Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bruker TTD for hver driver her. Låter betydelig bedre i mitt system.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Bruker TTD for hver driver her. Låter betydelig bedre i mitt system.
    OK, så høres dette ut som en OK start?
    TTD for hver driver, pre-ringing prevention på, 800ms frekvenskorreksjonsvindu, 500ms tidskorreksjonsvindu, samt linear phase korreksjon med TTD av hele greia til slutt?
    Leste i den artikkelen at med mine horn så bør jeg kanskje stoppe TTD et stykke opp i diskanten? Hele (1kHz) eller lenger opp? Meninger om det?
    Skal sikkert prøve mye forskjellig. Så snart nye Merovinger servosubber kommer så skal jeg uansett trygle om hjelp fra @TrompeteN :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    OK, så høres dette ut som en OK start?
    TTD for hver driver, pre-ringing prevention på, 800ms frekvenskorreksjonsvindu, 500ms tidskorreksjonsvindu, samt linear phase korreksjon med TTD av hele greia til slutt?
    Leste i den artikkelen at med mine horn så bør jeg kanskje stoppe TTD et stykke opp i diskanten? Hele (1kHz) eller lenger opp? Meninger om det?
    Skal sikkert prøve mye forskjellig. Så snart nye Merovinger servosubber kommer så skal jeg uansett trygle om hjelp fra @TrompeteN :)
    Topp! Anbefaler å prøve deg frem. Over 2/3khz og oppover er det tonale gradvis mer viktig enn fase og timing så min erfaring er at man taper lite kvalitet oppover ved å fade ut TTD.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Her er min korreksjonsprosedyre. Med disse settingene får jeg filter som også fint funker til bildekilder uten generende forsinkelser. Kompromisset er å gå ned på filterlengde. Jeg har en ugrei bassrespons i rommet mitt og må derfor kjøre litt høyere max boost enn mange gjør. Jeg pleier å leke meg med innstillingene her, generere korreksjonsfiler og justere til jeg har en simulert respons som ser bra ut. Jeg har brukt mange timer for å finne ut hva som funker og hva som ikke funker hos meg. Morro når man får det til og lyden sitter!

    1621001014316.png

    1621001050972.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Supert, det var helt knall! Har jeg forstått det riktig at de fleste IKKE bruker TTD korreksjon på hvert "element" men kun på summen?
    Jeg tror flertallet ikke bruker ttd per driver, men mindretallet er stort, så du burde prøve begge. Simulert step-respons pleier å ha en renere inngang med den ene eller andre. Og det er som regel det beste valget.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Her er min korreksjonsprosedyre. Med disse settingene får jeg filter som også fint funker til bildekilder uten generende forsinkelser. Kompromisset er å gå ned på filterlengde. Jeg har en ugrei bassrespons i rommet mitt og må derfor kjøre litt høyere max boost enn mange gjør. Jeg pleier å leke meg med innstillingene her, generere korreksjonsfiler og justere til jeg har en simulert respons som ser bra ut. Jeg har brukt mange timer for å finne ut hva som funker og hva som ikke funker hos meg. Morro når man får det til og lyden sitter!

    Vis vedlegget 722004
    Vis vedlegget 722005
    Jeg ser du kjører ganske korte filtre. Er det et bevisst valg ift lydkvalitet?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...og du trenger ikke bruke "prevent preringing" med mindre du hører eller ser på grafene at det oppstår.
    Prøv uten først. Å tukle med den innstillingen i forkant kan gjøre lyden dårligere.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    @Bx filterlengden er for å unngå synk-problematikk når jeg ser film. Kunne hatt et dedikert film-filter, men jeg gidder ikke å sjonglere med masse forskjellige filtre som må lastes manuelt. Håper på en integrasjon med digital preamp som gjør at man kan kjøre dedikerte filtre for hver kilde. Uansett opplever jeg ingen lydmessige kompromisser vs. lengre filterlengde. Edit; måtte dobbeltsjekke og laget et filter med 65536 lengde. Lyden med dette filteret ble faktisk for "glattet" etter min smak. Det øker også filter latency fra 1 500ms til 2 000ms. Det kortere filteret oppleves å gi en livligere lyd.
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Stablet litt om på horna mine, og gjorde noen nye målinger. Prøvde først AL 6.13, men fikk fæl forvrengning under sweepet. Kom plutselig og på tilfeldig tidspunkt. Fikk noen sweep som tilsynelatende var ok, men plottet i Measurement Quality Report så ut som på bildet under. Lavt opptaksnivå, så ikke gode tall for S/N på akkurat dette sweepet.
    6.14.JPEG


    Gjorde deretter noen sweep med AL 6.16, og samme forvrengning/støy under sweepet. Etter noe forsøk fikk jeg også her noen som tilsynelatende var bra, men her var det konsekvent ingenting i plottet i Measurement Quality Report, se bildet under. Kan ikke huske at det har vært slik før?

    6.16.JPEG


    Er det noen annen enkel måte å sjekke at målingen er ok? Synes ikke lyden er så bra som før jeg stablet om på horna, men det kan selvsagt skyldes noe annet enn målingen. Fortsatt trøbbel med dropp i diskanten ved partial correction. Om jeg bruker default true time domain filtreringen følger simuleringen target fint.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er en helt alminnelig wav-fil som spilles av under måling, så hvis det er ulyder så er det rusk i avspillingskjeden.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Det er en helt alminnelig wav-fil som spilles av under måling, så hvis det er ulyder så er det rusk i avspillingskjeden.
    Hva med rapportvinduet? er det en feil i v 6.16?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ikke det jeg vet. Men mulig jeg må dobbeltsjekke et par nye scenarioer siden jeg lagde worksround. Hvis impulsresponsen ser grei ut, så er det nok ok.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil tro at målingen er grei, skal sjekke impulsrespons. Men jeg har et (eller flere..) problemer med avspillingen. Har fortsatt noe støy ved avspilling i Audirvana, Tidal eller Qobuz som kilde, og også interne CD-rips og HD-filer. Finner ikke ut av det. Trodde problemet var C-states (deler av CPU-funksjonene går i dvale, og potensiell genererer glitcher når de våkner opp igjen). Brukte RightMark for å disable det som ikke lot seg disable i BIOS. Men støyen gjenoppsto. Kan være sporadisk omtrent som et støvkorn på en LP, eller verre. Prøvd et par forskjellige, men dessverre av samme type mini-PCer. Jeg har et gammel RME multiface lydkort, og kan sjekke om problemet er der også. VELDIG irriterende. Sette opp RightMark: https://support.presonus.com/hc/en-...ws-10-with-Quantum-and-StudioLive-Series-III-
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Lasta ned og prøvespiller nå Qobuz-appen. Ingen støy hørt så langt, men appen restarter hvis jeg prøver å spille et spor med annen samplerate enn forrige. Grr.. I Tidal er det ofte også trøbbel ved samplerate-skifte. Bruker AL-Convolver med Qobuz-appen nå.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte at jeg skulle gi litt mer tilbakemelding på implementering av RIAA korreksjon i AL og har derfor lagt ut litt i min egen tråd om den såkalte Flatbankeren som nå er i drift hos meg.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tillater meg fortsatt å tro at det er interesse her i tråden å følge med noen av utprøvingene av RIAA korreksjon i AL
    Nå har BjarneTv vært på besøk igjen og har likt som meg skrevet noe om erfaringen fra dagens økt i sin tråd.
    Linker til min tråd igjen og anbefaler de interesserte i å søke opp BjarneTv sin tråd også

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Like før Rømningsbak kommer innpå her nå med virtuell pisk.....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor det? Hva galt har JEG gjort nå da??
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hehe.. Sluket er inne på noe. Antall frihetsgrader kan gi en enkel landsens gutt nevroser og søvnproblemer.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det kreves ikke mye kapasitet for å kjøre dette.

    På min 5 år gamle laptop kan jeg korrigere lyd i 6 kanaler og se på film.

    Med stereolyd så kan man klare seg med en ganske pinglete PC.
    Tenker å kjøpe meg en liten billig NUC, så lenge det ikke har skjedd noe stort her med kravene?
    Blir nok bare stereo over 4 kanaler (med RME UFX).

    Tenker da å bruke TVen som HDMI-switch, kjøre optisk ut av TV til RME UFX som har en intel nuc tilkoblet, så rett i ncore/purifi effekter fra RME.
    Det jeg er mest bekymret over er delay mellom bilde og lyd, men siden all lyd (og bilde) kommer fra samme kilde så håper jeg delayen i det minste blir lik hver gang. At man i verste fall kan lage 2 filtere, ett for ren lyd (tillater mer delay) og et for film hvor lager et kortere filter.

    Er jeg på bærtur, på feil årstid eller kan dette fungere? Har forsåvidt koblet opp RME lydkortet og testet at det fungerer i praksis (uten AL). Må se om madammen tillater oppsettet.. men tok jo vekk en stor svart boks (receiveren), så virker veldig positiv til det så langt :D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det beste når det gjelder latency er å enten kjøre digital lyd ut av dekoder til PC, eller kjøre web-basert TV. Jeg gjør det siste. Årsaken er at når du tar analogt signal ut av TV så er dette allerede synkronisert med bildet. Gjør du det på en av de to andre måtene, så har du noen millisekunder med video-latency som du kan bruke til prosessering.

    Det går nok uansett ganske bra med videosynk hvis du bruker Audiolense konvolveren og kjører minimum fase korreksjon. Den gir null i latency, og det gjør konvolveren også, så da er det bare noen buffere her og der som forsinker lyden. Det tåles 30 ms forsinkelse i lyden, trolig mer, før du opplever at lyd og bilde er ute av synk. Det er forøvrig veldig lett å justere latency i Audiolense konvolveren. Du kan øke og redusere i sann tid vha mus eller tastatur.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    For å debugge støyproblemet mitt ved avspilling i Audirvana/AL-Convolver tenkte jeg å prøve VB-HIFI Cable.
    Får "No valid license" i convolvervinduet, se bilde.

    VB HIFI CABLE.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ligger det kanskje en lisens for Roon hwid i konvolvermappen?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ånei ... avnirvana...

    Du kan generere en hwid fra konvolveren når den viser no license og få en nøkkel for dette oppsettet.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hva med å kutte ut hele lisensnøkkelen for convolveren? Den skaper jo bare styr og tror kundegruppen har etikk nok til å kjøpe lisens uansett?!?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har også slitt med konvolver lisensen og kjører stort sett på test versjoner. Ett eller annet et det som stadig skaper krøll med disse.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gjør det Bx.
    Når jeg har min nye DIY-rigg ferdig ila sommeren skal jeg prøve convolver på nytt.
    ...og får jeg det ikke til....så kjøper jeg miniDSP 4x10HD
    ...så det så.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn