Hallo
OMF skrev:
Hei Bernt!
Noen spørsmål herfra Vestlandet!
(La meg si at jeg ikke har prøvd 3.2 ennå....)
1 -Når man har gjort en korreksjon og man ser at det har skjedd en liten «bug». Feks at korreksjonsfilen ikke retter opp en dip, men snarere forverrer den og den kalkulerte responsen ikke er flat...Hvordan retter man best opp dette?
Prøv med et annet tidsvindu. Større eller mindre. Dette kan skje når tidsvinduene faller slik at GDC kun klarer å gjøre halve jobben, dvs fjerne noe som skjer til feil tid men ikke sette det inn igjen på rett tid. Jeg tror det er visse forbedringer i 3.2 ift 3.1 på dette punktet, men det kan fortsatt skje.
Det er akseptabelt at en dipp bare blir delvis korrigert, men når den blir møtt med en dip eller endog tendenser til en liten kansellering i korreksjonsfilteret så fungerer det ikke etter planen.
Hvis du har problemer med å få endene til å møtes så vil jeg gjerne se litt på målefila.
Men det må også sies at når dette skjer så kan det godt være at høyttaleroppstilling og/eller aksustikk er belemret med refleksjoner som gir en kraftig tidsforskyvning av direktelyden. Så det er ønskelig å adressere det og (uten at det skal være noen unnskyldning for Audiolense).
2 Jeg har en 24 bit DAC. Jeg har ikke prøvd 32 bit floating i målingene ennå (kun 16 bit)...? Vil dette funke og hvis det eventuellt ikke funker har du planer om å gjøre det mulig å kjøre 24 bit i måleprosessen...? (Har det eventuellt noe for seg...?)
24 bit støtte er på plass i 3.2. Men 24 eller 42 bit float er ganske likt. Alle utregninger i Audiolense skjer ved 64 bit double precision float. Filtrene blir trunkert til 32 bit float. Og Convolver i hvert fall - gjør utregningene i 32 bit float og konverterer deretter til den største oppløsningen som lydkortet takler.
Jeg tar meg også den frihet og skriver en liten ønskeliste til neste release av Audiolense:
Målefunksjonen
Kunne du fått denne til å huske forrige innstilling jeg må skifte lydenheter og sample rate hver gang jeg skal måle
Dette er på plass allerede. Målemodulen starter med innstillinger fra den målingen som er lastet opp i hovedvinduet. Hvis du gjør en ny måling og ønsker at den skal bli husket, trykk knappen "send to main form" i målemodulen.
Grafer
Jeg synes det blir veldig mange farger, og lyse farger er omtrent usynlig.
Med tre veis høytaler ser jeg ikke noe problem i at alle elementene har samme farge skulle man en sjelden gang være i tvil kan man bare slå av og på den ene.
Jeg er enig i at det er litt rotete med farger og kurver. Men dette er en sak som er vanskelig å programmere på generell basis.
Jeg har bare ikke funnet ut hvordan den ideelle løsningen bør være. Men hvis du laster ned 3.2 så ser du en annen måte å farge kurvene på i flerpunktsevalueringen. Og jeg lurer på om jeg skal gå for noe liknende i hovedvinduet. Men jeg tror jeg skal se det litt an.
En av utfordringene er at det er så mange ulike oppsett. Så det som fargemessig fungerer bra for ett oppsett fungerer ikke like bra for et annet. Når man har mer enn 2 kanaler så må man bruke høyresiden til å redusere hvor mange kurver man ser på av gangen. Men slik det er lagt opp nå kan man risikere å få en fargesammenblanding med enkelte visninger som ikke er bra uansett. Så jeg er på jakt etter en bedre fargekodemetode.
Forslag som også er programmerbare mottas med takk.
Det hadde også vært greit å kunne fjerne målingene som var utenfor arbeidsområde altså at målingen kun viste det som var hørbart og ikke hvordan elementene målte utenfor sitt arbeidsmrådet. (Knotete forklart, men at målingene gav en heltrukket linje). Men for å ha muligheten til å vurdere andre delefrekvenser så måtte dette vært en funksjon som kunne slåes av og på!
Jeg kunne veldig gjerne like å se kurven til mikrofonkaliberingsfilen også slik at man ser at det er noe fornuftig som ligger inne!''
Jeg skal ha det med mikrofonkalibreringen i mente. Det høres ut som en god ide. Jeg tror den kommer neste gang.
Ideen med å skrelle vekk det som skjer utenfor passbandet er jeg dog ikke like sikker på.
Det var vel det jeg kom på i farten!
Mvh
OMF
Ja men det var jo slett ikke dårlig dette her. Takk for tilbakemeldingen.
Og send meg for all del målingen hvis det viser seg vanskelig å få til den ønskede symmetrien mellom filtrert måling og korreksjonsfilter. Jeg har etterhvert et ganske betydelig bibliotek av målinger og jeg pleier å bruke noen av de vanskeligste til å teste og forbedre algoritmene. Jeg er alltid på jakt etter målinger som stiller Audiolense på prøve.