Går utifra at det er Meishu Phono, på hoium.noHvilken AN er det du sikter til? Link?
Jeg spilte en god stund på rørene som fulgte med L4 da jeg kjøpte den, det var rør fra EH.Er det noen her på tråden som fortsatt har eller har hatt L4 kit-forsterkeren? Trenger lytte- og brukserfaringer knyttet til ulike EL34-rør i denne konstruksjonen. Har en mistanke om at L4 presser rørene ganske hardt, opp mot 25 watt i anode "dissipation" (har glemt hva det heter på norsk), så det kunne vært interessant å høre om folk har hatt noen problemer med levetiden på de rørene de har benyttet. Mine lydpreferanser går i retning av et kroppslig og framoverlent lydbilde. Noen rør som passer inn i denne beskrivelsen?
V
Har hatt 2 L4'er innom,ene var på lån fra Upgrade,andre kjøpte jeg brukt på sentralen.Veldig artig forsterker,og spessielt den jeg lånte av Upgrade som var proppet full med Allen Bradley 2W karbonmotstander er noe av det mest musikalske jeg har hatt i hus.Funket som ei kule på blant annet AN E kit03 .Er det noen her på tråden som fortsatt har eller har hatt L4 kit-forsterkeren? Trenger lytte- og brukserfaringer knyttet til ulike EL34-rør i denne konstruksjonen. Har en mistanke om at L4 presser rørene ganske hardt, opp mot 25 watt i anode "dissipation" (har glemt hva det heter på norsk), så det kunne vært interessant å høre om folk har hatt noen problemer med levetiden på de rørene de har benyttet. Mine lydpreferanser går i retning av et kroppslig og framoverlent lydbilde. Noen rør som passer inn i denne beskrivelsen?
V
Når jeg skrev "framoverlent" så mente jeg egentlig at jeg liker at stereoanlegget projiserer utøverne ut i rommet der jeg sitter. Jeg liker altså at musikerne kommer til meg og ikke jeg til dem hvis dere skjønner.Jeg liker kroppslig lydbilde,men ikke for fremoverlent som at mellomtone og opp har det med å stikke seg for mye frem på "dårlige" innspillinger.
Det må jo ha vært noe negativt siden du ikke kjøpte den - eller?På de AN E jeg hadde da så hadde L4en som jeg lånte av Upgrade en deilig evne til å engasjere musikalsk samme hva jeg puttet på av innspillinger,til dags dato en av de mest musikalske og engasjerende komboer jeg har hatt eller hørt.AN 300PSE interstage blokkene var mer gjennomsiktig og avslørende på både godt og litt vondt.
Joda, skulle vel det, men enten du tror det eller er så er kit 02 fabelaktig bra bare de. Tror 03 hadde holdt i massevis. Ettersom jeg har blitt eldre og forhåpentlig litt klokere så har jeg kommet til at musikaliteten i motsetning til lyden ikke alltid følger pris. Hvordan går det med DHT forforsterkerprosjektet ditt forresten?Du bør vurdere å kjøpe Upgrade sine kit 04 VB ;-) Det er virkelig gode høytalere,spessielt når man har så mye gromt rørutstyr som du har bygget.
Joda, skulle vel det, men enten du tror det eller er så er kit 02 fabelaktig bra bare de. Tror 03 hadde holdt i massevis. Ettersom jeg har blitt eldre og forhåpentlig litt klokere så har jeg kommet til at musikaliteten i motsetning til lyden ikke alltid følger pris. Hvordan går det med DHT forforsterkerprosjektet ditt forresten?Du bør vurdere å kjøpe Upgrade sine kit 04 VB ;-) Det er virkelig gode høytalere,spessielt når man har så mye gromt rørutstyr som du har bygget.
Du må ikke si sånt! Da får jeg bare lyst til å kjøpe. Det er jo akkurat sånn lyd jeg liker. Kroppslig lyd.Men kit04 er annerledes,de er klart mer musikalske enn kit03 når de blir foret av godt utstyr.Kit 04 er kroppsligere over hele fjøla,klarere,mer 3D følelse,mer autoritet og dynamikk,mørkere,et lavere tyngdepunkt,men likevel med mer gjennomsiktighet og høyere naturlig oppløsning.
Bra! Du har skjønt hva som betyr noe. Men moro å bygge da. Ikke for hifi'ens skyld, men for hobbyens. DHT pre "kicker nå ass" uansett - enten det gjelder arbeidstimer eller musikalitet eller hifi eller hva som helst egentlig. Den desidert største forbedringa jeg har opplevd i mitt liv. Hvis du kjøper et par rimelige rør på ebay pluss et par Rod Coleman kit (250 kr) så er du langt på vei. Velger du rør med lav impedanse så trenger du ikke utgangstrafoer heller, men da bør du ha anodechoker. Hammond selger noen kjempebillige som holder i massevis om du holder deg under 10mA per kanal. K & K har shuntregulatorer (ca. 250 kr pr. stk) som sørger for å roe strømforsyninga om dette skulle bli nødvendig. Ikke så dyrt egentlig. Mest arbeid og nøye planlegging med plassering og slikt for å unngå støy.hifi interessen er på et historisk lavmål for min del,musikkinteressen derimot har kanskje aldri vert større!
For å være ærlig har jeg ikke hørt så mange andre høyttalere med L4, men jeg er veldig fornøyd. Veldig levende, rett og slett vakker formidling, alle innspillinger er verdt å høre på, aldri trettende og aldri masete, alltid full kontroll. Har begravd oppgraderingstrangen!Hei, patro. Dette er helt på siden av spørsmålet ditt, men hvordan synes du L4 fungerer sammen med Proac 2.5?
Min erfaring når det gjelder 12ax7 og ecc83 er at tungsram er mest musikalsk, mens mullard har best balanse mellom musikalitet og hifi.Og så bumper jeg ønsket om tips om rør til riiatrinnet - noen som har forslag til 12AX7 og 6922? Det hadde vært topp!!
Jeg skal slutte å si sånt Vil ikke ha på samvittigheten at noen kjøper noe og eventuellt blir misfornøyd pga mitt tulleskribbel.Du må ikke si sånt! Da får jeg bare lyst til å kjøpe. Det er jo akkurat sånn lyd jeg liker. Kroppslig lyd.Men kit04 er annerledes,de er klart mer musikalske enn kit03 når de blir foret av godt utstyr.Kit 04 er kroppsligere over hele fjøla,klarere,mer 3D følelse,mer autoritet og dynamikk,mørkere,et lavere tyngdepunkt,men likevel med mer gjennomsiktighet og høyere naturlig oppløsning.
Bra! Du har skjønt hva som betyr noe. Men moro å bygge da. Ikke for hifi'ens skyld, men for hobbyens. DHT pre "kicker nå ass" uansett - enten det gjelder arbeidstimer eller musikalitet eller hifi eller hva som helst egentlig. Den desidert største forbedringa jeg har opplevd i mitt liv. Hvis du kjøper et par rimelige rør på ebay pluss et par Rod Coleman kit (250 kr) så er du langt på vei. Velger du rør med lav impedanse så trenger du ikke utgangstrafoer heller, men da bør du ha anodechoker. Hammond selger noen kjempebillige som holder i massevis om du holder deg under 10mA per kanal. K & K har shuntregulatorer (ca. 250 kr pr. stk) som sørger for å roe strømforsyninga om dette skulle bli nødvendig. Ikke så dyrt egentlig. Mest arbeid og nøye planlegging med plassering og slikt for å unngå støy.hifi interessen er på et historisk lavmål for min del,musikkinteressen derimot har kanskje aldri vert større!
Ah, takk Roberth og VB, da er jeg noen skritt videre her. Glimrende!
Etter en kjapp kikk hos Joe's Tube Lore ser jeg at han ikke akkurat levner 12AX7 stor ære, men foreslår at folk bruker 5751 istedenfor. Jeg har tidligere brukt 5751 i en Conrad-Johnson amp og likte det veldig godt, men kan jeg bruke 5751 i phonotrinnet i L2'n? Noen som vet?
Takk for svaret, Rune.Hei Ingmar,
vet ikke om der er noen rett måte å gjør det på,men tipset jeg fekk av Peter Qvortrup for snart 10 år siden på AN E byggesett var som følger.
Der fulgte med et stort stykke av noe syntetisk ull lignende,kutt det i 3 like deler,rull sammen 2 av de til en pølse,der ene pølsa plasseres som det høres ut som det er i ene høytaleren din,bøyd som en U med bøyen ned mot bunnen under bassporten,mot bakvegg.Andre pølsa motsatt vei over diskantelementet,altså bøyen over diskanten mot topp og fronbaffel.Tredje del foldet ut og plassert mot bakvegg/sidevegger bak bass/mellomtonen og dekker på en måte til delefilteret. Jeg brukte litt kontaktlim for å holde alt på plass.
Men tror ikke du trenger miste nattesøvnen samme hvordan du plasserer det Har slitt med å høre forskjel når det har vert plassert annerledes eller for den del manglet.
I tilfelle noen lurte så tok jeg sjansen og kjørte avgårde med KT120. Det gikk helt brillefint mht. overhetingheting av trafoer og slikt. Men lydmessig var det poengløst. KT120 har levert meget bedre bass (dypere, fastere) enn KT88 i en annen forsterker jeg har, men i Kit2 ble det heller omvendt. Dermed var veien tilbake til Tung-Sol 6550 (reissue) ganske kort. Det er det beste røret jeg har funnet til Kit2 forløpig, med SVT KT88 hakk i hæl. Men forøvrig er bassen i Kit2 slettes ikke noe problem, den er tvert imot helt fabelaktig.Jeg skaffet meg en AN KIT2 forsterker for en tid tilbake, og jeg er meget imponert over hifi-nivået den tilbyr. Men siden jeg aldri har vært noen fan av 6550 eller KT88 på det emosjonelle planet - og fortsatt ikke er det - så er det veldig fristende å prøve seg med EL34 og kanskje spesielt KT120.
Er det noen har som har prøvd disse rørene i KIT2, eller som har noen råd eller formaninger i denne forbindelse?
Jeg har sett i ulike fora at en god del forsterkere deswignet for KT88 kan levere nok strøm til KT120 uten problemer (Audion, CJ mfl.) men har ikke funnet noen erfaringer knyttet til AN foreløpig.
Jepp, går greit.Ah, takk Roberth og VB, da er jeg noen skritt videre her. Glimrende!
Etter en kjapp kikk hos Joe's Tube Lore ser jeg at han ikke akkurat levner 12AX7 stor ære, men foreslår at folk bruker 5751 istedenfor. Jeg har tidligere brukt 5751 i en Conrad-Johnson amp og likte det veldig godt, men kan jeg bruke 5751 i phonotrinnet i L2'n? Noen som vet?
Mullard duger alltid. Hvilke rør og koblingskondensatorer har du fra før?Skal bytte ut ECF80 i min L1. Vedlagt er det en militærutgave. Tror dere disse kan duge? Er vel ikke matched men...