Brüel & Kjær EDIT Std micene til DPA (musikkavleggeren til Brüel & Kjær) er ikke helt vekk de hellerOMF skrev:Hei!
Hvis man skal strekke det litt lengre enn en kalibrert Behringer....hva er high end på målemikrofoner??
Mvh
OMF
Da synes jeg du skal se på Earthworks. De har en "billig" en som går opp til 30kHz. (M30 BX) Og en adskillig dyrere en som går opp til 50 kHz (M50)OMF skrev:Hei!
Hvis man skal strekke det litt lengre enn en kalibrert Behringer....hva er high end på målemikrofoner??
Mvh
OMF
Enkleste måten å få et nogenlunde svar på dette er at du sjekker CPU-belastningen på det du kjører i dag. Belastningen øker linært med sampling frekvens og antall filtrerte kanaler. Og n logn n for økende filterlengde.OMF skrev:Hei Bernt!
Jeg lurer litt på en maskinvareoppgradering.
Hvor mye prosessorkraft trenger man for å kjøre 192kHz, max tapper og 6 kanaler...?
Vil en 3,2Ghz 4 kjerne sak holde...?
Mvh
OMF
Kunne du ikke bestilt den litt dyrere bx-versjonen? Da kan du jo bruke hvilken som helst linjeinngang istedet for mic-inngang til 20k, og i tilleg slippe å sende inn DAD'en til Danmark.OMF skrev:Ellers kan jeg også si at terningen er kastet når det gjelder måleoppsettet!
Earthworks M30 er bestilt og det samme er mikrofoninngang til DAD - denne tror jeg er iverdensklasse da listeprisen på 1 stk mikrofoninngang er nærmere 20k. Dessverre på DAD tilbake til Danmark for innmontering av denne modulen.
Men når alt er på plass og høstmørket senker seg litt skal jeg oversende deg rommålinger med alle de ulike konfigurasjonene jeg da har tilgang til slik at du kan sammneligne hva som betyr noe for måleresultatet!
Mvh
OMF
Så DAD'en har ikke noen linjeinnganger? (Er det nå man forventer kortfattet "korrekt" som svar? )Bx skrev:Man,
Samme klokka ut og inn er meget viktig for å sikre målekvaliteten.
Det kunne jeg - men ting skjer ikke alltid i planlagt rekkefølge, også koster også linjeinngangene på DAD en god del! Og det er jo litt det som rettferdiggjør investeringen!Man skrev:Kunne du ikke bestilt den litt dyrere bx-versjonen? Da kan du jo bruke hvilken som helst linjeinngang istedet for mic-inngang til 20k, og i tilleg slippe å sende inn DAD'en til Danmark.OMF skrev:Ellers kan jeg også si at terningen er kastet når det gjelder måleoppsettet!
Earthworks M30 er bestilt og det samme er mikrofoninngang til DAD - denne tror jeg er iverdensklasse da listeprisen på 1 stk mikrofoninngang er nærmere 20k. Dessverre på DAD tilbake til Danmark for innmontering av denne modulen.
Men når alt er på plass og høstmørket senker seg litt skal jeg oversende deg rommålinger med alle de ulike konfigurasjonene jeg da har tilgang til slik at du kan sammneligne hva som betyr noe for måleresultatet!
Mvh
OMF
Jeg er mildt sagt sjokkert over at noen som driver med High End i det hele tatt vet hva ordet nogenlunde betyr.....Bx skrev:....redigerer den nye slik at det passer sånn nogenlunde.
Ugot@mail.Bx skrev:Pedal,
Jeg tipper at txt filen går rett inn. Kanskje cal-filen også. De kalibreringsfiler jeg har sett til nå har vært ganske like. Men send meg gjerne filene så tar jeg en kikk. Jeg vil gjerne ha de liggende til senere bruk også.
Legger du ut noe om sammenligning av kallibrerte målinger gjort med den gamle og den nye micen når den tid kommer?pedal skrev:Til dere andre som leser dette, og som ønsker å gå samme vei:
OMF og jeg har spleiset på en kostbar målemikrofon fra Earthworks til bruk i våre digitale korreksjonssystemer. Poenget er at selv slike kostbare målemikrofoner ikke blir nøyaktige nok uten en kalibreringsfil. Pga individuelle avvik, må hver eneste mikrofon måles/kalibreres. Trolig er denne kalibreringsprosessen mer kostbar enn selve mikrofonen. Nøyaktigere måling vil gi nøyaktigere korreksjon, med bedre lyd til resultat. Tror vi.
Vi vet ikke hva vi har i vente. Vi har bare kjøpt en mye bedre mikrofon, som utvider kalibrert frekvensrespons lengre ned i sub-området og opp over 20kHz. Altså der hvor vi *angivelig* ikke hører noe. En annen sak er at vår nye mic har raskere "settling time". Den starter/stopper mye hurtigere enn billige mikrofoner. Tenk mikrodynamikken og pulsresponsen i en elektrostat kontra en dynamisk høyttaler. I Audiolense kan du zoome inn på pulsrepsonsen til målemikrofonen. Forhåpentligvis kan denne nye superraske mikrofonen gi mer presise målinger, som følgelig vil gi en mer presis korrigering og til slutt - bedre lydkvalitet. Mer realisme? OMF og jeg blir nok å rapportere om hva vi hører. Stay tuned!totte skrev:Legger du ut noe om sammenligning av kallibrerte målinger gjort med den gamle og den nye micen når den tid kommer?pedal skrev:Til dere andre som leser dette, og som ønsker å gå samme vei:
OMF og jeg har spleiset på en kostbar målemikrofon fra Earthworks til bruk i våre digitale korreksjonssystemer. Poenget er at selv slike kostbare målemikrofoner ikke blir nøyaktige nok uten en kalibreringsfil. Pga individuelle avvik, må hver eneste mikrofon måles/kalibreres. Trolig er denne kalibreringsprosessen mer kostbar enn selve mikrofonen. Nøyaktigere måling vil gi nøyaktigere korreksjon, med bedre lyd til resultat. Tror vi.
Spennende - hva koster herligheten om det er lov å spørre? (Regner med den ikke akkurat var gratis siden dere spleiser....) Har fått tilsendt en BF fra Bent, så får vi se hva jeg selv finner ut når jeg får ånden over meg (og høsten melder seg sterkere). Hadde du den fra BF tidligere? Selv har jeg ikke så mye respons helt der nede, men det er nok litt annerledes for deg som vel selv kan lete etter "The brown note" (Som for øvrig ikke finnes i følge Mythbusters)pedal skrev:Vi vet ikke hva vi har i vente. Vi har bare kjøpt en mye bedre mikrofon, som utvider kalibrert frekvensrespons lengre ned i sub-området og opp over 20kHz. Altså der hvor vi *angivelig* ikke hører noe. En annen sak er at vår nye mic har raskere "settling time". Den starter/stopper mye hurtigere enn billige mikrofoner. Tenk mikrodynamikken og pulsresponsen i en elektrostat kontra en dynamisk høyttaler. I Audiolense kan du zoome inn på pulsrepsonsen til målemikrofonen. Forhåpentligvis kan denne nye superraske mikrofonen gi mer presise målinger, som følgelig vil gi en mer presis korrigering og til slutt - bedre lydkvalitet. Mer realisme? OMF og jeg blir nok å rapportere om hva vi hører. Stay tuned!
Hvordan kan dette ha betydning når det man måler er et enkelt frekvenssweep som endrer seg relativt sakte?pedal skrev:En annen sak er at vår nye mic har raskere "settling time". Den starter/stopper mye hurtigere enn billige mikrofoner.
Godt poeng. -Hvis målesignalet til Audiolense *bare* er et sweep. Iflg Bx *kan* bedre S/N i OMF sin kommende mic-forsterker ha betydning for korrigeringen. Det indikerer altså et målesignal av mer kompleks karakter enn hva du forutsetter...Veggen skrev:Hvordan kan dette ha betydning når det man måler er et enkelt frekvenssweep som endrer seg relativt sakte?
OMF feiget ut på toppmodellen, så det ble ''bare'' M30 til ca 6,000,-, he-he.nb skrev:Spennende - hva koster herligheten om det er lov å spørre? (Regner med den ikke akkurat var gratis siden dere spleiser....) Har fått tilsendt en BF fra Bent, så får vi se hva jeg selv finner ut når jeg får ånden over meg (og høsten melder seg sterkere). Hadde du den fra BF tidligere? Selv har jeg ikke så mye respons helt der nede, men det er nok litt annerledes for deg som vel selv kan lete etter "The brown note" (Som for øvrig ikke finnes i følge Mythbusters)
;D ;Dpedal skrev:OMF feiget ut på toppmodellen,
Men du sa en gang at du hadde utviklet din egen ''vri'' på målesignalet. Jeg antar at det sweep'et (også) inneholder en drøss av pulser for alle frekvenser?Bx skrev:Ingen hemmeligheter på målefronten, Pedale.