Han er herlig sprø, og ser få grenser for hva han kan si. Jeg morer meg kostelig i hans selskap, men du må være ganske hardhudet om du skal delta i debatter med ham. Og faktum er at han besitter enorme kunnskaper om de mest utrolige ting i denne verden, og han er ikke redd for å hevde sin mening om det meste, kan man si.Han er jo en smått arrogant og (litt for) selvsikker herremann han godeste Quortrup, men det er vanskelig å være uenig i det han sier.
Har man nok ballast, og ekte interesse, trenger man ikke være subjektiv - karer som dette.Han er herlig sprø, og ser få grenser for hva han kan si. Jeg morer meg kostelig i hans selskap, men du må være ganske hardhudet om du skal delta i debatter med ham. Og faktum er at han besitter enorme kunnskaper om de mest utrolige ting i denne verden, og han er ikke redd for å hevde sin mening om det meste, kan man si.Han er jo en smått arrogant og (litt for) selvsikker herremann han godeste Quortrup, men det er vanskelig å være uenig i det han sier.
Han har dog neppe objektivt rett i alt han hevder om audio, men meningene hans er både interessante og kontroversielle så det rekker.
Mvh
Håkon Rognlien
Interesant.Men er det Tubecaps? Syns ikke skriften ligner helt. Men det er uansett ganske utydelig når man blåser opp bildet,så kan godt vere.På Audio Notes nettsider er det en PDF av en ny test i tyske Fidelity av M6 og Tomei Kensei. Jeg kan ikke tysk (på tross av ivrige forsøk fra diverse lærere), så det interessante for mitt vedkommende er kondensatorene som er brukt i strømforsyninga til effektforsterkeren. De bruker Mundorf Tubecaps (polypropylen var vel nærmest tabu hos PQ for bare få år siden). Nå betyr vel "Tomei" noe sånt som gjennomsiktig på japansk (ikke at jeg kan det språket heller). Kanskje navnet stemmer bra med den lyden en oppnår når en begrenser bruken av elektrolytter i strømforsyninga. Eller kanskje det betyr at kombinasjonen av Kaisei og Tubecap balanserer lyden på en fin måte. Noe å tenke på for DIY'ere og tweakere.
Det samme gjentar seg på hver eneste omtale av AN-produkter; lytterne blir trollbundet. Så også her.Omtale av Jinro fra side 109 her https://hifipig.com/wp-content/uploads/2019/08/Hifi_Pig_Quarterly_Summer_20192.pdf
Det værste var at jeg ikke hadde kroner nok til å handle når det lå en utgave på finn.no til «Audio Note småpenger» for ikke alt for lenge siden. Tipper det er en nærmest once in a lifetime greie...Det samme gjentar seg på hver eneste omtale av AN-produkter; lytterne blir trollbundet. Så også her.Omtale av Jinro fra side 109 her https://hifipig.com/wp-content/uploads/2019/08/Hifi_Pig_Quarterly_Summer_20192.pdf
Jinro er for øvrig den forsterkeren jeg hadde eid om jeg hadde vært gjort av penger. Det er egentlig en Ongaku, men fylt av kobber i stedet for sølv, man sparer fort noen hundre tusen på det i Audio Note's nokså bisarre verden.
Mvh
Håkon Rognlien
Mitt forslag er at du skaffer eller låner deg en brukbar cd-spiller med coax utgang for å teste hvordan DAC'en din "egentlig" høres ut. Kanskje alt blir mye bedre. I så fall vil det være mest fornuftig å bruke pengene på det som forer DAC'en enn på selve DAC'en i seg selv. Gode NOS rør begynner å bli dyrt. Hvis du likevel insisterer på å starte med rørbytte så ville jeg gått for hollandsk Philips. Mye bedre enn amerkansk Philips.Signalkabel mellom DAC og forsterker er ikke mye å skryte av. En plain gammel no-name kabel.
Tenkte å bytte den med en Supra DAC-X (forhåpentligvis ok kvalitet til en grei pris).
Ut til høyttalerne er det Chord C-Screen per i dag.
Leddet mellom kilde og DAC er dog gjerne det svakeste nå som jeg har en DAC uten noen korreksjon. Går ut fra en Surface via HDMI til en HDMI switch, og via coax derfra. Planen på løsning der om det skulle være et problem er en ifi SPDIF iPurifier som kan re-klokke signalet (mest praktisk siden det også står en Xbox og Playstation koblet opp) eller en USB>Coax (en Hydra-X eller lignende) rett fra Surface.
For å utdype litt om lyden. Det er ikke sikkert det er mer i toppen jeg trenger. Kanskje det bare er mer detaljer jeg er ute etter? Det er vel her de personlige preferansene slår inn hvor det muligens kun er å høre alternativene selv som hjelper.
Ståa nå er at Audio Note DACen og Mojoen høres bemerkelsesverdig like ut.
Ikke det at de ikke høres bra ut, men hadde håp om å ta et steg videre med AN. Håpet er fortsatt at noen andre rør kan hjelpe på.
Prøv Psvane rør.Signalkabel mellom DAC og forsterker er ikke mye å skryte av. En plain gammel no-name kabel.
Tenkte å bytte den med en Supra DAC-X (forhåpentligvis ok kvalitet til en grei pris).
Ut til høyttalerne er det Chord C-Screen per i dag.
Leddet mellom kilde og DAC er dog gjerne det svakeste nå som jeg har en DAC uten noen korreksjon. Går ut fra en Surface via HDMI til en HDMI switch, og via coax derfra. Planen på løsning der om det skulle være et problem er en ifi SPDIF iPurifier som kan re-klokke signalet (mest praktisk siden det også står en Xbox og Playstation koblet opp) eller en USB>Coax (en Hydra-X eller lignende) rett fra Surface.
For å utdype litt om lyden. Det er ikke sikkert det er mer i toppen jeg trenger. Kanskje det bare er mer detaljer jeg er ute etter? Det er vel her de personlige preferansene slår inn hvor det muligens kun er å høre alternativene selv som hjelper.
Ståa nå er at Audio Note DACen og Mojoen høres bemerkelsesverdig like ut.
Ikke det at de ikke høres bra ut, men hadde håp om å ta et steg videre med AN. Håpet er fortsatt at noen andre rør kan hjelpe på.
Om du har tålmodighet se om du finner deg en L4 forsterker. Det er er en effekktforsterker spiller fantaskisk. Har en slik selv, selger den aldri. Den blir med meg ca 1,8 m ned i jorda.God ide med en cd-spiller. Det skal nok la seg gjøre. Tar det først så ser jeg med rørene etterpå. Takker!
Så du liker den du også? Det eneste som jeg har vært litt misfornøyd med er bassen (kan være rommet). Har prøvd en del forskjellige rør og det eneste som har fått bassen på plass hos meg er New Sensors "Gold Lion" KT77. Er det noen som har opplevd noe lignende med at EL34 kan være litt reserverte og løse i de nedre frekvensene?Om du har tålmodighet se om du finner deg en L4 forsterker. Det er er en effekktforsterker spiller fantaskisk. Har en slik selv, selger den aldri. Den blir med meg ca 1,8 m ned i jorda.
Har ikke problemer med bassen, bruker også Gold Lion rør. Alle kondensatorene i min er Black Gate og motstandene er Audio Note 2w.Så du liker den du også? Det eneste som jeg har vært litt misfornøyd med er bassen (kan være rommet). Har prøvd en del forskjellige rør og det eneste som har fått bassen på plass hos meg er New Sensors "Gold Lion" KT77. Er det noen som har opplevd noe lignende med at EL34 kan være litt reserverte og løse i de nedre frekvensene?Om du har tålmodighet se om du finner deg en L4 forsterker. Det er er en effekktforsterker spiller fantaskisk. Har en slik selv, selger den aldri. Den blir med meg ca 1,8 m ned i jorda.
Spilte på den først da da den var standard.,så oppgraderte jeg den ja det ble dyrt men Gudbedre for en åpenbaring.O-boy! Bare delene må ha kosta en formue. Har tenkt litt på å bytte utgangstrafoene til C-core (hvis ANK fortsatt selger slikt i løs vekt), men det blir vel sikkert 10000,- før alt er vel hjemme. Usikker på om de er verdt det. Har forresten den billigste integrerte varianten. Eneste som er uoriginalt (bortsett fra rørene) er koblingskondensatorene hvor jeg bruker Duelund Jam's.
"But of course", men hvilken modell?AN selvfølgelig
Fikk lånt meg en Rotel RCD-9658X med coax i dag.Mitt forslag er at du skaffer eller låner deg en brukbar cd-spiller med coax utgang for å teste hvordan DAC'en din "egentlig" høres ut. Kanskje alt blir mye bedre. I så fall vil det være mest fornuftig å bruke pengene på det som forer DAC'en enn på selve DAC'en i seg selv. Gode NOS rør begynner å bli dyrt. Hvis du likevel insisterer på å starte med rørbytte så ville jeg gått for hollandsk Philips. Mye bedre enn amerkansk Philips.
Takk for lyttetips Håkon. Har hørt gjennom en del ganger. Både med raske bytter og lengre lytting av gangen. Greier ikke her heller å høre noen nevneverdig forskjell.Prøv Psvane rør.
De koster ikke allverden, og Audio Note er selv veldig positive overfor dem.
Nå er det heller ikke nødvendigvis dette med detaljer og presisjon som er Audio Note's største styrke; spill blues og akustisk, vær emosjonelt tilstede i musikken, slipp deg løs og se om AN har noe å tilby. Spill Buddy Guy "Sweet black angel" fra hans skive "Live! The real deal", eller Roffe Wikström "Som vattnet flyter i floden" fra "Live 2005", deretter kan du fundere over hva som kom nærmest virkelighetens formidling av emosjoner.
Hadde vært fint med en L4. Enten det, en OTO SE eller en P2 SE. Kanskje noen av de andre ANK modellene også hadde funket?Om du har tålmodighet se om du finner deg en L4 forsterker. Det er er en effekktforsterker spiller fantaskisk. Har en slik selv, selger den aldri. Den blir med meg ca 1,8 m ned i jorda.
Flott! Da har du nå fått sjekket det i hverfall. Har lest flere innlegg på diverse fora som hevder at vanlig CD er mer musikalsk (og har bedre bass) enn filbasert avspilling. Kanskje en må bruke litt dyrere drivverk for å høre forskjell. Det er vel Jays Audios CDT2 MkII som er "all the rage" i den litt mer betalbare klassen per dato. Ikke vet jeg, men synes nå personlig at filer høres brukbart ut. Riktignok med litt gode kabler, programtweaking og lineære strømforsyninger her og der.Fikk lånt meg en Rotel RCD-9658X med coax i dag.
Etter å ha rippet et par CDer. Kjørt rippen via Mojo/Surface og CDen via Audio Note/Rotel høres det fortsatt bort i mot identisk ut.
Så da kan jeg vel kanskje slå meg til ro med at kilden er ok.
Signalkabel byttes til uken, og om det heller ikke utgjør noe så får jeg ta fatt på rørbytte.
Litt dårlig lys her på natten.Faen, har jeg fått AN abstinenser???
Kjenner jeg har lyst til å se bilder av innmaten i den dac'en din Kvad
Var interessant å teste, men kvaliteten måtte vært bra mye bedre om jeg skulle gitt opp utvalget jeg får via streaming på permanent basis. Dog glad for at jeg slipper enda en boks med en streamer : )Flott! Da har du nå fått sjekket det i hverfall. Har lest flere innlegg på diverse fora som hevder at vanlig CD er mer musikalsk (og har bedre bass) enn filbasert avspilling. Kanskje en må bruke litt dyrere drivverk for å høre forskjell. Det er vel Jays Audios CDT2 MkII som er "all the rage" i den litt mer betalbare klassen per dato. Ikke vet jeg, men synes nå personlig at filer høres brukbart ut. Riktignok med litt gode kabler, programtweaking og lineære strømforsyninger her og der.
VB,jeg har heller ikke noe problem i bassområdet med min L4. Min også har en del AN 2W tantalum,AN kobber koblingskondiser,noen Black Gate,mye Mundorf i strømforsyningen.Har ikke problemer med bassen, bruker også Gold Lion rør. Alle kondensatorene i min er Black Gate og motstandene er Audio Note 2w.Så du liker den du også? Det eneste som jeg har vært litt misfornøyd med er bassen (kan være rommet). Har prøvd en del forskjellige rør og det eneste som har fått bassen på plass hos meg er New Sensors "Gold Lion" KT77. Er det noen som har opplevd noe lignende med at EL34 kan være litt reserverte og løse i de nedre frekvensene?Om du har tålmodighet se om du finner deg en L4 forsterker. Det er er en effekktforsterker spiller fantaskisk. Har en slik selv, selger den aldri. Den blir med meg ca 1,8 m ned i jorda.