Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Nå skal det sies at jeg både har nye El-84 og e80cf når jeg fyra opp forsterkeren i ettermiddag. Kanskje ikke så rart det låter litt ullent da;)

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Hallo Rune. Tror du har helt rett i at Shuguang EL34B er svært gode rør. Og til den prisen da. Må være et absolutt "best buy".

Hva syns du om L4en nå når du har fått litt mer tid med den?
    Joda, liker den svært godt. Liker spesielt at den projiserer lyden utover i rommet. Alt blir liksom levende og mer nærværende. Opplever dessverre noe mekanisk during i nettrafoen, men det er ikke noe nytt fenomen for mitt vedkommende. Antakelig vinningene til glødinga som er litt løse. Kanskje det er Hammond som lager trafoer for AN-kits i Canada? Uansett - lyden er god og driver Magnepanhøyttalerne mine bedre enn min gamle 200 watts transistorforsterker. Utrolig men sant.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Prøvde Mullard ECC82 i inngangen på L4i'en i dag. Det funka ikke så bra (pussig siden Mullard aldri har svikta meg før). Det viser vel bare at det er kombinasjonen av delene som betyr noe og ikke delene i seg selv. Nyttig lærdom. Bortsett fra en ting (at DHT i forforsterkere er det mest fantastiske som finnes) så skal jeg slutte å være bastant. Kjedeligere, men mer sant.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Så du liker DHT i forforsterkere altså Vidar ? :D
    Jeg må snart få testet ut det der forstår jeg.

Bra L4en fallt i smak! Har du prøvd den på Audio Note'ene også?

Det som har slått meg med diverse smådeler,rør,og eventuell egenkarakter,er at det virker å vere litt mer bingo med antatt resultat i kretser med global feedback.
    I kretser med trioder og uten global feedback synst jeg det er lettere å forutsi hvordan man kan voice lyden basert på tidligere erfaringer.
    Kanskje bare innbillning.....

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Bra L4en fallt i smak! Har du prøvd den på Audio Note'ene også?

Det som har slått meg med diverse smådeler,rør,og eventuell egenkarakter,er at det virker å vere litt mer bingo med antatt resultat i kretser med global feedback.
    I kretser med trioder og uten global feedback synst jeg det er lettere å forutsi hvordan man kan voice lyden basert på tidligere erfaringer.
    Kanskje bare innbillning.....
    Nei, har ikke prøvd den på AN-E og det blir den nok aldri heller. Jeg vil fortsette å leve i troen på at mine hjemmelagde forsterkere er bedre enn L4i. Tror du har rett i det du sier om global feedback vs. ikkeno' global feedback (Du sier jaggu mye fornuftig. Har vært enig to ganger på kort tid!!).

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hehe,jo takk det samme!

Jeg er sikker på at dine hjemmebygg er mer hifi i ordets rette forstand,men L4 er uansett en meget musikalsk og morsom match med AN E.Det er også forskjel på 8 og 35w viss man liker å spille litt høyt innimellom.Andy har dessuten fått til et eller annet spessielt med den ampen med tanke på naturlig innsikt i musikken.
    Anbefaler deg å prøve,tror kanskje du blir litt overrasket.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Har egentlig mest lyst til å prøve et par større Klipsch på L4. Har et par små superbillige stativ-Klipscher som jeg ikke husker navnet på engang og de fungerer sinnsykt bra. Med mer nivå i bassen så hadde de vært bedre enn Magnepanhøyttalerne mine. Musikalsk sett i hvertfall. Lyden derimot er vel kanskje litt mer "so-so". Men hvem hører på lyd? Men må jo gi Magnepan en sjanse. Absolute Sound-folka kan vel ikke være helt ute og kjøre. Har uansett oppgradert delefilteret så de trenger nok et par hundre timer for å yte sitt beste.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Kjøpte et par brukte RF-3 mkII for noen måneder siden.Liker de godt.Hadde også Cornscala en kort periode,en morsom høyttaler,kunne spille grisehøyt,men synes de var litt mer kilne en RF-3.
    RF-3 har en fin balanse,går passe høyt og lavt,henger bra sammen,og er enkle å få bra musikalsk resultat med.Veldig god valuta for pengene.
    Olof som jobbet hos Upgrade var veldig begeistret for L4 på Klipsch RF-5. Ser mange har RF-63 som favoritt blant RF variantene.Har ikke hørt de.

Kjøpte meg nylig en brukt MingDa EL84 basert integrert forsterker.Sitter TAD EL84 rør i den. Har lite erfaring med EL84 selv så lurte på om her er noen som har noen gode tips til bra EL-84 rør? Er der ikke en russisk eldre variant som har fått bra tilbakemeldinger?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jepp,det er vel kanskje den du hadde en gang? :)
    Der er satt inn noen Mundorf sølv kondiser,litt solidcore i teflon kabling fra inngang osv.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.794
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gjett hvem som har gjort det ;) - men ja. Den spiller veldig bra til prisen. Litt uforskammet egentlig. Regner med at det er de TAD rørene jeg trykte i den og kanskje noe 5814a også i front der? Fant ut at det var en god og rimelig kombinasjon.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hehe,joda husker du skrev litt om inngrep du gjorde i en slik,og regnet med det var denne her.
    Artig liten sak absolutt.Og et slikt produkt jeg liker godt siden jeg føler meg komfortabel med å gå inn å gjøre inngrep,både pga oversiktlig oppbygging originalt,og ikke minst en rimelig pris.

Sitter TAD og 5814a i de ja,og et Golden Dragon 12AX7.Brukte du de TAD EL84 mye? Ukjent merke for meg i grunnen.Prøvde du andre EL84 som du likte/ikke likte?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.794
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    TAD er vel noe rebrandede rør mener jeg. SIkkert noe billig ræl igrunn men likte de endel bedre enn "standard" rørene. Tror bare jeg testet en 3-4 rørsett på denne og tadene var ok. Slo meg til ro med det. Var aldri noe mer enn forsterker "nr2" uansett :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Nå blir den mest sannsynlig en nr.2-5 forsterker her også,men planen er å ta den i god vintageklang retning.

Jeg får surfe litt på EL84.
    Hadde en Oto SE men husker ikke vilke EL84 som satt i den.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk for tipset Torsen!
    Bestillte blant annet desse 6P14P EV EL84 6BQ5 Matched Selected Quad 2 New Strong Millitary | eBay
    Det var den russiske typen 6P14P jeg har lest om tidligere som mange mener er gode EL84 rør,og også samme som thetubestore ser ut til å selge videre etter de har testet og selektert de og sett eget merke på de.

Our Preferred Series 7189 starts life as a NOS (New Old Stock) Russian 6P14P-EV as translated from Cyrillic. It is a military build that meets or exceeds the 7189 specifications.
    6P14P = 6BQ5, EL84 and 7189 tubes.
    E = Extended or long life (>5,000 hours)
    V = Mechanically ruggedized for low microphonics and reliability

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Helt sikkert bra nok:)
    Spiller bra de som står i også,men kjekt å ha noe annet også.Har dessuten en liten gitarforsterker som bruker EL84,så det kan vere greit å ha liggende noen av arten.

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    For et par uker siden byttet jeg ut mine effektrør i L4'n (to år gamle Mullard reissue EL34) med noen nesten nye Gold Lion KT77. Låter flott det også, selv om jeg ikke kan si at det er veldig stor forskjell (mulig jeg merker forskjell hvis jeg bytter tilbake ...

Men så her i dag hørte jeg en svak ringlelyd/klirrelyd fra L4 - og da sannsynligvis fra effektrørene. Svak, men liksom klirrende ut i rommet. Husker at jeg hørte denne lyden fra EL34 i min gamle CJ-effekt. Den spiste av og til effektrør. Så jeg lurer på - noen som vet om denne klirringen er et dårlig tegn? Burde jeg kanskje kjøpe nye EL34 rør? Eller er det helt normalt?

På forhånd takk til vennene for hjelp :)

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    For et par uker siden byttet jeg ut mine effektrør i L4'n (to år gamle Mullard reissue EL34) med noen nesten nye Gold Lion KT77. Låter flott det også, selv om jeg ikke kan si at det er veldig stor forskjell (mulig jeg merker forskjell hvis jeg bytter tilbake ...

Men så her i dag hørte jeg en svak ringlelyd/klirrelyd fra L4 - og da sannsynligvis fra effektrørene. Svak, men liksom klirrende ut i rommet. Husker at jeg hørte denne lyden fra EL34 i min gamle CJ-effekt. Den spiste av og til effektrør. Så jeg lurer på - noen som vet om denne klirringen er et dårlig tegn? Burde jeg kanskje kjøpe nye EL34 rør? Eller er det helt normalt?

På forhånd takk til vennene for hjelp :)
    Hei!

Det kan være at metalldelene inni selve glassrøret sitter litt løst. Lyden du hører kan altså være nærmest en resonans forårsaket av glødinga med vekselstrøm (50 Hz). Prøv å knips litt lett på et og et av rørene mens forsterkeren står på og hør om det skjer noe. Eventuelt bruk en plast- eller trepinne hvis du er redd for å få strøm i deg.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Putta inn to stk philips e80cf JAN i pre-delen på L1. Tror ikke det ble det jeg trengte. Fikk harde sibilanter, noe jeg er helt i mot da jeg har nok av det i venstre øret. Må finne på noe annet her. Men har fått nye mundorf elektrolytter ++i posten. Får se om det blir noe lodding i løpet av helgen.

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Torsen: de Philipsrørene har fungert veldig fint hos meg. Gi dem minst 100 timer, de låter alltid skikkelig huggorm de første timene om de er nye. Satte inn to Telefunken ecf80 for en uke siden, de var veldig tørre og harde og stive, særlig i diskanten - nå har de kommet seg betraktelig ... Og: kjipt med venstre øre!

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Det kan være at metalldelene inni selve glassrøret sitter litt løst. Lyden du hører kan altså være nærmest en resonans forårsaket av glødinga med vekselstrøm (50 Hz). Prøv å knips litt lett på et og et av rørene mens forsterkeren står på og hør om det skjer noe. Eventuelt bruk en plast- eller trepinne hvis du er redd for å få strøm i deg.
    Takk for svar, VB. Ja, jeg husker det fra CJ, litt lett kakking på røret som klirret ville ta vekk klirringa en liten stund, men den kom alltid tilbake til samme rør. Skal forsøke det også med L4. Men er det "farlig" med den klirringen? Vil røret være troendes til å gå, og ta med seg kondiser og annet på sin vei ned?

Men akkurat nå spilles det rolig (men veldig bra) ventemusikk på anlegget, ny verdensborger er bare timer unna ...

Per Andreas

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Takk for svar, VB. Ja, jeg husker det fra CJ, litt lett kakking på røret som klirret ville ta vekk klirringa en liten stund, men den kom alltid tilbake til samme rør. Skal forsøke det også med L4. Men er det "farlig" med den klirringen? Vil røret være troendes til å gå, og ta med seg kondiser og annet på sin vei ned?

Men akkurat nå spilles det rolig (men veldig bra) ventemusikk på anlegget, ny verdensborger er bare timer unna ...

Per Andreas
    Nei, klirringa er ikke farlig. Uansett så er det doble sikringer på forsterkeren. Hei! Ny verdenborger i vente! Beste ønsker og lykke til!!!!

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Nei, klirringa er ikke farlig. Uansett så er det doble sikringer på forsterkeren. Hei! Ny verdenborger i vente! Beste ønsker og lykke til!!!!
    Takk!! Og da beholder vi rørene i - godt med sikringer!!

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Torsen: de Philipsrørene har fungert veldig fint hos meg. Gi dem minst 100 timer, de låter alltid skikkelig huggorm de første timene om de er nye. Satte inn to Telefunken ecf80 for en uke siden, de var veldig tørre og harde og stive, særlig i diskanten - nå har de kommet seg betraktelig ... Og: kjipt med venstre øre!
    Ok, men holder det med forsterkeren påslått eller må det kjøres signal igjennom rørene?

patro

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Ok, men holder det med forsterkeren påslått eller må det kjøres signal igjennom rørene?
    I følge Brent Jesse i audiotubes.com kan man la anlegget stå på, også uten å spille på det, i "break-in"-tiden, det gjør nytta uansett!

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Prøvde Mullard ECC82 i inngangen på L4i'en i dag. Det funka ikke så bra (pussig siden Mullard aldri har svikta meg før). Det viser vel bare at det er kombinasjonen av delene som betyr noe og ikke delene i seg selv. Nyttig lærdom. Bortsett fra en ting (at DHT i forforsterkere er det mest fantastiske som finnes) så skal jeg slutte å være bastant. Kjedeligere, men mer sant.
    Har kjørt ca. 60-70 timer på Psvane 6CA7-T rørene og de er fortsatt ikke noe særlig bedre en Shuguang-rørene som sto i. De nye rørene er imidlertid betydelig mindre varme enn originalrørene - noe som skulle borge for lengre levetid - også for komponentene inni forsterkeren. For 1900,- tror jeg derfor at rørene er en relativt god investering. Må imidlertid endre et tidligere utsagn om Mullard ECC82 ("Box plate"). Med mer innkjøring av forsterkeren så høres dette røret mer naturlig ut en Elektro-Harmonix. Mindre imponerende ved første "ørekast", men med mer fokus, ekthet og subjektivt engasjement. Så en film mens jeg bytta rør og dialogen ble plutselig mer viktig - storyen mer spennende og interessant. Det ble rett og slett lettere å leve seg inn i filmen. Bruker en anlegget også til film så er musikalitet ikke rette ordet. Kanskje vi heller skulle snakke om formidlingsevne (som en god historieforteller).

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Sliter litt med å se hva som er pluss og minus på noen Mundorf kondensatorer.

Det er denne: Mundorf Mcap Supreme homepage

og denne som er firkantet til høyre i bildet: Mundorf Tubecap� valve PSU polypropylene capacitors homepage

Noen som kan forklare? Regner med at det ikke er hipp som happ...
    Ettersom ingen av de er elektrolyttkondensatorer så er det faktisk hipp som happ. Jeg vil likevel anbefale at du bruker sistnevnte Supreme-kondensatorene likt i begge kanaler - altså at signalet går samme veien som teksten på kondensatorene eller omvendt i begge kanaler hvis du skjønner. Men ingen fare uansett. Ingenting eksploderer og alt kommer til å virke helt fint uansett.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.695
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    signal retning skal være inn på innervikling og ut på yttervikling
    det korresponderer som regel med skriftretningen
    da ligger ytterviklingen som skjerm rundt innsignalet
    samme gjelder choker
    mvh
    Leif

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Ok, da skjønner jeg også hvorfor elektrolyttene er merket med pluss og minus. Thanks.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Funderer litt på hvordan jeg fester den 20uf firkantede tubecap'n i bunn av chassiset. Den må stå på hode ved siden av boardet da lederne må opp. Vil en klatt med blue-tac holde den på plass? Eller andre forslag? Tenkte på limpistol men syns det fort blir stygt hvis det tyter ut på sidene.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Funderer litt på hvordan jeg fester den 20uf firkantede tubecap'n i bunn av chassiset. Den må stå på hode ved siden av boardet da lederne må opp. Vil en klatt med blue-tac holde den på plass? Eller andre forslag? Tenkte på limpistol men syns det fort blir stygt hvis det tyter ut på sidene.
    Bruk limpistol. Blir ikke stygt hvis du bruker en liten klatt. Uansett så er det jo "høyspenten" vi snakker om. Kondensatoren må sitte trygt fast.

Ser forresten at det er litt nytt på ANs nettside.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Bruk limpistol. Blir ikke stygt hvis du bruker en liten klatt. Uansett så er det jo "høyspenten" vi snakker om. Kondensatoren må sitte trygt fast.

Ser forresten at det er litt nytt på ANs nettside.
    Ok, får prøve med en liten klatt med limpistol. Hva er nytt på AN? UK eller kits?

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Sliter litt med å se hva som er pluss og minus på noen Mundorf kondensatorer.

Det er denne: Mundorf Mcap Supreme homepage

og denne som er firkantet til høyre i bildet: Mundorf Tubecap� valve PSU polypropylene capacitors homepage

Noen som kan forklare? Regner med at det ikke er hipp som happ...
    Ettersom ingen av de er elektrolyttkondensatorer så er det faktisk hipp som happ. Jeg vil likevel anbefale at du bruker sistnevnte Supreme-kondensatorene likt i begge kanaler - altså at signalet går samme veien som teksten på kondensatorene eller omvendt i begge kanaler hvis du skjønner. Men ingen fare uansett. Ingenting eksploderer og alt kommer til å virke helt fint uansett.
    Da går det litt tregt oppe i nøtta igjen. Vi er enige i at signalet følger skriftens retning. Men hva er da pluss og minus? På boardet er jo + og - merket.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.436
    Da går det litt tregt oppe i nøtta igjen. Vi er enige i at signalet følger skriftens retning. Men hva er da pluss og minus? På boardet er jo + og - merket.
    "Signalet følger skriftens retning" gjelder kondensatorene i signalveien (Supreme). Strømforsyningskondensatorene (Tubecap) kan du sette hvilken vei som helst.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn