Det går hovedsaklig på akustikk og lytteavstand.Takk. Ja fornøyd blitt med rommet. Men hvorfor er min så rough’n tough i forhold til the shy sin? Er ikke misunnelig bare så det er sagt kun akademisk interesse
Det går hovedsaklig på akustikk og lytteavstand.Takk. Ja fornøyd blitt med rommet. Men hvorfor er min så rough’n tough i forhold til the shy sin? Er ikke misunnelig bare så det er sagt kun akademisk interesse
Det kan ha med nivå i diskanten å gjøre, men hovedforskjellen her er nok hvor høyt simuleringen havner i frekvenskartet, noe som ikke sier noe om lyden. Shy sin kommer høyt fordi den ukorrigerte målingen er ganske jevn. Da havner målingen høyere i frekvenskartet, og simuleringen også.Du vet jo at jeg opererer på ekstremt lave nivåer
Denne målingen ble tatt på lavt nivå. Kanskje 60-70dB som er stortsett høyt for meg og mine sarte ører. Kan det være forklaringen?
Ja jeg har for øyeblikket håpløs gainstruktur som kan være årsaken. Mellomtonehornet ligger minst 6dB over diskant og midbasser. Hvis noen gang det franske postvesenet får huet opp fra froskeleggene så løses det innen kort tid da det er noe hett og trendy inngåendeDet kan ha med nivå i diskanten å gjøre, men hovedforskjellen her er nok hvor høyt simuleringen havner i frekvenskartet, noe som ikke sier noe om lyden. Shy sin kommer høyt fordi den ukorrigerte målingen er ganske jevn. Da havner målingen høyere i frekvenskartet, og simuleringen også.
Det ble foreløpig en kort evaluering av Audirvana. "NO VALID LICENSE..." kommer opp når jeg prøver å starte programmet. Prøvelisensen skal vare 1 måned, men bare èn dag for meg. La inn et spørsmål i forumet deres, så får vi se om de kommer med en løsning. Hvis ikke får jeg prøve å laste ned pånytt med en annen epostadresse.@Zerostat Godt tips å prøve en annen utenhet! Valgte Jriver som utenhet, da åpnet Jriver seg da jeg trykte Play i Audirvana, og lyd! Merket meg litt klikk og støy, og så at i Audio properties for Audirvana sto det 16 kanaler. Jriver rapporterte også 16 kanaler inn (og 10 ut, som er riktig). Rettet til Stereoi Audirvana istedet for 16 kanaler, og da ble det riktig. Prøvde så å starte AL-convolver på forhånd, og valgte så Audiolense som utenhet i Audirvana. Suksess! Men her rapporterte Audirvana om 128 kanaler... Rettet dette til Stereo, og alt ser ut til å fungere fint. Det står fortsatt Jriver som utenhet i Windows, men lyden går ikke innom Jriver, såvidt jeg kan se. Jeg kan skjønne at @ArneM liker Audirvana. Spesielt for lokale filer fungerer det mye bedre enn Jriver. Søkemulighetene er bedre, du kan gå tilbake et eller flere steg uten å søke på nytt osv. Synes også integreringa mot Tidal fungerer bra. Når en søker kan en velge om det er et lokalt søk, eller Tidal. Jeg har hatt et problem med å spille av Master-filer i Tidal Desktop appen. Kan spille normalt kanskje halve sangen, og deretter kommer masse støy. Kan pause og da kan jeg av og til spille normalt en stund til. Dette fungerer bedre nå, men fortsatt hører jeg støy, men mye mindre, og gjerne gjennom hele sangen. Kanskje jeg kan overlate MQA-dekodinga til Audirvana og se om det hjelper? Det er ingen innstillingsmuligheter for Tidal i Audirvana, såvidt jeg kan se, men en kan sette passthrough MQA i Tidal desktop-appen. Vet ikke om dette "huskes". CPU, minne og nettverk viser lav belastning i Taskmanager, så tror ikke det er PCen som er for dvask.
Synes jeg mangler en del på at nivåene er perfekte. Nå har jeg jobbet inn bassen der jeg vil ha den, og så fortsetter vi med midd. Der er det fortsatt to dipper som bør bedres. Når mellomtonen står for tur ser det ut som det må byttes elementer til mer følsomme - det sitter langt inne . Eller så må jeg prøve det Atle nevne for meg - stille litt individuelt gain i Aurora'n. Der er vel gode 10 db mellom det som ligger over og under Target i elementenes bruksområdet, så det er kanskje innafor?Det kan ha med nivå i diskanten å gjøre, men hovedforskjellen her er nok hvor høyt simuleringen havner i frekvenskartet, noe som ikke sier noe om lyden. Shy sin kommer høyt fordi den ukorrigerte målingen er ganske jevn. Da havner målingen høyere i frekvenskartet, og simuleringen også.
Hva er den grønne kurven?Synes jeg mangler en del på at nivåene er perfekte. Nå har jeg jobbet inn bassen der jeg vil ha den, og så fortsetter vi med midd. Der er det fortsatt to dipper som bør bedres. Når mellomtonen står for tur ser det ut som det må byttes elementer til mer følsomme - det sitter langt inne . Eller så må jeg prøve det Atle nevne for meg - stille litt individuelt gain i Aurora'n. Der er vel gode 10 db for det som ligger over og under Target i elementenes bruksområdet, så det er kanskje innafor? Vis vedlegget 688706
Dette handler jo om overskudd, takhøyde eller headroom om du vil. Morel elementene har nok ganske mye forvrengning når det tas i litt.Å bytte til mer følsomme elementer er jo bare et poeng dersom du ikke får spilt høyt nok. Om du demper gain i filteret eller i volumkontrollen spiller jo ingen rolle.
Mitt tips - dersom du ønsker å spille høyere - finn en amp med mer gain til mellomtonene/evt justere gain på DAC.
Dersom du allerede kan spille mer enn høyt nok - reduser gain på de andre ampene.
Jepp. Jeg flyttet til 22k, og får jeg full pupp hele veien fra diskanten før den ramlerNivået på "no correction" må noen ganger skreddersys. Det er litt tilfeldig hvor null-nivået havner.
Dette ser du jo lett på korreksjonfilteret til diskanten.Da har jeg fått lekt meg litt med korreksjonsprosedyrer og lært enda litt mer. @OMF sitt forslag medførte at diskantene falt som steiner fra 10kHz
Hvorfor er det uheldig?Dette ser du jo lett på korreksjonfilteret til diskanten.
(poenget mitt er at det er uheldig å ha en korreksjonsfil som peker oppover ved høye frekvenser.)
Det er riaa kruven - det er den tykke blå som er korreksjonen.Du får jo dette problemet fordi du har 25 db nivåforskjell fra det høyeste nivået i bassen til nivået i diskanten
Sånn blir det på mobil. Så slavisk på kurvene og trodde det var fra rommet ditt.Det er riaa kruven - det er den tykke blå som er korreksjonen.
(Dette er ikke mitt opsett - kun første bilde på en korreksjonskurven jeg fant)
Synes jeg mangler en del på at nivåene er perfekte. Nå har jeg jobbet inn bassen der jeg vil ha den, og så fortsetter vi med midd. Der er det fortsatt to dipper som bør bedres. Når mellomtonen står for tur ser det ut som det må byttes elementer til mer følsomme - det sitter langt inne . Eller så må jeg prøve det Atle nevne for meg - stille litt individuelt gain i Aurora'n. Der er vel gode 10 db mellom det som ligger over og under Target i elementenes bruksområdet, så det er kanskje innafor?
Vis vedlegget 688706
Hei, så vidt jeg kan se viser denne grafen *filternes* amplitude respons for hvert element. I så fall stemmer det ikke at du bør øke gain i mellomtonen sammenliknet med resten, det er jo motsatt: Den grønne korreksjonen har tatt ned mellomtonen med litt over -7-8dB for å matche resten. Så for å få gain-matche bedre før korreksjon bør du om mulig ta NED gain for mellomtonen, ikke opp, og du trenger tydeligvis ikke mer følsomme mellomtoneelementer med 33dB gain i den ampen, tvert i motDette handler jo om overskudd, takhøyde eller headroom om du vil. Morel elementene har nok ganske mye forvrengning når det tas i litt.
Forsterkeren som driver mellomtonene har allerede 33 db gain og yter 800watt kontinuerlig. 1500 watt dynamisk, Med følsomhet 95 db kan det spille ganske høyt. Morellene svelger unna til det lyser rødt. Men som sagt, ikke helt forvrengningsfritt da vil jeg tro.
Redusere gain på alt det andre er noe jeg bør se på.
Dette er rå-målingene av min fireveis høyttaler. (Glattet av korreksjonsprossedyren)Hei, så vidt jeg kan se viser denne grafen *filternes* amplitude respons for hvert element. I så fall stemmer det ikke at du bør øke gain i mellomtonen sammenliknet med resten, det er jo motsatt: Den grønne korreksjonen har tatt ned mellomtonen med litt over -7-8dB for å matche resten. Så for å få gain-matche bedre før korreksjon bør du om mulig ta NED gain for mellomtonen, ikke opp, og du trenger tydeligvis ikke mer følsomme mellomtoneelementer med 33dB gain i den ampen, tvert i mot
Hei gut_man,Jeg mener at @Bx nevnte noe om at målinger av hornladede diskanter var litt vrient og at måleresultatet ikke alltid var til å stole på da jeg var på hjemmebesøk hos ham i sommer. Supert hvis du kunne si noe om det her også. Jeg trenger en liten repetisjon og andre har sikkert også nytte av å høre det.
OK, da misforstod jeg. Syntes det så ut som grafene viste filterresponsen siden rød kurve (bassen) går omtrent lineært ned til 6Hz. Da har du tydeligvis litt av noen basser (fra 6Hz-500Hz +/- 5dB er det virkelig mulig? ) og akustikk hvis det er faktisk frekvensrespons før korreksjonDette er rå-målingene av min fireveis høyttaler. (Glattet av korreksjonsprossedyren)
Rød - Bass
Blå - middbass
Grønn - Mellomtonen
Rosa - Diskant
Ja, både basser og akustikktiltak i brukbart mon. Overdrevent vil vel de fleste si.OK, da misforstod jeg. Syntes det så ut som grafene viste filterresponsen siden rød kurve (bassen) går omtrent lineært ned til 6Hz. Da har du tydeligvis litt av noen basser og akustikk hvis det er faktisk frekvensrespons før korreksjon
Litt off-topic men det forklarer vel littHva slags basser er dette??
De innerste setene er for folk med ekstra lange ben ?
Ingenting flaks her Kjenner jeg deg rett..Akkurat passe, sier jeg.
Har hatt litt flaks jeg, da - så filteret mitt sliter ikke så mye med å hente inn bassen her heller:
Vis vedlegget 688915
Interessant å se hvilke innstillinger andre bruker. Jeg har også horndiskanter, kanskje dette vil fungere bra hos meg også? Hører du stor forskjell på om Minimum phase crossovers er huket av eller ikke? Er det evt hørbar preringing som kan bli problemet?Dette er det som låter best av det jeg har forsøkt til nå:
Vis vedlegget 688280
Da synes jeg vi bør gi litt kred til han som bygde rommet....og hornsubbene.Ingenting flaks her Kjenner jeg deg rett..