Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    I strømforsyningen er det to russere. Det største av dem, 6BM8 er litt sort/skyggeaktig på toppen særlig på den ene siden. Kan det være et tegn på at den har rusla?
    Det sorte i røret er nok ganske vanlig. Kommer vel fra produksjonsprosessen der de "tømmer" den for den siste lufta.

    Men jeg tør gjette på at likeretteren ikke gjør jobben sin, eller at det av andre grunner ikke går noen DC strøm i kretsen. En liten del blir likerettet av dioder, altså du vil fremdeles ha lys i fronten, og lys i linjetrinnsrørene dine. Lyser det røret som ikke er likeretteren?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.066
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Nå virker den igjen???

    Har i mellomtiden hatt ut begge rørene på strømsiden.

    Faren over. Takk for assistanse.

    Men hva ar det som skjedde?
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    Alle røra lyser
    Dårlig kontakt i en sokkel sikkert...Samme har jeg nettopp opplevd. Du husker kanskje jeg nevnte at lyden forsvant helt/delvis?

    Med mindre problemet stammer fra kilden og ikke pre da!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.066
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje det. Har jo hatt den på full overhaling hos Olof i sommer. Han skiftet også noen rørsokler men vet ikke hvilke.

    Kilde var ikke problemet. Det første jeg testet var å kjøre dacen rett i effektforsterkeren.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    Kanskje det. Har jo hatt den på full overhaling hos Olof i sommer. Han skiftet også noen rørsokler men vet ikke hvilke.

    Kilde var ikke problemet. Det første jeg testet var å kjøre dacen rett i effektforsterkeren.
    Nå er det vel neppe veldig lett å se at "her kan det bli dårlig kontakt en gang iblandt". ::)

    Skjer det igjen kan du jo klemme sammen pinnene nedi soklene litt. :)
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Hjelp :/ . Audio Note OTO phono SE en sluttet plutselig å virke. Lyden bare forsvant og jeg kunne kjenne en "svidd" plastikk lukt. Slo den umiddelbart av og opnet den opp for å se om jeg kunne se noe.

    Den går på og det røde led lyset lyser, alle 6 rørene på "effekt" kortet er det liv i, men det er ingen liv i driverrøret ( 12au7 ) og rørene til RIAA trinnet. ( har prøvt med annet rør også, så er ikke selve røret ).

    legger ved bilde for å forklare litt nermere.

    Altså, de rørene med gul ring rundt er det ikke liv i. Det er liv i alle andre rørene. Den svidde lukta kommer fra en plass der den store røde ringen er. Jeg mistenker den sorte dingsen litt, pga den er så varm. Men vet ikke, kan ikke se noe mistenkelig. ( er dette en slags likeretter? ) Noen som har noen ideer eller erfaringer med hva som pleier å ryke her. Eller hvor jeg kan måle spenninger for å sjekke hva som kan vaere ødelagt?

    Veldig trist da jeg kun har hatt forsterkeren i ett par uker :.(, og er blitt veldig glad i den.

    Takker for all hjelp, må feilsøke på dette i morgen. Blir litt sent nå:).
     

    Vedlegg

    • 272.9 KB Visninger: 209

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Høres ut som typisk AN det der. :p Svidd plastikk lukt? Du kan se nærmere om du ser noe som faktisk ser svidd ut. Den svarte "boksen" er såvidt jeg vet endel av strømforsyningen til volumpoten din. Altså til fjernkontrollbiten. Det er Roar Malmin som har innstalert det i den der, så hvis det er en del av det som er røket er nok han rett mann til å svare deg på hva det kan være.

    Men jeg forslår deg å se at begge sikringene fortsatt er hele. Hvis ikke har nok den som går i kretsen som gir strøm til riaa og linjetrinnet røket. Hvorfor må du nesten finne ut vet å titte litt rundt i første omgang.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Sjekket nettopp sikringene, og 400mA sikringen er røket også... Den til venstre der bak.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    shaunv skrev:
    Høres ut som typisk AN det der. :p Svidd plastikk lukt? Du kan se nærmere om du ser noe som faktisk ser svidd ut. Den svarte "boksen" er såvidt jeg vet endel av strømforsyningen til volumpoten din. Altså til fjernkontrollbiten. Det er Roar Malmin som har innstalert det i den der, så hvis det er en del av det som er røket er nok han rett mann til å svare deg på hva det kan være.

    Men jeg forslår deg å se at begge sikringene fortsatt er hele. Hvis ikke har nok den som går i kretsen som gir strøm til riaa og linjetrinnet røket. Hvorfor må du nesten finne ut vet å titte litt rundt i første omgang.

    Ja den ene sikringen var altså røket, Må nok bare erstatte den å prøve, for jeg kan ikke se noen ting.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.437
    Antall liker
    11.328
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje det er mer strømtrekk om fjernkontroll biten trekker strøm fra samme kretsen? Har du målt nettspenningen i huset ditt?
    Burde evt. vært sjekket opp av han som monterte remote funksjonen.
    Da må evt. verdien på sikring økes noe. Skaff deg også "trege" sikringer.

    I sin opprinnelige form er disse AN forsterkerne rimelig idiotsikre, men endel av de eldre Papir i olje kondensatorene kan kortslutte. Iflg. de så kunne en enkel ting som flyfrakt påvirke perforeringen i dielektrumet (papiret) på et par batcher av produksjonen. Dette er AN klar over og etter evt. kollaps der er det mulighet å sende inn til AN uk og få returnert nye Kobber i mylar.
    Hos meg har 2 stk kondiser havarert de siste årene. Sendte i retur og fikk tilsendt nye fra AN uk. Dette til tross for at de var mange år gamle.

    Dette skjedde på mine gamle AN Conquest blokker. Da røyk sikringen. Årsaken var dermed koblingskondis. De er plassert under pcb-brettet der du kun har ett rør (6sn7)

    BIG Capacitor News!
    31st March 2008

    Well, the really big news is that we have moved all our copper foil signal capacitors away from using a paper dielectric to using the same mylar that we use in the silver foil, but we retain the oil, so all our copper foil signal capacitors are now oil filled using mylar instead of paper, one slight abnormality, we have two print machines for these caps and for one of them we have not got the new print blocks that say “copper foil/mylar in oil” yet, so they still say paper in oil, however the print is now white instead of black, so we can see the difference, I know this is confusing, but it is temporary, I can assure you!

    Why did we move to oil filled mylar from oil impregnated paper you may well ask?

    When truth be told we have been experiencing increasing problems with the failure rate of our paper in oil capacitors over the past 3 to 4 years and despite a major research program into the causes of this increasing break down rate we have really come up with a blank, which makes me suspect that the cause has to do with subtle changes in the chemistry of the paper, the oil or some other key part of the caps, possibly due to new environmental requirements imposed on the production of the paper, who knows? Anyway, when it became obvious that we were unable to fully establishand rectify the cause, my engineers and I decided to give mylar a go again as the first experiments we did with oil imperegnated mylar was not sonically satisfactory, so this time we changed the construction to oil filled, the materials sealing the capacitor and the way we connect the foil ends to the wires and voila! After some running in, the new mylar/oil filled capacitors actually sound better in most respects than the old paper signal caps they replace, only real drawback in my view is that they take nearly twice as long to run in and sound quite a bit worse than the old paper/oil type when they are new, so there you are, you don’t get something for nothing!

    Due to the problems that have emerged with the paper in oil signal capacitors I have decided that we should replace any faulty copper bodied Audio Note copper foil paper in oil caps that any of you have*, all you need to do is send them back to me here at Montefiore Road in Hove and they will be replaced free of charge with one of the new mylar versions. One thing though, you need to mark each capacitor up with what is wrong with it, if you don’t mind.

    * Please remember that this replacement offer only covers copper bodied Audio Note capacitors and DOES NOT cover the previous yellow / gold bodied versions.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    bambadoo skrev:
    Kanskje det er mer strømtrekk om fjernkontroll biten trekker strøm fra samme kretsen? Har du målt nettspenningen i huset ditt?
    Burde evt. vært sjekket opp av han som monterte remote funksjonen.
    Da må evt. verdien på sikring økes noe. Skaff deg også "trege" sikringer.

    I sin opprinnelige form er disse AN forsterkerne rimelig idiotsikre, men endel av de eldre Papir i olje kondensatorene kan kortslutte. Iflg. de så kunne en enkel ting som flyfrakt påvirke perforeringen i dielektrumet (papiret) på et par batcher av produksjonen. Dette er AN klar over og etter evt. kollaps der er det mulighet å sende inn til AN uk og få returnert nye Kobber i mylar.
    Hos meg har 2 stk kondiser havarert de siste årene. Sendte i retur og fikk tilsendt nye fra AN uk. Dette til tross for at de var mange år gamle.

    Dette skjedde på mine gamle AN Conquest blokker. Da røyk sikringen. Årsaken var dermed koblingskondis. De er plassert under pcb-brettet der du kun har ett rør (6sn7)

    BIG Capacitor News!
    31st March 2008

    Well, the really big news is that we have moved all our copper foil signal capacitors away from using a paper dielectric to using the same mylar that we use in the silver foil, but we retain the oil, so all our copper foil signal capacitors are now oil filled using mylar instead of paper, one slight abnormality, we have two print machines for these caps and for one of them we have not got the new print blocks that say “copper foil/mylar in oil” yet, so they still say paper in oil, however the print is now white instead of black, so we can see the difference, I know this is confusing, but it is temporary, I can assure you!

    Why did we move to oil filled mylar from oil impregnated paper you may well ask?

    When truth be told we have been experiencing increasing problems with the failure rate of our paper in oil capacitors over the past 3 to 4 years and despite a major research program into the causes of this increasing break down rate we have really come up with a blank, which makes me suspect that the cause has to do with subtle changes in the chemistry of the paper, the oil or some other key part of the caps, possibly due to new environmental requirements imposed on the production of the paper, who knows? Anyway, when it became obvious that we were unable to fully establishand rectify the cause, my engineers and I decided to give mylar a go again as the first experiments we did with oil imperegnated mylar was not sonically satisfactory, so this time we changed the construction to oil filled, the materials sealing the capacitor and the way we connect the foil ends to the wires and voila! After some running in, the new mylar/oil filled capacitors actually sound better in most respects than the old paper signal caps they replace, only real drawback in my view is that they take nearly twice as long to run in and sound quite a bit worse than the old paper/oil type when they are new, so there you are, you don’t get something for nothing!

    Due to the problems that have emerged with the paper in oil signal capacitors I have decided that we should replace any faulty copper bodied Audio Note copper foil paper in oil caps that any of you have*, all you need to do is send them back to me here at Montefiore Road in Hove and they will be replaced free of charge with one of the new mylar versions. One thing though, you need to mark each capacitor up with what is wrong with it, if you don’t mind.

    * Please remember that this replacement offer only covers copper bodied Audio Note capacitors and DOES NOT cover the previous yellow / gold bodied versions.
    Takker for info, nå er feilsøkingen i gang her :).

    Legger ved bilder .

    Umulig å finne 400mA treg sikring på bensinstasjonene her, det nermeste jeg kom va 0.5A rask. Disse ryker på sekundet jeg slår på audio noten så hjelper meg lite. Kan virke som det er full kortslutning da en eller annen plass..

    Du snakker om de kondensatorene, og du mener vel de grønne som er under det kortet da på C7 og C8 ? ( bilde 1 og 2 ). Vanskelig å få dette kortet opp da det er ting i veien, men jeg målte 0.1 micro F på begge to av disse når di er tilkoblet krets vel og merke, og det tyder vel på at disse mest sansynlig er ok?. Ikke lukter det noe svidd der heller :).

    Tror selv at feilen ligger en plass på bilde 3, her lukter det svidd og mye ser svidd ut og. Se f.eks på papiret på disse trafoene, er kanskje normalt. Husker ikke om de var slik sist jeg så inni.

    På bilde 4 er nerbilde av en likeretter som ser litt smeltet ut, kan det vaere denne som har tatt kvelden? Eneste markante jeg kan se som faktisk ser litt svidd ut utenom disse trafoene da..


    På bilde 5 er det også noe som ser litt svidd ut, men jeg mener å huske de har sitt litt brune ut før også.

    Kom gjerne med tips, har liksom ikke noe tegninger eller noe av kretsen så er ikke så lett å feilsøke. Må få tak i noen trege sikringer også slik at jeg kanskje lettere kan finne feilen..

    Gikk litt fort dette så er sikkert litt skriveleifer :)
     

    Vedlegg

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Ingen som har noen input her ? Kan rett å slett de 2 transformatorene her ha blitt brent opp uten at sikringen har gått fort nok ? . Veldig trist dette her:(.

    Den likeretteren ser jo litt svidd ut, men like ikke at det er sot på papiret på tranformatorene..
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Grunnen til at du ikke får noe input her er nok at folk ikke pleier å fikle med AN ferdig produkter. ;) Tviler på at det er noe galt med trafoene dine. Og i alle fall ikke siden den er såpass ny! Er vanlig at papirmerkingen rett og slett detter av pga at limet ikke tåler varmen. ::) Jeg tør gjette på at det er noe smått som har røket. Du nevner jo selv likeretteren. Mye mulig at det er den. I alle fall hvis den faktisk ser svidd ut! Studer strømforsyningen ekstra nøye og se om du finner noe rart der. Hvis ikke du finner noe der kan du finne ut om en eller annen kondensator knyttet til akkurat den kretsen har kortsluttet. Ville ikke vært første gang en kondis ryker i alle fall.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    shaunv skrev:
    Grunnen til at du ikke får noe input her er nok at folk ikke pleier å fikle med AN ferdig produkter. ;) Tviler på at det er noe galt med trafoene dine. Og i alle fall ikke siden den er såpass ny! Er vanlig at papirmerkingen rett og slett detter av pga at limet ikke tåler varmen. ::) Jeg tør gjette på at det er noe smått som har røket. Du nevner jo selv likeretteren. Mye mulig at det er den. I alle fall hvis den faktisk ser svidd ut! Studer strømforsyningen ekstra nøye og se om du finner noe rart der. Hvis ikke du finner noe der kan du finne ut om en eller annen kondensator knyttet til akkurat den kretsen har kortsluttet. Ville ikke vært første gang en kondis ryker i alle fall.
    Hei igjen,

    Takker for hjelpen:) . Hjalp veldig å høre at det kan vaere vanlig det med de lappene på transformatoren. Da trenger det ikke bli så dyrt alikevel ;) .

    Da skal jeg feilsøke litt mer ja, og den likeretteren jeg mistenker er jo i direkte sammenheng til strømforsyninga.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Håper det ordner seg GisleB !

    Har eid den der Otoen.Brukte den veldig lite og studerte ikke så nøye hvordan den så ut inni,men jeg vet blant annet fra den AN M8 preen jeg hadde at det papiret på nett-trafoene har en tendens til å se vel sota ut som shaunv også sier.Tviler på at problemet ligger der.
    Så litt smelta ut i underkant den ene likeretteren? ,men det kan vel også vere at man har kommet borti med en loddebolt ved lodding.

    De små grønne ERO koblingskondisene som AN bruker låter glimrende og tror de er veldig stabile,der er ikke papir i olje kondiser inni Otoen såvidt jeg vet,tror ikke feilen ligger i noen av de grønne koblingskondisene.Da tror jeg i tilfelle du bare skulle få støy i ene kanalen,og ikke at en sikring skulle gå av den grunn.

    Skulle hatt et skjema på Otoen,men det er mulig at den største trafoen forsyner utgangs og driver trinn,og kanskje den minste til høyre på bilde 3 forsyner preampdelen(det ene røret i front) og riaa delen som du sier du ikke har liv i.Viss du klarer å følge kablingen fra sikringen som er røket og om den går innpå den minste trafoen,så tror jeg du er et skritt nermere hvor feilen ligger.
    Vet ikke om de er likerettere de 2 sorte på bilde 3,men viss det er det så kan det som du selv og shaunv sier kanskje vere synderen.....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.437
    Antall liker
    11.328
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror du faktisk hadde fått bedre hjelp under diy avdelingen.



    Men en gammel versjon tror jeg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.987
    Antall liker
    13.413
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    lett å sjekke likeretteren:
    koble fra utgangen
    dc +utgangen er den enden der toppen av huset er kappet skrått på diagonalen
    minus dc ut er i andre enden og ac er de to i midten som er koblet til trafoen
    sett multimeteret på dc volt og koble probene til hver sin ende av likeretteren
    spiller ingen rolle om du bytter om ledningen for pluss og minus

    tipper at likeretteren IKKE er synderen
    det brente dere evt ser er sikkert bare fra loddingen der noen har subbet borti huset
    mvh
    Leif
    ps de "brunblanke" Rifaene på kretskortet er bare for å ta støy fra nettbryteren og er neppe defekt
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Takker for svar fra alle, det hjelper meg videre litt. Det er nok ikke likeretteren nei. Loddet den av og tok en diode test med den ( har diodefunksjonstest på multimeteret ) Sjekket i fra inngangene (AC) til dc og det var ingen som gikk 2 veier igjennom når jeg snudde polene. Så denne er loddet på plass igjen.

    Ifra begge sikringene går kablene til det røde printkortet over den store transformatoren, så går det videre ut til begge transformatorene. Den lille transformatoren går til det rødet kortet oppe til venstre som igjen videre går innom RIAA kortet og preamp delen ( eller det kortet med 1 rør ) . Og den store transformatoren går til kortet nede til høyre så til driverkortet.

    Så det er riktig det du antok Rune S.

    Nå får jeg bilen litt utover dagen så jeg kan gå til clas ohlson å få kjøpt meg trege sikringer, for problemet er at alle komponenter ser i orden ut, og jeg tror jeg har målt samtlige kondiser/motstander som så bitte litt tvilsom ut :). ( inkudert denne her likeretteren ).

    Satser på at kanskje det bare var sikringen som gikk eller at jeg kan se hva som er problemet når jeg setter strøm på igjen. De raske sikringene jeg har nå ryker når jeg slår på.

    Legger ved gammelt oversiktsbilde, ignorer ringene. :)
     

    Vedlegg

    • 272.9 KB Visninger: 174

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Ja da ser det ut som jeg har lokalisert problemet ( tror jeg.. ). Kjøpte meg trege sikringer på clas ohlson 500mA og 1A. De 500mA gikk med en gang så fant ikke ut av noe mer med den, så jeg våget meg med 1A i noen sekunder ( ja vet det ikke er så lurt, men fant ikke ut av dette :) ), og etter ca 5-6 sekund kom det litt røk ut av den lille trafoen. Slo umiddelbart av.

    Det var i det området det luktet svidd første gangen den originale sikringen røk også og det er samme lukt. Den var temmelig varm også ( obviously ).

    Det KAN selfølgelig vaere at den får feil spenning inn fra printkortet, men tviler på det siden jeg ikke ser noe synlig her.

    Noen som vet hvor jeg kan få tak i en ny slik trafo? Må jeg bestille direkte fra Audio Note? Noen som vet ca pris på dette ?

    Virker ikke så vanskelig å skifte. Virker dog som de har loddet + limet fast alle ledningene . Ser grisete ut ;D

    På den sotete lappen står det : "TX005 13.6V Version"
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Hvis du snakker om den lille som gir strøm til volumstyringen så er ikke det er AN produkt. Men noe Roar Malmin står for. Så da er nok han riktig mann vil jeg tro!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Audiocompaniet i Oslo er importør på AN i Norge,så det kan jo sikkert vere greit å høre med de.Mulig de har skiftet firmanavn til Akustisk Byrå,ikke helt sikker.

    Det kortet oppå den store trafoen er der bare slik at man enkelt kan skifte nettspenninger mellom 110,120,230 osv.

    Det kan vere slik at den minste trafoen kun er til gløding av alle røra,men du må i tilfelle se nederst på papiret om du klarer å lese noen verdier gjennom soten ;D Viss det kun er lave verdier som er tilkoblet så brukes den kun til glød.
    Jeg har sett AN gjøre sånt tidligere,en trafo med 2 høyvolt tapninger,og en egen kun til glød.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    shaunv skrev:
    Hvis du snakker om den lille som gir strøm til volumstyringen så er ikke det er AN produkt. Men noe Roar Malmin står for. Så da er nok han riktig mann vil jeg tro!
    Nei er selve audio note trafoen( den minste ) som er under den. Volumestyringen fungerer den ( kan bruke volumekontroll å se potmeteret gå selv om den sikringen som går har gått) .
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Rune S skrev:
    Audiocompaniet i Oslo er importør på AN i Norge,så det kan jo sikkert vere greit å høre med de.Mulig de har skiftet firmanavn til Akustisk Byrå,ikke helt sikker.

    Det kortet oppå den store trafoen er der bare slik at man enkelt kan skifte nettspenninger mellom 110,120,230 osv.

    Det kan vere slik at den minste trafoen kun er til gløding av alle røra,men du må i tilfelle se nederst på papiret om du klarer å lese noen verdier gjennom soten ;D Viss det kun er lave verdier som er tilkoblet så brukes den kun til glød.
    Jeg har sett AN gjøre sånt tidligere,en trafo med 2 høyvolt tapninger,og en egen kun til glød.
    Takker for info,

    Ja kjenner til audiokompaniet. Får høre med de i morgen.

    Det går 2 spenningskretser ut fra den trafoen. Begge går gjennom hver sin likeretter. Den ene er merket 13.6V ut og den andre er 290V ut, så er nok spenning til litt mer :). Det er lett og følge de, begge går direkte ut til dette kortet ( se bilde ). Og det er forsåvidt merket 13.6V og 290 V.

    Tegnet opp en stygg gul pil som viser hvor de går på det ene bildet :D .

    Jeg tror jeg skal prøve først å lodde fra alt på sekundaer sida til trafoen og se om sikringen går ( 0.5A ). Noe den sikkert gjør, så kan jeg lodde fra de lederene som går til primaer siden og se at sikringen ikke går, da har jeg vel isolert problemet helt.
     

    Vedlegg

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    755
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    GisleB skrev:
    Jeg tror jeg skal prøve først å lodde fra alt på sekundaer sida til trafoen og se om sikringen går ( 0.5A ). Noe den sikkert gjør, så kan jeg lodde fra de lederene som går til primaer siden og se at sikringen ikke går, da har jeg vel isolert problemet helt.
    DET er en god tanke :) Lykke til!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Helt enig,god ide Gisle!

    Ok,da gir nok den lille trafoen høyspenning til anoden på riaa rørene og linjerøret,pluss glød til de samme rørene.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Ja da har jeg loddet fra på sekundær sida først og testet = sikringen røk. Så kobla jeg vekk fra primærsiden og sikringen var i orden. Så da er jo den trafoen der kortsluttet eller noe. Må ha blitt for varm eller noe ? :/.

    Har sendt mail til Audiocompaniet og spurt om det var noe mulighet å få ny. Dette er jo en "original" del som ikke har noe med byggesett delene å gjøre. Men skulle det bli umulig å få kjøpe ny original så går det vel kanskje an å kjøpe en byggesett transformator med samme spec og bruke den?.

    Om det eksisterer da.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Vet ikke om den ene Rifa nettfilter kondisen på toppen av den store trafoen også kan vere feilen,men dette går uansett litt over min tekniske kunnskap........

    Den Otoen tror jeg er fra 2008 og Oto har også såvidt jeg har forstått vert omtrent helt identisk siden den kom på markedet for mange år siden,så samme trafoer er sikkert i produksjon.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Rune S skrev:
    Vet ikke om den ene Rifa nettfilter kondisen på toppen av den store trafoen også kan vere feilen,men dette går uansett litt over min tekniske kunnskap........

    Den Otoen tror jeg er fra 2008 og Oto har også såvidt jeg har forstått vert omtrent helt identisk siden den kom på markedet for mange år siden,så samme trafoer er sikkert i produksjon.
    Ja får håpe jeg får kjøpe en slik transformator av de, enten gjennom Audiocompaniet eller direkte. "LMC" skrev på forige side at de "brunblanke" Rifaene på kretskortet bare er for å ta støy fra nettbryteren og at de neppe er defekt. Så satser på at det ikke er de. Uansett så går ikke sikringen når trafoen er frakoblet og da er jo disse innkoblet. Så det er ihvertfall ikke kortslutning i de.

    Det kom uansett røk ut av transformatoren dog, så den er nok ikke helt bra.. Et annet spørsmål er jo selvfølgelig hvorfor den røk, og om det er en følgefeil av noe annet, eller at det rett og slett var en "mandagsutgave" .
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ett lite tips til klåfingra folk,slik som meg.

    Har funnet filmkondiser som kan erstatte 2stk ladelytter på linjekortet i 2.1dac.

    Dei heiter Arcotronics 470uf/63volt,måler ca 45mm alle veier,pris ca 230pr stk.
    Med litt flaks går dei på undersida av print,evnt ved siden av.

    Har ikkje prøvd dei sjøl enda,men skal bestilles neste veke.

    Google Audiocap,så finner ein Arcotronics i menyen,det er den einaste utgaven som finst der.
    Det kommenteres på heimesida at ein med fordel kan bytte ut ladelytter med desse,så da må ein vel bare høyre på det da:)

    Blir det ei røyksky over hardanger nermeste veker,gikk det til helvete med heile dacen og sikkert loddaren og:)

    Mvh.
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    809
    Antall liker
    550
    samlanes skrev:
    Blir det ei røyksky over hardanger nermeste veker,gikk det til helvete med heile dacen og sikkert loddaren og:)
    He he håper dette går bra!!!
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Fine bilder Tor. Synes de Audio Note AN-E høytallerene ser vanvittig pene ut, spesielt i denne finnishen "Madrone Burl i glossy" (vedlagt bilde ). Jeg har desverre aldri hørt eller sett disse høytallerene i virkeligheten :\.

    Jeg har jo egentlig alltid sverget til horn og lettdrevne høytallere, men disse virker jo å være ganske lettdrevne + de går veldig dypt uten å ha noen som helst horn ? . Noen som har hørt disse ( eller andre AN høytallere ) så kan prøve å forklare hvordan de låter? :D. Hva som er fordelene og ulempene osv ( plasseringsvennlige? Må de stå i hjørner ? Avstand til bakvegg ? Romstørrelse osv ).

    Ville min AN OTO SE vert i stand til å drive denne AN-E, eller er det AN-K / AN-J som er det vanlige valget til denne forsterkeren ? Virker ikke som de lavere modellene har like bra finnish dog, men det kan bare være bilder som lyver. Hva er prisen i norge på disse høytallerene ?


    Vil egentli ha mest mulig info om de for jeg synes de ser fristende ut :). ( Har ingen planer om å selle mine Glenair dog... Men kanskje en gang i fremtiden ? )
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Har hatt AN-E i omtrent et års tid (nå solgt pga. ny stove uten dugandes hjørner).
    Heilt fantastiske høgtalere. Absolutt topp 5 av de eg har hørt. Du treng ikkje vrenge lommeboka heller, kit 4 eller tilsvarende ferdigbygd (begge fra brukten) har overkommelig pris.

    Hadde de på 12 watts P1 fra AN, låt knall. Hadde dei seinare på Naim Nait5, fungerte enda bedre. Har godt av litt guffe og er avhengig av bra strømforsyning. Spelar magisk på både lavt og høgt volum. Må høyres!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    GisleB skrev:
    Vil egentli ha mest mulig info om de for jeg synes de ser fristende ut :). ( Har ingen planer om å selle mine Glenair dog... Men kanskje en gang i fremtiden ? )
    De er flotte, låter ikke galt heller :)
    Men å bytte ut Glenair...naaa imo.

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn