AudioKarma CNC Phono Stage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    HiFi_Martin skrev:
    ....Om jeg selv gjør det for jeg se, prøver som sagt et kjøpetrinn for øyeblikket.
    Ingen feil med det. Det virker som et fint heldiskret phonosteg. Håper du kan gjøre en sammenligning med Muffsy.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    HiFi_Martin skrev:
    ....Om jeg selv gjør det for jeg se, prøver som sagt et kjøpetrinn for øyeblikket.
    Ingen feil med det. Det virker som et fint heldiskret phonosteg. Håper du kan gjøre en sammenligning med Muffsy.
    Jo jeg har planer om å gjøre det, er bare litt treg.
    Har to gode pu som jeg driver med også, så nå lar jeg test være test, og bare nyter musikk.
    Gidder rett og slett ikke koble fra og til, ut og inn med headshell og justere nåletrykk i øyeblikket.
    Men plutselig er jeg der :)
     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Skrodahl, sikkert dette er ikke stedet å spørre neste spørsmål.
    Jeg erstattet min gamle Rotel RA Marantz PM6006 970BX for dette året.
    Overrasket av lyden endring på alle måter, Clarity; detaljer og fundamentalt Dinamica imponerende. Til tross for at mindre strøm.
    Selv om den har en veldig god phono preamp, jeg bruker fortsatt den Muffsy å lytte vinyl. Jeg er imponert over bedre detaljer og mer behagelig lyd.
    Hva jeg ønsker hvis du kan er et tips på platespilleren som du har, og jeg har sett i signaturen din. Prosjekt Debut Carbon Esprit DC.
    Min intensjon er å skaffe en ny platespiller for å erstatte den gamle Aiwa AP2400.
    Det andre alternativet er Rega RP1 kan være.
    Hvis du kan gi meg jeg setter pris på det. Hvis du bare ikke kan forstå det.
    Jeg gjentar: det Muffsy lever opp Marantz phono eller høyere.
    Hilsener, Josè.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hei Jose,
    Det var trivelig at du tok deg en tur innom hifisentralen igjen.

    Det er nok ikke rett tråd for råd om platespillere. Jeg sender deg en PM.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Skrodahl: Trur alle her kunne unne deg med den jobben du har gjort - og ikke minst med den oppfølgning du gir her( :) !!!) at du kan legge litt på til deg selv og! Dette er billig. Testet mer - og kommer bedre ut end Lux'en - og mer fleksibel i belastning! Ideen om at snu dip eller bruke en 4-bit bryter var glimrende! - litt metall-sløyd er bare sjekt.

    Om du hadde trenkt på rørtrin på linjeforsterker (men avstått pga. for høy spenning), så var det en konstruksjon i Ny Elektronikk basert på 6J5GT som hadde 40 Volt. De skrøt selv av den. Kjøpte litt deler - men var i eksamenstiden og deretter fulgte intens jobb, flytting, huskjøp, hustru og barn...så da forsvant tiden.

    Er du interessert kan jeg skanne og maile artikkelen til deg.
    Vi havnet litt off topic, men her er Eagle-filer, Gerbers, bilder, beskrivelse, komponentliste og info om hvordan man bestiller PCB for rør-trinnet:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...e-etc/85828-enkel-forforsterker-med-ra-r.html

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har letet lenge etter, og funnet, stempel. Med nærmere tusenlappen i porto(!) har det ikke blitt noe. Dvs helt til jeg fant dette fra Japan som man konfigurerer selv: Home | Itou Kinzoku Co. Ltd. Fantastisk oppfølging og kontroll fra de i Japan også, selv med mitt lille stempel.

    Det var mye triveligere å pakke sammen kit denne gangen. :)

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det er altid morsomt å teste, så jeg kjøpte en inverse RIAA-modul fra Hagerman: https://hagerman-audio-labs.myshopify.com/products/iriaa2-inverse-riaa-filter

    Med denne kan man koble et signal inn på phonosteget med RIAA-eq, sånn at man enkelt kan måle phonostegets frekvensrespons. Dvs, gitt at denne kretsen er bra nok. +/- 0.5 dB er dessverre ikke det, så jeg fant denne fra HIFISonix: An Accurate Inverse RIAA Network

    Den er ikke til salgs, men kretsskjema og gerbers finnes. Jeg har gjort en egen, i stereo, med DIP-switch og skruterminaler som jeg jo har noen av. Den bruker en mengde komponenter for å jevne ut toleransene, så det fikk bli SMD for å få plass til alt på ca 8 x 5 cm:



    Vet ikke når jeg får bygd den, men jeg er jo i hvertfall igang. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har jobbet litt mer med layouten, og fått størrelsen til 84 x 51 mm.

    Det magiske tallet er 84, det er akkurat bredden i et B0905-kabinett. Man tager hvad man haver, som det heter :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Vakum-pinsett, hot air soldering-sak og komponenter er bestilt.

    UPDATE: Nå har jeg bestilt kort :)

    UPDATE 2: Vakum-pinsetten var totalt ubrukelig, så nå har jeg bestilt en luftpumpe for akvarium og skal lage en sånn:


    Tetratec APS 150 er samme som Whisper 40, om noen funderer på å lage en sånn selv.

    EDIT: Jeg har flyttet ut vakum-pinsetten i en egen tråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...rkere-etc/87584-vakum-pinsett-byggetra-d.html

    UPDATE 3: Se hva som kom i posten, nå er jeg enda et steg nærmere.

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Endelig layout på kortene jeg har bestilt for invRIAA:



    Jeg syntes 1206-komponenter var små, nå har jeg fått 0806-komponentene... Og det er de to største størrelsene på SMD-komponenter, yikes!
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Dual PSU fra DC-veggvorte

    Jeg fant denne på Tindie som gjør at man enkelt kan lage en dual power supply fra en DC-veggvorte:



    https://www.tindie.com/products/SpeedyLab/2a-positivenegative-output-step-down-power-module/

    To sånne og en 15V DC-veggvorte kan gi +/-12V (inntil 2 ampere!) Ingen virtuell jord, så jordkabelen kan også kobles til jord på andre strømforsyninger. Ca 20 mV ripple, det burde være helt ok for de fleste opamper. Jeg forer min Muffsy med med en strømforsyning som har rundt 50 mV ripple for tiden, uten at det høres.

    Jeg bestilte noen, og kommer tilbake med resultatet når jeg har testet.

    Utspenningen settes med SMD-motstander. Litt uklart, men det virker som det følger med motstander for flere spenninger. Det betyr i såfall at må lodde SMD selv.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Sakset fra ett sted litt lenger opp på siden:

    "Med denne kan man koble et signal inn på phonosteget med RIAA-eq, sånn at man enkelt kan måle phonostegets frekvensrespons. Dvs, gitt at denne kretsen er bra nok. +/- 0.5 dB er dessverre ikke det, så jeg fant denne fra HIFISonix: An Accurate Inverse RIAA Network"


    Gir mao mulighet til å få ut fornuftige data / målinger i utviklingsøyemed.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Et phonosteg er iofs en avansert equalizer. Den demper diskanten og forsterker bassen. Om man sender samme signalstyrke inn på alle frekvenser, får man en kurve som den røde under:



    For å måle frekvensresponsen, må man sende resultatet av dette signalet gjennom en omvendt equalizer (blå kurve). Det er viktig at denne er så nøyaktig som mulig, slik at den bare måler evt feil på selve phonosteget man måler på. Det er dette denne kretsen gjør. Med en hel mengde komponenter tar man ut evt komponenttoleranser. Sjansen er at snittet blir mer eksakt rett.

    Denne kretsen har et bruksområde til, som kanskje ikke er så relevant i våre dager. Om den eneste ledige inngangen på forsterkeren er en phonoinngang, kobler man f.eks. CD-spilleren gjennom denne. Da blir det gjort om til et RIAA-signal som phonoinngangen kan håndtere.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Skal man med æren i behold kalle noe "presisjon", så må man i det minste få til to kanaler som måler likt. Vel, jeg syns at min lille invRIAA klarer seg veldig bra. ;)

    Her er frekvensrespons for begge kanaler i en og samme graf:

     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har du testet med Bursom supreme opamper Skrodahl?
    Tror du det kan være verdt pengene?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Ikke testet, har ikke helt sett behovet/tatt meg råd til det.

    Burson v6 tåler +/- 16.5V og drar < 20mA. Det funker med Muffsy PSU. Burson har også JFET input, som man bør ha med MM-pickups, så det burde være så enkelt som å plugge dem inn og teste.

    Ellers har jeg ikke funnet noen datasheet for v6, de for eldre versjoner er... la oss si mangelfulle. Men som sagt, det burde være plug and play.

    EDIT: Det er dual-versjonen som er plug and play.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Da ble det også 440 filmkondensatorer, 220 elektrolytter, 220 keramiske kondensatorer, 20 meter skjermet signalkabel, 280 skruterminaler, 280 switcher og 140 sockets.

    Ja... Nå som det er klart, kanskje jeg må finne en ny hobby? ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Har du testet med Bursom supreme opamper Skrodahl?
    Tror du det kan være verdt pengene?
    Hjælp...
    Nå har jeg bestilt en V6 Vivid Dual og en V6 Classic Dual... Det fins ingen publiserte målinger av noen av Burson's diskrete opamper, så jeg tenkte at jeg skulle gjøre noen...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg fikk mail fra Burson for noen dager siden. Opampene har blitt sendt. Fra Hong Kong...
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Se hva som dukket opp i går:



    Jeg fikk testet begge i min NwAvGuy O2+ODAC (med et tårn av DIL-sockets fordi det var for trangt :) ):



    Jeg har ikke så mye å si ennå, bortsett fra at de fungerer og at lydvolumet er veldig identisk med V6 Classic, Vivid og LM4562. Det later altså til at gain er nogenlunde rett. Det er litt mer sibilance med Classic, men den er mer nøytral i forhold til Vivid. Etter fem minutter med lyttetester holder jeg en klar knapp på LM4562, men det er ikke sikkert at jeg hadde merket noen større forskjell i hverdagen...
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Da har jeg vært litt kreativ med et phonostegkretskort for å lage en testbenk for opamper:



    Burson passer uten problem på selve kretskortet, men det kommer ikke til å passe i det*anbefalte B0905-kabinettet. Til det er den for høy.



    Et enkelt gainsteg med variabel gain. Jeg tenkte mye over hvilke forsterkninger jeg skulle ha, og landet på disse:



    Det var enten veldig høy gain, eller normale nivåer (begge var ikke mulig med "normale" motstandsverdier) og jeg landet på det siste. Jeg ville ha med noe i nærheten av 1 dB, da jeg vil se hvordan Bursonene fungerer som buffer. Siden ble det så nære 2 dB-steg som mulig.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Trodde aldri jeg skulle trykke liker på ett bilde av Burson opamper. :p Venter i spenning på målingene. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    For å være helt ærlig virker det... Hva skal jeg si? Skrullete? Diskret opamp til 700 kroner?

    Så langt, med ODACs signalstyrke på 2.1V og gain i en normal klasse, virker det mer enn helt okay. Jeg syns det var vanskelig å høre noen forskjell mot LM4562. (Jeg vet faktisk ikke hvor mye NJM4556 på O2s utgangssteg har å si her.) På disse nivåene skal man ha gjort veldig mye feil for å få håpløs SNR, spesielt med tanke på at de har gjort dette i ti år.

    Frekvensrespons, THD og IMD er ikke så lett å høre, så da får man fram med måleutstyret. Det som er interessant er støygulv, dvs hvordan den håndterer signal i millivoltklassen, og da spesielt med høy gain. Dette er saker som har noe å bety for phonosteg, der veldig få "ordentlige" opamper kvalifiserer.

    For vanlige signalstyrker låter det som sagt bra. Det skal bli spennende å se målingene.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Første målinger Burson Classic og Vivid V6

    (tatt bort alle målingene)

    Det viser seg at jeg har fått en defekt Vivid, jeg har kontaktet Burson og bedt om en ny, Jeg kommer tilbake med nye målinger på Vivid når den kommer, og nye for Classic når jeg har tid.

    Førsteinntrykket er at både Burson V6 Classic og Vivid presterer bedre enn min audioanalysator.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Unnskyld rotet, nå har Burson sendt en ny V6 Vivid som erstatning for den som er defekt.

    I mellomtiden har jeg perfeksjonert målingene. Rett målemetode, rett porter på måleinstrumentet, rett signalnivå og en USB-hub med ekstern strømforsyning gjorde at jeg har fått ned støyen med over 16 dBV. Der jeg tidligere bare kunne måle THD ned mot -101 dB, er jeg nå på -116,5 dB.

    Grafen under er altså baseline. Bedre enn dette blir det ikke.



    Da har jeg lagt listen for målingene og jeg har jo en fungerende Burson V6 Classic. Jeg vil bruke OPA2134 som sammenligningsgrunnlag.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Her kommer sammenligningsgrunnlaget, OPA2134.

    Den måler faktisk bedre enn loopback, så det må bety at den har bedre common mode rejection enn inputs på QA401. Vi er uansett helt i grenseland for hva audioanalysatoren får til. Den viser en THD på 0.00013%. Datasheet sier 0.00008%, det låter veldig troverdig. Jeg ser ikke helt hvorfor Texas Instrument skulle lyve om det...

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Så over til Burson V6 Classic.

    Her er vi inne på noe. Målingene er innenfor det QA401 kan se, en THD på -115.8 dB / 0.00016%



    Dermed kan vi fastslå at (ved 1 kHz og 1.36 db forsterkning) Burson V6 Classic ikke er bedre enn OPA2134. Det skal sies at Burson V6 Classic er veldig bra, mye bedre enn jeg og mine fordommer forventet. Ved normale signalstyrker som i en hodetelefonforsterker, forforsterker, DAC og annet kan man ikke si annet enn at den er likeverdig med OPA2134.

    Nå skal det bli spennende å se forsterkning på over 30 dB og en signalstyrke nede i millivoltområdet. Det er der støynivåene virkelig spiller en viktig rolle.

    Jeg kan jo legge til at støynivå, THD+N og SNR ikke riktig kommer med i spillet her. Til det er QA401s støygulv for høyt, ved ca -100 dbV.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Burson V6 Classic, frekvensrespons:

    Den oppfører seg veldig pent, kompensert for signalgeneratorens feil måler den +/- 0,01 dB fra 10 til 20.000 Hz.

    Ved 70k måler den fortsatt samme som signalgeneratoren (bortsett fra en gainfeil på 0,01 dB som er stabil i hele den målte båndbredden). Ved lav gain har Burson V6 Classic båndbredde til å klare av audio.

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    THD vs Frequency?

    Jeg kan dessverre ikke måle THD vs Frequency. Grunnen til det er at analysatoren presterer best ved 48 kHz samplingsfrekvens. Dermed har jeg ikke båndbredden man trenger for å måle THD.

    Ved 1 kHz får jeg med 20 harmoniske, og det er det som skal til for å måle THD. Dermed blir det bare vist THD ved 1 kHz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn