AudioKarma CNC Phono Stage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bestilte sist veggvorte fra Schiit audio, link finner du på Muffsy sine sider, den dukket opp etter noen få dager for rundt 300,- inkl frakt.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    12V er for lite, men iblandt gir disse høyere volt ut. Mål hvilken voltstyrke (AC) de gir. Er det over 14 burde det gå bra.
    Jeg anbefaler mellom 15-18 VAC.

    Jeg stoler på at når siden skriver 15V, så er det det. Man vet aldri hvilke bilder man kan få for seg å legge ut, teksten bør være mer korrekturlest.

    Husk nå bare at det er AC, og ikke DC. Folk flest har ikke mange AC-adaptrer liggende.

    EDIT:
    Her er en i Sverige: http://adapterexperten.se/ac-ac-adapter/ac-ac-220v-924vac-24va/
    Samme ser ut til å finnes på Elfa: https://www.elfadistrelec.no/no/tra...-electronics-230924ac/p/16984752?q=169-84-752

    Disse er lagt inn på Muffsy-sidene, de under krever at man bestiller to saker samtidig så jeg har ikke tatt med dem. ;)

    EDIT 2:
    En til på Elfa: https://www.elfadistrelec.no/no/sik...c-15-vac-va-euro-mascot-8510155000/p/15638135

    Da trenger du også en "sekundærkontakt, 5.5/2.1mm": https://www.elfadistrelec.no/no/sekundaerkontakt-mascot-1mm-mascot-3630/p/16980502


    Eller disse to tilsammen:
    https://www.elfadistrelec.no/no/sik...ssons-transformator-pfs7s-230v-17v/p/15629746
    https://www.elfadistrelec.no/no/sik...tufvassons-transformator-2430-3121/p/15628284
     
    Sist redigert:

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    117
    Takker igjenn - har bestilt hos distrelec. Venter på kasse uansett. Kom opp behov for nytt og noe mer seriøst multimeter (akt. uni-t lommemodell som har vært greit til bil, men gir ikke spesiell kvalitetsmistanke/trygghet når skal måle på høyere spenninger). Har sett litt på Fluke og Elma som virker seriøse. Noen som kan tilråde noe her?
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    117
    Hei igjenn Skrodal. Takker for råd - vært vekk en liten stund. Har en rørforsterker som jeg skal måle på (er snakk om noe høyere spenning end på riaa'en her...;-)), og vil helst undgå at videre Hifi plutselig blir at lytte til Erkeengelen Gabriel's forente basuner (håper tross alt jeg har oppført meg så pass gjennom livet). Opplever du Uni-T som godt beskyttet mot slike spenninger (rundt 300 volt)? Det jeg har virker kleint hva angår isolerende belegg, har stive ledninger - og ikke fristende at prøve seg på "høy"spenning med.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    1000 volt DC, 600 volt AC, 10 ampere DC. Det burde holde i lange baner.

    Jeg har byttet til Fluke kabler selv: https://www.kjell.com/no/produkter/...e-tl175-testledninger-cat-2-3-4-1000-v-p48028

    Kablene er litt mer håndterbare og mykere.

    Edit:
    True RMS, millivolt, microampere, rask kontinuitetstester og frekvensteller er heller ikke feil. Den har ikke temperatur eller transistortester, men man kan ikke få alt til den prisen. Jeg vet ikke om det kan kalibreres. Det er vanligvis noe man gjør i labmiljø, og koster en del mer enn hva dette meteret gjør...

    Svært ofte trenger man et ekstra multimeter, jeg kjøpte dette som er billigere, og som også kan måle hfe på transistorer: https://www.kjell.com/no/produkter/...ter/multimetere/uni-t-ut33a-multimeter-p48114
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Siden Muffsy MC Head Amp er så bra, på så lave signalnivåer, har jeg hatt problemer med at mitt måleutstyr ikke er bra nok for å gjøre målinger på kretsen.

    Jeg leste gjennom en artikkel (QuantAsylum Home Page) som viser hvordan man kan senke SNR på måleutstyret gjennom å bruke en forforsterker av bra kvalitet, og innså at jeg har jo en forforsterker av bra kvalitet rett foran meg.

    Så nå har jeg målt videre på Muffsy MC Head Amp med hjelp av Muffsy MC Head Amp, og kommet fram til eksakt SNR for kretsen:


    • 71.8 dB ved 1 kHz / 0.5 mV input.

    Og ja, den er dønn tyst. Man kan høre litt sus fra pickupen ved 95-100% fullt volum.

    Her er støymålingen, A-weighted:

    Total støy 20-20.000 Hz: -113,2 dB
    Støy, høyeste peak: -137.6 dB



    EDIT:
    Jeg resirkulerte litt saker. MH-1 Prototype 2 og et av mine gamle PSU. Inngangsimpedansen er endret så den passer med måleutstyret og båndbredden er doblet (mot at jeg får littegrann mer støy). Den blir nok modifisert med trimpot for variabel forsterkning. Det ble en preamp for målinger av det:

     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Siden Muffsy MC Head Amp er så bra, på så lave signalnivåer, har jeg hatt problemer med at mitt måleutstyr ikke er bra nok for å gjøre målinger på kretsen.

    Jeg leste gjennom en artikkel (QuantAsylum Home Page) som viser hvordan man kan senke SNR på måleutstyret gjennom å bruke en forforsterker av bra kvalitet, og innså at jeg har jo en forforsterker av bra kvalitet rett foran meg.

    Så nå har jeg målt videre på Muffsy MC Head Amp med hjelp av Muffsy MC Head Amp, og kommet fram til eksakt SNR for kretsen:


    • 71.8 dB ved 1 kHz / 0.5 mV input.

    Og ja, den er dønn tyst. Man kan høre litt sus fra pickupen ved 95-100% fullt volum.

    ...
    Ja det ser ut som den også kan fungere som en god forforsterker til måling.

    71,8 dB SN ref 500 µV inn er svært respektabelt for en så «enkel» og liketil konstruksjon med IC er.
    Hva er båndbredden for SN? 20-20k? og vekting? Hvor mye forsterking satte du den opp med? 10X?

    mvh
    KJ
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Ja det ser ut som den også kan fungere som en god forforsterker til måling.

    71,8 dB SN ref 500 µV inn er svært respektabelt for en så «enkel» og liketil konstruksjon med IC er.
    Hva er båndbredden for SN? 20-20k? og vekting? Hvor mye forsterking satte du den opp med? 10X?

    mvh
    KJ
    Den ble veldig bra. Jeg hadde håpet på straks under 70 dB SNR, men kom faktisk litt over.

    Båndbredde: 20.20.000 Hz
    Vekting: A-weighting (Jeg kjørte average på fem målinger)
    Forsterkning: 16.96X / 24.59 dB

    Min signalgenerator har for mye støy til å måle THD+N på så lave nivåer så jeg har mer eller mindre gitt opp det.

    EDIT: Jeg har også begrenset båndbredden på headampen med FKP2 polystyrene-kondensatorer i opampens feedback for å begrense støyen og sikre mot oscillering. Dempningen begynner svakt ved ~30 kHz og er 3dB ned ved ~640 kHz. Dempningen er "bare" 0.21 dB ved 100 kHz, så den gjør ikke noen skade ved vanlige audiofrekvenser:



    Det er det jeg mener med at jeg har økt båndbredden på måle-preampen, der starter dempningen ved rundt 100 kHz.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Kjører du signalgeneratoren rett inn i «head ampen» ? Eller er SN ut av signalgeneratoren dårligere enn 71 dB? Er det en dedikert signalgenerator?

    Har du evt prøvd å bruke en alminnelig god PC+DAC med et passende dempeledd?

    Med 2V ut og et dempeledd med 20K+5R, der 5 ohm går til jord får du et signalnivå og en impedans som kan likne på en MC-PU.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg får teste med det. Vil ikke 20k-motstanden generere støy?

    Både min QA400 ved 0.5mV og min Rigol DG1022 ved 5mV / 10x dempning klarer ikke så bra SNR ved så lave signaler. THD-målingene viser lavere enn 0.1%, THD+N burde også være på de nivåene.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jens i København har lagt ut dette på Hifi4all:

    Nu har jeg - først og fremmest for nysgerrighedens skyld - samlet Muffsys nye Head Amp.

    Jeg kan ikke sammenligne den med 10000 kr og 25000 kr. alternativer, men jeg kan efter kort tid konstatere (meget objektivt),
    at den er overraskende tyst!
    Der er nu ikke længere mere sus/støj på pladespiller-input end der er på CD-input. Det har jeg ikke oplevet i noget tidligere setup, jeg har haft.


    ...Og så kan man justere belastning mellem 50 og 300 ohm
    Jeg kan ikke se, at det er andet end et fund til lige omkring en tusse
    HIFI4ALL Forum: Ny PU ca 5000,-
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får teste med det. Vil ikke 20k-motstanden generere støy?

    Både min QA400 ved 0.5mV og min Rigol DG1022 ved 5mV / 10x dempning klarer ikke så bra SNR ved så lave signaler. THD-målingene viser lavere enn 0.1%, THD+N burde også være på de nivåene.
    Jeg tipper det er best å kjøre «fult» signalnivå ut av signalgeneratorene og heller lage et eget dempeledd.

    Jo 20K har en egen støy (termisk) men den støyen inngår også i dempeleddet mot 5R og 5 ohm dominerer den termiske støyen fra dempeleddet. Ift inngangen på OPAMPen / forforsterkeren så er det utgangsimpedansen fra dempeleddet som betyr noe, dvs 5 ohm i parallell med 20K (evt + utgangsimpedansen fra signalgeneratoren). 5 ohm er tilfeldigvis også en rimelig representativ utgangsimpedans for en MC-PU med utgangsspenning på 500 µV (bl.a. Ortofon).

    mvh
    KJ
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg får prøve :)
    Får bare bygge meg en liten attenuator med RCA-kontakter i først.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    117
    Fikk endelig kassene, 15 (målt 17)V AC-trafo fra Elfa, rett spenning ut fra strømforsyning. Samlede cølamitten i dag - og det virkede!!! :))))

    Har (skulle bare teste spiller uten at ofre en formue) Ortofon 2m Red, og brukt nylig reparerte Lux L550 før Muffsy'en kom på banen. Lux'en har variabel impedans på MM-inngang og personlig synes jeg det var bedre lyd på 100kOhm end 47 (har ikke noe midt i mellom) - og justerte som start Muffsy'en til 63 kOhm.

    Den spiller i alle fall like bra som Lux'en (og det kan du ta som en fjør i hatten - for denne integrerte som på midten av 80-tallet kostede rundt 20000 var berømt akkurat for sitt svært gode Riaa/MC-trinn) - og skal prøve litt fler justeringer på impedans-siden.

    Flott produkt du har lagd! :))) Kommer det en ny versjon - så ville det være bra at få lokalisert impedans/gain-justering på utsiden av kabinettet.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Flott produkt du har lagd! :))) Kommer det en ny versjon - så ville det være bra at få lokalisert impedans/gain-justering på utsiden av kabinettet.
    Så bra at du er fornøyd :)

    Det med justering av impedans/gain fra utsiden er litt av et dilemma, og jeg tar gjerne imot forslag. Jeg tenker likevel at dette er instillinger man ikke gjør så veldig ofte, så man kan skru ut fire skruer og skru i dem igjen når man er fornøyd.

    Her er mine ideer, og hvorfor jeg har forkastet dem:

    * Switcher på undersiden av kretskortet: Krever at man skjærer rektangulære hull i kabinettet. Alltid, ellers kommer man ikke til switchene.
    * Breakout-board med kabler til kretskortet: Vil ganske sikkert introdusere støy/forstyrrelser, og man må likevel alltid ha andre hull i kabinettet.

    Et av mine egne krav til Muffsy er at man ikke skal behøve å holde på med metallsløyd om man ikke absolutt vil. Et annet krav er at det skal være så enkelt og failsafe som mulig. Alt som kompliserer gjør at det er større sjanse for å gjøre feil, og det betyr mer support.

    Et siste poeng er at jeg gjør dette på fritiden, og jeg har priset produktene slik at jeg aldri kommer til å kunne leve av dem. Det er bare en hobby, og det koster for mye både i tid, komponenter og support å ha for mange varianter. (Produktene selges til selvkost + et lite tillegg for å kunne kjøpe fler komponenter, håndtere returer/varer som ikke kommer fram, og erstatning av produkter om det går helt galt under bygging. En group buy på Audiokarma/DIYAudio fikk skippe komponenter, da det ble dyrere enn å bestille kit fra meg.)

    Som sagt, forslag som gjør at det fungerer med B0905-kabinettet mottas med takk.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger ikke nødvendigvis ett firkantet hull for å komme til switchene på undersiden, det kan jo godt være ett rundt hull. Det kan kanskje legges inn som ett forslag i manualen for de som kan og ønsker?

    Ellers så har jeg en liten drøm om at du skal komme med ett forsterker kit, gjerne en integrert sak med sånne flotte lange lyspærer oppå :D
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg får tenke litt på det. Switchene kan jo monteres på undersiden, og snur man dem 180 grader burde numrene på switchene stemme også (eller tenker jeg helt feil nå?).

    Den eneste grunnen til at jeg kan selge mine kit med god samvittighet er at jeg fikk til en "trygg" strømforsyning. Man holder seg innenfor totalt 48V, selv med 18V AC-adapter. Det tror jeg ikke blir mulig med en rørforsterker, selv om Korg Nutube (Nutube – English | korgnutube.com – English) ser spennende ut for lavere effekt.

    Jeg har et prosjekt på gang for å bygge en ny liten forsterker hjemme. Der tenkte jeg bruke to stik MC Head Amp som vanlig forforsterker, løst basert på P88 (High Quality Audio Preamp) / P01 (ESP - A Better Volume Control). MC Head Amp er jo i prinsipp et rent opamp forsterkningssteg. Jeg kommer nok til å skrive om det her på HFS, og gjøre en bloggpost for inspirasjon. Det er jo Rod Elliott's produkt, så noen offisiell manual vil det ikke bli.

    Jeg har ikke helt glemt StageAct (http://www.hifisentralen.no/forumet...tereo-forforsterker-med-fire-komponenter.html), men MC Head Amp kommer til å bli så mye bedre som forforsterker.

    Forsterkeren jeg skal sette sammen i vinter kommer til å bestå av:

    * 3207 aluminiumskabinett (2016 NEW S-3207 Aluminum amplifier case / Enclosure /amplifier BOX/ PSU Case • £39.00 - PicClick UK)
    * 19,5V/5A switchmode strømforsyning
    * 15VAC transformator
    * Muffsy Power Supply
    * YJ TPA3116 2x50W forsterker (https://www.yuan-jing.com/ClassD-T/tpa3116-class-d-2-0-stereo-amplifier-board-anti-pop)
    * MC Head Amp x2 som forforsterker
    * Muffsy Phono Preamp (+, om det blir plass, MC Head Amp)
    * Fire eller fem inputs
    * Power, inputselector, balanse og volumkontroll.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Det er jo tross alt diy, så det skader ikke å bruke den med lokket av i starten (gjør ikke de fleste det uansett?). Når man først har funnet ut hvordan pickupen reagerer på forskjellig loading, finner man fort den som passer best og lar den stå i samme posisjon uten å få behov for videre justering. ;)
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får tenke litt på det. Switchene kan jo monteres på undersiden, og snur man dem 180 grader burde numrene på switchene stemme også (eller tenker jeg helt feil nå?).
    Nei det går fint å få det til :) "Velte" bryteren rundt lengdeaksen så blir nummerene riktige.
    Men er det plass til bryteren under printet og likevel kunne skli inn i kabinettet tro?
    Om ikke må man ta ut så mye at bryteren kan puttes inn etter at printet er slidet på plass.
    Hadde ikke tenkt på dette som en mulighet, så jeg kjøpte et RIAA trinn til nå. Jeg har to spillere med to forskjellige PU som krever forskjellige innstillinger så....
    Har ikke fått testet det "Nye" trinnet mitt, et Primare R20 fra 2003.
    Blir moro å prøve det opp mot Muffsy.
    Ortofon 2M black og Dynavector 10x5 som er mine PU. Altså en MM og en High output MC
    Om jeg klarer å trekke noen fornuftige konklusjoner ut av dette skal jeg poste her.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Hei skrodahl

    Har akkurat bestilt Muffsy. Hvordan er strømtrekket? Er 2 stk 9v batterier et alternativ?

    Ville tilbake til siden din fra PayPal og fikk beskjed om at ordren var kansellert. Kan du sjekke det? Navnet er Jensen.
    PayPal er gått igjennom.

    KL
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    9V batterier er et alternativ for testing, men de varer ikke mange dagene (forutsett at du kobler dem ifra når den ikke er i bruk). Jeg brukte en stund to stk 12v mopedbatteri fra biltema på min, de fungerte en del bedre og kunne lades ved behov.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    @Kleine Freiheit: Bestillingen ser helt okay ut fra min side. Den sendes imorgen. Muffsy Phono Preamp drar 30-40 mA, batterier holder ikke veldig lenge. Men man kan: Muffsy Phono Kits - Power Wiring

    @Hifi_Martin: Switchene passer i kabinettet om man setter kortet i det øverste sporet:



    @Jan_I: DAC? SMD-komponenter og firmware og konkurrere med folk som selger DAC til 350 kroner er nok ikke noe jeg tenker på for tiden. Mye er jo også basert på hva jeg selv behøver, og en HifiBerry DAC dekker mitt eget behov helt perfekt.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Den adapteren gir ut DC, så den passer ikke til Muffsy.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Har dere en anbefaling av alle linkene på nettsiden? Pris/leveringstid?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318


    Se etter bølga på output. Som du kan se på din, har den DC tegn under output. ;)

    Selv bruker jeg en 12V AC adapter som hører til noen creative 2.1 pc-høyttalere. Du har gjerne noe slikt liggende? Ellers kan du være heldig å finne noe blant julepynt el.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Skal raide boden:)
    Takk for hjelpen. Har bare vært borti delefilter til nå. Dette er litt annen strøm:) Totalt noob.
     
    Sist redigert:

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    @Hifi_Martin: Switchene passer i kabinettet om man setter kortet i det øverste sporet:

    Ja se det burde jo gå aldeles fint. Ikke store hullene som trengs da.
    Har for øvrig tilgang på en fres, så jeg kan få det helt på g om jeg vil.
    For andre er et rundt hull og ei fil ganske enkelt det også....
    Om jeg selv gjør det for jeg se, prøver som sagt et kjøpetrinn for øyeblikket.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Har dere en anbefaling av alle linkene på nettsiden? Pris/leveringstid?
    Roadrune sa at det ikke tok mange dager fra Schiit, jeg fikk mine fra Head'n Hifi etter ca en og en halv uke. Elfa leverer ofte raskt.

    Ditt kit er forøvrig på vei nå, fint med post i butikk når butikken åpner kl 7 på morran. :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Den fra Schiit er også uten lys, og det er ganske greit.

    Den gamle jeg har fra Kjell.com er rene fyrtårnet.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    117
    Skrodahl: Trur alle her kunne unne deg med den jobben du har gjort - og ikke minst med den oppfølgning du gir her( :) !!!) at du kan legge litt på til deg selv og! Dette er billig. Testet mer - og kommer bedre ut end Lux'en - og mer fleksibel i belastning! Ideen om at snu dip eller bruke en 4-bit bryter var glimrende! - litt metall-sløyd er bare sjekt.

    Om du hadde trenkt på rørtrin på linjeforsterker (men avstått pga. for høy spenning), så var det en konstruksjon i Ny Elektronikk basert på 6J5GT som hadde 40 Volt. De skrøt selv av den. Kjøpte litt deler - men var i eksamenstiden og deretter fulgte intens jobb, flytting, huskjøp, hustru og barn...så da forsvant tiden.

    Er du interessert kan jeg skanne og maile artikkelen til deg.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Takk for omtanken CarstenS, jeg kommer nok å holde meg til prissettingen likevel. Det var aldri tanken å tjene penger på det, jeg har skaffet meg måleutrustning og kontakt med mange trivelige mennesker, det er verdt mer.

    Jeg ser ikke for meg å lansere noen rørforsterker. Du kan jo sende meg artikkelen, så kan jeg kanskje se om jeg kan få snekret sammen et kretskort som kan deles her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn