Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    jokris skrev:
    tenkte det var på tide å gi litt melding på hvordan min erfaring med audio note 2.1 dac kit og L2 pre har vært nå som det har gått tid. kan da begynne med å si at jeg er såpass avhengig blitt at jeg ikke har klart å sende de til upgrade for oppgradering, får skjelven å tenke på å ikke ha utstyret i hus :) det er vel det jeg kan si som oppsummerer mitt inntrykk av Audio Note best sålangt, ellers er jeg sjeleglad for at de er enkle å tuberolle med og at det faktisk er stor forskjell på hvordan forskjellige rør sammensettninger spiller
    musikk glede er vel også ett stikkord, cdene blir spillt gang på gang mens haugen med usette nye br filmer bare blir større :)

    kan tenke meg å teste en L4 mer en gang senere igjen ,men da skal jeg ha noen rør liggende på lur, jeg opplevde jo at den ble skarp når volumet ble skrudd opp mens den spillte fantastisk detaljert og fint på lavere volum
    gått over fra Mcintosh til AN du og :) ?. Gjorde det samme og du verden så frelst jeg ble :).

    Desverre røk en trafo ganske kjapt så jeg går å venter på ny trafo...

    I mellomtiden har jeg kjøpt meg en Hegel H-200 til å holde liv i Glenairene mens jeg venter, og den spiller pent den, men alle forsterkere jeg har prøvt etter Audio Noten føles som de har ett "grått" slør over musikken i forhold. Musikken åpnes liksom ikke helt opp. Disse engelskmennene vet hva de driver med.

    Gleder meg til OTOen er oppe å går igjen :).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.066
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Trenger hjelp til å kvalitetssikre et kjøp:

    Jeg skal oppgradere min SONOS ZP80 soneplayer med Cullens digitalutgang som reduserer jitter og annen støy dramatisk.

    Jeg lurer på om 96 kHz som fast sample rate er riktig til AN Dacen min. Dette er nemlig ikke mulig å stille inn, det settes fast under modifiseringen?


    Her er mitt spm + svaret jeg fikk fra Cullen:

    Secondly i wonder if 96K is matching my Audio Note 2.1X DAC. Do you know?

    Hi Hans I will change your work order to state that you have a ZP-80, The 96k Mod will work fine with your unit.
    Thanks Jan

    Are you sure. Audio Note dac is 18 bit and some people tells me that AN dacs could have problems with upsampling? I dont know but i want to have the best solution and a solution who works. :) Hans Erik

    Hi Hans Erik
    I had the tech look up your unit yesterday, He told me that the 96k would work fine for your unit.




    Her er litt tekst og foto fra Cullen:

    The upgrade consists of installing a new custom Cullen Circuits designed PCB that contains:

    - High-end sample rate converter made by TI
    - Low jitter clock with less than .5ps jitter
    - Low noise power supply for the clock and SR
    - Micro processor controller
    - Input & output digital buffers

    This new custom board is installed in the SONOS and directly converts the I2S into 96kHz up-sampled SPDIF. This new ultra clean low jitter signal is now available thru both the Coax and Optical digital outputs. The SPDIF output's sample rate can also be factory configured to 48, 96 and 192kHz.
    The sonic benefits are quite dramatic. An entire level of low level grunge (hash) is removed from the sound. This improves the low level detail and imaging. The bass is now much tighter and controlled. Inner detail and transient attack are both greatly improved.
     

    Vedlegg

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    755
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ta en tlf til Upgrade Audio - de vet dette. Så vidt jeg vet takler vel digitalkortet i AN-DAC 16/44.1 -> 48.0 kHz, tror ikke du får matet den med et 96 kHz signal...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.066
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Ringte upgrade og 192 går ikke men 96 var han temmlig sikker på :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.066
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Fikk en tlf igjen av Lars Erik og 44,1 låt vist litt bedre iht noe Peter Q sa en gang. Det må vel ha noe med at den slipper en "opp og ned" konverteringsprosess. Når det er sagt så er det vel hipp som happ mtp at 48 som er opsjonen til Cullen også blir en konvertering. Da 96 er standard, og det fungerer, så er vel det smartest å ha. Særlig mtp om jeg ikke skal ha AN DAC en gang i fremtiden. Men det er det vel svært liten sannsynlighet for. Å......jeg skriver vist i vennetråden :p
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.043
    Antall liker
    2.147
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ser at i min dac sitter det en cs 8412.
    I de nyerer en cs 8414.

    Håvard
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    GisleB skrev:
    jokris skrev:
    tenkte det var på tide å gi litt melding på hvordan min erfaring med audio note 2.1 dac kit og L2 pre har vært nå som det har gått tid. kan da begynne med å si at jeg er såpass avhengig blitt at jeg ikke har klart å sende de til upgrade for oppgradering, får skjelven å tenke på å ikke ha utstyret i hus :) det er vel det jeg kan si som oppsummerer mitt inntrykk av Audio Note best sålangt, ellers er jeg sjeleglad for at de er enkle å tuberolle med og at det faktisk er stor forskjell på hvordan forskjellige rør sammensettninger spiller
    musikk glede er vel også ett stikkord, cdene blir spillt gang på gang mens haugen med usette nye br filmer bare blir større :)

    kan tenke meg å teste en L4 mer en gang senere igjen ,men da skal jeg ha noen rør liggende på lur, jeg opplevde jo at den ble skarp når volumet ble skrudd opp mens den spillte fantastisk detaljert og fint på lavere volum
    gått over fra Mcintosh til AN du og :) ?. Gjorde det samme og du verden så frelst jeg ble :).

    Desverre røk en trafo ganske kjapt så jeg går å venter på ny trafo...

    I mellomtiden har jeg kjøpt meg en Hegel H-200 til å holde liv i Glenairene mens jeg venter, og den spiller pent den, men alle forsterkere jeg har prøvt etter Audio Noten føles som de har ett "grått" slør over musikken i forhold. Musikken åpnes liksom ikke helt opp. Disse engelskmennene vet hva de driver med.

    Gleder meg til OTOen er oppe å går igjen :).
    hei

    nei jeg har en kombo av de to :) an pre og dac og mcintosh effekt, funker bra :)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    755
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har tips til et annet digitalkort til AN-DAC som takler hi-rez musikk? Vurderer å bytte ut digitalkortet som står i dac'n til et som takler hi-rez filer, begynner å få en del av de nå...

    Tips anyone? :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Estetikk skal ingen si at Peter Q skjønner seg på... Dessverre, for det spiller bra ser det ut som...
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    ny erfaring med tweak av an dac.

    Leste på heimesida til uppgrade under tweak at chip cs 8414 på digitalkort som er i min 2.1dac, er meir plaget med jitter enn cs8412.

    Billigvarianten i plassen for innkjøp av tentklokke,er halvering av motstandsverdi på R38 digitalkort,fra 470ohm til ca 220ohm.
    Pluss kondis på C35 som da må firdoble verdi,fra 0,068uf til rundt 0,27uf.

    Loddet inn nos pio russerkondis på 0,22uf,og det ga et klart løft i lyden med bedre oppløysing og litt glattere lyd.
    Håper innspilling av kondis går meir i riktig retning,evnt prøve andre kondismerker.

    Ser også at motstander for utgnivå er tantal 1w,der skal det prøves tantal 2w og Beyshlag 2w,i håp om bedre lyd.

    alltid muligheiter med an produkter:)

    Mvh.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.066
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Hmm. Interressant. Dette er fra manualen på min 2.1X DAC. Denne Cullen moden jeg har planlagt er kanskje unødvendig mtp at AN mener at reclocking og jitter reduksjon i DACen faktisk tåker til lyden?? Cullen moden gjør nettopp dette: reclocker, reduserer jitter og upsampler til 96 kHz??

    For å si det slik. Jeg stoler mer på ørene mine og erfaringen med at Peter Q lager musikalske produkter enn målemafiaen!! (Nå blir det bråk 8))


    In other words, all products in the Audio Note DAC range have no
    oversampling, no jitter reduction, no noise shaping and no re-clocking
    . Having
    removed all the digital filtering that is part of the oversampling, we have also
    dispensed with all filtering in the analogue domain to further retain good wide band
    phase-frequency and dynamically coherent behaviour. The end result being a
    reproduction more reminiscent of master tape in quality, with greater differentiation
    and contrast between different recordings.
    Our converters all use a high grade selected Analogue Devices AD1865, 18Bit stereo
    converter chip because we found this chip to be the best sounding available (yes, even
    better than the 20Bit and 24Bit versions!). This is fully compatible with 16-bit
    44.1kHz technology as well as 48kHz and can also be used with the 24-bit 96kHz
    DVD-A standard as the DAC chip will only loose resolution at the 20th, 22nd and
    24th Bit, a truncation that mildly reduces the resolution. Tests have shown that this
    information loss is inaudible when compared to comparable methods used in digital
    technology, which involve either oversampling, up sampling or other digitally derived
    signal manipulations or “improvements”.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    For å si det slik. Jeg stoler mer på ørene mine og erfaringen med at Peter Q lager musikalske produkter enn målemafiaen!! (Nå blir det bråk 8))
    Slutte å køle med ting som faktisk funker, imho.

    /jan
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.437
    Antall liker
    11.328
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    hel skrev:
    For å si det slik. Jeg stoler mer på ørene mine og erfaringen med at Peter Q lager musikalske produkter enn målemafiaen!! (Nå blir det bråk 8))
    Tror ikke de leser denne tråden ;)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    755
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    For å si det slik. Jeg stoler mer på ørene mine og erfaringen med at Peter Q lager musikalske produkter enn målemafiaen!! (Nå blir det bråk 8))
    Jeg er helt enig med deg, det er derfor jeg kvier meg litt for å bytte ut digitalkortet i DAC'n - det spiller så sykt bra på Redbook. Mange andre digitalkort som spiller godt på hi-rez sliter med å yte like godt som AN-kortet i vanlig Redbook-format... Tror min løsning blir å sette inn en Buffalo II digitalkort, den skal være god på alle samplerates...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    De leser nok definitivt ikke denne tråden, nei. Med mindre de ønsker å pådra seg hjertestans, selvfølgelig. Det er det jo ikke så mange som driver med.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    755
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    De leser nok definitivt ikke denne tråden, nei. Med mindre de ønsker å pådra seg hjertestans, selvfølgelig. Det er det jo ikke så mange som driver med.
    Det kan ihvertfall måles ;D ;D ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.437
    Antall liker
    11.328
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje du kan teste å bytte ut cs8414 med dir9001 (med konverter) om det har noe betydning? Dacen AD1865 er jo kun 18bit uansett, men blir av flere enn AN kategorisert som den mest vellydende dacen.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bambadoo skrev:
    Kanskje du kan teste å bytte ut cs8414 med dir9001 (med konverter) om det har noe betydning? Dacen AD1865 er jo kun 18bit uansett, men blir av flere enn AN kategorisert som den mest vellydende dacen.
    Nå skal det sies at pcm63p-k ikke er dårlig den heller.

    /jan"somlikergammeltanskrot"olsen
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    hel skrev:
    For å si det slik. Jeg stoler mer på ørene mine og erfaringen med at Peter Q lager musikalske produkter enn målemafiaen!! (Nå blir det bråk 8))
    Slutte å køle med ting som faktisk funker, imho.

    /jan
    +1
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Amademus skrev:
    JanR skrev:
    hel skrev:
    For å si det slik. Jeg stoler mer på ørene mine og erfaringen med at Peter Q lager musikalske produkter enn målemafiaen!! (Nå blir det bråk 8))
    Slutte å køle med ting som faktisk funker, imho.

    /jan
    +1

    Njaa, når Upgrade Audio "køler" med mine bokser, pleier det å bli dramatisk bedre. Det er greit at det funker, men det er jo drømmelyden man er ute etter, da må man "køle" litt en gang i blant.. ;)

    Mvh. Ole B.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Alt med måte er kanskje mere korrekt å si.
    "if it ain'tbroken, don't fix it"


    Det meste fra AN (level 1 - 3 iaf) er jo laget for å "oppgraderes/tweakes". Gjelder vel iofs AN kit's au, vil jeg tro.
    M2'n her har fått en liten runde den med, psu spesielt.


    Det skal sies at AN folket er veldig flinke til å holde oss andre her i tråden oppdatert på hva som skjer på tweake fronten. Det setter jeg stor pris på, ikke misforstå.

    /jan
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.066
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Hva tror "AN-folket" om å modifisere SONOSen min. Ja eller nei?
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Igår fekk eg tilsendt 3stk beyshlag motstander fra motron

    2stk på 240ohm til utnivå digitalkort
    1stk på 220ohm til jitter,c35 på digitalkort,stod to små blå motstander i fra før i serie,tilsammen på 440ohm.

    Motstandene til utnivå som stod i fra før var tantal 1w 330ohm.

    Fant også ein audio note kobberkondis på 0,33uf(stod sonicap 0,068 kvit,org.)
    Om det er beyshlag motstander eller An kondis søm førte til enda litt bedre lyd er muligens usikkert,men An kondisen mistenkes som hovedsynder,og litt redusert jitter.

    Billig og lett høyrbar oppgradering.
    Må nok prøve 2w tantal også,på litt sikt:)

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Artig med ting som er billig og gir en klar opgradering :)
    Anbefaler å skifte en og en ting,da lærer man for ettertiden litt bedre hva hver enkelt del bidrar med.
    De Beyschlag du kjøpte av Motron er det de rødbrune karbonmotstandene? Har tenkt å prøve de selv og få sammenlignet litt mellom diverse annerkjente typer som Allen Bradley,Tantalum,Shinkoh,Amtrans osv.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    noen som har brukt noe innmat fra mullard i sine an prosjekter? ser en del av det til salgs men de er kanskje ikke samme kvalitet som rørene?
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er dei røde carbon ja.

    Såklart best å kun ta ein ting i slengen,men akkurat det med jitter,så må ein forandre motstand+skifte av kondis samtidig,som det står på heimesida.

    Men motstander utnivå burde ideellt sett blitt gjort uten andre forandringer,eller omvendt.
    Allikevel føler eg meg ganske trygg på det an kondis gjør med lyden.

    Loddepunktene på digitalkort er desverre ikkje laget for inn og utlodding serlig mange ganger,så det gjelder å sjekke at punktene er godt loddet.

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    jokris skrev:
    noen som har brukt noe innmat fra mullard i sine an prosjekter? ser en del av det til salgs men de er kanskje ikke samme kvalitet som rørene?
    Har ikke prøvd,aldri sett det heller for den del,tror gjerne det kan vere av veldig god kvalitet med tanke på rørene de lagde.Du får teste ut og gi en rapport :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Rune S skrev:
    jokris skrev:
    noen som har brukt noe innmat fra mullard i sine an prosjekter? ser en del av det til salgs men de er kanskje ikke samme kvalitet som rørene?
    Har ikke prøvd,aldri sett det heller for den del,tror gjerne det kan vere av veldig god kvalitet med tanke på rørene de lagde.Du får teste ut og gi en rapport :)
    hmmm. kanskje det, jeg får grave litt i det før jeg kjøper de og tester. har vært så opphengt i rør i det siste at alle andre oppgraderinger har vært lagt på is
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Enig i at lodding på det digitalkortet er noe herk samlanes.
    Hva er inntrykket ditt av de Beyschlagene da? Litt mer fylde i mellomtonen kanskje?
    De Allen Bradley jeg har prøvd virker å ha litt slik signatur,gir litt mer trykk i nedre mellomtone/øvre bass,men kanskje ikke like utstrakt og rene i lyden som 2W Tantalum.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    jokris skrev:
    Rune S skrev:
    jokris skrev:
    noen som har brukt noe innmat fra mullard i sine an prosjekter? ser en del av det til salgs men de er kanskje ikke samme kvalitet som rørene?
    Har ikke prøvd,aldri sett det heller for den del,tror gjerne det kan vere av veldig god kvalitet med tanke på rørene de lagde.Du får teste ut og gi en rapport :)
    hmmm. kanskje det, jeg får grave litt i det før jeg kjøper de og tester. har vært så opphengt i rør i det siste at alle andre oppgraderinger har vært lagt på is
    Skifte av motstander og kondiser direkte i signalveien synes jeg i de fleste tilfeller utgjør større forskjeler enn jeg klarer å få til med rørskifter,så det kan anbefales.
    Låt bra de RCA og Raytheon 12AU7 rørene foresten ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.987
    Antall liker
    13.413
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ennå større forskjell er det om du kan erstatte en motstand med en choke!
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det har jeg ikke fått testet enda Leif,men forstår at det bør jeg snarest ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.987
    Antall liker
    13.413
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    omtrent ALLE røramper har et gittermotstand mellom signal og jord på inngangen
    dette kan såvidt meg bekjent ALLTID erstattes av en gitterchoke
    gitterchoker fås fra ca100 usd paret og oppover
    de føres av diyhifisupply og mange andre
    og produseres i alle kvalitets nivåer
    noen produsenter:
    silk
    magnequest
    s&b
    tribute
    mm
    det er verdens enkleste mod, som bør kunne utføres av en sjimpanse:
    fjern gittermotstand(som nesten alltid er 100K ) og erstatt med gitterchoke

    resultat: mindre støy, mere klang og overtoner..."rikere lyd" fyldigere uten å bli floppy

    den ultimate "no-brainer"

    den ENESTE grunnen til at dette sjelden leveres kommersielt er økonomi og plass/vekt

    en extremt dyr motstand koster kanskje 8-9 usd til sammenlikning

    mvh
    Leif
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja ,litt mere fylde,litt mindre kanter(glattere)og generellt litt bedre oppløysing,og litt større lydbilde.

    Det er liksom heilheiten,sammenhengen som eg legg best merke til.

    Mvh.


    Rune S skrev:
    Enig i at lodding på det digitalkortet er noe herk samlanes.
    Hva er inntrykket ditt av de Beyschlagene da? Litt mer fylde i mellomtonen kanskje?
    De Allen Bradley jeg har prøvd virker å ha litt slik signatur,gir litt mer trykk i nedre mellomtone/øvre bass,men kanskje ikke like utstrakt og rene i lyden som 2W Tantalum.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn