Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ikke så skummelt dette. Andy konstruerte L4 og seinere har Audio Note kits gjort noen egne endringer etter synsing fra en som er involvert der. Kretsen er ikke endret kun verdier på noen komponenter. Og ja Andy sinn låter bedre. Trenger noen skjema/komponent liste så send meg PM. ANK har gått mer og mer egne veier av forskjellige grunner. Ikke nødvendigvis til det bedre alle ganger. I flere tilfeller har ANK i seinere tid endret tilbake til original skjema. Lurer noen på noe rundt dette er det mange her på HFS som sikkert mere en gjerne kan bidra med masse kunnskap. :)
    På ingen måte "skummelt", men fascinerende disse "forskjellene" som ofte blir subjektive betraktninger :). Noen av de er sågar objektive. Historikken har du såklart rett i.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    På ingen måte "skummelt", men fascinerende disse "forskjellene" som ofte blir subjektive betraktninger :). Noen av de er sågar objektive. Historikken har du såklart rett i.
    Skjønner for så vidt ikke helt vad du sikter til med "fascinerende disse "forskjellene". Level systemet til AN og ANK er kun å betrakte som hjelp til å finne produkter som passer godt sammen. Har man noen skikkelig gode produkter kan det fort avsløre mindre gode ting i rimligere produkter som ikke er på samme nivå. At bedre komponeter og løsninger i bedre produkter låter bedre er det ikke noe tvil om er det bra produkter i hele kjeden. Kan du forklare vad du siktet til?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skjønner for så vidt ikke helt vad du sikter til med "fascinerende disse "forskjellene". Level systemet til AN og ANK er kun å betrakte som hjelp til å finne produkter som passer godt sammen. Har man noen skikkelig gode produkter kan det fort avsløre mindre gode ting i rimligere produkter som ikke er på samme nivå. At bedre komponeter og løsninger i bedre produkter låter bedre er det ikke noe tvil om er det bra produkter i hele kjede. Kan du forklare vad du siktet til?
    To ulike tilnærminger. Du forbedrer ved å høyne komponent kvalitet, jeg lytter og velger evt å tro det er bedre for mine ører. Fascinerende fordi korrelasjon ikke nødvendigvis ikke er gitt, og ihvertfall ikke om pris alltid er en styrende indikasjon. Filosofi kontra praksis, på et mer meta nivå.

    Forøvrig er jeg veldig glad for at det finnes gode folk som deg som evner å sette i system at endringer kan bli bedre. Det er jeg imponert og takknemlig for.. Men at endringer i komponenter automatisk fører til bedre lyd som helhet i et system kjøper jeg ikke umiddelbart :). Så har vi da mulighet for "comparison by contrast".. I det ligger det mye.
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    To ulike tilnærminger. Du forbedrer ved å høyne komponent kvalitet, jeg lytter og velger evt å tro det er bedre for mine ører. Fascinerende fordi korrelasjon ikke nødvendigvis ikke er gitt, og ihvertfall ikke om pris alltid er en styrende indikasjon. Filosofi kontra praksis, på et mer meta nivå.

    Forøvrig er jeg veldig glad for at det finnes gode folk som deg som evner å sette i system at endringer kan bli bedre. Det er jeg imponert og takknemlig for.. Men at endringer i komponenter automatisk fører til bedre lyd som helhet i et system kjøper jeg ikke umiddelbart :). Så har vi da mulighet for "comparison by contrast".. I det ligger det mye.
    Ok ja da skjønner jeg vad du sikter til. Og ikke uenig i det. Første kriterie er hvor man vil legge lista. Putter man inn masse "gode" komponenter en plass i systemet vil du helt sikkert synes total lyden blir dårligere. Ikke så rart da du hører mere feil fra andre komponenter. Og helt feil tilnærming har man ikke ønske om å ta det helt ut men er fornøyd med god lyd.

    Vil man helt til toppen må alle komponeter ned til miste detalj vare av absolutt beste kvalitet og i en god blanding for å ikke få for mye egenlyd av enkelte komponeter. Det trengs mye jobb, kunnskap, tålmodighet og tid går man den veien. Men gjør man dette riktig er belønningen stor.

    Personlig synes jeg begge tilnærminger er like flotte og ikke noe er mere riktig en det andre. Alt er ut fra eget ønske og preferanser.
    Bare så det er sagt anbefaler jeg ofte å ikke endre noe i enklere systemer som allerede låter bra da det fort kan bli værre.
     
    Sist redigert:

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Oppdatering i dag:
    Sendte mail nå og fikk svar etter 10 min!!!! Pakken blir sendt på torsdag, håper det går bra da.(y)
    Hei, liten oppdatering. Måtte purre igjen onsdag 23.02. EL 84 ble omsider sendt i går og nå har den dukket opp på sporing:) Estimert levering er fredag 05.03. Sendt med UPS. Noen som har erfaringer med denne transportøren?
    Tenker da på gebyrer ved mva innkreving.
    Mvh. Morten
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    875
    Antall liker
    877
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Det var da måte på til unison hyllest !? På tide vi får inn en kranglefant som kan halalslakte den basert på dårlige målinger 🤪 😁

    Veleik,når får jeg kjøpe den tilbake ?
    @Rune S , Har du flere på lager å selge :LOL:? For hvis ikke så er veien til bestilling fra ANK kort, for etter å ha levert denne tilbake tilbake til Veleik starter vel abstinensene å komme tenker jeg.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hehe,nei,lageret tomt for L4 :D

    Kanskje L1 også kan vere verdt å vurdere? Nesten halve prisen også. Har ikke hørt L1 selv,men den får mye skryt.
    Og basert på andre EL84 forsterkere jeg har hørt så liker jeg kanskje det røret enda bedre enn EL34,viss man klarer seg med den mindre effekten i EL84.
    L1 EL84 V2 Integrated Amplifier – ANK Audio Kits
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    875
    Antall liker
    877
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Hehe,nei,lageret tomt for L4 :D

    Kanskje L1 også kan vere verdt å vurdere? Nesten halve prisen også. Har ikke hørt L1 selv,men den får mye skryt.
    Og basert på andre EL84 forsterkere jeg har hørt så liker jeg kanskje det røret enda bedre enn EL34,viss man klarer seg med den mindre effekten i EL84.
    L1 EL84 V2 Integrated Amplifier – ANK Audio Kits
    Nå gjør dere det vanskelig for en vinglepetter😂 Var jo L1 jeg startet å se på, den er jo litt mer overkommelig pris på.
    Men så er det effekten da. Og likte L4 særdeles godt. Men har ikke hørt L1 🤔 Mulig Doxaene mine klarer seg med L1.
    Kan L1 bestilles som effektforsterker? Har ikke bruk for forforsterkerdelen i den.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ikke meningen å skape forvirring :)

    Du vet hva du får med L4 da siden det er det du har testet.:)
    Jeg har hørt verken L1 eller høyttalerene dine,så ikke noen vits for meg å synse noe særlig .
    Kanskje noen andre evt kan komme med sine erfaringer om L1 vs L4


    Du får spørre ANK Kits, Brian.Ser ut som L1 blir levert kun som integrert,men det er helt sikkert enkelt å kutte ut kanalvelger og volumkontroll.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Å få kit i posten er bedre enn julaften. Gjerne mange bilder av byggeprosessen. Please!
    Skal legge ut bilder under bygging, er ingen ekspert men har bygd et par Bottlehead kit tidligere så kommer nok til å be om support;)
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    AN-J delefilter

    Selv om dette gjelder et ANUK-produkt, tror jeg det kan være fornuftig å poste det her.

    Jeg har kjøpt et eldre par AN-J som jeg tenkte å pusse opp. Nye skumkanter er innkjøpt, nye høyttalerterminaler likeså. I tillegg har jeg klart å få tak i åtte korte LX-stumper som skal erstatte AN-D kablene som sitter på delefilterne i dag. Jeg lurte litt på å bytte litt komponenter i delefilteret når jeg først var i gang. Til dette trenger jeg litt anbefalinger. Å bytte til AN kobberkondensatorer blir for dyrt, dessverre. Hva kan gi et betydelig bedre delefilter for et mer overkommelig utlegg? Innspill tas i mot med takk.
    Verdiene
    LF:
    2,2uF 50V (4,2uF i skjema funnet på nettet)
    10uF 50/100V
    100uF 100V

    HF:
    2,2 uF 100V (1,5uF i skjema på nettet)
    4uF 100V
    33uF 100V

    Mvh Veleik

    IMG_20220313_005502.jpg







    IMG_20220313_005502.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.385
    Magien blir ofte borte hvis en gjør for store endringer på "vintage" utstyr. Spør ANUK. Hvis alt er originalt og kondensatorene er i orden så er det sikkert nok å begrense seg til kabler og evt. terminaler. Her er et eksempel på hva jeg IKKE ville gjort:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.168
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De gjør jo et stort nummer ut av å matche/kalibrere elementer til filterkomponenter (delefiltrene er ikke identiske) så å bytte noe selv er ikke å anbefale i god AN ånd.

    Men....
    Du kan jo bare teste noe selv. Ingen skade skjer. Få tak i skjema og konsentrere deg om "kritiske" komponentene.
    El.lyttene i serie med diskant f.eks. Spolene og den variable motstanden er helt bra greier.
    Har det ikke noe for seg så bytt tilbake.

    Pusset selv opp et par an-j for mange år siden.
    Gode velspillende HT.
    Kjøpte mine for 1500 inkl stativer.
    Røyk i skilsmissen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.385
    Helsike! Røyk høyttalerne? Skilsmisse er noe drit. Beklager. Kanskje for tidlig å vitse om slikt. Du får heller fjerne dette innlegget hvis du synes jeg gikk for langt. Det var nå bare en spøk ihvertfall.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har jo lest om denne nøysomme prosessen med matching av komponenter ned til 0,2db osv. Jeg har bare tenkt at det kanskje er mer sannsynlig at en av PQs lakeier jobber noe mer med dette på en AN-E Sogon i dag, enn på mine sponkasser fra '98, eller noe...😁
    Om jeg skulle ta sjansen på å bytte noe, hvilke typer lytter er hete tips?

    Veleik
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.168
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke uenig i det. Skifter du skumringer så endres parametrene uansett, og de har nok endret seg over tid også..
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Takk for oppmuntrende ord, @Atlerovik. Apropos lakeier som gjør, eller ikke gjør, de enkle oppgavene de blir satt til å gjøre😁
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.385
    Jeg har jo lest om denne nøysomme prosessen med matching av komponenter ned til 0,2db osv. Jeg har bare tenkt at det kanskje er mer sannsynlig at en av PQs lakeier jobber noe mer med dette på en AN-E Sogon i dag, enn på mine sponkasser fra '98, eller noe...😁
    Om jeg skulle ta sjansen på å bytte noe, hvilke typer lytter er hete tips?

    Veleik
    Hvis du absolutt MÅ bytte så bruker AN nå Audyn Q4. Men billige Alcap bi-polare elektrolytter høres uansett bra ut.Varmt og saftig som vi liker det. Grøsser ved tanken på Solen eller Mundorf. Grøss, grøss!
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    8
    Takk @VB. Jeg MÅ jo ingenting:). Dette handler mest om at de ser så små og puslete ut de som sitter der fra før. Når man har «litt» AN-crush, så vil man jo helst at et delefilter skal se ut som om det er gjort et solid innhugg i verdens kobber- eller sølvbeholdning for å lage det… I mine Kit03 AN-E sitter det lyseblå BG-lytter som i alle fall er noe røsligere enn de som sitter i AN-J.
    Tipper jeg følger rådet ditt og bare lar dem være uforandret denne gang.
    Mange takk for gode råd @VB
    Veleik
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.385
    Er bare en dilettant. Takk selv.

    Last opp noen bilder hvis du skifter oppheng. Skulle gjerne hatt en god oppskrift på hvordan dette gjøres.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.385
    Supert! Ta det rolig og nyt byggeprosessen. Dette kommer til å bli skikkelig bra. EL84 og greier. Minimalistisk "no fuss" vellyd i et chassis. Merker at jeg får lyst på en slik selv når huset gradvis fylles opp av alskens kasser, kabler, bokser, tant og fjas.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Supert! Ta det rolig og nyt byggeprosessen. Dette kommer til å bli skikkelig bra. EL84 og greier. Minimalistisk "no fuss" vellyd i et chassis. Merker at jeg får lyst på en slik selv når huset gradvis fylles opp av alskens kasser, kabler, bokser, tant og fjas.
    Kommer til å bruke god tid ja for å prøve å minimere sjansen for feil. Går dette bra kan det hende jeg bygger en riaa til høsten:)
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Litt fremgang. Sliter litt med forskjellig verdi på enkelte medsendte motstander og det som er beskrevet i partslist :unsure:

    20220322_184543.jpg 20220322_184608.jpg
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.385
    Har du noen eksempler? Arig å få et nærmere innblikk i konstruksjonen. Du må vel uansett kontakte Brian for sikkerhets skyld.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Brian svarer lynkjapt. For meg er det en liten utfordring at ANK erstatter f.eks 270ohm motstander med fargekode med 300ohm uten fargekoder. Blir litt forvirret når en er en amatør ;) Nå skal Brian ha at han ber om tilbakemeldinger på byggebeskrivelsen så han prøver nok hele tiden å forbedre denne.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.385
    Ikke amatør. Entusiast. Er vel greit med 300R under katodene på EL84-rørene. Svært liten forskjell fra 270R i praksis. Liiiitt høyere bias - liiiiitt mindre tomgangstrøm gjennom rørene - liiiiitt høyere spenning på anoden. Hvis jeg tenker riktig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn