AudioKarma CNC Phono Stage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det eneste måleapparatet jeg bruker er ørene:). Måledata og pris er i utgangspunktet ikke relevant for om et produkt lyder bra, eller ikke.
    Men, måledata kan være relevant å ta hensyn til i noen sammenhenger.

    Personlige preferanser spiller selvfølgelig også inn, og det er ikke alltid enkelt å forsøke å koble det vekk når man skal forsøke å danne seg et objektivt inntrykk. Men, jeg forsøker i slike sammenhenger så godt som råd er å vurdere basic ytelse, egenskaper og karakteristikker.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det er akkurat det det handler om ptb, å lytte. Jeg liker å måle, da først å fremst for å se om noe er riv ruskende galt. Her er det lyd som kommer ut, og da skal man lytte. Personlige preferanser kommer man ikke bort ifra, kanskje du kan be inn en kompis som ikke får vite hvilket phonosteg som er i drift til enhver tid? Jeg snakker ikke om noen dobbel blindtest, men kanskje en måte å bli litt mer uhildet på.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... kanskje du kan be inn en kompis som ikke får vite hvilket phonosteg som er i drift til enhver tid? Jeg snakker ikke om noen dobbel blindtest, men kanskje en måte å bli litt mer uhildet på.
    Det er ingen fremmed tanke det. Har ofte brukt en kompis for second opinion tidligere ved vurdering av produkter i forbindelse med kjøp/utskifting tidligere:).
     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    I dag er dagen. pakken har kommet fra Miami.
    Før bygge Muffsy, må jeg si noen ting: forsinkelsen i å nå pakken var ikke ansvar Skrodahl; settet har imponert meg i form av kvalitet, hovedsakelig i PCB; Jeg fikk god støtte av post angående spørsmål jeg har hatt; og til slutt må jeg takke Skrodahl godhet som har tilbudt en ny kit kostnader på grunn av forsinkelsen i ankommer fra Miami.
    Nå er sammen og lytte. Hilsener og selvfølgelig vil jeg fortsette å lære fra dette forumet.


     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det var fantastiske nyheter Jose, det tok så lang tid at jeg var redd forsendelsen hadde forsvunnet på veien.
    Lykke til med byggingen!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    En kompis som er mye mer audiofil enn meg lånte Muffsyen igår, ergo: jeg må ha en til :)

    Han har en Cambridge 640p riaa, rega p2 med bias2 (skal byttes ut), Electrocompaniet ec4,6 og AW180 og B&W Cdm9nt.

    Har en til som skal teste den, så jeg venter med å bestille til jeg vet om det blir en eller to nye ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Mine Muffsy får også ben å gå på. Jeg lånte dualen med integrert Muffsy pp3 til svogeren min. Litt senere fikk jeg ett par Dali 909 av han, så jeg lot han beholde platespiller med RIAA. Har bare fått gode tilbakemeldinger og vinylinteressen har gjerne blitt vekket hos enda en person. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Muffsy og innspillingstid?
    Hva sier erfaringene om dette? Mitt eks har kun vært tilkoblet noen få timer +/- 5 timer).

    Under ovennevnte forbehold - her er Muffsy vs Whest Two - second opinion:

    Muffsy har i denne fasen forvirret meg noe, da den har artet seg noe ulikt (i forhold Whest Two) på forskjellig type musikk. Dvs - Muffsy`s karakteristikk har fremstått litt ulikt i sammenlikningen avhengig av forskjellige plater og forsåvidt ulike spor på en og samme plate. Årsaken til at jeg opplever det slik har jeg nok funnet ut av, og jeg klarte først å sette fingeren på hva det var, ved ulike vokaler (lysere damevokal - mørkere damevokal/mannlig vokal - mørkere mannlig vokal) - og slik jeg opplever det så er det 2 former for terskler der karakteristikken endres noe:

    a) I øvre mellomtone (i området 1 - 1,5Khz?) går den over til å tendere mot litt hard/skarp/grovkornet, og det kan gå i retning at den oppleves som litt "gneldrete" i det området.
    b) I nedre mellomtone ( +/- 500hz?) tenderer den mot noe i retning av nasal - litt lukket.

    Whest Two fremstår da noe mer sømløs, mikrodetaljer er litt klarere og den ringer mer ut. Litt slankere midbass, men noe mer definert.
    Muffsy på sin side har litt stivere bust på penslen i de øvre frekvensene, litt fyldigere midbass (ville kalt det "festkul" om den hadde vært mer fremtreden) og n litt mer "sløret" presentasjon.

    Når dette leses, så må man være oppmerksom på at dette er nyanser - og ikke stoore forskjeller. Allikevel - rett skal være rett og forskjellene er der.

    Jeg må samtidig presisere at jeg synes Muffsy har stått seg meget bra i denne sammenlikningen. Det er et bra RIAA-trinn, og (som tidligere nevn) uten noen utpregede svakheter, eller unoter, som ofte gjør seg gjeldene i billige RIAA`s.

    Man skal ha en ganske så grei vinylrigg og en meget god MM/MI PU før noe bedre RIAA er akutt påkrevd. Jeg føler meg temmelig trygg på at man får mer lyd igjen for pengene dersom man legger 5-7K ekstra i en PU fremfor 5-7K mer enn prisen av Muffsy, i en annen RIAA.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke opamps står det i Muffsyen din Ptb?

    Det er ganske stor lydforskjell mellom de forskjellige.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg skal ikke gi meg inn på noen diskusjon om burn-in, det kommer bare til å bli smertefullt for alle involverte. Jeg syns ikke det skal være noe behov for innspilling, og etter 5 timer burde det absolutt ikke bli noen forskjell mot hva som kommer senere.

    @roadrune: Det er OPA2134 som står i PTBs Muffsy.

    Jeg syns det er veldig interessant lesning. Takk for at du tar deg tid, og for at du er så grundig. Det er nettopp sånne observasjoner som du gjør, som ikke vises i målingene.

    Du har kanskje nevnt det tidligere, men kunne du si noe om testoppsettet?

    Om du ikke allerede har gjort det, kan du jo forsøke å endre litt på innstillingene.


    • Lavere gain gir bedre målinger, men det kan også være slik at man liker lyden når man har litt mer forsterkning. Forsøk gjerne med både 36 dB og 44 dB.




    • Inngangsimpedansen har betydelse for pickupens frekvensrespons, forsøk både 36k ohm og 53k ohm og se om det blir noen forskjell. Veldig forenklet kan man si at:
      • Lavere verdi gir mindre diskant
      • Høyere verdi gir mer diskant

    Jeg syns selv at det er en stor fordel at man har muligheten til å tilpasse phonosteget til sitt eget utstyr, istedet for å tilpasse resten av utstyret.



    CarlosFM (han som laget snubberized power supply til Gainclones) har gjort målinger og sier følgende:

    - If the cartridge sounds very explicit, agressive in the treble, it needs a lower value shunt impedance.
    - If the cartridge sounds too smooth and shut in, with lack of high treble, it needs a higher value shunt impedance.
     
    Sist redigert:

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Hei. For noen dager siden jeg sluttet forforsterkeren Muffy i aluminium boks anbefalt av Skrodahl, sammen med bakpanelet.
    Jeg har ikke sluttet seg til PSU, som strømforsyning fra PSU bruker jeg for andre phono preamps jeg har.
    Det første jeg la merke til er den nesten totale stillhet, bare en svak sssss med volumet til maksimum.
    Jeg kan ikke gjøre en slik detaljert analyse PTB som det gjør fordi jeg ikke har lyd system som high-end som den har det.
    Jeg kan si det er en phono scene som overgår i detalj, lydbildet mange andre mellomtone.
    Jeg kunne sammenligne med Rotel RQ 970BX; phono scenen med gamle Aiwa C-50 (MM og MC); Yamaha ax-396; DIY phono stadier og vel kjent i nettet allerede nevnt ovenfor.
    Muffsy er overlegen på alle måter til Rotel, Yamaha, til Aiwa.
    Mye som DIY stadier, hvorav noen har større vekt på media; i andre akutt; andre kanskje annen dynamikk.
    Jeg kan si at Muffsy er helt stille; meget god lyd og naturlig; god scenario; du har muligheter til å tilpasse gevinst og impedans; settet er den mest komplette jeg har montert.
    Unnlatelse av å teste PSU anbefalte Skodahl, og at på et tidspunkt å kjøpe den.
    Jeg beklager, fordi jeg bruker Google oversetter, både lese forum som er.
    Jeg beklager fordi jeg bruker Google oversetter , og kan ikke forstå hva du ønsker å formidle, samt jeg ikke forstår noen setninger.
    For eksempel jeg forstår ikke om det er i samsvar med PTB Muffsy.
    Hilsener og jeg gjentar, veldig bra phono stadium, noe som kan forbedre hvis jeg legger dynamisk PSU anbefales Skrodah

    Hello. A few days ago I stopped preamplifier Muffy aluminum box recommended Skrodahl, together with the rear panel.
    I have not joined the PSU which power from the PSU I use for other phono preamps I have.
    The first thing I noticed is the almost total silence, only a slight sssss with the volume to maximum.
    I can not do such a detailed analysis PTB as it does because I do not have sound system as high-end as it has it.
    I can say it is a phono stage that surpasses in detail, soundstage many other midrange.
    I could compare with RQ 970BX; phono stage with old Aiwa C-50 (MM and MC); Yamaha ax-396; DIY phono stages and well known in the web already mentioned above.
    Muffsy is superior in every way to Rotel, Yamaha, to Aiwa.
    Much like DIY stages, some of which have greater emphasis on media; in other acute; others may dynamism.
    I can say that Muffsy is silent; very good sound and natural; good scenario; you have opportunities to adjust the gain and impedance; set is the most complete I've assembled.
    Failure to test PSU recommended Skodahl, and that at some point to buy it.
    I'm sorry, because I use Google translator, both read forum that is.
    I'm sorry because I use Google translator, and can not understand what you want to convey, and I do not understand some sentences.
    For example, I do not understand whether it is consistent with PTB Muffsy.
    Greetings and I repeat, very good phono stage, which could improve if I add dynamic PSU recommended Skrodah.
     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Skrodahl, gjerne.
    Solid Fono TNT: phono scene med passiv RIAA utjevning som har justert verdiene med Kabusa kalkulator; vinne to etapper, den første med mikrofon forsterker for ubalansert konfigurasjon.
    PCB fullt "hjem" laget med plate og jern perchloride uten grunnplanet og trolig dårlig utformet i bakken.
    Til tross for dette er lyden ganske bra slå kommersielle etapper. God definisjon av detaljer; noe dominerende middel frekvenser; åpent lydbilde, men grunne; god bass, men ikke dypt. Noto god dynamikk.
    R.E. P06: Stage blandet, aktiv og passiv phono. God phono scenen. glatte topper; god respons i detalj; klare, men alvorlige aksent stemmene kan forstyrre en annen lyd.
    RJM VSPs 300: Stage phono fullt aktiv. Gode ​​dynamikk; mellomtone klarhet; god alvorlige ikke-innvirkende i resten av lydspekteret; gode mikro-detaljene som er "skitne" i passasjene hvor det er sterk diskant, som hvis forforsterkeren blir mettet. Wide scenen litt dybde lyd.
    Muffsy: Veldig gode mikro detaljer; klarhet og mellomtone stemmene; stede alvorlig, mild, hyggelig; instrumenter identifiseres; veldig fin diskant (47k / AT440MLa); tredimensjonal scene avhengig av posten, men kanskje bedre enn de andre fasene. Kanskje mindre dynamisk som VSPs. Muggsy god kit og fullstendig.
    Jeg avklare at det er liten tid sammenligninger, men jeg er imponert over at jeg blir med Muffsy. Igjen, jeg ville prøve å foreslå din PSU.
    Hilsener.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal ikke gi meg inn på noen diskusjon....osv.

    Du har kanskje nevnt det tidligere, men kunne du si noe om testoppsettet?

    Om du ikke allerede har gjort det, kan du jo forsøke å endre litt på innstillingene.
    Ok mht innspilling. Tenkte bare det var greit å få avklart det nå, slik at ikke evt andre på et tidspunkt ville kommentere at du tester jo på ikke innspilt utstyr, så sammenlikning er ikke relevant osv.:)

    Testoppsett (i første omgang) er:
    Modifisert (DIY) Thorens TD150 mkII m/project carbonarm og Linn Adikt PU. Violectric V200 hodetelefonforsterker og Oppo PM-1 hodetelefoner.

    Neste steg blir å sammenlikne mot Thorens TEP 302 RIAA (som jeg benytter i hovedanlegget i dag med MC PU) i ovennevnte oppsett - da naturlig nok i MM-stilling. Etter det så blir det å koble opp Thorens spilleren i hovedanlegget, og da mot en Sugden A21 og SF Liuto høyttalere. Erfaringsmessig, så vil en komponent som et RIAA trinn kunne arte seg noe ulikt rent lytteopplevelsesmessig gjennom hodetelefoner, kontra over høyttalere. Spes - gjelder dette romfølelse/dybde osv (holografi), men også andre egenskaper kan være enklere å registrere gjennom høyttalere - og vice versa.

    Linn Adikt PU´n har jeg tidligere avduket at yter best på 47k ohm, hvilket også Linn spesifiserer. Det samme gjelder forsåvidt også gain. Har ikke testet andre verdier på Muffsy, men på andre RIAA´s - og har da endt opp med 40db.

    En annen sak jeg ikke tror jeg har nevnt. Muffsy er dønn tyst:)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Du kommer ikke å få høre at du ikke har spilt inn phonosteget fra meg i det minste. Jeg regnet også med at du hadde tenkt gjennom innstillingene, så det er fint å ha det avklart.

    Jeg legger selv ikke allverdens med penger på utstyr. Det er slett ikke alltid det som får supre anmeldelser i de største magasinene som er best.

    Jeg må likevel innrømme at du har et poeng i å legge pengene på en bedre pickup. Jeg har hatt en Ortofon 2M Red, og jeg syns faktisk den er riktig bra. Det var på tide å bytte ut nålen så jeg gikk for en 2M Blue i stedet, og jeg forventet ikke å oppleve særlig stor forskjell. Til min store "skuffelse" ble det faktisk hørbart bedre. Kanskje ikke tusen kroner bedre, men bedre ble det f**n meg...

    De siste fem (eller tør jeg påstå at det er færre?) prosentene i forbedring koster bøttevis med penger. Derfor må man spørre seg selv, ikke bare om det er verdt det, men også hva man skal velge å legge pengene på.

    Det er fortsatt kjempeartig å høre om dine inntrykk, spesielt siden du er flink til å beskrive det som for mange (meg selv inkludert) oppleves veldig abstrakt.
     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Jeg igjen. Jeg vil gi et nytt syn på Muffsy.
    Jeg har hørt flere ganger mine album favoritt vinyl og jeg bruker til å sammenligne ulike stadier av phono (Pink Floyd: The Wall italienske utgaven, Jean Michael Jarre: Equinoxe 1978 fransk utgave, Zoolook 1984 fransk utgave, konsertene i Kina 1982 brasilianske utgaven; Jon & Vangelis: The venn av Mr Cairo, Stanislaw Bunin: 1986 spiller Chopin polsk utgave).
    Jeg byttet PSU ved designet av Rod Elliot, LM78xx versjon med trafo 24 watt / 15 volt AC.
    Resultat av timer med sammenligninger mellom phono iscenesetter alt det jeg har, og jeg har allerede kalt: utmerket. Overgår i alle aspekter til alle i alle aspekter.
    Lyd luftet, bred; lydbilde dybde, "forsvinner" høyttalerne; transparent, diskant til stede, men ikke utmattende detaljer og dynamikk, som først virket ikke veldig bra, etter timer med lytting og sammenligninger, er overraskende bra. Sterke musikalske passasjer er veldig sterk. (Han kan ha påvirket endringen i PSU).
    Kort sagt: veldig bra phono scenen.
    Hilsener, José. Jeg fortsetter å si, unnskyld oversettelsen
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Muffsy og innspillingstid?
    Muffsy har i denne fasen forvirret meg noe, da den har artet seg noe ulikt (i forhold Whest Two) på forskjellig type musikk. Dvs - Muffsy`s karakteristikk har fremstått litt ulikt i sammenlikningen avhengig av forskjellige plater og forsåvidt ulike spor på en og samme plate. Årsaken til at jeg opplever det slik har jeg nok funnet ut av, og jeg klarte først å sette fingeren på hva det var, ved ulike vokaler (lysere damevokal - mørkere damevokal/mannlig vokal - mørkere mannlig vokal) - og slik jeg opplever det så er det 2 former for terskler der karakteristikken endres noe:

    a) I øvre mellomtone (i området 1 - 1,5Khz?) går den over til å tendere mot litt hard/skarp/grovkornet, og det kan gå i retning at den oppleves som litt "gneldrete" i det området.
    b) I nedre mellomtone ( +/- 500hz?) tenderer den mot noe i retning av nasal - litt lukket.

    Whest Two fremstår da noe mer sømløs, mikrodetaljer er litt klarere og den ringer mer ut. Litt slankere midbass, men noe mer definert.
    Muffsy på sin side har litt stivere bust på penslen i de øvre frekvensene, litt fyldigere midbass (ville kalt det "festkul" om den hadde vært mer fremtreden) og n litt mer "sløret" presentasjon.
    Det hadde vært artig å måle RIAA compliance på Whest Two. Jeg vet det er en helt annen forforsterker, men Whest PhonoStage.20 er fra samme produsent og den har nesten identisk samme spesifikasjoner som Whest Two (+/- 0,2 dB RIAA compliance). Her er Stereophiles RIAA-målinger på PhonoStage2.0:



    Her er Muffsys RIAA-compliance på et kit uten matching av komponenter (ptb, din er ikke eksakt matchet men jeg sjekket at det ikke var for stor variasjon når jeg bygde den):



    Forskjellene er ganske store, og sammenfaller forholdsvis bra med dine observasjoner.

    Whest har relativt mye lavere bass:

    * Ned 1,5 dB ved 20 Hz
    * Først ved 50 Hz har den steget til -1 dB
    * Så holder den seg rundt -1 dB fram til ~150 Hz
    * Den stiger til -0.5 dB ved ~350 Hz

    1 kHz er referanseverdien, så den er jo på 0 dB. Deretter synker frekvensresponsen noe mellom 2 og 12 kHz, før den stiger med 0,5 dB opp til 20 kHz.

    Muffsy har en målt respons på +0,21/-0,16 dB variasjon fra RIAA-kurven. +0.21 dB kommer ved 65 Hz.

    John Atkinson sier følgende om PhonoStage2.0: The lower midrange and bass are shelved down by 1dB or so, which I suspect is why BD found the preamp's tonal balance "vivid...somewhat elevated in the midrange and upper midrange."

    Fortsatt med et veldig stort forbehold (det er ikke samme phonosteg Stereophile målte på), målinger kan vise hvorfor vi hører det vi hører. Whest Two kan muligens ha en "innbygd equalizer" som oppleves som behagelig.

    Her er det også viktig å huske at:

    1. Det finnes knapt en LP som følger RIAA-kurven til punkt å prikke.
    2. Selv mellom ulike spor på en LP vil det være variasjoner i hvordan RIAA-kurven er applisert.

    Uten å glemme forbeholdet om at det er et annet phonosteg: Viser det seg at det stemmer nogenlunde med målingene på PhonoStage2.0, vil jeg si at du har imponerende bra ører ptb!

    En annen sak jeg ikke tror jeg har nevnt. Muffsy er dønn tyst:)
    Det er helt rett, jeg er veldig fornøyd med det selv. :) Ved 90-95% på volumkontrollen og opp får jeg dog en svak,svak susing, opplever du det samme?

    EDIT: Dessverre er det slik at spesifikasjoner har veldig stor betydelse for markedsføringen av produkter. Det viser seg alt for ofte at produsenter pynter litt på resultatet, derfor er det synd at de som gjør reviews ikke lenger bryr seg om å gjøre målinger.

    Det gjelder til og med de vi regner som ærlige produsenter. Går du til Hifi-klubben vil du finne phonosteg som har målinger som er gjort ved 3 volt output, når 0,5 volt er det som kommer ut ved vanlig bruk av utstyret. Dermed har de pyntet til seg nesten 16 dB bedre spesifikasjoner...

    Målingene på Muffsy er gjort ved 1 volt output, vilket tilsvarer eksakt 46,02065 dB om pickupen gir 5 mV ved 1 kHz. Muffsy kan stilles inn på 46 dB forsterkning, og jeg syns det er en mye ærligere måling.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Takk for tillit`n om god hørsel:). Det er godt å se at målinger ihvertfall ikke er direkte motstridende til mine observasjoner/inntrykk:cool:.

    Jeg har nok ikke bedre hørsel enn andre, men det er nok (i slike settinger) mer hvordan jeg lytter og hva jeg lytter etter som er noe av årsaken. Og - det er ikke uten grunn at jeg velger å lytte gjennom et forholdsvis oppegående Head-Fi oppsett, fremfor over ordinære høyttalere. For meg er det ihvertfall vesentlig enklere å avduke denne type detalj-ulikheter på den måte. Flittig bruk av notater underveis er også nødvendig. I en slik sammenheng er det også (for meg) viktig med et riktig lyttevolum. Ikke for lavt, men slett ikke for høyt.

    En annen sak mht denne type lytting. Mange, inkludert meg selv, har gjerne noen bestemte spor på bestemte plater som benyttes. Mao, så er man godt kjent med hvordan det skal/bør låte. Problemet med det i enkelte sammenhenger er at man da har en form for forventnings-biaz, som kan gi litt uheldige utslag. Jeg pleier derfor alltid å kombinere de med plater/låter jeg spiller forholdsvis sjelden.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg igjen. Jeg vil gi et nytt syn på Muffsy.
    Jeg har hørt flere ganger mine album favoritt vinyl og jeg bruker til å sammenligne ulike stadier av phono (Pink Floyd: The Wall italienske utgaven, Jean Michael Jarre: Equinoxe 1978 fransk utgave, Zoolook 1984 fransk utgave, konsertene i Kina 1982 brasilianske utgaven; Jon & Vangelis: The venn av Mr Cairo, Stanislaw Bunin: 1986 spiller Chopin polsk utgave).
    Jeg byttet PSU ved designet av Rod Elliot, LM78xx versjon med trafo 24 watt / 15 volt AC.
    Resultat av timer med sammenligninger mellom phono iscenesetter alt det jeg har, og jeg har allerede kalt: utmerket. Overgår i alle aspekter til alle i alle aspekter.
    Lyd luftet, bred; lydbilde dybde, "forsvinner" høyttalerne; transparent, diskant til stede, men ikke utmattende detaljer og dynamikk, som først virket ikke veldig bra, etter timer med lytting og sammenligninger, er overraskende bra. Sterke musikalske passasjer er veldig sterk. (Han kan ha påvirket endringen i PSU).
    Kort sagt: veldig bra phono scenen.
    Hilsener, José. Jeg fortsetter å si, unnskyld oversettelsen
    Jeg er virkelig glad for at du er fornøyd Josemaria,
    Ble det stor forskjell ved å bytte til Rod Elliotts strømforsyning, eller byttet du for at den andre strømforsyningen var kraftigere enn hva Muffsy behøver (den gamle var vel på rundt 50W)?
     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Hei Skrodahl. Skrift endringen tror har påvirket dynamikken. Selv om den foregående kilde er 50 watt, har den RC filtre (motstand er 100 ohm) for å begrense strømmen ansikt større behov.
    Rod Elliot kilde, LM7815 og LM7915 har selv om det er 24 watt regulatorer og den tidligere versjonen er ingen gjeldende begrensende motstand.
    Så jeg tror dual kilde er ideelt for denne phono-stadiet.
    Jeg gratulerer dere virkelig, virkelig god phono scenen.
    Jeg leste artikkelen i Stereophile på West. Noen ganger dyrt "høres" bedre for små EQ som ikke er navngitt , er ikke helt "flat".
    Hilsener.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    ...I en slik sammenheng er det også (for meg) viktig med et riktig lyttevolum. Ikke for lavt, men slett ikke for høyt.

    En annen sak mht denne type lytting. Mange, inkludert meg selv, har gjerne noen bestemte spor på bestemte plater som benyttes. Mao, så er man godt kjent med hvordan det skal/bør låte. Problemet med det i enkelte sammenhenger er at man da har en form for forventnings-biaz, som kan gi litt uheldige utslag. Jeg pleier derfor alltid å kombinere de med plater/låter jeg spiller forholdsvis sjelden.
    Å lytte til lavere volum er vel noe man må ha levd en stund for å sette pris på :)

    Bias er ufravikelig, og man har jo sin egen preferanse når det kommer til lydsignatur. Det er ikkeno å gjøre med det, så lenge man ber om noens subjektive oppfatning av lyden.
     

    nissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    107
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg bestilt enda en av dette vellydende riaa trinnet. :)
     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Skrodahl, holder jeg høre Muffsy og hver gang jeg synes det høres bedre.
    Jeg tror det er sant at vi må "brenne" visse komponenter for å se den sanne resultat.
    Jeg gjorde en kommentar om Muffsy i DIYAudio, AK phonostage - Page 5 - diyAudio og det er en bruker som spør meg spørsmål jeg ikke kan svare for av åpenbare grunner, for eksempel SNR = 112.83db på spesifikasjoner og overbelastning.
    Jeg vil gjerne at du skal svare så det også som interesserer meg.
    Hilsener og innen en måned vil kjøpe den doble PSU. José.

    Skrodahl, I keep hearing the Muffsy and each time I think it sounds better.
    I think it's true that we must "burn" certain components to see the true result.
    I made a comment about Muffsy in DIYAudio, AK phonostage - Page 5 - diyAudio and there is a user who asks me questions I can not answer for obvious reasons, such as SNR = 112.83db on specs and overload.
    I would like you to answer as it also interests me.
    Greetings and within 1 month will buy the double PSU. Joseph
     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Hei. Jeg er nødt til å tilgi hvis du gjorde en tankeløs og i så fall vil du gi meg beskjed. Men jeg kunne ikke kontrollere meg selv, og jeg har gjort noen endringer i komponentverdier .
    Som verdien av kondensatoren RIAA var 45nF 47nF legge parallell 2NF; 16k motstand 15k8 var, så jeg har lagt 200 ohm i serie; motstanden 2k2 + 130 har 2k34 verdi slik at det forble uendret; og jeg fjernet kondensatoren 1 uF utgang i lyd og montering 2.2uF mkt.
    Jeg fortsetter med strømkilden i et annet skap.
    Jeg tror at når du nærmer deg nesten 100% til RIAA verdier, er lyden enda mer balansert, med en litt mer alvorlig.
    Jeg viser bilder, og du vil korrigere meg. Hilsener, José.







    Jeg har også disse kondensatorene å prøve.

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det finnes mange kalkulatorer for RIAA-filter der ute, her er en av dem: mh-audio.nl - Phono

    Så store kondensatorer gir nok ingen forbedring, du har koblet inn en antenne i phonosteget. Jeg forstår heller ikke helt hvor du har koblet inn de store kondensatorene, for meg ser det ut som om du har koblet bort hele forsterkningstrinn 2...

    Det handler uansett om at du er fornøyd selv, det er jo tross alt DYI. :)
     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Skrodahl. Jeg har koblet kondensator som var koblet kondensator 1 uF. Jeg gjorde en bro der var denne kondensatoren Og fjerne motstand 110k . Jeg har lagt merke til en dypere grav og bedre tonebalanse .
    Jeg forstår at den store kondensatoren fungerer som en antenne?.
    Jeg holder lytte, fordi førsteinntrykket er noen ganger galt.
    Hvis så jeg går tilbake til de ovennevnte komponenter.
    Jeg også prøve den russiske PIO kondensator.
    Hilsener. (Jeg gjentar, det beste jeg har hørt)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jose,
    Det viktigste er at du er fornøyd. Det er visse saker jeg ikke begir meg inn på og det er å diskutere burn-in, kondensatorer og kabler. Jeg syns personlig at det er så mange andre ting som er viktigere for sluttresultatet.

    Dette er DIY, do it yourself, og da skal man få gjøre det på sin egen måte. Kortet som følger med kitet er kanskje ikke det beste å eksperimentere på, da det er relativt lite. Jeg har lagt ut gerbers og PDF for et litt større kort som også passer i samme kabinett:

    Muffsy Phono Preamp - Make Your Own Muffsy PCBs (link)



     

    Josemaria

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2016
    Innlegg
    40
    Antall liker
    26
    Sted
    Montevideo, Uruguay
    Tusen takk Skrodahl. Den DIY er veldig bra for erfaring, men noen ganger feil begått av varierende komponenter som folk som meg, jeg er en hobby kan virke bra, men faktisk er å endre frekvensrespons eller stabilitet av kretsen. Så jeg vise endringene, for å gi råd til meg.
    Ikke hvis ved å plassere koblings kondensatoren større kapasitet og fjerne 110k resisitor jeg gjør det bra.
    Jeg har simulert i Spice og resultatet er forlengelsen respons til null Hz.
    Original gjenta forforsterker som du sender, er den beste ytelse i forhold til jeg har hørt, og med denne endringen jeg har gjort Jeg synes det høres litt bedre. Men alt er subjektiv. Hilsener og holde kontakten.
    Jeg tror din forforsterker bør være kjent enda mer, så jeg fulgte tråden DIYaudio. Hilsener.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg er glad for at du er fornøyd Jose, det er jo det som er viktigst.

    Om du skal simulere i Spice, får du ikke glemme å ta med inngangsimpedansen for neste steg. Dvs forforsterkeren eller forsterkeren som Muffsy er koblet til.
     

    nissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    107
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Er det noen andre verdier på det nye kortet eller er det for å få litt mere Space mellom komponentene?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hei.
    Er det noen andre verdier på det nye kortet eller er det for å få litt mere Space mellom komponentene?
    Ingen nye verdier, bare større kort for de som vil ha plass til større komponenter. Om jag ikke var tydelig med det, så kommer jeg ikke til å bestille kortene selv. Det er fritt fram for hvem som helst å etse eller bestille kort fra en PCB-produsent så lenge det gjøres for privat bruk.

    Her er informasjonen fra bloggen:


    • The board is single layer (bottom) with ground fill
    • There's space for larger capacitors (RIAA: 5/10 mm, Output: 10/15 mm pin spacing)
    • There's space for wider resistors
    • The width is 84 mm, it will still fit in a B0905 cabinet (together with the PSU)
    • It has the standard Muffsy values for input impedance and RIAA equalization, all within the E24-series
    • It has variable gain
    • There's space for input capacitors
    • Input, output and power in has 5 mm pin spacing for terminal blocks
    • The Gerbers are in 274X-format, view them in Gerbv to see how the PCB will look like
      • Order as two layers to get through-hole, and solder mask on both sides
      • There is very little copper that needs to be etched away if you're etching yourself
    • The PDFs have the bottom (copper) layer and the top (silk screen) layer, paper size is A4
    • The bottom copper layer is oriented so that it can be toner transferred directly to the PCB

    EDIT:
    Her er et annet alternativ. The Muffsy Clone av theslowdiyer:
    https://theslowdiyer.wordpress.com/tag/muffsy/


     
    Sist redigert:

    nissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    107
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Ok.
    Syntes det låter fantastisk bra rett ut i fra org. kit så jeg gidder ikke prøve å bytte kondensatorer med fancy typer.
    Eneste som jeg savner er en liten innebygd trafo på psu kortet for å slippe strømvorte.
    Har du noen planer om dette?
    Hadde også vært kult med en matchende forforsterker og dac.
    Mvh.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Ok.
    Syntes det låter fantastisk bra rett ut i fra org. kit så jeg gidder ikke prøve å bytte kondensatorer med fancy typer.
    Eneste som jeg savner er en liten innebygd trafo på psu kortet for å slippe strømvorte.
    Har du noen planer om dette?
    Hadde også vært kult med en matchende forforsterker og dac.
    Mvh.
    Jeg syns også at det låter veldig bra med originale komponenter. Jeg laget jo dette for meg selv i utgangspunktet, og har kommet fram til disse komponentene for å få et phonosteg som jeg kan bruke selv.

    Jeg kommer nok å holde meg til strømvorten. Jeg har ikke samvittighet til å selge noe som kan være farlig, spesielt når jeg ønsker at kitet skal være nybegynnervennlig. Å koble saker direkte til sterkstrømmen i veggen ER farlig.

    Nå er det ingenting som hindrer noen fra å bruke en liten 1x15V trafo selv, den behøver ikke være på mer enn rundt 100-150 mA eller ca 2 VA. Det krever både sikring og sikkerhetsjord, noe som blir vanskelig(ere) å få til med et kit.

    Matchende forforsterker kommer kanskje (isåfall en veldig enkel en uten sånt som tonekontroller, balanse, loudness etc. Det er jo omtrent samme krets, bare man bytter ut RIAA-filteret med volumkontroll og bruker lavere forsterkning), samme med phono pre-pre for MC. Det store problemet er logistikken. Dere som har bygd Muffsy ser jo hvor mange komponenter som følger med, og som er merket og fordelt i ulike poser for å gjøre alt enklere. Så sitt ikke oppe og vent... :)

    Noen DAC ser jeg derimot ikke for meg. Det fins mange bra DAC'er til en billig penge, og nesten alt er SMD-komponenter som ikke er spesielt DIY-vennlige.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns også at det låter veldig bra med originale komponenter. Jeg laget jo dette for meg selv i utgangspunktet, og har kommet fram til disse komponentene for å få et phonosteg som jeg kan bruke selv.

    Jeg kommer nok å holde meg til strømvorten. Jeg har ikke samvittighet til å selge noe som kan være farlig, spesielt når jeg ønsker at kitet skal være nybegynnervennlig. Å koble saker direkte til sterkstrømmen i veggen ER farlig.

    Nå er det ingenting som hindrer noen fra å bruke en liten 1x15V trafo selv, den behøver ikke være på mer enn rundt 100-150 mA eller ca 2 VA. Det krever både sikring og sikkerhetsjord, noe som blir vanskelig(ere) å få til med et kit.

    Matchende forforsterker kommer kanskje (isåfall en veldig enkel en uten sånt som tonekontroller, balanse, loudness etc. Det er jo omtrent samme krets, bare man bytter ut RIAA-filteret med volumkontroll og bruker lavere forsterkning), samme med phono pre-pre for MC. Det store problemet er logistikken. Dere som har bygd Muffsy ser jo hvor mange komponenter som følger med, og som er merket og fordelt i ulike poser for å gjøre alt enklere. Så sitt ikke oppe og vent... :)
    Muffsy'en er jo veldig enkel å bygge grunnet veldig bra marking og sortering I poser.
    Men tror ikke det trenger være så forseggjort, om du opplyser om at den som bygger må ha litt komponentkunnskap, og I hvert fall kunne lese av motstandere selv.
    Da kan vel det meste puttes I en stor pose?
    Men skal ikke sitte oppe å vente, men en pre pre riaa hadde jo vært morro :)
    Martin
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Da kan vel det meste puttes I en stor pose?
    Man skulle tro det, problemet er at komponentene surrer seg inn i hverandre og så løsner tejpen på motstandene sånn at merkingen blir borte. Dessuten blir det mye enklere for folk med sorteringen, og mindre support i etterkant. Det er noe som nesten ingen andre gjør, og jeg klarer ikke helt å sende fra meg noe som jeg ikke er fornøyd med selv.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Da kan vel det meste puttes I en stor pose?
    Man skulle tro det, problemet er at komponentene surrer seg inn i hverandre og så løsner tejpen på motstandene sånn at merkingen blir borte. Dessuten blir det mye enklere for folk med sorteringen, og mindre support i etterkant. Det er noe som nesten ingen andre gjør, og jeg klarer ikke helt å sende fra meg noe som jeg ikke er fornøyd med selv.
    Du leverer det ordentlig ja, ingen tvil om det :)
    Jeg hadde klart å lese verdiene uten marking, men ser jo at det kan være større sjanse for reklamasjoner ja, og det er ikke hyggelig.

    -Martin
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Bygd om bakpanelet, sånn at det er to innganger med switch-bryter. Liker lyden så godt i den at jeg vil bruke det på begge spillerene. Brukte alupanelet som fulgte med kabinettet til dette.
    image.jpg
    image.jpg
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Er det mulig å få balansert signal ut av Muffsy?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn