Kanskje på tide med en war story.
Jeg lagde kjerne-algoritmen i konvolveren for ca 8 år siden. Klarte å slå en patentert løsning med 2 gangeren på hastighet. Men så dukket det opp utfordringer med Audiolense som gjorde sy jeg parkerte konvolveren. Men i forfjor tok jeg den fram igjen. Jeg er ikke den mest strukturerte personen i verden, er faktisk usikker på om jeg når pallen i egen familie der. But I’m not a quitter.
Patenten var signert Gardner og assosiert med Lake ett eller annet. Med mindre de har holdt liv i patenten med pendling triks osv så er den utgått nå.
Noen år senere var det en kar i Microsoft som patenterte noe som liknet en videreutvikling av Gardner-patenten. Anders Torger som lagde Brutefir (fortsatt en bra løsning på Linux) ble satt under kraftig press fra kommersielle interessenter ( Microsoft) med påstander om at han hadde brutt Microsoft sin patent. Det må ha vært over gjennomsnittlig ubehagelig. Denne Microsoft karen hadde optimalisert konvolusjon i huet og rævva og søkt en patent som dekket huet og rævva ... inkludert det som Gardner hadde gjort 10+ år tidligere pluss en del detaljer som strengt tatt ikke har en oppfinnerhøyde som er patenterbar. Men hvis man er clerk officer på et amerikansk patentbyrå så skal man være bygd av et materiale som få karer er bygd av for å avslå en patentsøknad fra den gang verdens mektigste selskap.
Anders Torger er nok en idealist og har neppe tjent en krone på Brutefir.... som mange har hatt og fortsatt har glede av. Men han ble satt under et ubehagelig press.
Så ... på ett eller annet tidspunkt så stikker professor Angelo Farina hodet sitt fram. Han og Torger har gjort ting sammen i den gode lyds interesse. Ambiophonics osv. Etter min vurdering er Farina en av de fremste ekspertene på dette feltet ... både lydkorreksjon, akustikk og matematikken som ligger bak. Hvis jeg hadde hatt hans intellekt så hadde jeg ligget 5 år foran der jeg er idag. Han har jobbet med akustiske problemstillinger på en måte som jeg, du og Floyd O Toole skjønner lite av. Kirker, konsertsaler og det meste. så mange dimensjoner at den opplyste intuisjon faller av lasset. Og biler. Det han gjorde med biler var brilliant og noe jeg forsto. Han har påvirket Audiolense. En intelligent fysiker som ser ut til å kunne sette opp likninger på det meste.
Så han skrev en ekspertvurdering på nettet rundt patentstriden og Brutefir.. Av det slaget som kunne vært en eksperts vitne i en rettssak. Der plukker han Microsoft sin patent i fillebiter, bla. a ved å understreke at det meste allerede var dekket av Gardner patenten. Så fortsetter han med å understreke at både Microsoft sin patent og Gardner/Lake er delvis irrelevant, ettersom begge er utelukkende opptatt av regnehastighet. Når man skal regne mye så må man også skrive og lese mye, og skrive-lese hastighet har fått økende betydning etterhvert dom cpu-ene har blitt kjappere.
Denne ekspertvurderingen har jeg selvsagt tatt vare på. Og jeg vil tro Anders Torger har gjort det samme. Og det kan se ut som den parkerte alle rettslige skritt.
Det som Farina skrev gjorde det krystallklart for meg at den kjappeste konvolusjonen er en avveining mellom regnehastighet og skrive/lese hastighet. Og det er derfor konvolveren kalibrerer seg til din PC første gang. Jeg tror det er den eneste konvolveren som gjør det. Og kanskje er den verdens raskeste konvolver. Og etter dette er det neppe patenterbart ... eller kanskje er det det? Frankly I don’t care my dear.