum og @shaunv har forsøkt å hjelpe meg med dette, uten å lykkes. Vi har en teori om st det kan være et problem med printet i psu. Jeg har bestilt nytt og tenkte bygge det tilbake til originalt, altså 6x5. Hva er dine tanker om dette? Det lureste ville kanskje være å bygge det originalt og så lage en overgang til ez81, silk at man har stor fleksibilitet?

    Mvh Veleik
    Takker for det!
    Ble tid til litt hifi surr i regnværet. :)
    Kan vare alt mulig som skaper brum. Men jord problemer er nr 1 bestandig.
    Ellers er det masse muligheter. Kom det etter at den ble bygget om til EZ 81 er det noe gal der sansynligvis.

    Originalt er alltid en bra start har noe gått galt. Får dere tak i et fra Brian?
    Ikke kjent for å vare rask. :)
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Fikk spørsmål om AN Kit med brum. Jording er alltid en bra start og har blitt gjort på litt forskjellige måter. Denne funker og er det samme som AN uk gjør.


    1608020124679.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Fikk spørsmål om AN Kit med brum. Jording er alltid en bra start og har blitt gjort på litt forskjellige måter. Denne funker og er det samme som AN uk gjør.


    Vis vedlegget 682257
    Flott å se deg her inne,Olof :)
    Takker og bukker for mange gode tips som passer veldig fint i denne tråden! Kom gjerne med flere :)

    Angående jording,vet du eksakt hva den 10R motstanden(og kondis) fra GND IN til chassis jord gjør? Har sett at veldig mange AN UK produkt gjør noe lignende,men har ikke studert det nøye og har ikke forstått hvorfor...
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Flott å se deg her inne,Olof :)
    Takker og bukker for mange gode tips som passer veldig fint i denne tråden! Kom gjerne med flere :)

    Angående jording,vet du eksakt hva den 10R motstanden(og kondis) fra GND IN til chassis jord gjør? Har sett at veldig mange AN UK produkt gjør noe lignende,men har ikke studert det nøye og har ikke forstått hvorfor...
    Hei Rune!
    Så hyggelig at du setter pris på det. :)
    Kommer gjerne med noen flere forslag på byggetips etter hvert.
    Det med motstand mot jord er for å heve jodplanet. Det vil si undgå jordsløyfe så som Bambadoo sier.

    O
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Hei Rune!
    Så hyggelig at du setter pris på det. :)
    Kommer gjerne med noen flere forslag på byggetips etter hvert.
    Det med motstand mot jord er for å heve jodplanet. Det vil si undgå jordsløyfe så som Bambadoo sier.

    O
    Trivelig at du er litt i farta Olof. Her i huset spiller jeg fremdeles på min DAC der du laget det digitale AN kortet. ;-)
    20201124_184910.jpg
    20201124_184650.jpg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Siden det er så mye teknisk ekspertise her, tar jeg sjansen på å spørre om råd rundt oppgradering av en Dac 3. Håper det er ok, selv om det pr nå er en ferdig UK boks. Den blir jo et byggesett etter hvert :) Om ikke, regner jeg med å få høre det.
    Dette er altså en av de aller første dacene fra AN UK. Serienummer 114. Produsert i -92. Oversampling og digitale filtre. Jeg har Googlet meg frem til noen råd, og håper å få deres formeninger rundt dette, hva som bør prioriteres pga størst opplevd forbedring og eventuelle andre oppgraderinger.

    Her er hva jeg har fått tips om:
    - Skifte svarte 47uF kondensatorer til 22 eller 33uF Mundorf eller AN Kasei
    - Bytte ut Jensen med AN Copper Foil 0,47uF
    - Byte ut de svarte 220uF med AN Kasei

    Har lest at Peter Q foreslår følgende:
    - Fjerne filtre og resette I/V (hvordan gjør man dette)

    Jeg har testet ut en del ulike rør, og endte opp med at Telefunken gav best resultat.

    Denne dacen har veldig høyt utgangsnivå, så tar gjerne også råd om hvordan dette kan dempes noe, slik at jeg slipper å ratte så mye mellom ulike kilder.

    Bilder (om flere bilder er nødvendig, fikser jeg det):

    14642604-EEF1-4765-84B2-C0D80BC6042B.jpeg
    3070D32B-30E7-4C91-B61E-E236486257BD.jpeg
    DB692459-745A-4DD8-AD25-7F87CD4A7F5C.jpeg
    7930F84D-75F5-4FB1-942D-9380C72A2BE9.jpeg
    977F657B-9188-43C1-AB69-AF6CF3F61AB3.jpeg
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Siden det er så mye teknisk ekspertise her, tar jeg sjansen på å spørre om råd rundt oppgradering av en Dac 3. Håper det er ok, selv om det pr nå er en ferdig UK boks. Den blir jo et byggesett etter hvert :) Om ikke, regner jeg med å få høre det.
    Dette er altså en av de aller første dacene fra AN UK. Serienummer 114. Produsert i -92. Oversampling og digitale filtre. Jeg har Googlet meg frem til noen råd, og håper å få deres formeninger rundt dette, hva som bør prioriteres pga størst opplevd forbedring og eventuelle andre oppgraderinger.

    Her er hva jeg har fått tips om:
    - Skifte svarte 47uF kondensatorer til 22 eller 33uF Mundorf eller AN Kasei
    - Bytte ut Jensen med AN Copper Foil 0,47uF
    - Byte ut de svarte 220uF med AN Kasei

    Har lest at Peter Q foreslår følgende:
    - Fjerne filtre og resette I/V (hvordan gjør man dette)

    Jeg har testet ut en del ulike rør, og endte opp med at Telefunken gav best resultat.

    Denne dacen har veldig høyt utgangsnivå, så tar gjerne også råd om hvordan dette kan dempes noe, slik at jeg slipper å ratte så mye mellom ulike kilder.

    Bilder (om flere bilder er nødvendig, fikser jeg det):

    Hei!

    PCM63 basert dac er litt før min tid. Men som du sier er det masse å hente på å bytte til andre deler.
    Ville brukt Kaisei heller en Mundorf. I digitaldelen ville jeg brukt Bipolare Kaisei.
    Mye å hente på bedre motstander i linjedelen med. Men A-N Copper/Mylar film gjør stor forskjell med lite arbeid på analog ut.

    På dac med 8412/14 reciver med 1865 dac chip ble det gjort en del endringer i forhold til filtrering av digital og analog signal.
    Man fjernet det helt enkelt i grunn. Men tør ikke anbefale noe av dette til PCM63 basert da jeg ikke kjenner den godt nok.

    O
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hei!

    PCM63 basert dac er litt før min tid. Men som du sier er det masse å hente på å bytte til andre deler.
    Ville brukt Kaisei heller en Mundorf. I digitaldelen ville jeg brukt Bipolare Kaisei.
    Mye å hente på bedre motstander i linjedelen med. Men A-N Copper/Mylar film gjør stor forskjell med lite arbeid på analog ut.

    På dac med 8412/14 reciver med 1865 dac chip ble det gjort en del endringer i forhold til filtrering av digital og analog signal.
    Man fjernet det helt enkelt i grunn. Men tør ikke anbefale noe av dette til PCM63 basert da jeg ikke kjenner den godt nok.

    O
    Takker for nyttig svar, Olof! Linjen jeg har uthevet i det du skrev - da snakker vi om de store gule helt til høyre i siste bildet, ikke sant?

    Noen tips til hvordan jeg kan få litt lavere signal ut?

    Edit: går det an å beskrive hvordan de ulike utskiftningene vil endre lyden?
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Det man får er mere gjenomsiktighet, større rom og mere dynamik. Så litt mere eller mindre forskjellige steder.
    Jeg tenker på de gule .47uF. Men de .022uF på digitalkortet er viktige med. Anbefaler AN enten kobber/mylat eller sølv/mylar fremfor kondensatorer med teflon som dielektrikum. AN kobber er veldig god valuta for pengene.

    På AD1865 er det enkelt å endre utgangsnivå. Men på PCM63 vet jeg ikke.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen som har testet AN sine nye Niobium 2W motstander? Inntrykk?
    Audio Note Niobium Non-Magnetic Resistors | Hifi Collective

    Ser bare at AN sier de er 'finer and more even sounding' enn Tantalum varianten. Litt vanskelig å tolke det i forhold til varmere,slankere,mykere,mer frempå, osv ,som er ord jeg syns er mest nyttige i forhold til voicing av en total.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Det man får er mere gjenomsiktighet, større rom og mere dynamik. Så litt mere eller mindre forskjellige steder.
    Jeg tenker på de gule .47uF. Men de .022uF på digitalkortet er viktige med. Anbefaler AN enten kobber/mylat eller sølv/mylar fremfor kondensatorer med teflon som dielektrikum. AN kobber er veldig god valuta for pengene.

    På AD1865 er det enkelt å endre utgangsnivå. Men på PCM63 vet jeg ikke.
    Ser nå at de gule er 0,39uF. Er det ok å bytte med 0,47?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du senker den nedre "knekkfrekvensen" med høyere verdi. Regner med at den er lav allerede så det spiller ingen praktisk rolle :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Sorry at jeg må ha dette inn med teskje, men hva er «kvekkfrekvensen»? Det kan kanskje være til hjelp også for andre nybyggere, som meg ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sånn "normalt sett" er det den verdien den nedre frekvensen er ned -3dB. Dette avhenger av krets og inngangsimpedans i leddet etterpå (preamp, amp). Jo lavere "knekkfrekvens (finnes sikkert bedre ord)" dess bedre sånn sett. Blir den lav nok spiller det riktignok ikke noe rolle om den tvinges enda lavere. AN har nok valgt en fornuftig verdi. Ville ikke gått noe lavere enn 0.39.

    EDIT:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Sånn "normalt sett" er det den verdien den nedre frekvensen er ned -3dB. Dette avhenger av krets og inngangsimpedans i leddet etterpå (preamp, amp). Jo lavere "knekkfrekvens (finnes sikkert bedre ord)" dess bedre sånn sett. Blir den lav nok spiller det riktignok ikke noe rolle om den tvinges enda lavere. AN har nok valgt en fornuftig verdi. Ville ikke gått noe lavere enn 0.39.

    EDIT:
    Takker så meget 👍🏻
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Men du verden! Ser det er egen AN-Kit tråd her nå. Det har jeg ikke fått med meg. :)
    Legger over denne fra ANs venner tråden (selv om det stort sett mest var kit relaterte ting der i sin tid). :)
    Dette er noe alle med AN Dac må se litt nermere på!



    Helt enig med Bambadoo her.
    Samme gjelder på ingang i DAC. Men viktig at de blir implementert riktig (Noe ikke AN kits fått med seg). Til 75 ohm input skal man laste digital interface toroid med 150R på primær og sekundær siden. Ikke kun med 75R på sekunder siden så som i kittene og på noen tidlige AN uk produkter.

    Til balansert XLR in må man ha en annen type toroid med 3par med viklinger. På primær siden seriekobles to av viklingene og man laster med 110R mellom hver vikling (midtpunkt til jord). På sekunder siden skal den lastes med 880R men 910R som er lettere tilgjengelig fungerer fint det med.



    Det er også viktig at primær siden på digital in kobles til jord uansett om I/V trafo brukes eller ikke.



    Gjøres dette riktig er lydforbedringen meget stor! 😊

    Ps. Alle som har AN Kit må se på (gjøre) dette!
    Litt støvete gitt. Men noen bilder for inspirasjon til tweeking. Mange som har litt ekstra tid i jula å vad er vel bedre en å fyre opp loddebolten!? :)
    Her er det riktig last på både BNC in og ekte balansert XLR in (sekunder motstandene er loddet på undersiden). I tillegg er digital PSU utvidet med bipolare Audio Note KaiSei. Låter dette. :)

    Riktig god jul!
     

    Vedlegg

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Droppa I/V trafoer :)
    Ja for lenge siden. :)
    Og clock, og bypass kondensatorer på HV.
    Denne løsningen synes jeg er det klart beste jeg hørt på dac. Skulle muligens hatt noen Ultra HiB men det koster.
    Ellers doble choker. Blanding av WKZ, Tubecap, BG-N og AN sølv låter bra. :)

    Ps. Men sikker på at skikkelige I/V er bra for lyden. Men da må det vare riktig (uk) type i sølv.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Fin dac , Olof !
    Og mange gode tips jeg skal sjekke ut i min egen ANkit dac(er) .

    Ser ut som du laster AD1865 utgangen med en 470 ohm motstand? Regner med du har prøvd forskjellige verdier der?
    For min del ble det ivertfall en stor opptur å gå fra 390 til ca 200. Syns det hele ble mer naturlig. Mer ro,naturlighet,mer lineært. Og opplevde at fokuset kom enda mer på musikk og mindre irritasjon over dårlig lyd på enkelte plater/spor.
    Har sett andre skrive om dette. Man stresser AD1865 chpen med å laste den for hardt. Men det er helt sikkert en avveining og match-sak. Låter nok kanskje litt livligere med høyere verdi kontra lavere.

    Ellers ønsker jeg alle som er innom her en flott jul ! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn