Helt plutselig dukket audiolense opp i bevisstheten igjen, og det lille som er igjen av hjerne jobber på spreng for å finne pros/cons. Jeg behøver nok litt hjelp av erfarne juicefolk. Jeg har kun hørt et anlegg med AL en gang for ca 15 år siden, og det ble i overkant "kirurgisk" for min smak, men det kan like godt ha med høyttalere/rom og gjøre. Leser dog nå om meget fornøyde brukere med litt lik innfallsvinkel som min.
Litt bakgrunnshistorie:
Kjøpte tact rcs 2.0 i 99. Var overbevist om at dette var lyset og veien. Bratt læringskurve, men det var mulig å få til noe skapelig. Kjøpte så RCS2.2 når den kom. Det var en befrielse å komme tilbake til en enkel rør forforsterker og senke skuldrene. Ny dille kom likevel, og Lyngdorf sin preamp med room perfekt ble handlet. Også denne gang overbevist om at dette var saker. Det var nok en gang en befrielse å gå tilbake til en enkel preamp. Dille no 3 førte til Pure Vinyl som gjorde riaa korreksjon og delefilter, og alle signaler gikk via et Metric Halo ULN 8 lydkort. Kun manuell eq ble brukt, og delefilter satt opp som Le Cleach kvasi faseriktig. Det låt knall, men det var for mye hassle med oppdateringer og drivere og annet drit. Denne løsningen fikk nådestøtet når en kompis bemerket at det var fjollete å måtte oppdatere en datamaskin når vi skulle spille LP plater og drikke øl. Alt komplisert ble så kastet ut, men det gikk ikke mange år før byggelyst gjorde at et nytt hornsystem ble stablet på beina. Denne gang med et "set and forget" delefillter konfigurert i en BSS London Blu 100 boks fra proffmarkedet. Nok en gang Le Cleach filter, og all høyttaler eq gjort før filtrering. Veldig fornøyd med dette, men er fortsatt fristet til å prøve noen annet, om ikke annet enn av utforskertrang. Fullrange frekvenskorreksjon er jeg litt vaksinert mot, og bruker nå kun voicing eq over 300Hz og korreksjon under.
Så, mitt system er bygd opp rundt en Denon X8500H surroundforsterker. Grunnen er at jeg er helt hektet på Auro3D/Auromatic oppmiksing av tokanals kilder. Vi ser også relativt mye serier og filmer i samme rom, og det er satt opp et 7.1.4 høyttalersystem som dekker både Auro3D og Atmos. Det er to platespillere med phonoforsterker som blir digitalisert av en Metric Halo ULN2 som så går til Denon. Analog L/R går derifra til Blu 100 og ut til diverse forsterkere som driver GPA 515G i modifisert Altec 828 kabinett, Celestion AXI2050 i Markus Klug multicellehorn og en Vistaton TL16H supertweeter. Det er flere subber i rommet som er styrt av en minidsp. Alle målinger er gjort med REW.
Jeg har Roon, men liker det egentlig ikke noe særlig siden det omtrent hver gang er "lost connection to core" og alt går helt i dass og alle enheter må restartes hvis det kommer en windows oppdatering. Det er altså mest LP plater og film i dette rommet.
Spørsmålene jeg da har er: er det mulig å sette opp en stabil løsning, gjerne basert på en NUC eller en mac mini og et habilt lydkort som ikke krever masse klikking og banning hver gang en skal se/høre noe, og som ikke har så mye latency at film ikke går?
Beklager alt for lang post!