Vindicator.....serienr : 002....
mvh Espen
mvh Espen
Vedlegg
-
34.9 KB Visninger: 705
|
Artig å høre at du koser deg med musikkentrond skrev:Selv har jeg blitt stadig mer overasket over hvor bra AN låter, etter at jeg først kjøpte AN interstage blokker og AN/E (fra Rune S) i fjor vår, og så for en stund siden fikk L3 forforsterker. Etter som tiden har gått synes jeg lyden bare blir bedre og bedre. Før jeg kjøpte forforsterkeren var jeg i tvil om det virkelig kunne være noe poeng å bruke penger på en AN forforst når jeg hadde så god lyd, men der ble jeg overrasket i positiv retning. Anlegget nå er utrolig musikalsk og engasjerende og det formidler nerven i musikken. Naboen som er musiker ble sittende og gape da han fikk høre Truls Mørk spille cello.
Så nå er neste steg en AN DAC. Der er det endel forskjellige meninger, trafoer vs ikke trafoe, typer rør etc, og jeg er jo litt i tvil om det virkelig er nødvendig å bruke nesten 30' på en dac. Jeg har idag en Lavry DA10 dac som er glimrende, dvs jeg mener den lyder bedre enn alt annet jeg har hørt av spillere og løse dac'er og jeg antar at hvis det skal bli vesentlig bedre så må jeg betale endel.
Takknemlig for synspunkter og råd
Ta på kommer nok ikke på tale , men se og høre skal du selvfølgelig få lov til............. ;DJanR skrev:Grats, igjen, Espen
En flott amp, den må jeg se/høre/ta på etterhvert.
Litt morro at serie nr. 001 og 002 havnet i norge.
/jan
Hehe snill dussm skrev:Ta på kommer nok ikke på tale , men se og høre skal du selvfølgelig få lov til............. ;DJanR skrev:Grats, igjen, Espen
En flott amp, den må jeg se/høre/ta på etterhvert.
Litt morro at serie nr. 001 og 002 havnet i norge.
/jan
Høres fornuftig utHaakon_Rognlien skrev:SSM har tålmodighet som en vannloppe!
Har i dag lånt ham et par AN-K/LX, samtidig som jeg har forklart enda en gang at det å spille inn rørbasert utstyr er ca like moro som å se på at maling tørker. AN UK opplyser at trafoene på AN fort vekk bruker 5-600 timer MED musikk(!) før de er i mål. Min erfaring med disse produktene er at de i en periode låter direkte ubehagelig, skrikete og tynt, før de nesten plutselig slipper seg løs og blir en varm, vidunderlig opplevelse.
Så jeg mener hr. ssm bør slå seg til ro litt nå, og la malinga tørke, før han bestemmer om han liker fargen eller ikke. Rabiat utsyrskifting skaper intet annet enn enda mer frustrasjon. Har man ventet mange måneder på en forsterker, må man fullføre med noen uker til for å høre at det funker som forutsatt.
Ser man på innleggene hans, er det i grunn lett å følge innspillingsprosessen; den går fra å være tynn og pinglete, via mer og mer fylde og utklinging, så kommer krisa, det blir huggorm og pistrete, innelukket og kjipt. Gi ssm og Vindicator et par uker til nå, og så er han lykkelig igjen. I løpet av et halvt år har han alt han har drømt om. Og jeg er ikke snåsamannen. Jeg har bare spilt inn alt for mye utstyr.
Mvh
Håkon Rognlien
Fordi vi har Klipsch ?ssm skrev:.....hvorfor har ikke flere sånne høyttalere mon tru?
Mvh Espen
Det har absolutt noe for seg ja..HCS skrev:Gamle Peter Snell konstruksjoner er ikke dumme de... ;D
Mye bra info her HCS, flotte saker..HCS skrev:Peter Q er en stor fan av Hr. Snell. Vår danske venn har flere ganger fremholdt at det var synd at Snell gikk bort altfor tidlig. Mens E2 var en god høytaler , ble E3 meget lunket mottatt av Q. Og siden det ble slik kom det jo for dagen AN-E som er en klassiker av en høytaler... Teknisk er den vel en blodtrimma E2![]()
Det jeg lurer på, Espen, er hvorfor du ikke legger en cd-skive i spillern og setter den på repeat gjennom forsterkerne dine? Det kalles inspilling. Lavt volum døgnet rundt.ssm skrev:jeg har ikke mere enn 80 spilletimer med lyd , men 110timer med strøm på hver øye.
C. Alshus skrev:Det jeg lurer på, Espen, er hvorfor du ikke legger en cd-skive i spillern og setter den på repeat gjennom forsterkerne dine? Det kalles inspilling. Lavt volum døgnet rundt.ssm skrev:jeg har ikke mere enn 80 spilletimer med lyd , men 110timer med strøm på hver øye.
Personlig synst jeg ofte graden av forandring ved innspilling blir overdrevet.De fleste gode komponenter jeg har vert borti låter herlig fra start og så utvikler de seg,modner litt som en vin.Med unntak av Lowther DX4 og periodevis noen Black Gate kondiser,har jeg aldri hørt noe utvikle seg fra å låte pyton til å bli fantastisk.ssm skrev:Hei , det er til tider moro å spille inn ny amp , men også til tider frustrerende , heldigvis har jeg handlet i en seriøs forretning , som også kunne låne meg ett par ht og teste med slik at det ikke oppfattes som mismatch med mine hønn ,
det var jo så langt nede i kjellern , det var nesten så jeg trodde jeg satt å lytta i TIVOLI avd til Erling Neby en stund her...
men det er nå oppadgående , dersom det stiger jevnt utover nå,.....blir dette knallbra trur jeg !
jeg har ikke mere enn 80 spilletimer med lyd , men 110timer med strøm på hver øye.
det er nok mere å gå på her... ;D
det går an å få fot av dette allerede nå , men det går ikke bare ned , ikke bare opp heller , det er variabelt....akkurat nå spellern ganske bra , så jeg får passe på å kjøre noen gospor.....
fortsatt an høyttalere som "henger i kabelen"
flott høyttalere detta gett , lurer fanden på om jeg ikke skal kjøpe meg ett par av de billig-monitoene å koble vekkeklokka på....
jeg vurderer ett bittelite soveromsanlegg , da med pentodeamp , vi får se.....ax 2 er det de heter(den med 8 tommer)
prisen er svinnende lav....3500 ;D
Er stort sett enig med deg, men må allikevel understreke at noen nyere Audio Note-produkter oppfører seg svært annerledes. De spiller som oftest OK rett fra boksen, blir deretter bedre i noen timer før det rakner ganske grundig for dem. Så spiller de piggtråd i opptil et par uker (eller mer spesifikt i ca 50 - 100 timer med musikk på), for deretter å nærmest brått "slippe taket" å bli helt annerledes. Jeg er enig i at AN ikke nødvendigvis låter varmt, snarere gjennomsiktig og silkeglatt, med en enestående dynamisk og nesten "magisk" mellomtone. Rimelig AN-utstyr (CD 1, Oto etc) sliter litt med kontrollen i de nedre oktaver, men selvsagt kan man ikke få alt allerede ved inngangen til AN's verden.Rune S skrev:Personlig synst jeg ofte graden av forandring ved innspilling blir overdrevet.De fleste gode komponenter jeg har vert borti låter herlig fra start og så utvikler de seg,modner litt som en vin.Med unntak av Lowther DX4 og periodevis noen Black Gate kondiser,har jeg aldri hørt noe utvikle seg fra å låte pyton til å bli fantastisk.
Men så er det vel også slik at til mer avslørende annlegget er til lettere hører man de ofte små forskjelene man får ved innspilling.......
Jeg stusset litt når du skrev en eller anen plass at AN kit 1 låt dårlig i annlegget ditt,for i sin opprinnelige originale tilstand er den i mine ører en herlig balansert forsterker.Da tenker jeg slik den var voicet av AN i sin tid,men selvsagt skal man ikke bytte mange komponenter inni den før den får et ganske annet preg,så en kit 1 er ikke nødvendigvis det samme som en kit 1.
Angående innspilling så synst jeg den prosessen alltid går raskere når komponentene får jobbe godt.Kabler går mye raskere å brenne inn viss de får skikkelig pes av en kraftig transistorforsterker enn fisler av gårde på tomgangsnivå med en liten rørforsterker.
Tror kanskje det som har mest å hente i en forsterker utover 150timer kan vere utgangstrafoene.Jeg kjenner ikke de tekniske termene på dette,men mener mr Q. har sagt noe om at de c-kjernene er utsatt for veldig stress når de blir konstruert,og materialet trenger lang tid på å få "roet ned".De vil nok etterhvert låte litt åpnere,klarere og mer uanstrengt.Og den prosessen tror jeg går mye raskere viss du innimellom presser forsterkeren mot maks.Du må selvsagt passe på at du ikke sprenger høytalere,selv om jeg tror alle rørforsterkere klipper såpass fint at det skal mye til,men å spille over lengre tid med klart hørbar forvrenging er neppe veldig bra for verken høyalere eller forsterkeri.
Det at AN eventuellt alltid skal låte varmt og smør,synst jeg ikke stemmer.For meg har det utstyret deres stort sett en herlig balanse,der jeg verken synes det låter for varmt eller for kaldt,for meg høres det naturlig ut.Og som alt annet utstyr så er de ingen tryllekomponenter,de skal spille ilag med andre komponenter, og matchen er noe av det vanskeligste innen hifi spør du meg.
I ditt tilfelle med Vindicator så skal den matche med Avantgarde og rommet ditt,og en god forsterker skal ha minst mulig egenkarakter og da vil den også vise klart og tydelig vilket signal den blir foret med.
Vet ikke hvorvidt du har prøvd med for eksempel en AN cd spiller eller AN DAC i oppsettet,men kanskje du hadde fått et annet inntrykk av Vindicatoren viss du prøvde det... ?