Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg hjelper det å vente med å starte Audirvana til PC-en er ferdig med å laste oppstartsapper, drivere og deretter falt til ro.
    Hjelper ikke her. Audirvana logfila stopper under initialisering av AL-convolveren, hva nå det innebærer. Kommer et nytt innslag i loggefila for hvert klikk på Audirvana ikonet, når programmet ikke starter. Audirvana-prosessen vises et par sekunder i Windows Taskmanager, og forsvinner deretter.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    mens dere knoter i vei sitter jeg å koser meg med Roon som virker knirkefritt :D
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Audirvana låter bedre! ...og du slipper alt stæsj... alt du trenger...
    Ja, jeg har til gode å pröve Audirvana. Har vel tvil om at det låter så forskjellig. Og forövrig er ikke noe stæsj i mitt Roon oppsett. Samme pc med Audiolense filter er Roon core.
    Er bare så fornöyd med det for det funker fullstendig knirkefritt, noe som en ikke er helt vant til i det vi driver med
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hjelper ikke her. Audirvana logfila stopper under initialisering av AL-convolveren, hva nå det innebærer. Kommer et nytt innslag i loggefila for hvert klikk på Audirvana ikonet, når programmet ikke starter. Audirvana-prosessen vises et par sekunder i Windows Taskmanager, og forsvinner deretter.
    Har du laget en shortcut til Audirvana som du startet med? Prøv å starte fra Windows-menyen.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    mens dere knoter i vei sitter jeg å koser meg med Roon som virker knirkefritt :D
    Grmff... Audirvana har mye av det jeg etterspør, men så langt har det vært en PITA og holde det i drift ☹ Dessverre også BETYDELIG lengre responstid enn @Bx på support. Får kanskje gå den tunge vei til Roon jeg også
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Har du laget en shortcut til Audirvana som du startet med? Prøv å starte fra Windows-menyen.
    Prøvd begge deler. Får ikke laget noen vanlig snarvei på desktopen, siden det ikke finnes noen (synlig) .exe-fil. Kan feste A til oppgavelinja, men ingen forskjell. I går trykte jeg sikkert 50 ganger før programmet startet. Som sagt, starter med Jriver som lydkort, men jevn hakking i lyden. Kommer opp helt hinsidig samplerate i nedre høyre hjørne, 1542kHz, eller noe sånt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Prøvd begge deler. Får ikke laget noen vanlig snarvei på desktopen, siden det ikke finnes noen (synlig) .exe-fil. Kan feste A til oppgavelinja, men ingen forskjell. I går trykte jeg sikkert 50 ganger før programmet startet. Som sagt, starter med Jriver som lydkort, men jevn hakking i lyden. Kommer opp helt hinsidig samplerate i nedre høyre hjørne, 1542kHz, eller noe sånt.
    Det blir vel det samme "shit" som om du velger jriverlydkort fra eks. tidalappen.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ser du noe mistenkelig i windowsloggen?
    Bra tips! Finner masse advarsler og en del feil, mange feilmeldinger som jeg ikke vet hva betyr, men som sikkert kan googles. Men jeg finner noen som ser ut til å ha med problemet å gjøre:

    Programnavn med feil: Audirvana.exe, versjon: 3.5.43.2043, tidsangivelse: 0x5fdb71b6
    Modulnavn med feil: audiolense_vsc.dll, versjon: 0.0.0.0, tidsangivelse: 0x5f788f63
    Unntakskode: 0xc0000409
    Feilforskyvning: 0x0000000000036aa1
    Feil prosess-ID: 0x267c
    Feil starttid for program: 0x01d6edab511a03eb
    Feil programbane: C:\Program Files\WindowsApps\Audirvana.Audirvana-4118-9484-d80dbb7827cd_3.5.43.0_x64__fec4hfhj3emgj\Audirvana\Audirvana.exe
    Feil modulbane: c:\program files\juice hifi\audiolense convolver\x64\audiolense_vsc.dll
    Rapport-ID: 7c2d95e7-1c07-4b77-b2d3-d8ae494fac1d
    Fullstendig navn på feilpakke: Audirvana.Audirvana-4118-9484-d80dbb7827cd_3.5.43.0_x64__fec4hfhj3emgj

    Kanskje dette sier @Bx noe? Jeg skal uansett sende dette til Audirvana support
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vi må få Audirvana til å virke knirkefritt. Fantastisk som det egentlig er. :)

    Jeg har satt Audirvana til å starte med PC'ens oppstart. Dette gjør du i Windows Start - > Tannhjulet og Apper. Finn Audirvana er og klikk i vei!
    Har enda til gode at det ikke har startet.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Vi må få Audirvana til å virke knirkefritt. Fantastisk som det egentlig er. :)

    Jeg har satt Audirvana til å starte med PC'ens oppstart. Dette gjør du i Windows Start - > Tannhjulet og Apper. Finn Audirvana er og klikk i vei!
    Har enda til gode at det ikke har startet.
    Prøvd dette også
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg bruker en dedikert Notebook PC fra Lenovo. Ikke en moderne PC, men den funker utmerket! Problemet med denne PC'en har vært hakking ifm interne forhold i hardware. Jeg måtte sette max prosessor til 98% og lage en annen strømprofil.

    1611143214742.png
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Audiolense er bare helt konge. i mitt lydrom har jeg fått sterkt forbedret lyd. Must have!

    Det er et par områder jeg enda ikke har kontroll over. Det jeg forsker på for tiden er "Correction Procedure Designer" og mid frequency.

    Hva avgjørende for et bra utgangspunkt for denne innstillingen?

    1611143740148.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det som the Shy sier. Men det er ikke alltid vinduslengdene gjør noe fra eller til ... med mindre man går for svært korte vinduer. Da skjer det store endringer.

    ''Jeg tenker at vindusstørrelse er verdt å eksperimentere med hvis du ser problemer i simulert step respons eller i impulsresponsen til korreksjonsfiltrene ... og i begge tilfeller dreier det seg først og fremst om uønsket aktivitet på venstre siden av hovedpulsen. Når jeg lager korreksjon ser jeg på disse to, og hvis det ser bra ut, så er jeg ferdig med vindusstørrelsene.

    Edit: Kan også legge til at betydningen av vindusstørrelse, ikke minst TTD vinduet, endret seg en del fra Audiolense 4 til Audiolense 5. I fireren hadde endringer i TTD vinduet alltid stor påvirkning. Det har mindre betydning nå.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja. Den har betydning over hele registeret, men kan gi litt forskjellig utslag på flankene, alt etter som.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Har sendt loggen til Audirvana
    Svar fra Audirvana:

    Sir,



    Can you contact Audiolense about the issue you encounter? There is an issue in their driver as when we tried it, the driver seemed to not work as it should, it doesn’t initiate normally when you try to play a track.

    Kan det ha noe med lese/skriveaksess å gjøre? Audirvana vil ikke kjøre som administrator, men jeg kan gi meg selv mere rettigheter, skal prøve
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Kanskje jeg kan teste det her? Er Audirvana en vanlig avspiller?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Svar fra Audirvana:

    Sir,



    Can you contact Audiolense about the issue you encounter? There is an issue in their driver as when we tried it, the driver seemed to not work as it should, it doesn’t initiate normally when you try to play a track.

    Kan det ha noe med lese/skriveaksess å gjøre? Audirvana vil ikke kjøre som administrator, men jeg kan gi meg selv mere rettigheter, skal prøve
    Jeg har tatt en kikk.

    Audirvana: Hvor mange kanaler har du?
    Konvolveren: 128
    Audirvana: Jeg skal spille i 128 kanaler.
    Audiolense: Det går ikke.
    Audirvana: (begynner å spille allikevel. Det er ingen buffere å spille til, så gudene vet hva den egentlig gjør.

    Så bruker jeg Roon fix, som lurer Audirvana til å tro at lydkortet kun har 2 utganger.
    Og da spiller det.

    JRiver: Hvor mange kanaler har du tilgjengelig?
    Konvolver: 128.
    Jriver: Jeg skal spille i 2 kanaler.
    Konvolver: OK.

    Så kan jeg gjøre det litt vanskelig for jriver, og sette den opp til å spille i 6 kanaler, samtidig som jeg ikke har en 6 kanals konfigurasjon i konvolveren.
    Jriver: Jeg skal spille i 6 kanaler.
    Konvolver: Det går ikke.
    JRiver: Hvor mange kanaler har du tilgjengelig?
    Konvolver: 5.
    JRiver tenker: Jeg er jo satt opp for 6 kanals avspilling, men her trengs det da bare to. Da kommer det melding til bruker i jriver om at 6 kanalsformatet ikke støttes av lydkortet, men at denne musikken kan spilles i stereo ... hvis jeg (brukeren) går med på dette. Jeg klikker OK og det spiller musikk.

    Så bruker jeg Roon Fix og endrer til 4 kanaler ... mens det spiller. Da sender konvolveren en forespørsel til spilleren om å restarte hele streamingen. Jriver gjør dette umiddelbart, og starter fra børjan, finner ut at konvolveren støtter de to kanalene som den trenger. Og musikken starter igjen etter et øyeblikk.

    Når jeg gjør det samme med Audirvana mens den spiller, dvs bruker Roon fix til å endre fra 2 til 3 kanaler, og konvolveren ber om en restart, så bare fortsetter Audirvana å spille. Den ignorerer forespørselen om å restarte til den er ferdig med å spille det den spiller.

    Det er mulig jriver er mer fleksibel enn man har grunn til å forvente av en avspiller, men Audirvana skulle ikke lagt beslag på flere kanaler enn det den behøvde, den skulle ikke startet å spille når den fikk feilmelding i retur ifm. at det bestilte formatet ikke støttes. Og den skulle ideelt sett ikke ignorert anmodingen om en snarlig restart. Det kunne jo vært noe viktig som skjedde.


    Men jeg ser at det er ting jeg kan ta tak i selv også.

    Ideelt sett bør konvolveren gjøre mine til slett spill uansett om lydkort er på plass, og uansett om det foreligger en korreksjon som fungerer. Det skal jeg se nærmere på om jeg kan få til. Det blir mer brukervennlig ifm. oppstart. Men jeg tror nok Audirvana har flere og viktigere forbedringsområder.

    Dette kan ta litt tid. I mellomtiden fungerer Roon fix fungerer på Audirvana også. Du må bare starte en avspiller som gjør at konvolverens gui kommer opp, slik at du kan sette opp Roon fix med et antall kanaler som matcher korreksjonen du skal benytte. Jriver eller måling i Audiolense er to muligheter der. Jeg skal sørge for at man ikke trenger å ta slike omveier ved neste korsvei.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tatt en kikk.

    Audirvana: Hvor mange kanaler har du?
    Konvolveren: 128
    Audirvana: Jeg skal spille i 128 kanaler.
    Audiolense: Det går ikke.
    Audirvana: (begynner å spille allikevel. Det er ingen buffere å spille til, så gudene vet hva den egentlig gjør.

    Så bruker jeg Roon fix, som lurer Audirvana til å tro at lydkortet kun har 2 utganger.
    Og da spiller det.
    Takk for test og grundig forklaring :) Jeg har stereo inn, og 10 kanaler ut. Går utfra at jeg må sette Roonfix til 2 kanaler? Blir dette noe annet enn å sette Audirvana til Stereo? Problemet hos meg er at jeg ikke får opp Audirvana GUI. Etter masse trykk på Audirvana-ikonet starter det som regel, og da fungerer det med AL-convolver. Roonfix hjalp dessverre ikke på mangel på oppstart av Audirvana. Finner feilmeldiger i Windows-loggen, og ser også i Audirvana-loggen at oppstarten stopper etter forsøk på initialisering av AL-convolver. Det er kanskje et resultat av det du har forklart?
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg får ikke til å sette 2 kanaler i Roon Fix. Går selv tilbake til 128 eller 46 ....
    Mener jeg fikk dette til før 1.1 versjonen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Kanskje noe går galt undervlsgring. Det skjer når den stenges ned
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Hva er problemet egentlig? Hos meg så spiller Audirvana akkurat som det skal uten noe fiksfaks bortsett fra at det er litt vanskelig å starte......
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva er problemet egentlig? Hos meg så spiller Audirvana akkurat som det skal uten noe fiksfaks bortsett fra at det er litt vanskelig å starte......
    Nettopp! Samme her, men les innleggene til cyberkul. 😀 Audirvana er akkurat hva jeg trenger. Skulle svært gjerne hatt det hele sømløst med al conv. Noen ganger må jeg klikke Audirvana 10 ganger. Samme utfordring strever cyberkul med (og du). Jeg skal deme RME og AL og kommer til å bruke Jriver.
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hva er problemet egentlig? Hos meg så spiller Audirvana akkurat som det skal uten noe fiksfaks bortsett fra at det er litt vanskelig å starte......
    Det gjør det hos meg også, HVIS det starter. Det hender jeg må klikke 50 ganger før det starter. Spiller både lokale filer, og Tidal, og det fungerer veldig bra. Bruker du Audiolense Convolver? Velger du Stereo i Audirvana? Om jeg velger Jriver som Asio lydkort starter det hver gang, men da får jeg en Audiodevice-feil (i ruta rett til venstre for playknappen) ettter en liten stund. Om jeg restarter Jriver fungerer det en liten stund igjen, Grrr... Jeg leter etter feil på PCen, men finner ikke ut av det foreløpig. Som @Bx skriver lenger opp er det en feil i kommunikasjon mellom Audirvana og AL-convolver. Vet ikke om det er denne som generer feilen som logges i Windows, kommer hver gang jeg har en mislykket oppstart av Audirvana:

    Programnavn med feil: Audirvana.exe, versjon: 3.5.43.2043, tidsangivelse: 0x5fdb71b6
    Modulnavn med feil: audiolense_vsc.dll, versjon: 1.1.0.0, tidsangivelse: 0x5ffcde76
    Unntakskode: 0xc0000409
    Feilforskyvning: 0x0000000000036a41
    Feil prosess-ID: 0x508
    Feil starttid for program: 0x01d6ef66b6b369be
    Feil programbane: C:\Program Files\WindowsApps\Audirvana.Audirvana-4118-9484-d80dbb7827cd_3.5.43.0_x64__fec4hfhj3emgj\Audirvana\Audirvana.exe
    Feil modulbane: c:\program files\juice hifi\audiolense convolver\x64\audiolense_vsc.dll
    Rapport-ID: 9bdb4b46-14cc-4ca2-ad6b-77d33163b3b9
    Fullstendig navn på feilpakke: Audirvana.Audirvana-4118-9484-d80dbb7827cd_3.5.43.0_x64__fec4hfhj3emgj
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Bruker Stereo only i Audirvana. Settes i Audiolense driver.
    I Audirvana ASIO Audiolense som igjen bruker RME ASIO driver.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    @Bx når kommer Mac-versionen av AL? Jeg betaler trippelt for å slippe all integrasjonstrøbbel, asio og ditt og datt utenfor din kontroll :D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg er redd det blir lenge til. Jeg kikket på det for noen år siden og det var mye arbeid involvert.

    Men en dag...
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Da har Audirvana problemet kommet til loftet... Stua fungerer enda....
    Oppdaterte konvolver til 1.1og AL 6.14

    96A31F43-E5F7-4704-8A5B-104C14776DA9.jpeg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du kan jo ta par grep for å sette ting tilbake til sånn noenlunde start for AL og Audirvana.
    Slette conf-filer for AL og reinstallere Audirvana. Du kjenner AL så godt, at et nytt oppsett ikke er store saken for deg.
    Jeg hadde noen conf.-problemer med AL. Løste dette ved å slette AL/.ini filene.
    Litte utenfor din root-utfordring, men allikevel.

    Slett disse:
    C:\ProgramData\Juice Hifi\Audiolense 6.14\al.ini
    C:\ProgramData\Juice Hifi\Audiolense Convolver\audiolense_conv.ini

    Reparer eller tilbakestill Audirvana.
    1611405843521.png


    1611405939094.png


    Velg Stereo Only i Audirvana:
    1611406444229.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn