Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Noen so kjenner til den AN som er tilsalgs hos høvdingen ?
     
    U

    Utgatt18322

    Gjest
    Hei, skulle ønske at det var flere folk med ferdigbygde Audio Note England-produkter på Sentralen som kom med sine betraktninger om lyden og eiergleden av sine komponenter. Ikke at kit-ene er dårlige på noen måte, men ønsker bare at de av oss som ikke bygger så mye og har AN rett fra fabrikken også har en del på hjertet.

    Mvh Palle
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    Er det noen her på tråden som fortsatt har eller har hatt L4 kit-forsterkeren? Trenger lytte- og brukserfaringer knyttet til ulike EL34-rør i denne konstruksjonen. Har en mistanke om at L4 presser rørene ganske hardt, opp mot 25 watt i anode "dissipation" (har glemt hva det heter på norsk), så det kunne vært interessant å høre om folk har hatt noen problemer med levetiden på de rørene de har benyttet. Mine lydpreferanser går i retning av et kroppslig og framoverlent lydbilde. Noen rør som passer inn i denne beskrivelsen?

    V
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    Tror jaggu AN har mistet alle vennene sine - også denne tråden da som var min absolutte favoritt. Er det virkelig ingen med L4-erfaringer her på sentralen?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.498
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har inntrykk av at audio note uk er mest populært her på sentralen mens audio note kits er ikke like populært, spesielt disse push pull forsterkerne, men har sett noen her inne som har vært fornøyd med L1 i hvertfall.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Er det noen her på tråden som fortsatt har eller har hatt L4 kit-forsterkeren? Trenger lytte- og brukserfaringer knyttet til ulike EL34-rør i denne konstruksjonen. Har en mistanke om at L4 presser rørene ganske hardt, opp mot 25 watt i anode "dissipation" (har glemt hva det heter på norsk), så det kunne vært interessant å høre om folk har hatt noen problemer med levetiden på de rørene de har benyttet. Mine lydpreferanser går i retning av et kroppslig og framoverlent lydbilde. Noen rør som passer inn i denne beskrivelsen?

    V
    Jeg spilte en god stund på rørene som fulgte med L4 da jeg kjøpte den, det var rør fra EH.
    Deretter satte jeg inn Shuguang rør og det ble en oppgradering i mine ører. Tror de stemmer bra til dine preferanser. ;)
    Det ene røret fra Shuguang tok kvelden forholdsvis raskt, men det har jeg opplevd med 300B rør fra samme produsent også, så er nok rørene og ikke forsterkeren sin skyld tror jeg.
    Vanskelig å si, siden jeg ikke telte timene.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen her på tråden som fortsatt har eller har hatt L4 kit-forsterkeren? Trenger lytte- og brukserfaringer knyttet til ulike EL34-rør i denne konstruksjonen. Har en mistanke om at L4 presser rørene ganske hardt, opp mot 25 watt i anode "dissipation" (har glemt hva det heter på norsk), så det kunne vært interessant å høre om folk har hatt noen problemer med levetiden på de rørene de har benyttet. Mine lydpreferanser går i retning av et kroppslig og framoverlent lydbilde. Noen rør som passer inn i denne beskrivelsen?

    V
    Har hatt 2 L4'er innom,ene var på lån fra Upgrade,andre kjøpte jeg brukt på sentralen.Veldig artig forsterker,og spessielt den jeg lånte av Upgrade som var proppet full med Allen Bradley 2W karbonmotstander er noe av det mest musikalske jeg har hatt i hus.Funket som ei kule på blant annet AN E kit03 .
    Husker ikke om jeg byttet EL34 rør i de,men i Consonance M800 har mine favoritter vert Svetlana winged C og billige Shuguang.Shguangene er merket Electron Tube EL34-B .
    Jeg liker kroppslig lydbilde,men ikke for fremoverlent som at mellomtone og opp har det med å stikke seg for mye frem på "dårlige" innspillinger.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    Hei! Her skjer det noe! Årsaken til at jeg spør er at jeg har kjøpt et L4i kit (som står på vent pga. manglende deler) for å ha en ekstra forsterker til mitt anlegg nummer 2 som skal passe mer til rock og film. Siden L4i er integrert (og ikke i syv bokser som mitt andre forsterkeroppsett) så blir det mindre dill og dall med ledninger osv. Ser at kit'et er levert med Electron Tube EL34-B så det var jo bra (bortsett fra muligens levetida på rørene da). Som vanlig er det Beyschlag-motstander i kit'et mitt og Mundorf-koblingskondensatorer (fydda!), men jeg får sette inn litt andre deler etter hvert hvis det skulle blir nødvendig.

    Jeg liker kroppslig lydbilde,men ikke for fremoverlent som at mellomtone og opp har det med å stikke seg for mye frem på "dårlige" innspillinger.
    Når jeg skrev "framoverlent" så mente jeg egentlig at jeg liker at stereoanlegget projiserer utøverne ut i rommet der jeg sitter. Jeg liker altså at musikerne kommer til meg og ikke jeg til dem hvis dere skjønner.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    For meg henger det der litt sammen med klangbalanse.Litt mer fremtredende mellomtone og topp så tar på en måte lydbildet/artistene noen skritt fremover.
    Min mening,som stort sett bare er tull uansett:D

    Tror uansett du gjør større grep lydmessig med hva du putter inn av motstander og kondiser.
    Husker jeg skiftet smårøra i en av de L4ene jeg hadde,fra standard Philips til noen 10.000timers varianter med gullpinner,tror det var Telefunken,og klarte i grunnen ikke å høre noen forskjel.

    Likte bedre den jeg lånte av Upgrade,men husker ikke forskjelen utenom at den hadde Allen Bradley karbonmotstander.Tror den andre hadde de standard blå Beyschlag.
    På de AN E jeg hadde da så hadde L4en som jeg lånte av Upgrade en deilig evne til å engasjere musikalsk samme hva jeg puttet på av innspillinger,til dags dato en av de mest musikalske og engasjerende komboer jeg har hatt eller hørt.AN 300PSE interstage blokkene var mer gjennomsiktig og avslørende på både godt og litt vondt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    På de AN E jeg hadde da så hadde L4en som jeg lånte av Upgrade en deilig evne til å engasjere musikalsk samme hva jeg puttet på av innspillinger,til dags dato en av de mest musikalske og engasjerende komboer jeg har hatt eller hørt.AN 300PSE interstage blokkene var mer gjennomsiktig og avslørende på både godt og litt vondt.
    Det må jo ha vært noe negativt siden du ikke kjøpte den - eller?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Husker ikke helt hvordan det var,mulig den ikke var til salgs heller.De hadde vel noen slike demomodeller av diverse som de ville la gå på omgang.
    Dessuten hadde jeg sikkert også den gang for mye utstyr stående,og jeg opplevde nok da som nå forskjelen til Consonance M800 som for liten til at jeg så det verdt å bytte.
    Tror også at jeg i den perioden var mer opptatt av å høre mest mulig av det som ligger på platene,og da er i mine ører gode triodeforsterkere uten feedback hakket bedre.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    Takk for tipsene uansett. Har alltid hatt sans for karbonmotstander. Det er som om de absorberer høyfrekvent støy. Går vel kanskje litt ut over gjennomsiktigheten, men bedre med fravær av støy enn gjennomsiktighet og støy. Jeg har allerede begynt å lodde med Beyschlag og Mundorf så jeg starter med det. Kan oppgradere komponentene etter at jeg har fått forsterkeren innspilt og dannet meg et inntrykk av hvordan den faktisk høres ut. Den kan jo være bra nok som den er. Spennende blir det nå uansett. Skal prøve på Magnepan 12, så oddsene er ganske høye.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har ikke sammenlignet mange forskjellige motstander,men Allen Bradley 2W kontra Audio Note 2W tantalum,så synst jeg Audio Notene virker å vere de med minst egenklang av de 2.Virker mer gjennomsiktig og lineære,virker å strekke seg lenger i både topp og bunn,mens AB har en litt feitere gjenngivelse syns jeg,litt mer kjøtt på beinet eller nivå i det morsomme midbass til nedre mellomtone området.Det kler godt innspillinger som kanskje er litt slanke,og synst AB har en egen synergi med eldre pop/rock innspillinger fra 60-70-80tallet.Men de virker også litt mer grovkornet lydmessig enn AN 2W.

    Enig at du bør bygge og bli kjent med L4en slik den er og ta eventuelle voicinger derfra.Kjenner ikke til Magnepan 12,men L4en oppleves som kraftige 35w.Men på Von Schweikert VR-35 på ca 90dB følsomhet,10" bass,så var det enda kjekkere med de ca 70w til Consonance M800.Kuttet feedback sløyfen på M800,og det gjorde at den passerte L4en på en del parameter.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    Neida, det kan bli litt fiasko med Magnepan - men på den annen side - det er artig å teste noe som kanskje ingen har testet før. Skal prøve å få tak i noen AB'er som jeg kan ha i beredskap hvis jeg får "loddeånden" over meg, samt noen Vitamin Q's hvis jeg får behov for en litt mer "vintage sound".
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle

    Jeg holder på med å renovere et par AN/J og la merke til noe pussig med akkurat dette paret. I det ene kabinettet var dempingen, dvs. den sammenrullede bunten med dempemateriale, trukket helt ned mot bunnen i kabinettet og på undersiden av bassrefleksrøret. I det andre kabinettet lå dempingen høyere og hovedsakelig rett bak basselementet. Så hva er korrekt? Jeg antar det første (helt ned) er riktig siden refleksporten da blir liggende mest åpent. Slik er det også i AN/E såvidt jeg vet. Men sikker på dette blir jeg ikke. Er det noen som har vært inne i sine AN/J og som kan huske hva de så?
    (I parentes bemerket har det blitt byttet basselementer på dette paret, og det kan ha vært under den operasjonen at ulikheten oppstod. Det kan også tenkes at det er mitt eget korttidsminne som har gått i ball her...)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hei Ingmar,
    vet ikke om der er noen rett måte å gjør det på,men tipset jeg fekk av Peter Qvortrup for snart 10 år siden på AN E byggesett var som følger.
    Der fulgte med et stort stykke av noe syntetisk ull lignende,kutt det i 3 like deler,rull sammen 2 av de til en pølse,der ene pølsa plasseres som det høres ut som det er i ene høytaleren din,bøyd som en U med bøyen ned mot bunnen under bassporten,mot bakvegg.Andre pølsa motsatt vei over diskantelementet,altså bøyen over diskanten mot topp og fronbaffel.Tredje del foldet ut og plassert mot bakvegg/sidevegger bak bass/mellomtonen og dekker på en måte til delefilteret. Jeg brukte litt kontaktlim for å holde alt på plass.
    Men tror ikke du trenger miste nattesøvnen samme hvordan du plasserer det:) Har slitt med å høre forskjel når det har vert plassert annerledes eller for den del manglet.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    Nå må noen av Audionotes venner ta affære snart og kjøpe Runes Audio Note høyttalere. AN-E er bare sykt gode. Hadde jeg ikke hatt selv så skulle jeg kjøpt dem momentant. Det finnes knapt mer allsidige og musikalske høyttalere. Har en 8-9 watt med skikkelig strømforsyning så rekker det rikelig. Tro meg. Strømforsyninger gjør en stor forskjell. Jeg har prøvd og jeg vet.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Du bør vurdere å kjøpe Upgrade sine kit 04 VB ;-) Det er virkelig gode høytalere,spessielt når man har så mye gromt rørutstyr som du har bygget.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Da har L2'n fått phonokort, og platespilleren snurrer. Men den trenger nye rør (1x12Ax7/Ecc83 og 1X6922/Ecc88- og jeg trenger tips!

    Det sitter forøvrig to RCA cleartop 12AU7 i linjekortet, og de er jeg veldig godt fornøyd med!

    Hva brukes rundt om i riia-trinnene?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    Du bør vurdere å kjøpe Upgrade sine kit 04 VB ;-) Det er virkelig gode høytalere,spessielt når man har så mye gromt rørutstyr som du har bygget.
    Joda, skulle vel det, men enten du tror det eller er så er kit 02 fabelaktig bra bare de. Tror 03 hadde holdt i massevis. Ettersom jeg har blitt eldre og forhåpentlig litt klokere så har jeg kommet til at musikaliteten i motsetning til lyden ikke alltid følger pris. Hvordan går det med DHT forforsterkerprosjektet ditt forresten?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    Hei, patro. Dette er helt på siden av spørsmålet ditt, men hvordan synes du L4 fungerer sammen med Proac 2.5?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Du bør vurdere å kjøpe Upgrade sine kit 04 VB ;-) Det er virkelig gode høytalere,spessielt når man har så mye gromt rørutstyr som du har bygget.
    Joda, skulle vel det, men enten du tror det eller er så er kit 02 fabelaktig bra bare de. Tror 03 hadde holdt i massevis. Ettersom jeg har blitt eldre og forhåpentlig litt klokere så har jeg kommet til at musikaliteten i motsetning til lyden ikke alltid følger pris. Hvordan går det med DHT forforsterkerprosjektet ditt forresten?

    Det tror jeg selvsagt på.Liker alle AN E'er jeg har hørt.
    Kit 04 er ganske dyr kontra kit 03 eller 02 som du har,og om det er verdt det er opp til hver enkelt å avgjøre.Jeg har hørt plenty av dyrt utstyr som ikke har annet å bringe til bords enn en annen klangbalanse,og oftest i form av slankere,som gir inntrykk av at man hører mer detaljer,men som er en katastrofe med tanke på å nyte musikken på "dårlige" innspillinger. Men kit04 er annerledes,de er klart mer musikalske enn kit03 når de blir foret av godt utstyr.Kit 04 er kroppsligere over hele fjøla,klarere,mer 3D følelse,mer autoritet og dynamikk,mørkere,et lavere tyngdepunkt,men likevel med mer gjennomsiktighet og høyere naturlig oppløsning.Er sikkert litt likt det du hørte da du gjekk fra standard smårør i pre til større DHT.Man hører bare mer på en naturlig måte,og det kommer naturlig med mindre forvrenging og egenkarakter fra utstyret.

    Har ikke gjort noe mer med DHT pre,hifi interessen er på et historisk lavmål for min del,musikkinteressen derimot har kanskje aldri vert større!
    Men kommer hifilysten tilbake så er nok DHT pre det som står først i køen:)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    Men kit04 er annerledes,de er klart mer musikalske enn kit03 når de blir foret av godt utstyr.Kit 04 er kroppsligere over hele fjøla,klarere,mer 3D følelse,mer autoritet og dynamikk,mørkere,et lavere tyngdepunkt,men likevel med mer gjennomsiktighet og høyere naturlig oppløsning.
    Du må ikke si sånt! Da får jeg bare lyst til å kjøpe. Det er jo akkurat sånn lyd jeg liker. Kroppslig lyd.

    hifi interessen er på et historisk lavmål for min del,musikkinteressen derimot har kanskje aldri vert større!
    Bra! Du har skjønt hva som betyr noe. Men moro å bygge da. Ikke for hifi'ens skyld, men for hobbyens. DHT pre "kicker nå ass" uansett - enten det gjelder arbeidstimer eller musikalitet eller hifi eller hva som helst egentlig. Den desidert største forbedringa jeg har opplevd i mitt liv. Hvis du kjøper et par rimelige rør på ebay pluss et par Rod Coleman kit (250 kr) så er du langt på vei. Velger du rør med lav impedanse så trenger du ikke utgangstrafoer heller, men da bør du ha anodechoker. Hammond selger noen kjempebillige som holder i massevis om du holder deg under 10mA per kanal. K & K har shuntregulatorer (ca. 250 kr pr. stk) som sørger for å roe strømforsyninga om dette skulle bli nødvendig. Ikke så dyrt egentlig. Mest arbeid og nøye planlegging med plassering og slikt for å unngå støy.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Hei, patro. Dette er helt på siden av spørsmålet ditt, men hvordan synes du L4 fungerer sammen med Proac 2.5?
    For å være ærlig har jeg ikke hørt så mange andre høyttalere med L4, men jeg er veldig fornøyd. Veldig levende, rett og slett vakker formidling, alle innspillinger er verdt å høre på, aldri trettende og aldri masete, alltid full kontroll. Har begravd oppgraderingstrangen!
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Og så bumper jeg ønsket om tips om rør til riiatrinnet - noen som har forslag til 12AX7 og 6922? Det hadde vært topp!!
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.498
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Og så bumper jeg ønsket om tips om rør til riiatrinnet - noen som har forslag til 12AX7 og 6922? Det hadde vært topp!!
    Min erfaring når det gjelder 12ax7 og ecc83 er at tungsram er mest musikalsk, mens mullard har best balanse mellom musikalitet og hifi.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Ah, takk Roberth og VB, da er jeg noen skritt videre her. Glimrende!

    Etter en kjapp kikk hos Joe's Tube Lore ser jeg at han ikke akkurat levner 12AX7 stor ære, men foreslår at folk bruker 5751 istedenfor. Jeg har tidligere brukt 5751 i en Conrad-Johnson amp og likte det veldig godt, men kan jeg bruke 5751 i phonotrinnet i L2'n? Noen som vet?
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Men kit04 er annerledes,de er klart mer musikalske enn kit03 når de blir foret av godt utstyr.Kit 04 er kroppsligere over hele fjøla,klarere,mer 3D følelse,mer autoritet og dynamikk,mørkere,et lavere tyngdepunkt,men likevel med mer gjennomsiktighet og høyere naturlig oppløsning.
    Du må ikke si sånt! Da får jeg bare lyst til å kjøpe. Det er jo akkurat sånn lyd jeg liker. Kroppslig lyd.

    hifi interessen er på et historisk lavmål for min del,musikkinteressen derimot har kanskje aldri vert større!
    Bra! Du har skjønt hva som betyr noe. Men moro å bygge da. Ikke for hifi'ens skyld, men for hobbyens. DHT pre "kicker nå ass" uansett - enten det gjelder arbeidstimer eller musikalitet eller hifi eller hva som helst egentlig. Den desidert største forbedringa jeg har opplevd i mitt liv. Hvis du kjøper et par rimelige rør på ebay pluss et par Rod Coleman kit (250 kr) så er du langt på vei. Velger du rør med lav impedanse så trenger du ikke utgangstrafoer heller, men da bør du ha anodechoker. Hammond selger noen kjempebillige som holder i massevis om du holder deg under 10mA per kanal. K & K har shuntregulatorer (ca. 250 kr pr. stk) som sørger for å roe strømforsyninga om dette skulle bli nødvendig. Ikke så dyrt egentlig. Mest arbeid og nøye planlegging med plassering og slikt for å unngå støy.
    Jeg skal slutte å si sånt:D Vil ikke ha på samvittigheten at noen kjøper noe og eventuellt blir misfornøyd pga mitt tulleskribbel.

    Artig med DIY ja.Takk for tipsene! Har allerede litt deler liggende klare.Får se om lysten melder seg på nyåret viss vi får mye drittvær på Sunnmøre
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.047
    Antall liker
    2.154
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellen i følge et google søk er at mens 12ax7 har en gain faktor på 100 så har 5751 en gainfaktor på 70. Det vil si at du ved å bruke dette røret vil få lavere volum ut av den. Går nok å gå fra 12ax7 til 5751, andre veien er nødvendigivs ikke like greit.

    www.thetubestore.com - Preamp Tube Gain Factor

    Håvard
    Ah, takk Roberth og VB, da er jeg noen skritt videre her. Glimrende!

    Etter en kjapp kikk hos Joe's Tube Lore ser jeg at han ikke akkurat levner 12AX7 stor ære, men foreslår at folk bruker 5751 istedenfor. Jeg har tidligere brukt 5751 i en Conrad-Johnson amp og likte det veldig godt, men kan jeg bruke 5751 i phonotrinnet i L2'n? Noen som vet?
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hei Ingmar,
    vet ikke om der er noen rett måte å gjør det på,men tipset jeg fekk av Peter Qvortrup for snart 10 år siden på AN E byggesett var som følger.
    Der fulgte med et stort stykke av noe syntetisk ull lignende,kutt det i 3 like deler,rull sammen 2 av de til en pølse,der ene pølsa plasseres som det høres ut som det er i ene høytaleren din,bøyd som en U med bøyen ned mot bunnen under bassporten,mot bakvegg.Andre pølsa motsatt vei over diskantelementet,altså bøyen over diskanten mot topp og fronbaffel.Tredje del foldet ut og plassert mot bakvegg/sidevegger bak bass/mellomtonen og dekker på en måte til delefilteret. Jeg brukte litt kontaktlim for å holde alt på plass.
    Men tror ikke du trenger miste nattesøvnen samme hvordan du plasserer det:) Har slitt med å høre forskjel når det har vert plassert annerledes eller for den del manglet.
    Takk for svaret, Rune.
    Du har rett i at det er vanskelig å høre noen åpenbar forskjell. For øyeblikket har den ene høyttaleren dempematerialet nede mens den andre har
    materialet oppe, og det høres helt likt ut i mine ører.
    Ved nærmere ettertanke tror jeg at plasseringen nederst i kbinettet, dvs. på nedsiden av bassrefleksrøret ikke kan være riktig. Da må man nemlig komprimere materialet ganske mye for å få tredd det rundt røret på undersiden, og hele denne ganske kompliserte og litt brutale øvelsen forkommer meg en smule usannsynlig.
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skaffet meg en AN KIT2 forsterker for en tid tilbake, og jeg er meget imponert over hifi-nivået den tilbyr. Men siden jeg aldri har vært noen fan av 6550 eller KT88 på det emosjonelle planet - og fortsatt ikke er det - så er det veldig fristende å prøve seg med EL34 og kanskje spesielt KT120.
    Er det noen har som har prøvd disse rørene i KIT2, eller som har noen råd eller formaninger i denne forbindelse?
    Jeg har sett i ulike fora at en god del forsterkere deswignet for KT88 kan levere nok strøm til KT120 uten problemer (Audion, CJ mfl.) men har ikke funnet noen erfaringer knyttet til AN foreløpig.
    I tilfelle noen lurte så tok jeg sjansen og kjørte avgårde med KT120. Det gikk helt brillefint mht. overhetingheting av trafoer og slikt. Men lydmessig var det poengløst. KT120 har levert meget bedre bass (dypere, fastere) enn KT88 i en annen forsterker jeg har, men i Kit2 ble det heller omvendt. Dermed var veien tilbake til Tung-Sol 6550 (reissue) ganske kort. Det er det beste røret jeg har funnet til Kit2 forløpig, med SVT KT88 hakk i hæl. Men forøvrig er bassen i Kit2 slettes ikke noe problem, den er tvert imot helt fabelaktig.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Ah, takk Roberth og VB, da er jeg noen skritt videre her. Glimrende!

    Etter en kjapp kikk hos Joe's Tube Lore ser jeg at han ikke akkurat levner 12AX7 stor ære, men foreslår at folk bruker 5751 istedenfor. Jeg har tidligere brukt 5751 i en Conrad-Johnson amp og likte det veldig godt, men kan jeg bruke 5751 i phonotrinnet i L2'n? Noen som vet?
    Jepp, går greit.
    Blir tystere og bedre på alle måter, noe som Haavard er inne på.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.843
    Antall liker
    1.419
    Skal bytte ut ECF80 i min L1. Vedlagt er det en militærutgave. Tror dere disse kan duge? Er vel ikke matched men...
    Mullard duger alltid. Hvilke rør og koblingskondensatorer har du fra før?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Husker ikke hva som sitter i nå. Forrige eier visste heller ikke tilstanden på rørene. Men jeg har satt i 4stk nye El84 ifra thetubestore.com som er deres eget "brand". JanR brukte visst disse med hell. Koblingskondensator vet jeg dessverre ikke hva er;-)
    Vil gjerne ha rørene på stell og helst matched som el84 rørene.

    Er også en Jolida dac på vei. Her sitter det noen 12ax7 som jeg kommer til å prøve 5751 på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn