Jada, litt på stativhøyttalerne, men ikke på bassene. Hypexene driver ARCene helt uten problemer, men mangler helt den organiske, nydelige klangen til MC275. Slik skal det vel også være. Hver av de 2*75 wattene i MC275 virker også mye sterkere enn de i Hypexene. Til bassene er Hypexene utmerkede tror jeg. På sikt kunne det være artig å prøve noen store A/B transistorforsterkere (Nemo, Mcintosh el) til sammenligning, men det blir jo mye dyrere.Bx skrev:Har du sammenlignet Mackintosh med Hypex totte?
Godt å endelig få stadfestet dine begrensninger ;DBx skrev:Hei Distinctive,
Jeg håper noen andre kan tre støttende til, for dette er nytt terreng for meg.
Og dette:Works with hundreds of VST and Audio Unit plugins.
En mellomløsning er jo å bruke Sqeezcenter og Squeezsoft (eller hva den heter software spilleren som følger med)Mbare skrev:Jeg har for tida en Squeezeboks og jeg har skjønt at jeg kan bruke den via Inguz og så kjøre Audiolense. Da må jeg riktignok installere Windows XP på Mac'en min (jeg er Mac-bruker og har ingen planer om å slutte med det) på Mac'en for å kjøre Audiolense, men jeg kan leve med det, forsåvidt. Men...
Det jeg ideelt sett skulle ønske å gjøre var å bruke en Mac-mini i anlegget (fordi den også har, så vidt jeg vet, gode muligheter for video ut, den ser bra ut og er liten) som er linka opp mot en server og som jeg kan remote og kjøre iTunes på og så Audiolense på den lyden som går ut av mac-minien. OK?
... jeg slipper å styre med Squeezeboks o.l. På den annen siden, når jeg ser gjennom posten igjen, virker det faen meg nesten enklere å styre med Squeezeboks. Oh well.
Vi får håpe at evolusjonen farer fint med oss audiofile, dvs. tar gjerne et øre i pannen hvis dette kan hjelpe, men da blir det vel mono? ;Dpedal skrev:Jeg har tidligere foreslått for Bx å tilrettelegge for KUNSTHODE mikrofonopptak. Kanskje man kunne fått enda mer nøyaktig måling/korrigering av lyden som i tid og frekvenser påvirkes av hodets geometri? Ørene er som kjent plassert på hver side av hodet og ikke i et punkt i pannen. He-he.
Den Trinnov-saken jeg linket til i den egen tråd bruker 4 mikrofoner. Ifølge Trinnnov selv er 3stk for å vite "hvor" i rommet høyttalerne befinner seg + 1 for høyde.OMF skrev:Hei Bx....
En tanke jeg har ruget på noen dager.....
Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å korrigere for mye basert på en enkelt måling. Utfasing og andre lokale artefakter kan i stor grad påvirke målingen. Det er heller ikke så lett å summere ulike målinger i etterkant - selv om plotting i excel regneark osv sikker lar seg gjøre....
Hva med å sette opp en Mic preamp med 4 micer - Plassere disse i en holder som gjør at de står ca 20-30cm fra hverandre i et kvadrat. Alle Micene har samme gain selvfølgelig. Så bruker du totalen av de fire som input på målingen...(altså line outputen fra Micpreampen).
Da skulle du få et langt mer korrekt bilde av hvordan lyden høres ut der vi har hodet - og man skulle vel i stor grad greie å eliminere ulike former for utfasing og dilll.....
Er jeg genial - eller har noen andre tenkt på dette før.....?
Mvh
OMF
Burde jo også være med kropp som er lik lytteren i form og vekt. Audiolense med oppblåsbar og formbar "kenny". ;Dpedal skrev:Jeg har tidligere foreslått for Bx å tilrettelegge for KUNSTHODE mikrofonopptak. Kanskje man kunne fått enda mer nøyaktig måling/korrigering av lyden som i tid og frekvenser påvirkes av hodets geometri? Ørene er som kjent plassert på hver side av hodet og ikke i et punkt i pannen. He-he.
Jeg er 99% sikker på at Trinnov kun bruker en av de fire mikrofonene til å måle impulsresposen og at de resterende brukes til å måle hvor lyden kommer fra. Trinnov er veldig fokusert på multichannel løsninger, og de henvender seg i stor grad til studioer der man skal spille inn multikanals musikk. Og så har de algoritmer der man lager phantom sources når høyttalerne ikke står plassert korrekt i forhold til 5.1 standarden. Hvis surroundhøyttalerne står litt for langt bak, så lager de en phantom souce der de også benytter fronthøyttalerne til å gjenskape lydretningen fra der surroundhøyttalerne burde stått. Hvis senterhøyttaleren står litt for lavt så lager de en phantom som har mer korrekt høyde. Osv. Det er litt blandede tilbakemeldinger på hvor bra disse fantomene fungerer. Det jeg har lest av tilbakemeldinger på selve lydkorreksjonen er rimelig bra. Men sålangt jeg har ikke lest noe som har rokket ved nattesøvnen for å si det slik.Man skrev:Den Trinnov-saken jeg linket til i den egen tråd bruker 4 mikrofoner. Ifølge Trinnnov selv er 3stk for å vite "hvor" i rommet høyttalerne befinner seg + 1 for høyde.
Lexicon MC12B bruker også 4 mikrofoner. Jeg vet ikke eksakt hva "dealen" er her.
8) 8) 8)Bx skrev:Hva angår lydkvalitet alene så tror jeg ikke det er noe som slår Audiolense per i dag. 8) 8)
Ved hjelp fra konstruktive tilbakemeldinger fra HFS-ere framover (og noen som lever av å skru lyd) skal jeg klare å sørge for at Audiolense er og blir den løsningen som gir best lydkvalitet de kommende årene world wide.
Måleprossedyren i Audiolense er ikke stereo, men en kanal om gangen. Venstre "øret" (mikrofon) i kunstodet vil da måle venstre høyttaler. Deretter samme prossedyre på høyre side. Tror ikke det blir så galt. ...skjønt jeg har ikke tenkt så nøye gjennom saken.Man skrev:Det blir feil å bedrive målinger med et kunsthode. Først vil lyden bli påvirket av dummyen ved måling. Ved avspilling vil lyden igjen bli påvirket av deres eget HRTF-system.
Når du lytter i frifelt (som for de fleste av oss er normalsituasjonen) blir det litt baklengs å først gjøre en motkompensasjon/korreksjon for HRTF - det blir som å få husalteret til å etterlikne hodetelefoner, ved at du korrigerer/kompenserer for ørets naturlige akustiske omgivelser (hode, skulder, kne, og tå).pedal skrev:Måleprossedyren i Audiolense er ikke stereo, men en kanal om gangen. Venstre "øret" (mikrofon) i kunstodet vil da måle venstre høyttaler. Deretter samme prossedyre på høyre side. Tror ikke det blir så galt. ...skjønt jeg har ikke tenkt så nøye gjennom saken.Man skrev:Det blir feil å bedrive målinger med et kunsthode. Først vil lyden bli påvirket av dummyen ved måling. Ved avspilling vil lyden igjen bli påvirket av deres eget HRTF-system.
Jo da, skjev nese har jeg etter et fylleslagsmål en gang for mange år siden. Mange vil også hevde at hodet mitt består av kunststoff. Mulig det ligger en forklaring her?KJ skrev:(målt etter nesetippen - med mindre du har skjev nese)
Frekvenseresponsene er kanskje det viktigste bidraget til høyttaleres lysdignatur. Hvis drivere og kabinett har omtrent de samme kapabiliteter og kapasiteter vil man i stor grad kunne etterlikne en høyttaler ved hjelp av target designeren. Men både kabinetter, høyttalerelementer og delefiltre har en viss egenlyd utover dette som man ikke klarer å etterligne.Speedster skrev:Har lest igjennom denne tråden i dag, og fått enda mer dilla på Audiolence enn jeg allerede hadde.
Nå skal det bygges en pc til lagring av flac, og så blir det nok Audiolence. Sverger til to-kanals lyd, og kanskje blir det aktiv deling etter hvert. Har tenkt å kjøpe Abrahamsen V6 dac, og trenger dermed ikke så avansert lydkort i pc'n(?) Et hypotetisk spørsmål: Hvis man måler en høyttaler, og legger inn dens kurve som target for en annen, vil man da kunne "etterligne" den?
Bidule www.http://www.plogue.com/ eller Console http://console.jp/en/ er to eksempler. Begge kan lastes ned og installeres og virker en stund, så man får en pekepinn på hva det er. Bidule er min knepne favoritt, men forskjellene er små...AndyMcnebb skrev:Audiolense er nok noe jeg kommer til å prøve etterhvert, siden jeg snart kommer til å gå over til harddiskbassert avspilling. Så jeg har lest hele tråden. Audiolense virker som et meget spennende \ fleksibelt verktøy man kan bruke for å finne "drømmelyden" .
Siden dette er helt nytt for meg, har jeg noen spørrsmål :
1. Hva mener du med "VST-host" ? Gi gjerne et eksempel så jeg forstår...
Ja. Målinger kan og bør gjenbrukes. Dette er viktig for brukervennligheten.2. Kan man lage flere forskjellige filtre med forskjellige targetkurver bassert på den samme målingen av lytterommet ? Eller må man kjøre en ny målerunde for hvert filter man ønsker å lage ?
Jeg liker eksterne lydkort, men er skeptisk til USB. Det er mye bugs knyttet til USB. Og så er det vel nesten bare en leverandør som har en skikkelig elegant USB-løsning. De aller fleste USB-dac'er benytter microsoft sin standard driver. Den er god til sitt formål, men den er ikke laget for hifi men for muzak. Mange usb-dac'er har seriøse driverproblemer. Som regel er det bare trøblete for Audiolense å finne en vei gjennom disse problemene. Men de store problemene starter når man skal benytte korreksjonsfiltrene sammen med annen software.3. Du liker ikke eksterne lydkort / USB-DAC'er. Er dette pga mulige driverproblemer som kan føre til redusert lydkvalitet ? Eller pga funksjonsfeil ?
Jeg har ikke testet spdif rett ut av PC. Fra vanlig hifi utstyr vet jeg at transporter og spdif ut kan ha store forskjeller i lydkvalitet. Jeg har vel også kommet til den erkjennelse at de digitale prestasjonene betyr 75% av lydkvaliteten. De fleste dac'er og opamper har spec'er som går utenpå ørene våre - hvis de bare blir foret med ren strøm og et jitterfritt signal.4: På mitt hovedkort har jeg en optisk Spdif utgang. Noe jeg bør være obs på hvis jeg ønsker å sende lyden ut av denne til en god DAC ?