Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Husker ikke hva som sitter i nå. Forrige eier visste heller ikke tilstanden på rørene. Men jeg har satt i 4stk nye El84 ifra thetubestore.com som er deres eget "brand". JanR brukte visst disse med hell. Koblingskondensator vet jeg dessverre ikke hva er;-)
    Vil gjerne ha rørene på stell og helst matched som el84 rørene.
    Koblingskondensatorene er de små rørformede runde avlange tingestene som du har fire like store av på printkortet. De er vel sannsynligvis svarte eller kobberfargede. Mundorf eller Audionote. Jo, det er jo best med matchede rør, men er det militærutgave du skal kjøpe så går det sikkert bra. Det er ikke sikkert delene i forsterkeren din er 100 prosent matchet uansett. Du får jo ikke bedre rør enn Mullard hvis du liker en litt myk og varm lyd. Liker du en klarere lyd så kan det vel kanskje finnes noen tyske varianter på ebay.

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Ah, takk Roberth og VB, da er jeg noen skritt videre her. Glimrende!

Etter en kjapp kikk hos Joe's Tube Lore ser jeg at han ikke akkurat levner 12AX7 stor ære, men foreslår at folk bruker 5751 istedenfor. Jeg har tidligere brukt 5751 i en Conrad-Johnson amp og likte det veldig godt, men kan jeg bruke 5751 i phonotrinnet i L2'n? Noen som vet?
    Jepp, går greit.
    Blir tystere og bedre på alle måter, noe som Haavard er inne på.
    Takk Haavard og JanOlav, det var bra å høre. Har også fått det bekreftet fra UA at det går an å bruke 5751. Da prøver jeg med litt forskjellige alternativer!!

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Skal bytte ut ECF80 i min L1. Vedlagt er det en militærutgave. Tror dere disse kan duge? Er vel ikke matched men...

Mullard E80CF 7643 ECF80 6BL8 Gold Pin Tube for McIntosh | eBay
    I min L4 sitter det også to E80CF. Ikke for å spre dårlige vibber, men jeg mener å huske at jeg fikk beskjed av en autoritet på området at Mullards versjon var kjedelige greier. Ikke ta mitt ord for sannheten her, kanskje andre kan bekrefte?

Derimot fikk Telefunken god kritikk. De har også en 10 000 timers versjon - E80CF. Verdt å undersøke dette ... E80CF er vel ikke de dyreste rørene heller, så her kan man jo teste ut uten å blakke seg!

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    VB: da skjønner jeg hvem du mener. Det er Mundorf ZN .22uF De har jeg faktisk tenkt å bytte ut med tider. Ikke at de er dårlige, men det finnes bedre ett par hakk oppover. Det skal også settes i bedre (ikke større) Mundorf i strømforsyningen pluss ett par andre kondiser Upgrade har anbefalt. Må ha noe å drive med utover mørketia. Tar litt og litt.

patro: hva har du tenkt å gjøre med det? Låter det såpass bra at du lar det være?

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    patro: hva har du tenkt å gjøre med det? Låter det såpass bra at du lar det være?
    Det satt et par Philips ECF80 i da jeg kjøpte den som fungerer utmerket, så foreløpig sitter de på plass. Men jeg har kjøpt inn et par Telefunken E80CF pluss Siemens ECF80, så når jeg synes noe skurrer og det ikke er rørene i forforsterkeren, blir det nok litt testing! Si fra om du går for Mullard og hvordan det låter hos deg!

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Det skal jeg gjøre. Men hvor fikk du tak i Telefunken E80CF? Ebay?

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Ett annet spørsmål, jeg kommer til å kjøpe meg en Jolida Glass FX Tube DAC. Der sitter det to 12ax7 rør (som lyser blått!!) Disse er kjent for å ha høyt gain. Vurderer å sette inn 5751 rør som har 30% mindre gain. Dette er ofte anbefalt i forforsterkere. Tror dere det har noe å si om jeg setter disse inn i en dac?

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Det skal jeg gjøre. Men hvor fikk du tak i Telefunken E80CF? Ebay?
    Tror jeg kjøpte Telefunken E80CF hos Langrex i England. Kjøper for det meste der når det ikke er de mer sjeldne typene jeg skal ha!

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436

En liten oppdatering etter litt spilletid. L4i-forsterkeren høres helt super ut. Utrolig hvor mye golyd en kan få med en integrert forsterker. Og så enkel og greit. Sparer til og med en kabel. MEN - jeg ser at anoden til en av de matchede Shuguang-rørene er litt rød (sees bare når det er helt mørkt i rommet). Hadde jo en mistanke om at EL34-rørene i L4 kjøres en tanke for hardt så dette var vel bare en bekreftelse. Anbefaler alle å sjekke på sine forsterkere! Mulig at dette endrer seg litt med andre rør (alt etter hvor mye motstand det er i selve røret), men det kan nok være lurt å øke biasmotstanden hvis en er ute etter lang levetid. Min ble levert med fire 300 ohm.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Takk for det. Veldig pen forsterker. Har lest meg litt mer opp om EL34-pentoden (ikke annet å gjøre når søvnen uteblir) og røret SKAL tåle strømmen og spenninga som er i L4. Sikkert bare Shuguang-rørene som er litt "ymse". Bare se bort fra mitt forrige innlegg. Er litt nevrotisk når det gjelder pentoder (hadde en gang en Golden Tube med 6L6-rør som levde sitt eget liv). Har forresten bestilt Psvane 6ca7-z for å få enda mer "eye candy". Må jo "pimpe" forsterkeren litt.

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    ... røret SKAL tåle strømmen og spenninga som er i L4. Sikkert bare Shuguang-rørene som er litt "ymse". Bare se bort fra mitt forrige innlegg. Er litt nevrotisk når det gjelder pentoder (hadde en gang en Golden Tube med 6L6-rør som levde sitt eget liv) ...
    Takk for beroligende kontrabeskjed! Godt å vite at man ikke må dukke ned i forsterkeren med loddebolten når man Overhodet ikke kan lodde!!! Og det bekrefter min (lille) erfaring med effektrør - i min gamle CJ-effekt sluknet og røk det hele tiden om jeg våget å putte inn feil merke med EL34. Har ikke samme erfaring med L4 (her har jeg brukt Gold Lion, remake Mullard og Svetlana winged C) - den virker dønn stabil. Og ikke minst "ryker" rørene i langt mindre grad i L4, de dovner visst bare hen når de er ferdige ...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Flott forsterker VB,grattis!
    Har ikke hørt eller lest noe om at L4en skal vere for hard på rørene.Opplevde ingen problem med de 2 jeg hadde innom,og på Von Schweikert fekk den til tider kjørt seg ganske hardt.

1 av de 8 Shuguang EL34 jeg bruker i Consonance M800 tok kvelden etter få timer,men etter jeg byttet det så har alle virket som de skal over lang tid.Kjøpte 1 eller 2 par ekstra dengan jeg bestillte alle,de kostet ikke allverdens.

Det er mye godlyd i en L4,og EL34 er generelt et av mine favorittrør.Man oppnår nok ikke helt en god triodes gjennomsiktighet og lineæritet,men EL34 har likevel en deilig gjengivelse.Minner meg litt om EL84.De har ofte en behagelig myk mellomtone og topp,men uten å bli kjedelig,der er likevel masse liv,dynamikk,hurtighet og naturlighet.Tror også de generelt har en litt mer fremtredende midbass til nedre mellomtone enn den typiske DHT forsterker.
    Men det er uansett vanskelig å si noe generelt om rør,kretsen og komponentene rundt røret har som regel mer å si for totalresultatet.
    L4en er uansett en av de beste pentode baserte forsterkere jeg har hørt uansett pris,og jeg er rimelig sikker på at alle pentodevarianter fra Mac,Conrad,Audio Research,osv skal slite med å slå den lille musikalske rakkeren der.Andy Grove er en luring,og slik jeg har forstått det så har han stjålet litt fra de beste klassiske forsterkerkretsene og tatt med litt nytenking.Etter hva jeg forstod så ble han såpass imponert av eget arbeid at han skulle ha en sånn selv hjemme :D

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Takk for beroligende kontrabeskjed! Godt å vite at man ikke må dukke ned i forsterkeren med loddebolten når man Overhodet ikke kan lodde!!!
    Rørene blir kjørt hardt, det er ikke det, men de holder seg nå innenfor grensa om ikke annet. Det hadde gått helt fint å lodde. Hadde du postet bilder her på sentralen så hadde du fått den hjelpa du hadde trengt.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Da står det mellom å beholde min AN L1 eller en AN P1se i fra nitti-tallet jeg kan få billig. Kan ikke sitte på begge to.
    Hvem hadde dere beholdt? Det jeg ikke helt liker med P1 er at den kun er på 8-10 watt. Noe som gir en utfordring mtp valg av høyttalere i fremtiden. Hva tenker menigheten?

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Det er ett eller annet skikkelig tøft over AN. Vet ikke helt hva, men jeg liker både designet og lyden. Samtidig liker jeg disse boksene. Er greit å har rørene på innsiden så lenge det er luftig, samtidig gir det lit beskyttelse.

flott rigg det der SteinLarsen.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Da står det mellom å beholde min AN L1 eller en AN P1se i fra nitti-tallet jeg kan få billig. Kan ikke sitte på begge to.
    Hvem hadde dere beholdt? Det jeg ikke helt liker med P1 er at den kun er på 8-10 watt. Noe som gir en utfordring mtp valg av høyttalere i fremtiden. Hva tenker menigheten?
    Vanskelig valg det der. Tror personlig at L1 passer best hvis du hovedsakelig hører på rock og annen rytmisk musikk. Skal du ha P1SE så er du mer av den rolige typen som prioriterer klassisk og jazz.

Ellers så slutter jeg meg til JanOlav - God jul AN venner!

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Hm opplevde noe rart i dag, har lenge letet etter måter å roe ned diskanten på anlegget, så jeg leste i en tråd her at det kunne hjelpe om jeg snudde stikkontakten opp ned i støpselet fra dacen, så jeg prøvde det, diskanten ble mye mer roet ned, og bassen ble veldig stram samtidig som lyden ble mer musikalsk, men samtidig opplevde jeg at det ble mindre dynamikk og mer slørete lyd, noen som har opplevd det samme?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dette kan en måle seg fram til, riktig fase på alle stikkontaktene.
    Men husker ikke hvordan

Håvard

Hm opplevde noe rart i dag, har lenge letet etter måter å roe ned diskanten på anlegget, så jeg leste i en tråd her at det kunne hjelpe om jeg snudde stikkontakten opp ned i støpselet fra dacen, så jeg prøvde det, diskanten ble mye mer roet ned, og bassen ble veldig stram samtidig som lyden ble mer musikalsk, men samtidig opplevde jeg at det ble mindre dynamikk og mer slørete lyd, noen som har opplevd det samme?

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    hei

Er du fornøyd med din P1se? Og hvor gammel er denne? Jeg har tilgang på en ifra 90-tallet. Derfor jeg lurer...

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Veldig fornøyd, vet ikke hvor gammel den er, men har bare 2 ecc83 rør, nyere mener jeg skal ha 4 stk hvis jeg ikke tar feil, så jeg gjetter at den er gammel.

Er veldig fornøyd med min i hvertfall, nå har jeg ikke hørt noen andre single ended forsterkere vel å merke.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Den jeg refererer til har også 2 ecc83 rør med den gamle AN logoen.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Godt nytt år til alle!

Torsen,syns det er nesten umulig å gi gode råd til andre hva de skal velge.
    Men sånn veldig difust så er jeg enig med hva VB sa.Single ended virker på meg å ha en mer nøyaktig solid gjengivelse,et bedre fokus og en litt større ro når man hører på forholdsvis enkel musikk.Det fungerer selvsagt ypperlig på alt annet av musikk også,men jeg synes det først og fremst er når jeg lytter etter troverdighet i instrument og stemmer at SE virker å ha en litt større ro og et fokus jeg ikke har hørt i helt samme grad i push-pull konstruksjoner.Push-pull virker ofte mer livlig og dynamisk når man lytter til musikk der det foregår mye.Push pull kan også ofte virke som har litt mer kontroll i de nederste oktaver.

Viss du liker å lodde og prøve litt forskjellig motstander kondiser osv. ,så er det kanskje en fordel å gå for det som allerede er et byggesett.

Ellers koblet jeg opp kit 03 igjen for noen dager siden med rør i hele kjeden,etter å ha spillt med en deilig Pioneer vintage transistor integrert i månedsvis,og AN E kit 03 skal ikke selges :D

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Helt greit Rune S. Ikke så lett å forklare ting for andre. Men hvordan er se og pp i forhold til hverandre når man drar på litt? Vil se fortsatt holde "roen"?

Jeg er litt fortvilet da jeg kan få P1se for 2-3K. Dette er den vel verdt. Men jeg kommer til å oppgradere min L1 med litt kondiser etc. Men dette vil ikke skje hvis jeg kjøper P1se. Da blir det den jeg vil fikle litt med i stedet. Eneste aberet at denne har vel ikke mer enn 8 watt. Føler dette er litt snaut mtp valg av høyttalere i fremtiden. Har ikke lyst til å bytte forsterker i hytt og pine.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg kan alltids prøve å forklare hva JEG synst,men til syvende og sist er hifi rimelig subjektivt spør du meg.Jeg kan diskutere lyd på instrumenter med andre musikere,og vi er nesten aldri helt enige.Hifi er stort sett milevis unna hvordan instrumenter låter i levende live,så hvordan skal man da kunne bli enige om små subjektive forskjeler innen hifi ......
    Dette er grunnen til at viss man spør et spørsmål innen hifi og får 10 svar,så er det omtrent 10 forskjellige svar.Alle har subjektivt rett:D

Viss man er på grensen effektmessig med en SE og en PP konstruksjon,så synst jeg PP er den som beholder mest oversikt ved mer kompleks musikk.SE virker å miste tidligere kontrollen over basselementer enn PP når man presser de litt.
    Men dette er bare min helt subjektive mening,og det er nesten helt meningsløst å sammenligne SE og PP som prinsipper,fordi man også kan få 2 SE konstruksjoner til å låte villt forskjellig.
    Viss du har råd å løse ut 2-3k uten å selge L1 så vil jeg ivertfall tro du får igjen pengene viss du ender opp med like L1 best og selger P1.Og du er en viktig erfaring rikere på din hifi-vei viss du har ønske om å fortsette med det.

Sist redigert:

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    En annen ting er at når man presser en SE forsterker så pøser den på med 2.harmonisk forvrenging,mens en PP ofte har mye mindre 2.harmonisk,og dette er også kanskje en av grunnen til at SE låter litt mer "grumsete" når man presser de.
    Men de fleste SE forsterkere klipper på en mye behageligere måte enn en PP med litt negativ global feedback.Global feedback øker høyere harmonisk forvrenging,og standard type PP konstruksjoner med global feedback fra firma som for eksempel Conrad Johnson,Audio Research,osv låter pyton når man presser de mot grensen.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Er enig i at lyd fort kan bli subjektivt. Nesten synd ikke flere på hfs er av den oppfatning;-) Men takk for din forklaring.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.849
    Torget vurderinger
    2
    En annen ting er at når man presser en SE forsterker så pøser den på med 2.harmonisk forvrenging,mens en PP ofte har mye mindre 2.harmonisk,og dette er også kanskje en av grunnen til at SE låter litt mer "grumsete" når man presser de.
    Men de fleste SE forsterkere klipper på en mye behageligere måte enn en PP med litt negativ global feedback.Global feedback øker høyere harmonisk forvrenging,og standard type PP konstruksjoner med global feedback fra firma som for eksempel Conrad Johnson,Audio Research,osv låter pyton når man presser de mot grensen.
    Du kan gjerne vende litt på det, og si at SE er enda mer kilne på last for å yte sitt optimale. Men når SE (og da aller helst SET) blir rett matchet, og upresset yter sitt beste, vil nok de fleste anse dem som musikalsk enda mer fyldestgjørende enn PP. :)

Mvh
    Håkon Rognlien

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du kan gjerne vende litt på det, og si at SE er enda mer kilne på last for å yte sitt optimale. Men når SE (og da aller helst SET) blir rett matchet, og upresset yter sitt beste, vil nok de fleste anse dem som musikalsk enda mer fyldestgjørende enn PP. :)

Mvh
    Håkon Rognlien
    Gjelder denne "sannheten" uansett musikkform ? Og på hvilken måte er isåfall SET fyldestgjørende på rock, tecno og metall ? Bare litt nysgjerrig...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11

Mvh
    Håkon Rognlien
    Ikke uenig Håkon:)
    Men for min del er der ingen absolutter innen hifi.Desto mer jeg har hørt dess mer åpen har jeg blitt for at der er veldig mange veier til et artig annlegg man kan kose seg med musikk med.Og der er også mange veier viss man ønsker å strekke ting lengst mulig med tanke på å oppnå mest mulig troverdighet fra hermetikk-musikken vår.
    Når de fleste av oss snakker om push-pull så har vi litt begrenset erfaringsgrunnlag.De fleste kommersielle push-pull konstruksjoner er med pentoder,global feedback,ikke rørlikeretting,ikke ren klasse A,standard push-pull deling av signalet i inngangstrinnet,osv. Jeg tror for eksempel at en konstruksjon som denne til Lynn Olson : The Karna Amplifier vil snu litt opp ned på hvordan vi setter ting i SE eller PP bås.Jeg har dessverre ikke hørt Karna,og heller ikke noe som er veldig nær,men hadde en push-pull 2A3 forsterker som JanR kjøpte av meg,og den lille rakkeren forandret litt på mine tidligere "fasiter" . Paul Klipsch hadde også så vidt jeg vet en 2A3 push-pull sak som en av sine favorittforsterkere på sine klassiske Klipsch.

Jeg sier ikke at push-pull er bedre,men tror definitivt at gjort på en måte ala det Lynn Olson gjør så har push-pull gode egenskaper som SE ikke har,og omvendt;-)

Håkon,har du hørt AN kits L4 forresten? En artig rakker,der Audio Note konstruktøren Andy Grove fekk litt frie tøyler til å låne litt fra de beste klassiske pentode PP rørkretser og komme med litt nytenking.Jeg kan tenke meg den passer utrolig bra til diverse Klipsch+ alle andre høytalere jeg prøvde den på.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.849
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Ikke uenig Håkon:)
    Men for min del er der ingen absolutter innen hifi.Desto mer jeg har hørt dess mer åpen har jeg blitt for at der er veldig mange veier til et artig annlegg man kan kose seg med musikk med.Og der er også mange veier viss man ønsker å strekke ting lengst mulig med tanke på å oppnå mest mulig troverdighet fra hermetikk-musikken vår.
    Når de fleste av oss snakker om push-pull så har vi litt begrenset erfaringsgrunnlag.De fleste kommersielle push-pull konstruksjoner er med pentoder,global feedback,ikke rørlikeretting,ikke ren klasse A,standard push-pull deling av signalet i inngangstrinnet,osv. Jeg tror for eksempel at en konstruksjon som denne til Lynn Olson : The Karna Amplifier vil snu litt opp ned på hvordan vi setter ting i SE eller PP bås.Jeg har dessverre ikke hørt Karna,og heller ikke noe som er veldig nær,men hadde en push-pull 2A3 forsterker som JanR kjøpte av meg,og den lille rakkeren forandret litt på mine tidligere "fasiter" . Paul Klipsch hadde også så vidt jeg vet en 2A3 push-pull sak som en av sine favorittforsterkere på sine klassiske Klipsch.

Jeg sier ikke at push-pull er bedre,men tror definitivt at gjort på en måte ala det Lynn Olson gjør så har push-pull gode egenskaper som SE ikke har,og omvendt;-)

Håkon,har du hørt AN kits L4 forresten? En artig rakker,der Audio Note konstruktøren Andy Grove fekk litt frie tøyler til å låne litt fra de beste klassiske pentode PP rørkretser og komme med litt nytenking.Jeg kan tenke meg den passer utrolig bra til diverse Klipsch+ alle andre høytalere jeg prøvde den på.
    100% enig RuneS.
    Ja, jeg har hørt L4, jeg har nesten ikke ord for hvor ufattelig mye magi og godlyd Andy har lurt inn i den forsterkeren. Han er pinadø genial, den mannen. På et eller annet tidspunkt antar jeg at min P2SE Signature viker plassen for en L4, ettersom jeg ikke kan finansiere P4 en gang til....

Mvh
    Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.849
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Gjelder denne "sannheten" uansett musikkform ? Og på hvilken måte er isåfall SET fyldestgjørende på rock, tecno og metall ? Bare litt nysgjerrig...
    Ikke generelt, nei. En SE(T) som kan "alt" har dessverre en kostnad som gjør det hele relativt håpløst. Så for tungrock-folket vil nok i de fleste tilfeller en PP være best valg, med mindre man rår over uendelige midler.
    En SET som fikser det aller meste med rett høyttaler er eksempelvis Audio Note P4, en ekstrem trafobasert løsning med parallelle 300B. Det låter bare helt skamløst rått, gjennomsiktig og elegant på samme tid. Men er også særdeles kilent på samarbeidende utstyr.

Mvh
    Håkon Rognlien

Mvh
    Håkon Rognlien

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Endelig litt liv i denne tråden:) jeg tyder det dit hen at en PP er mer en godt nok for meg. Jeg spiller variert musikk som heller mot rock. Og at en PP er lettere å integrere passer meg også godt.
    Har kjøpt nye matchede rør til min L1 og nye .22 uF kondiser og nye Mundorf elektrolytter er på vei.

Jolida FX tube dac mkIII er også på vei ifra US. Denne har jeg kjøpt 5751 rør til. Blir spennede å høre resultatet.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Jeg hører bare på rock og noe metall, for passer P1 SE godt nok i massevis, skjønner ikke helt hvorfor folk liker PP, synes de låter så hardtspillende selv på lavt volum med mindre du har veldig snille høyttalere.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    100% enig RuneS.
    Ja, jeg har hørt L4, jeg har nesten ikke ord for hvor ufattelig mye magi og godlyd Andy har lurt inn i den forsterkeren. Han er pinadø genial, den mannen. På et eller annet tidspunkt antar jeg at min P2SE Signature viker plassen for en L4, ettersom jeg ikke kan finansiere P4 en gang til....

Mvh
    Håkon Rognlien
    Tror vi er veldig enige om det meste ja;-)
    Du var vel ene og alene grunnen til at jeg beholdt abbonement på en hifi-blekke lengre enn jeg trodde jeg skulle.Likte godt dine engasjerte skriverier,og forstod fort at vi jaktet etter mye av de samme tingene i hifi-utstyr. Kjøpte meg forresten et brukt par Klipsch RF-3 II nylig fordi jeg var litt for nysgjerrig på RF serien,hadde kun hørt RF-5 i et ukjent oppsett,og jeg forstår hvorfor du liker RF-3 så godt.Utrolig mye høyttaler pengene.

Har ikke hørt P4,men de har mye likheter med interstage kitene fra AN Kits.Jeg hadde parallell 300B med AN Ultra HiB sølv trafoer,både interstage og utgang,og det er den mest gjennomsiktige og komplette forsterker jeg har hatt.

L4en er veldig bra.Kanskje den beste PP pentode rørforsterker med global feedback jeg har hørt.Audio Note og Peter Qvortrup skal nok vere glad de har en slik kapasitet som Andy til å utvikle produktene sine.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Endelig litt liv i denne tråden:) jeg tyder det dit hen at en PP er mer en godt nok for meg. Jeg spiller variert musikk som heller mot rock. Og at en PP er lettere å integrere passer meg også godt.
    Har kjøpt nye matchede rør til min L1 og nye .22 uF kondiser og nye Mundorf elektrolytter er på vei.

Jolida FX tube dac mkIII er også på vei ifra US. Denne har jeg kjøpt 5751 rør til. Blir spennede å høre resultatet.
    Problemet er at du bør ikke tyde så veldig mye ut av hva andre sier om lyd og forskjeler.Viss du skal gjør det så må du nesten ha erfart at den som skriver noe har samme oppfatninger og smak som deg selv.
    Hovedproblemet slik jeg ser det er samspillet mellom høyttaler og en forsterker med ganske lav effekt,og jeg har ikke hørt dine RF-52 II.
    Som du ser så kommer Roberth med et litt annet innspill,og for han er det helt rett.Så hvem tror du har rett i forhold til hva du er ute etter?

Jeg anbefaler alle å sjekke ut ting selv.Stol på dine egne ører,og etter min mening er det lurt å bruke innspillinger som er utfordrende.Musikken er vel til syvende og sist det viktigste for de fleste av oss? ,så velg din favorittmusikk selv om det betyr et pill råttent opptak. Superinnspillinger låter da fint samme hva man putter de på.

Viss du ikke har hørt en SE forsterker før så tror jeg du hadde fått deg en overaskelse.Det gjorde ivertfall jeg første gang jeg hørte en.Det var riktignok en Audio Note kit1,300B SET uten global feedback,så litt annerledes enn P1SE

Håper du blir fornøyd med det nye som er på vei.Et tips fra min side er å alltid gjøre kun en og en forandring av gangen.Da lærer du deg hva hver enkelt ting bidrar med.Setter du inn alt på en gang så vet du ikke vilke komponent som bidrar til hva.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Joda, Rune, jeg leser litt mellom linjene sånn sett. Har vært her inne såpass lenge at jeg vet at smaken er som baken når det gjelder lyd og musikk. Det jeg nevnte over kommer ikke til å skje over natten heller. Men jo mer man leser og jo flere svar man får så vil jo ting sette seg litt etterhvert.

Nabo og venn har AN 300b monoblokker. Regner med at dette er SE? Når det gjelder rf-52II så tror jeg det skal gå bra. Har 96db i følsomhet men liker strøm. AN og Klipsch passer som regel godt i sammen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn