Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    Hmmm, hvilken type dac bør jeg kikke meg inn på da? liker best utstyr som har litt
    msusikalitet over seg ,men er ikke opptatt av annet enn at det skal være musikalsk, må ikke være nanadetaljer for min del, allså vil jeg ha litt farget analogt preg, varmt?

    kan 1.2 være noe f.eks? eller 2.0? alt over disse er vel mer hifi lydende?
    Har en god gammel Dac 1 stående her. Syns den "spiller" bedre enn ett par andre/nyere jeg har hatt innom. Det er her hos meg på mitt anlegg vel å merke.
    Original stand. Sitter ett par TAD 6922 i den pr i dag, en stk pcm63p dac chip pr side. Antikk men jævlig musikalsk IMHO.







    Koster ikke allverden på brukten heller. Ga 3000,- for den her, røverkjøp.
    Sitter 2x6922 rør i de her.

    Du må gjerne svinge innom for en lytt på'n hvis føler for det så kan du jo gjøre deg opp en mening sjøl :)
    Bruker en Rega som driverk.

    /jan
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Gi beskjed om du finner en slik til 3 lapper!!! :p
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    så en blodtrimma 1.2 kan være tingen? til 5 k?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    så en blodtrimma 1.2 kan være tingen? til 5 k?
    Har du mulighet for hjemlån så gjør det før du bestemmer deg.

    /jan
    oki
    Bare så det ikke bli misforståelser, 5k for en trimma AN dac er ikke galt. Men...har man muligheter til å låne/høre på før kjøp så er det uten tvil det beste.
    Gjelder vel iofs det meste ;)

    J-V som skal selge ? (er nysgjerrig hehe)

    /jan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    JanR skrev:
    ØivindJ skrev:
    JanR skrev:
    ...og evt Mullard ;)
    Sikkert ikke dumt det. Hverken hos deg eller hos meg. Pliis missforstå rett :)

    Men for de som bare har -3db ved 20hz, enten fra ht eller sub, så lurer jeg på om ting stiller seg litt anderledes.

    Her blir nok (bassglade)GE værende en stund som nevnt.
    Sånn mellom oss, tror ikke det gjør noe fra eller til om man har sub eller ht's som spiller ned til 20hz. Det går på hva en liker. HCS liker linjære rør hvis jeg ikke misforsto ? Altså rør som leter som de er transistor 8)
    Jeg liker rør som låter som rør, dvs Mullard og dens like.

    /jan
    Hehe, du får sagt det du jan...Kan vel bare si at jeg vil ha rør som er utstrakte i bunn og topp fordi jeg har høytalere som går hele veien. Å sette inn rør da som ruller av bare gjør begrensingen i høytalerne enda større hvis en har høytalere som feks går ned til 40hz. Sub er juks, men nødvendig for enkelte.. 8).. Hadde CJ pre før og likte den godt, men etter jeg fikk ARC pre har jeg langt bedre innsikt i musikken. Det er hva jeg vil ha.. Og an-dacen min er frempå, livlig og musikalsk. Det liker jeg særs godt! :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    jokris skrev:
    så en blodtrimma 1.2 kan være tingen? til 5 k?
    Har du mulighet for hjemlån så gjør det før du bestemmer deg.

    /jan
    oki

    nope, er en annen, mener det var 5 k jeg kunne få den for, har en annen sak til 9 k på hånden og, problemet er bare at jeg skal ha meg den nye av7005 fra marantz når den kommer i oktober, men her sitter jeg og tenker tanken på å bruke de på stereobiten istedet:) ikke lett dette her
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ser den HCS :)

    Bruker TAD rør i dac og de er vel ikke akkurat utpreget "rørete" men fungerer veldig bra sammen med Rega driverket, som er litt "oldschool engelsk" i lyden.
    Tenkte jeg skulle ta en runde her etterpå, bytte litt rør i riaa og dac. Lånte noen Tesla av rolfozzy og har ett sett Tungsram liggende. Mener jeg så noen russere i skapet her også, originalrørene til riaa.
    http://thetubestore.com/rus696h.html

    Ja hva skulle en gjort uten rør utstyr dere ;D

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris:

    Dac er jo ikke noe must. Kan uansett finne deg en nær sagt når som helst. UA har jo kit dac'er inne bla.
    Gjør deg ferdig anlegg/hjemmekino først kanskje ? :)

    /jan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt på siden av topic her inne. Men jeg synes det blir feil å snakke om dynamikk fra horn, hvis dynamikken skal pakkes for mye inn.. :).. det skal smelle så en stakkar som ikke er vant til horn skvetter til.. ;D.. Og at an-dacen nok er en viktig bidragsyter er jeg ikke i tvil om. Uansett er gleden/frustasjonen over rørbytter en del av det vi driver med...Og jeg greier meg ikke uten. :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    HCS skrev:
    Litt på siden av topic her inne. Men jeg synes det blir feil å snakke om dynamikk fra horn, hvis dynamikken skal pakkes for mye inn.. :).. det skal smelle så en stakkar som ikke er vant til horn skvetter til.. ;D.. Og at an-dacen nok er en viktig bidragsyter er jeg ikke i tvil om. Uansett er gleden/frustasjonen over rørbytter en del av det vi driver med...Og jeg greier meg ikke uten. :)
    Bingo :D

    /jan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Forøvrig har vel ikke du så mye å klage på jan ? Du hadde besøk i sommer av en enslig due fra egersund og det han fortalte var meget imponerende.. Så tror ikke du har røra deg bort nei :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    HCS skrev:
    Forøvrig har vel ikke du så mye å klage på jan ? Du hadde besøk i sommer av en enslig due fra egersund og det han fortalte var meget imponerende.. Så tror ikke du har røra deg bort nei :)
    Er riktig nok ganske så rørete av meg iflg informerte kilder (les: kjerringa) men det kommer seg her i bunkersen. I etterkant av besøket har en BP psu ramlet innom, fått ryddet i rack og flyttet litt på kabler og denslags. Ett salig kaos baki der.

    Ikke i mål ennå, endel ting som skulle vært gjort med rommet her (gulv osv) men er blakk.
    Pengene gikk til garasjerommet og maling av hus og denslags tull 8)

    Koser meg, spiller mye musikk og syns ting er helt greit :)
    Veldig fornøyd med M2 pre og Dac 1. Min andre M2 og min andre Dac 1 så man har vel lært og ikke minst slått seg til ro. AN fungerer for meg :)


    M2'n er litt oppgradert.













    /jan

    /jan
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    JanR skrev:
    Bare så det ikke bli misforståelser, 5k for en trimma AN dac er ikke galt. Men...har man muligheter til å låne/høre på før kjøp så er det uten tvil det beste.
    Gjelder vel iofs det meste ;)

    J-V som skal selge ? (er nysgjerrig hehe)

    /jan
    Har bare den jeg bruker selv jeg. ;)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    jokris:

    Dac er jo ikke noe must. Kan uansett finne deg en nær sagt når som helst. UA har jo kit dac'er inne bla.
    Gjør deg ferdig anlegg/hjemmekino først kanskje ? :)

    /jan
    ja, var jo den opprinnelige tanken det:) men i det siste er det blitt masse musikk på meg, og selv om det spiller godt i mine ører nå så vet jeg at det er mer godlyd å skvise ute, prossesoren kommer ikke før i oktober så jeg har tid å tenke igjennom litt:)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Det der må jo være den trafoløse dac'en med mest innmat! Får vel ikke plass til alt det der hvis du skulle hatt utgangstrafoer i tillegg. ::)
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    shaunv skrev:
    Det der må jo være den trafoløse dac'en med mest innmat! Får vel ikke plass til alt det der hvis du skulle hatt utgangstrafoer i tillegg. ::)

    Den er vel ikke så langt unna helt ferdig. Mangler kun 2stk AN 0,47uF sølvkondiser og 1stk 0,1 uF sølvkondis for at den skal være helt makset.
    Bruker man trafo på utgangen er det plass da også. Man må bare bygge den litt andenledes :)

    Mvh
    Andreas
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    har ett spørsmål angående rør til en L2 pre, jeg tenker i de baner at jeg ønsker å teste mullard rør og da gjerne pre 60 tallet, dette gjelder da de 2 12AU7 rørene, i tilleg ønsker jeg å bytte 6x5 røret, noen som har forslag der, eller bør jeg gå for mullard der og?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    jokris skrev:
    har ett spørsmål angående rør til en L2 pre, jeg tenker i de baner at jeg ønsker å teste mullard rør og da gjerne pre 60 tallet, dette gjelder da de 2 12AU7 rørene, i tilleg ønsker jeg å bytte 6x5 røret, noen som har forslag der, eller bør jeg gå for mullard der og?
    Det er nok mer å hente ved å bytte 12au7 røra, men sett gjerne i et Brimar EZ35 i steden for 6x5, det er et bra rør.


    Mye bra rør til 12au7, ikke bare Mullard. Det kommer helt an på hva du er ute etter. ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    jokris skrev:
    har ett spørsmål angående rør til en L2 pre, jeg tenker i de baner at jeg ønsker å teste mullard rør og da gjerne pre 60 tallet, dette gjelder da de 2 12AU7 rørene, i tilleg ønsker jeg å bytte 6x5 røret, noen som har forslag der, eller bør jeg gå for mullard der og?
    Det er nok mer å hente ved å bytte 12au7 røra, men sett gjerne i et Brimar EZ35 i steden for 6x5, det er et bra rør.


    Mye bra rør til 12au7, ikke bare Mullard. Det kommer helt an på hva du er ute etter. ;)
    Likeretetrrør så er jeg enig med JanO her.
    Alternativer, JAN Sylvania 6x5 sammen med Mullard og/eller Telefunken ECL82 :)

    12au bruker jeg ikke så skal ikke si noe eller synse noe.

    /jan
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Takker for forslaga, mullard er bare noe som jeg må prøve:)
    de andre er og notert:)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hei hvordan vil den dacen fungere på squeesebox? er ute etter en dac som kan spille av spotify og musikk fra pc :-\
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    jeg driver å legger av penger til marantz av7005 som kommer i oktober, har investert heftig i stereo biten i sommer med L"2 og Mcintosh, så akkurat nå sliter jeg med å skrape sammen nok utenom til å kjøpe denne dacen

    tror du kan montere usb inngang på denne eddie? hvis det hjelper
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    jokris skrev:
    jeg driver å legger av penger til marantz av7005 som kommer i oktober, har investert heftig i stereo biten i sommer med L"2 og Mcintosh, så akkurat nå sliter jeg med å skrape sammen nok utenom til å kjøpe denne dacen

    tror du kan montere usb inngang på denne eddie? hvis det hjelper
    lurer egentlig bare på om jeg kan koble digitalt med coax eller optisk fra logitech til dac!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    jokris skrev:
    jeg driver å legger av penger til marantz av7005 som kommer i oktober, har investert heftig i stereo biten i sommer med L"2 og Mcintosh, så akkurat nå sliter jeg med å skrape sammen nok utenom til å kjøpe denne dacen

    tror du kan montere usb inngang på denne eddie? hvis det hjelper
    lurer egentlig bare på om jeg kan koble digitalt med coax eller optisk fra logitech til dac!
    Hvorfor skulle du ikke kunne det ?

    /jan
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    jokris skrev:
    jeg driver å legger av penger til marantz av7005 som kommer i oktober, har investert heftig i stereo biten i sommer med L"2 og Mcintosh, så akkurat nå sliter jeg med å skrape sammen nok utenom til å kjøpe denne dacen

    tror du kan montere usb inngang på denne eddie? hvis det hjelper
    lurer egentlig bare på om jeg kan koble digitalt med coax eller optisk fra logitech til dac!
    Hvorfor skulle du ikke kunne det ?

    /jan
    hehe nei fikk for meg at det ikke var vanlig coax kobling på den
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    jokris skrev:
    jeg driver å legger av penger til marantz av7005 som kommer i oktober, har investert heftig i stereo biten i sommer med L"2 og Mcintosh, så akkurat nå sliter jeg med å skrape sammen nok utenom til å kjøpe denne dacen

    tror du kan montere usb inngang på denne eddie? hvis det hjelper
    lurer egentlig bare på om jeg kan koble digitalt med coax eller optisk fra logitech til dac!
    Hvorfor skulle du ikke kunne det ?

    /jan
    hehe nei fikk for meg at det ikke var vanlig coax kobling på den
    Nuvel.
    Godt vi fikk ryddet opp i det ::)


    ;D

    /jan
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    hadde nok kjøpt denne i blinde jeg for å teste hvis det ikke var for at kr trengs til av7005, har nå også fått ett godt tilbud på en oppgradert 3.1 dac, men det var dette med marantzen da...........
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Da var dac 1.1 bestilt.Meningen er som sagt og kjøpe en duet szueesebox som dacen kan brukes på.Spille av spotify og flac filer fra pc.Cd spiller er copland 288 og den har vel en brukbar dac innebygd
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Vel, gratulerer med bestillingen :)

    Det er sikkert flere her som kan gi deg tips om små og store tweaks (i den prisklassen du måtte ønske).

    1.1 kan låte knallbra vettu :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    ØivindJ skrev:
    Vel, gratulerer med bestillingen :)

    Det er sikkert flere her som etterhvert kan gi deg tips om små og store tweaks også(i den prisklassen du måtte ønske).

    1.1 kan låte knallbra vettu :)
    Kommer diltende etter jeg, grattis :)

    /jan
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    eddie1 skrev:
    Da var dac 1.1 bestilt.Meningen er som sagt og kjøpe en duet szueesebox som dacen kan brukes på.Spille av spotify og flac filer fra pc.Cd spiller er copland 288 og den har vel en brukbar dac innebygd
    grattis, håper dette blir bra:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn