Audio notes venner
Var nylig så heldig at jeg fikk høre på oppsettet til Lars Erik fra Upgrade Audio, da jeg hentet en liten pappeske full av poser med diverse komponenter.
Tenkte jeg skulle skrive noen ord om hvordan det låt for de som ennå måtte være nysgjerrige på Audio note.
Aller først: Å hevde, slik det ofte faktisk gjøres, at en må prioritere enten dynamikk eller detaljer når det gjelder kilde, mener jeg blir helt feil. Her var det ekstrem oppløsning
og ekstrem dynamikk. Men "presentert anderledes" det kan en godt si at det blir:
Her blir ikke detaljene overdrevet og skøvet altfor langt fram. Når gitaristen skifter grep for eksempel, så blir ikke lyden av fingertupper som trekkes over strengene forsterket så mye at dette blir en slitsom lyd langt opp i diskantområdet. Derimot resulterer det bare i en langt mere naturlig/realistisk lyd som "bare er der" og som bidrar til realismen og helhelten.
Men tro som sagt ikke at dette låter noe mindre oppløst enn andre ting av den grunn. Det ufiltrerte(/mest mulig "urørte" signalet) er til de grader oppløst og "Ingenting" låter som "entone lyder" med mindre det er meningen. Når den samme gitaristen trekker litt hardt i en av strengene før han brått slipper den, så er det et "utall" variabler i alle tenkelige rettninger. For ikke å nevne en utrolig dynamikk:
Det er langt fra kun skarp-tromma som drar god nytte av et anlegg som er i stand til å gjenngi god dynamikk. Stemmer, strenger, osv osv låter langt mer realistisk også. Når det er sagt så må jeg også nevne at det var en låt der trommisen slo hardere og hardere på de samme trommene hvor jeg trodde høyttaler elementet hvert øyeblikk skulle komme flyvende igjennom rommet. Men den gang ei, det låt aldri stresset engang.
Til sammen ga dette en slik realisme at en trengte minimalt med tid på å venne seg til anlegget. En realisme som jeg aldri har hørt (fra en kilde) i prisklassen.
Manglen på overdreven fokus på detajer gjør det også mye lettere å la være å lytte så kritisk, slik vi gjerne altfor ofte gjør
, med dette anlegget var det veldig lett og bare "glemme seg helt" og bare nyte musikken...
Edit: Hva folk legger i ord som "musikalitet" varierer vel endel, men med (etter min mening) god fokus, balanse, oppløsning og dynamikk, har Audio Note en uvanlig god evne til å formiddle det emosjonelle som fant sted da musikken ble innspilt.