Helt enig med Bambadoo her.bambadoo skrev:
Litt av "hemmeligheten" med AN sine drivverk (og dacer for den saks skyld) er deres toroid digitaltrafo på hhv. utgang/inngang.
Drev og styrte mye med dette for endel år siden og fant ut at jeg likte det. Aner ikke om det er korrekt eller ikke (sannsynligvis ikke ) Men det fungerte i mine ører den gang. Litt usikker idag
At det er toppmatet eller tror jeg ikke betyr så mye i bunn og grunn men selve implementasjonen av digitalutgangen (spdif,AES etc. ) kan ha noe betydning.
AN "digital" toroider
Vis vedlegget 677358
"Standard" pulse tranformer
Vis vedlegget 677359
Første AN produktet jeg eide var en dac1.1x og brukte en Copland cda288x cdspiller som drivverk. (VRDS).
Fungerte helt ok. Gikk senere over til et diy cdpro2m drivverk som jeg faktisk implementerte AN digital toroid på utgangen da jeg hadde trua (eller var det tentlabs xo3/xo5? husker ikke helt. Mener jeg bygde 2 stk slike og solgte vel et av de til upgradeaudio faktisk.
Takker for det!Så hyggelig at du har kommet på banen her, @Olof Lilja . Jeg sitter med en L3 som er bygget om fra 6x5 til ez81. Den har imidlertid problemer med brum og @shaunv har forsøkt å hjelpe meg med dette, uten å lykkes. Vi har en teori om st det kan være et problem med printet i psu. Jeg har bestilt nytt og tenkte bygge det tilbake til originalt, altså 6x5. Hva er dine tanker om dette? Det lureste ville kanskje være å bygge det originalt og så lage en overgang til ez81, silk at man har stor fleksibilitet?
Mvh Veleik
Den med adapter har jeg gjort ser jeg.Ser det var noe snakk om EZ 81. Her er oppskriften....
O
Vis vedlegget 682128
Vis vedlegget 682129
PS. Ikke gidd å bruk bypass på store HV kondensatorene.
Flott å se deg her inne,OlofFikk spørsmål om AN Kit med brum. Jording er alltid en bra start og har blitt gjort på litt forskjellige måter. Denne funker og er det samme som AN uk gjør.
Vis vedlegget 682257
Hei Rune!Flott å se deg her inne,Olof
Takker og bukker for mange gode tips som passer veldig fint i denne tråden! Kom gjerne med flere
Angående jording,vet du eksakt hva den 10R motstanden(og kondis) fra GND IN til chassis jord gjør? Har sett at veldig mange AN UK produkt gjør noe lignende,men har ikke studert det nøye og har ikke forstått hvorfor...
Trivelig at du er litt i farta Olof. Her i huset spiller jeg fremdeles på min DAC der du laget det digitale AN kortet. ;-)Hei Rune!
Så hyggelig at du setter pris på det.
Kommer gjerne med noen flere forslag på byggetips etter hvert.
Det med motstand mot jord er for å heve jodplanet. Det vil si undgå jordsløyfe så som Bambadoo sier.
O
Siden det er så mye teknisk ekspertise her, tar jeg sjansen på å spørre om råd rundt oppgradering av en Dac 3. Håper det er ok, selv om det pr nå er en ferdig UK boks. Den blir jo et byggesett etter hvert Om ikke, regner jeg med å få høre det.
Dette er altså en av de aller første dacene fra AN UK. Serienummer 114. Produsert i -92. Oversampling og digitale filtre. Jeg har Googlet meg frem til noen råd, og håper å få deres formeninger rundt dette, hva som bør prioriteres pga størst opplevd forbedring og eventuelle andre oppgraderinger.
Her er hva jeg har fått tips om:
- Skifte svarte 47uF kondensatorer til 22 eller 33uF Mundorf eller AN Kasei
- Bytte ut Jensen med AN Copper Foil 0,47uF
- Byte ut de svarte 220uF med AN Kasei
Har lest at Peter Q foreslår følgende:
- Fjerne filtre og resette I/V (hvordan gjør man dette)
Jeg har testet ut en del ulike rør, og endte opp med at Telefunken gav best resultat.
Denne dacen har veldig høyt utgangsnivå, så tar gjerne også råd om hvordan dette kan dempes noe, slik at jeg slipper å ratte så mye mellom ulike kilder.
Bilder (om flere bilder er nødvendig, fikser jeg det):
Takker for nyttig svar, Olof! Linjen jeg har uthevet i det du skrev - da snakker vi om de store gule helt til høyre i siste bildet, ikke sant?Hei!
PCM63 basert dac er litt før min tid. Men som du sier er det masse å hente på å bytte til andre deler.
Ville brukt Kaisei heller en Mundorf. I digitaldelen ville jeg brukt Bipolare Kaisei.
Mye å hente på bedre motstander i linjedelen med. Men A-N Copper/Mylar film gjør stor forskjell med lite arbeid på analog ut.
På dac med 8412/14 reciver med 1865 dac chip ble det gjort en del endringer i forhold til filtrering av digital og analog signal.
Man fjernet det helt enkelt i grunn. Men tør ikke anbefale noe av dette til PCM63 basert da jeg ikke kjenner den godt nok.
O
Ser nå at de gule er 0,39uF. Er det ok å bytte med 0,47?Det man får er mere gjenomsiktighet, større rom og mere dynamik. Så litt mere eller mindre forskjellige steder.
Jeg tenker på de gule .47uF. Men de .022uF på digitalkortet er viktige med. Anbefaler AN enten kobber/mylat eller sølv/mylar fremfor kondensatorer med teflon som dielektrikum. AN kobber er veldig god valuta for pengene.
På AD1865 er det enkelt å endre utgangsnivå. Men på PCM63 vet jeg ikke.
Er det en fordel med den ene verdien kontra den andre?
Takker så megetSånn "normalt sett" er det den verdien den nedre frekvensen er ned -3dB. Dette avhenger av krets og inngangsimpedans i leddet etterpå (preamp, amp). Jo lavere "knekkfrekvens (finnes sikkert bedre ord)" dess bedre sånn sett. Blir den lav nok spiller det riktignok ikke noe rolle om den tvinges enda lavere. AN har nok valgt en fornuftig verdi. Ville ikke gått noe lavere enn 0.39.
EDIT:
Coupling Capacitor Calculator by V-Cap
Coupling capacitor calculator that calculates optimal coupling cap values based on the input impedence of load, and the desired low frequency response you desirewww.v-cap.com
Litt støvete gitt. Men noen bilder for inspirasjon til tweeking. Mange som har litt ekstra tid i jula å vad er vel bedre en å fyre opp loddebolten!?Men du verden! Ser det er egen AN-Kit tråd her nå. Det har jeg ikke fått med meg.
Legger over denne fra ANs venner tråden (selv om det stort sett mest var kit relaterte ting der i sin tid).
Dette er noe alle med AN Dac må se litt nermere på!
Helt enig med Bambadoo her.
Samme gjelder på ingang i DAC. Men viktig at de blir implementert riktig (Noe ikke AN kits fått med seg). Til 75 ohm input skal man laste digital interface toroid med 150R på primær og sekundær siden. Ikke kun med 75R på sekunder siden så som i kittene og på noen tidlige AN uk produkter.
Til balansert XLR in må man ha en annen type toroid med 3par med viklinger. På primær siden seriekobles to av viklingene og man laster med 110R mellom hver vikling (midtpunkt til jord). På sekunder siden skal den lastes med 880R men 910R som er lettere tilgjengelig fungerer fint det med.
Det er også viktig at primær siden på digital in kobles til jord uansett om I/V trafo brukes eller ikke.
Gjøres dette riktig er lydforbedringen meget stor!
Ps. Alle som har AN Kit må se på (gjøre) dette!
Ja for lenge siden.Droppa I/V trafoer