Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.579
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Spennende Ottone spennende.
    Kommer å følge godt med på utviklingen i Villa O fremover.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Audiolense 5.5 er ute vidarje.

Det simulerer forbausende bra med 2048 filter og TTD...
    Det var gode nyheter, men dessverre kan jeg ikke oppdatere lengre. Jeg fikk det til med 4.13. Må filterlengden være 1024, 2048, 4096 osv eller kan den være hva som helst? Med 2x4HD må alle utgangene ha minst 6tapper dvs det er bare 4084 å fordele på to kanaler.

Hyperlenkene på Juice HiFi for 5.5 peker til 5.4?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    PS: Det koster ikke all verden å oppgradere vidarje.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    PS: Det koster ikke all verden å oppgradere vidarje.
    Nei, det er ikke veldig dyrt, men kanskje litt i overkant for bare lage et filter til hytta hvor det stort sett bare er ukritisk lytting. Jeg er strålende fornøyd med de filtrene jeg bruker hjemme og har ikke laget nye på lang tid, så da venter jeg til jeg trenger noen nye hjemme også:)
    2042 tapper ser ut til å fungere i 4.13, så da er det vel ikke låst til noen faste verdier i 5.5 heller.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Sant nok. Og hvis du kjører ren frekvenskorreksjon så gjør 4.13 jobben like bra.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da prøver jeg det først, så får jeg se om abstinensene for TTD blir for store:)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Joda, very special price ... as always :cool:

Seriøst: Jeg vil ikke at de som har betalt full pris skal føle at de har betalt for mye. Og så har jeg ikke behov for å nå impulskjøpere. Jeg ønsker bare kunder som har gjort et gjennomtenkt valg om at de vil ha produktet....

... og i all (u)beskjedenhet så finner du ikke noe annet produkt som gir like mye lydforbedring per krone, selv om du får 75% avslag.

Så jeg tilbyr full pris og full service og et enormt løft i lydkvalitet. Og full retur om du ikke er enig i løpet av 3 måneder. Og litt ekstraservice på black friday 8)

cyberkul

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Joda, very special price ... as always :cool:

Seriøst: Jeg vil ikke at de som har betalt full pris skal føle at de har betalt for mye. Og så har jeg ikke behov for å nå impulskjøpere. Jeg ønsker bare kunder som har gjort et gjennomtenkt valg om at de vil ha produktet....

... og i all (u)beskjedenhet så finner du ikke noe annet produkt som gir like mye lydforbedring per krone, selv om du får 75% avslag.

Så jeg tilbyr full pris og full service og et enormt løft i lydkvalitet. Og full retur om du ikke er enig i løpet av 3 måneder. Og litt ekstraservice på black friday 8)
    Hehe.. jeg skal kjøpe uansett, men ikke før jeg er klar til å ta det i bruk, forhåpentligvis før jul :rolleyes:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Her er litt av det jeg holder på med for tiden:

convolver2.jpg

convolver3.jpg

convolver1.jpg

Jeg lager altså en konvolver som har det jeg ønsker meg selv ... og litt til.

Den skal kunne kjøre som stand-alone ved f.eks. input fra platespiller, TV-lyd eller annet.

Den skal kunne kjøre som et virtuelt lydkort.

Og forhåpentligvis får jeg rigget det til at den switcher automatisk. Jeg legger opp til at den kan huske ulike kontekster. En kontekst er (hovedsaklig) en kombinasjon av hvor lyden kommer fra og hvor mange kanaler det er i avspillingsformatet. F.eks. chrome vs jriver i 2 kanaler vs jriver i 6 kanaler vs ekstern kilde.

Det blir kun Asio i første omgang, jriver eller gratisware må benyttes for å streame fra f.eks. web browser.

For de av oss som ser TV og video over anlegget, så blir det en brukervennlig on-the-fly justering av latency (dreie på musehjulet).

For profesjonell bruk under opptak og evt konserter så bør det bli mulig å kjøre konvolusjon uten latency, eller nesten uten. Når jeg bare mater konvolveren med et testsignal fortløpende så prosesserer den 2 kanaler med 264k lange filtre i drøyt 1000 kHz - med buffer på 128 og 0 latency.

Det gjenstår en del arbeid, men jeg håper å få ut en betaversjon utpå nyåret, dvs i løpet av vinteren.

På litt lengre sikt så gir dette en del spennende utviklingsmuligheter i forhold til brukervennlig avspilling (og justeringsmuligheter). Jeg tipper det kommer en equalizer etterhvert for på-sparket-justeringer.

Jeg tar gjerne imot innspill og forslag.

God jul, forresten.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Kult! Kan man håpe på at den også fungerer med OSX?
    God jul!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.989
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du ligger ikke på latsida, Bx.
    Dette tror jeg blir veldig bra.

Betyr dette at jeg feks. kan få sett filmene jeg kjøper/leier på Google Play kan streames uten etterslep i lyd AL?

Må kjøpe meg stor tv jeg og da?

Har forsøkt med korte filtre og div innstillinger via JRiver men får ikke dreisen på det. Blir etterslep uansett.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Er dette noe som vil hjelpe folk som bruker audiolense og som vil ha analoge kilder gjennom JRiver

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.472
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Analogt gjennom Jriver er da allerede en realitet,Kjøre Rega via riaa uten problem.
    Setter på plate og nyter musikk uten å gjøre noe :)

Er dette noe som vil hjelpe folk som bruker audiolense og som vil ha analoge kilder gjennom JRiver

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Kult! Kan man håpe på at den også fungerer med OSX?
    God jul!

OSX er på to-do-listen, men det er en lang liste, Trompet1. Jeg prioriterer å lage en best mulig løsning (med vekt på en). Det er godt mulig jeg aldri kommer dit. Det henger også sammen jeg at jeg er enda mindre kompetent på OSX enn windows. Men jeg har hørt at windows kjører greit på Mac også, så du har jo alltids muligheten.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Du ligger ikke på latsida, Bx.
    Dette tror jeg blir veldig bra.

Betyr dette at jeg feks. kan få sett filmene jeg kjøper/leier på Google Play kan streames uten etterslep i lyd AL?

Må kjøpe meg stor tv jeg og da?

Har forsøkt med korte filtre og div innstillinger via JRiver men får ikke dreisen på det. Blir etterslep uansett.
    Ja, jeg tror det.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Analogt gjennom Jriver er da allerede en realitet,Kjøre Rega via riaa uten problem.
    Setter på plate og nyter musikk uten å gjøre noe :)

Det stemmer jo det. Når dette er oppe og sviver så trenger du ikke gå via jriver for å ta inn eksterne signaler.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Góð jól Bernt!
    En selvstendig convolver er sårt savnet og jeg er enormt takknemlig for at du jobber med dette
    Fotsatt god høytid!
    Johan

ugn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Oi, dette var jo spennende nyheter! Blir spennende å høre tilbakemeldinger på denne funksjonen :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Når denne er på plasse så kan man kjøre analog gjennom AL istedet for JRIVer. Det blir som et lydkort som ligger nede til høyre der du kan styre volum, switche filter osv.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.179
    Sted
    Langesund
    Når denne er på plasse så kan man kjøre analog gjennom AL istedet for JRIVer. Det blir som et lydkort som ligger nede til høyre der du kan styre volum, switche filter osv.
    Vet det er enkelte, som ikke har klart å få til en optimal avspilling av tape gjennom jriver, som ønsker denne velkommen

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.472
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Hei sann....

Prøver meg på å lage filter med 2 veis høytalere og 1 sub men får bare feilmelding.
    Hvordan skal det settes opp med sub ?
    Har prøvet flere mulige men ender opp med denne :

Skjermbilde (18).jpg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Hei Arne,

Ingen tvil om at dette er en bug.

Har du endret høyttaleroppsettet? Utvidet med en sub,kanskje?

I 5.4 kunne bruk av partial correction etterfulgt av at man utvidet med en ekstra sub skape en slik feil. Jeg trodde jeg hadde ryddet opp i den, men jeg kan ha oversett noe.

Prøv dette: Spar på favorittsettingene i Correction Designeren og trykk på "reset". Deretter setter du det opp sånn som du vil ha det.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    ... og når sånt dukker opp er det fint om du tar kontakt med en gang. Mulig du finner en vei rundt, men jeg må få beskjed for å fikse problemet.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.472
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Har fått det til å fungere med en tre veis og en toveis høytaler....
    Sub delt på 80 og så fra 80 og til 800 på begge midbasser men om det blir riktig er jeg ikke sikker på.... Men spiller bra [emoji33]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Arne,

Hvis det over ikke fungerer, så er det fint om du sender meg al.ini fila og målefila. Førstnevnte er i program data folderen.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.472
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Har forandret oppsett fra vanlig 2.0 / 3veis til å forsøke meg på 2.1 , 2veis høyttalere pluss sub men det går ikke ...
    Da er spørsmålet er det en bug eller gjør jeg noe feil ?

Sånn ser det ut nå og det funker :

Skjermbilde 2019-01-11 kl. 11.02.07.jpg

Skjermbilde 2019-01-11 kl. 11.01.54.jpg

Skjermbilde 2019-01-11 kl. 11.01.34.jpg

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.472
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Er det mulighet for å sette opp to subber der den ene kjører et begrenset område,tenke å kjøre motfase for å fjerne utfasing fra frontene ?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Litt på sidelinjen:
    Har nå rattet rommet tålelig bra ved hjelp av akustikktiltak og AL.
    Har en bred musikksmak, og det kan gå i gammalmannsjazz, klassisk eller garasjeråkk

Opplever at den perfekte targetkurven for de to førstnevnte sjangere er i mitt oppsett nærmest flatt
    Men på lugubre skrangleråkkskiver må gjengs over bassen heves og toppen dempes

Opererer folket med flere filtere og targetkurver ved lytting eller finner dere frem til et kompromiss?

Kjør debatt!

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.472
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Jeg har laget et par presets på fjernkontrollen med en som demper 3db på 2,5k og nr to som tar både 2,5k og + 3 db på 100hz der dekker noen av problemene hos meg [emoji39]

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Kan du bytte filter i jriver med fjernkontroll eller mener du eq innstilling i jriver?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg skjønner.
    Hadde jo vært snasent hvis en kunne bytte filter med remoteappen
    Du får implementere dette i nye konvolveren Bx!!

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.472
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Omf må på banen med filterbytte,han har taket på det har jeg sett.... Har ikke kommet så langt til å undersøke /Google.....

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Kan du gi en liten instruks OMF?

Og opererer du med flere filtere etter musikk/innspilling?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke så veldig kompliser.

I JRiver - så går du litt opp til venstre i skjermen - og høyreklikker på "Playing now" og velger "add zone". Så kan du i grunn lage så mange Zones du vil, og kalle de hva du vil. Jeg bruker gjerne valget med å kopiere, slik at jeg er sikkert på at jeg ikke endrer noen andre innstillinger.
    Når du går inn på options - så ser du øverst i skjermbildet hvilken zone du stiller inn for. Også kan du legge inn forskjellige Audiolense filter, eller du kan også gjøre andre ting - feks legge i VSP plug in, legge inn EQ punkter eller endre bufferstørrelser elller resampling.

Så kan du feks lage tre ulike zone:
    Player 1
    Player 2
    Player 3

Også kan du legge inn ulike Audiolense filter i ulike playere. Disse kan du bytte mellom med fjernkontroll (Ipad/mobil) på ca 5 sekunder. Du må trykke stop, på musikken i den zonen du er før, du trykker play i neste.

Jeg er jo glad i system, så jeg planlegger med mange zoner:
    Referanse - Den som pr i dag spiller best
    Alt 1 - en annen variant som skal testet mot referansen
    Alt 2 - variant 2 som skal testes
    Film - en variant med korte filter for å ikke få latency på lyd
    Party - litt høyere delefrekvenser og mer bass

Også er det lurt å ha et lite Word dokument på samme PC hvor man skriver noen ord om hvordan de ulike filtrene er bygd opp (filtering,target, delefrekvenser, etc - for at ikke alt bare blir rot til slutt)

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn