Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tom,ville prøvt som bambadoo anbefaler. Da finner du ut om det er røret det er noe galt med eller om det er i glødekretsen i forsterkeren som har en feil.
    Man får lyd selv om ene røret i en push-pull kobling kutter,men den burde ikke spille like vakkert ;-) Teoretisk forsterker den da kun enten pluss eller minus-svingningen i en sinuskurve.

Steven,håper du får noen gode vinylråd her i tråden.
    Viss ikke får du sikkert mange forslag viss du starter en tråd i vinylavdelingen.

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Takk for gode innspill:) Da prøver jeg rørbytte i kveld. Jeg brukte Series 500 i hovedanlegget på hele 90-tallet, og anskaffet en "ny" for litt siden. Hadde nesten glemt hvor fint den spiller!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har hørt om de,men måtte Google litt. Fant denne : Amplifier Audio Innovations Series 500
    Har selv veldig mange gode musikkstunder med EL34 og 5881/6L6 forsterkere. 'Musikalske' rør etter min smak.

Audio Note skal visstnok komme med en EL34 integrert sak som de kaller Cobra. Tydelig at de har hentet inspirasjon tilbake til AI tiden,og ryktene skal også ha det til at sjefsingeniør i AN UK , Andy Grove, ble veldig begeistret for konstruksjonen han kom opp med til AN Kits, L4. Forstår han godt.Sitter å koser meg med musikk fra en L4 nå. ANK-Audiokits-EL34-Integrated-Power-Amplifier

Google Cobra : https://www.canuckaudiomart.com/forum/viewtopic.php?t=43190
    New Product Intro #1: Cobra Integrated Amp

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Dersom Cobra kan matche series 500 lydmessig blir den et varp til 20-30k (som er antydet pris). Dessverre ser det ut til at hele prosjektet er forsinket.

På 90-tallet spilte jeg på Voyd Valdi med SME 309 og Goldring Elite pick-up, Copland CDA 266 CD-spiller, Audio Innovations Series 500 og enten Snell Q eller Audio Note J høyttalere. Det var et anlegg som fikk meg til å lure på hva man egentlig skal med mer. Ekstremt musikalsk og hyggelig lyd! Hadde byggekvaliteten og driftssikkerheten til series 500 vært litt bedre, hadde jeg aldri skiftet ut det anlegget. Håper virkelig Cobra blir en verdig oppfølger til Series 500!

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Hei igjen! Da var rørene byttet om og det ene er røket. Jeg har kjøpt forsterkeren brukt, og den er i Mint Condition. Men rørene ser ut til å ha noen timer bak seg, og de har et svakt blåskjær. Spørsmål:
    1 Det beste er vel å bytte alle utgangsrørene samtidig?
    2 Kan dere anbefale en god forhandler av rør i Norge?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det går sikkert å skifte bare ene,men det tryggeste er kanskje å skifte alle.
    Har i grunnen ikke så god oversikt over gode forhandlere av rør. I Norge vet jeg ikke om andre enn Mala Audio Psvane Hifi-Series - Mala Audio
    Kan godt vere noen instrumentforretninger også skaffer diverse rør.

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Takk for nok et godt svar:) Er det noen som har prøvet Psvane med AN eller Audio Innovations?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har ikke prøvt de enda,men tror jeg kommer til å bestille 4 Psvane hifi-series 300B til mine AN monoblokker snart. Tror AN bruker levere Psvane hifi-series med mange av ferdigproduktene sine.
    Psvane skal etter det jeg har fått med meg vere veldig like Shuguang,men hakket bedre og mer driftsikkert,og jeg liker Shuguang 300B og EL34 veldig godt.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke testet på noe fra AN, men byttet fra standard KT88 rør på min LM216i til Psvane HiFi. Stor oppgradering på disse ihvertfall.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.798
    Torget vurderinger
    2
    Psvane er safe bet.
    Ønsker du noe rimeligere, men fint fungerende på Audio Innovations S500, kjør Shuguang / Golden Dragon, disse har også norsk forhandler.

Mvh
    Håkon Rognlien

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Håkon,hvem selger Shuguang og Golden Dragon I Norge?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.798
    Torget vurderinger
    2
    Håkon,hvem selger Shuguang og Golden Dragon I Norge?
    Han har vel ikke gjort seg selv så alt for synlig, men han kaller seg Jederlabben (www.jederlabben.no, siden er ikke lagt ut)

Chris Sørensen, Moss. Tlf: 980 77 568, chris@jederlabben.no. Han driver også med service på rørforsterkere, så vidt jeg vet. Usikker på det, men jeg mener faktisk at han har overtatt restlageret fra Motron.

Ser ellers at Mala også har noe Golden Dragon i sitt sortiment.

Mvh
    Håkon Rognlien

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    EL34 forsterkeren fra AN-kits så snasen ut:) Jeg bygget et Edison-sett for mange år siden, men foretrekker ferdigbygd nå. Skulle ønske AN kom med en ferdig EL34 effektforsterker med hardwiring og kvalitetskomponenter, som var god nok til å forsvare bruk med f eks en M3 forforsterker. Det hadde vært saker! Etter min mening er det lite som slår musikaliteten til en godt konstruert klasse A EL34 forsterker.

Cobra blir nok bra, men der er det om å gjøre å holde kostnadene nede (printbaner og kanskje ikke alt for gode trafoer).

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.798
    Torget vurderinger
    2
    EL34 forsterkeren fra AN-kits så snasen ut:) Jeg bygget et Edison-sett for mange år siden, men foretrekker ferdigbygd nå. Skulle ønske AN kom med en ferdig EL34 effektforsterker med hardwiring og kvalitetskomponenter, som var god nok til å forsvare bruk med f eks en M3 forforsterker. Det hadde vært saker! Etter min mening er det lite som slår musikaliteten til en godt konstruert klasse A EL34 forsterker.

Cobra blir nok bra, men der er det om å gjøre å holde kostnadene nede (printbaner og kanskje ikke alt for gode trafoer).
    Det kan vi godt enes om, men som pasjonert EL-34 mann, kan jeg si at jeg så absolutt har funnet Audio Note's ekvivalent. De har et effekttrinn som heter P2 SE Signature, denne har parallelle 6L6 / 5881 på utgangene. Signature-utgaven har drivende gode trafoer, jeg har dog funnet en svakhet på den, og det er (den unødvendige) volum-pot'en. Bytt den ut med faste motstandere, er mitt tips. Men den spiller lett like bra som EL-34 slik jeg opplever den, i hvert fall.

Mvh
    Håkon Rognlien

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Takk for tipset Håkon! Har forstått det slik at AN begynner å få skikk på byggekvalitet og driftssikkerhet også. Så en slik sammen med M3 settes høyt opp på vurderingslista, sammen med AN/J LX i eplefinér (utseendet betyr også litt). Av de AN høyttalerne jeg har hørt, liker jeg faktisk de med kobberkabel best. Og høyttalerne er dyre nok som de er, uten å betale mange tusen ekstra for sølv.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tom , AN Kits sin EL34/ L4 er snasen. Ser ut som de har noen små forandringer innvendig kontra den L4en jeg har. Min er en litt eldre versjon fra tiden da Upgrade Audio her i Norge var forhandler for byggesettene. Men det betyr også at min er en ren Andy Grove konstruksjon.Har forstått det slik at AN UK og ANKits ikke samarbeider noe spessielt lenger.
    Jeg skal jobbe litt med voicingen i min. Denne kjøpte jeg brukt her på hfs. For en 3-4 år siden lånte jeg en demomodell fra Upgrade,og den hadde andre komponenter innvendig. Et mer altetende og 'føtta på bordet kos' -annlegg enn det den forsterkere leverte i kombo med AN E kit 03 og resten av oppsettet mitt har jeg kanskje aldri hatt.

Viss AN UK kommer med en EL34 sak til rundt +-20k så tror jeg de får et produkt som blir veldig populært blant musikkelskere. En av de tingene jeg liker aller best med AN er deres evne til å voice produktene til en fin balanse. Det er etter min erfaring viktigere enn hvor mange eller få 'superkomponenter' man bruker innvendig.Spessielt i en slik krets som har litt negativ feedback/tilbakekobling.
    Som man ser i de trådene jeg linket til om Cobra,så går det rykter om både c-kjerne trafoer ! ,og kanskje ikke minst at de vurderer versjoner med andre rør som KT88,90,150,osv. ,som er gull verdt for de som vil ha mer krefter enn oss som er såre fornøyd med 25-30 klasse A rørwatt:)

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Spennende; får håpe at Cobraen blir bra og hogger til i markedet!

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.798
    Torget vurderinger
    2
    Har vanskelig for å se for meg at Qvortrup noensinne igjen kommer til å akseptere KT-88. Han er ikke nådig når han prater om dem, i hvert fall. Jeg er delvis enig med ham. Men bare delvis.

Mvh
    Håkon Rognlien

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Godt mulig ja.Har ikke sett KTrørfamilien omtalt som potensiellt forsterkerrør fra AN tidligere,utenom den ene tråden jeg linket til tidligere: https://www.canuckaudiomart.com/forum/viewtopic.php?t=43190

Foretrekker EL34 forsterkere fremfor de KT88/90 jeg har hatt/hørt. KT88 virker ørlite for pågående/aggresive fra mellomtone og opp for min smak.Men tror man delvis kan voice seg bort fra det og ta med seg det positive,som er at de kan vere veldig punchy og tøffe i bassområdet.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    L4 er jo en liten perle som man er svært heldig om man kommer over.

Når det kommer til rør, så synes jeg ikke KT88 nødvendigvis oppleves som harde og aggressive, men det er forskjellen i kvalitet på rør som kan gi blandede opplevelser. Og som alltid med rør er det snakk om voicing og tilpassing.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Enig.Det viktigste er voicing og tilpasning,kretsløsning og valg av komponenter,totalmatch med hele annlegget og ikke minst rommet,og kanskje aller viktigst smak og behag:)

Men okke som,så har jeg også gjort meg opp mine høyst subjektive betraktninger;)

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Har vanskelig for å se for meg at Qvortrup noensinne igjen kommer til å akseptere KT-88. Han er ikke nådig når han prater om dem, i hvert fall. Jeg er delvis enig med ham. Men bare delvis.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Hjelper ikke så mye hva PQ mener så mye mer hos AN nå. Driften er overlatt til avkommet. Ryktet skal ha det
    til at større og kraftigere varianter av Cobra vil se dagens lys fremover. Men de må jo få ut Cobraen først da...

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    313
    Hei. Hvor står det hen at datteren nå bestemmer hvordan driften av Audio Note UK skal være?

Mvh
    Palle

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    313

Mvh
    Håkon Rognlien
    Hjelper ikke så mye hva PQ mener så mye mer hos AN nå. Driften er overlatt til avkommet. Ryktet skal ha det
    til at større og kraftigere varianter av Cobra vil se dagens lys fremover. Men de må jo få ut Cobraen først da...
    Det er jo det du sier, "Serialcat"! Men du vet ikke hvor du har det fra? Det var veldig rart sagt, synes jeg.

Mvh
    Palle

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er jo det du sier, "Serialcat"! Men du vet ikke hvor du har det fra? Det var veldig rart sagt, synes jeg.

Mvh
    Palle
    Ikke noe jeg har lest men hørt. Bruker tlf innimellom. Gammel nyhet at datter/døtre har tatt over butikk. Sønnen står visstnok
    bak Cobra designet. Litt mer sånn uoffisiell sladder går ut på at andre pentoder og tetroder skal inn i liknende apparater.

Tidligere i denne tråden så er det bilder av noen design som jeg antar datter står bak. Kommer til å bli dritdyrt.
    Disse sakene står det litt om rundt på webben. Har ikke sjekket opp om det er kommet noe mer opplysninger om dette
    i senere tid.

Annet er påbygg av fabrikken i Brighton. Utvidet produksjon. AN skal ikke bygges i Kina. Egen avdeling for grundig test av
    utstyr før det forlater fabrikk. Det er jo absolutt stort. Så slipper man å dra til skruer og etterlodde det en kjøper seg.

Slik jeg forstår det så er det mye baller i lufte, og mye nytt som skal på plass i disse dager.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.798
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer at datteren styrer butikken. Men PQ har fortsatt det største kontoret!
    Fabrikken ligger ikke i Brighton mer, men et stykke nordafor. Enkelte produkter produseres i Litauen.

Om rent tekniske ting har nok PQ fortsatt mye han skulle sagt, gitt.:)

Mvh
    Håkon Rognlien

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Veldig bra at AN-opplegget ikke stivner i gamle former, men at det er utvikling på gang. AN låter fantastisk når alt virker som det skal, men det er dessverre langt fra alltid... Har hatt flere uheldige opplevelser tidligere med innkjøpt utstyr fra AN. Ting har ordnet seg og falt på plass, men på veien dit har jeg opplevd mye irritasjon. Det ville være flott om de fikk kvalitetssikringen skikkelig på plass, og jeg har hørt rykter om at ting allerede er mye bedre i så måte. Ellers er det jo en stor fordel med AN at de beholder modellrekker lenge, og at man slipper å oppleve at utstyret blir "gammel modell" rett etter kjøp:)

For øvrig synes jeg det er trist at de la ned produksjonen av den Voyd-baserte platespilleren TT3. Synes ikke noe særlig om de nye og svinedyre 3-motorsutgavene i metall, og TT1 og TT2 fremstår som litt skranglete pappkasser i forhold (OK; de er fine de og, men ikke så fine som gamle Voyd/TT3).

Voyd.jpg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Minner meg på at det er på tide jeg får ut fingeren og flytte IQ2 over fra min TT1 til min Voyd Valdi. Voyd er en av de fineste platespillere jeg vet om.Låter ikke så ille heller.

Fine klipp fra AN UK.Kunne godt tenkt meg å diskutert kretsløsninger med Andy Grove en time eller 3.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Av alt hifiutstyr jeg har hatt så er kanskje AN sitt prinsipp rundt AD1865 DAC chipen og null oversampling og filtrering noe av det jeg holder høyest i min snart 30årige hifikarriere. Analogt på sitt beste holder jeg nok hakket høyere,og skulle for så vidt ønsket at jeg kjøpte hovedsakelig vinyl fra slutten av 80tallet da min musikkinteresse våknet for alvor,men det ble nok for det meste kjøpt cd. CD og digitalt var jo perfekt,må vite.Det var ivertfall det som ofte ble predikert i diverse hifiblekker.

Vel jeg kunne skrevet en stil om hele historien,av det jeg husker da med antydning til Alzheimer-light.Har heldigvis ikke Alzheimer altså,men har ikke så voldsom god husk heller.

Uansett,sitter her fredag 17/11 2017 ,og koser meg med surfing på nett,kaffi og Dire Straits sin første svivende over popannlegget. CD. Og jeg er nå,selv om jeg periodevis har vert veldig sterk motstander av digitalt, mer inne på tankene om vilket enormt potensiale som tross alt er i digital signalbehandling.
    Jeg sitter allerede på et supert utgangspunkt som Audio Note har fått frem i lyset. Og jeg har blitt mer og mer overbevist om at AN bruker det rette prinsippet for å få mest mulig hifi,som alltid burde ha sin rot i høy troverdighet som ordet betyr,ut av digitalt.
    En best mulig diskret DA chip,som er mulig å bruke uten filtrering,oversampling,og fandensoldemor-hjelp. AD1865,som AN hovedsakelig bruker,blir av mange sammen med kanskje Philips TDA1541 annsett som av de bedre DA chiper produsert foreløpig.

Og for å ikke kjede folk med enda mer pjatt.
    Poenget mitt er at jeg skal jobbe med AN DAC kit fremover,for det er på cd jeg hovedsakelig har all favorittmusikken. Og greia er at min AN DACen selv i nåverende tilstand gir meg omtrent like stor musikkglede og innsikt i musikken som vinylriggen og min Studer B67 inklusiv 8 bånd som skal vere såkalt safetymastere.

Først ut har jeg bestilt noen få verdier av AN 1/2w nye ikke-magnetiske tantalum motstander, som skal testes som I/V konvertere rett etter AD1865 chipen.
    Har også liggende kit I/V trafoene pluss noen brukte 496C uten mu-metallkanner(tror de var montert rett på print i de tidligere AN DACene) ,som også skal eksperimenteres med.

Tenkte å dokumentere arbeidet her i denne tråden,så sant ingen mener det ikke passer inn i en AN vennetråd?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.798
    Torget vurderinger
    2
    Jeg deler dine oppfatninger rundt lyden i AN DAC; det som irriterer meg, er at de fortsatt oppholder seg i den tidsalder som innbiller seg at DAC har én eneste inngang. Sånn sluttet verden å være for 15 år siden. Det var med tungt hjerte jeg solgte min DAC 3.1X, men én inngang, da mann!?!

MVh
    Håkon Rognlien

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    313
    Audio Note UK har alltid hatt utmerkede produkter, men har aldri hatt en norsk importør som fungerer.

Mvh
    Palle

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Noen som har prøvt med og uten I/V trafo i AN DAC byggesett og har lytteinntrykk å dele angående forskjeler mellom de 2 ? Synst å huske det har vert flere som har sagt noe i banene om at det føltes som mer dynamikk og trøkk uten I/V trafo ?

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Audio Note UK har alltid hatt utmerkede produkter, men har aldri hatt en norsk importør som fungerer.

Mvh
    Palle
    Det er ikke min erfaring. Synes den norske importøren gjør en svært god jobb. De norske prisene er også lave i internasjonal sammenheng. At man har like mye utstyr til demo som f eks hos Audio Consult i DK, kan ikke forventes i et lite marked som det norske. Mangler i kvalitetskontroll hos fabrikken tidligere, har også gjort det krevende å representere merket. Håper virkelig den norske importøren fortsetter med AN i mange år til, og at det fortsatt vil være mulig å kjøpe AN til fornuftige priser.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Når en vet at en har så aaalt for mye hifiutstyr i hus så forstår alle oppegående mennesker at det eneste fornuftige er...

å kjøpe mer.

HPIM3358.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn