Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg får ikke opp disse feilmeldingene som Audirvana tilbyr å åpne i Explorer. Noen her som har løsningen?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg får spørsmål om jeg vil se loggen i explorer.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det er innstillingene Audivana som lager krøll, Med disse åpner og spiller den som normalt ......

    Men oppsamler til 192 ??




    Skjermbilde (69).png


    Skjermbilde (68).png
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du kan jo sette oppsampling i innstilinger i Audrivana. Gjøres via ASIO Audiolense "lydkortet".
    1611418622574.png
    1611419007320.png


    Er det korrekt med 5 output channels i convolver-conf'en?
    1611418665150.png
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Ja har prøvd forskjellige innstillinger og den eneste stabile her er når den oppsampler til 192k. Da åpner Audirvana på et musetrykk og spiller både Mqa og vanlige filer i Tidal.
    Ved andre innstillinger låser det seg og usb musa blir uvirksom,pekeplate funker.....
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ja har prøvd forskjellige innstillinger og den eneste stabile her er når den oppsampler til 192k. Da åpner Audirvana på et musetrykk og spiller både Mqa og vanlige filer i Tidal.
    Ved andre innstillinger låser det seg og usb musa blir uvirksom,pekeplate funker.....
    Dette må jeg teste.
    Hos meg virker alt, men jeg må av og til klikke et par ganger før Audirvana starter.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får ingen feilmelding, men når jeg sjekker Windowslogger (søk på Hendelsesliste -> Windows-logger -> Program) finner jeg feilene jeg har henvist til tidligere.
    I går avinstallerte jeg AL-convolver, og reinstallerte den på c:\Juice Hifi. Det ser faktisk ut til å hjelpe. Istedet for at jeg må trykke 50 ganger for å starte Audirvana, holdt det med kun tre ganger i går. Prøvde 3-4 omganger. Kanskje tilfeldig. Dessverre får jeg nå litt dropouts, både på Tidal og lokal filer. Prøvd å endre buffersettinger i UFX-lydkort + AL-convolver + "Large buffer" i Audirvana, men problemet blir ikke borte. Finnes kanskje noen verktøy en kan bruke for å se hvor flaskehalsen er?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde dessuten å installere Audirvana og AL-convolver på en annen PC, men samme oppstartproblem. Alle vi som har postet her om dette problemet bruker RME + AL-Convolver, men jeg har sett rapporter om det samme på Audirvana forumet også, uten at jeg vet om de bruker samme HW.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg får ingen feilmelding, men når jeg sjekker Windowslogger (søk på Hendelsesliste -> Windows-logger -> Program) finner jeg feilene jeg har henvist til tidligere.
    I går avinstallerte jeg AL-convolver, og reinstallerte den på c:\Juice Hifi. Det ser faktisk ut til å hjelpe. Istedet for at jeg må trykke 50 ganger for å starte Audirvana, holdt det med kun tre ganger i går. Prøvde 3-4 omganger. Kanskje tilfeldig. Dessverre får jeg nå litt dropouts, både på Tidal og lokal filer. Prøvd å endre buffersettinger i UFX-lydkort + AL-convolver + "Large buffer" i Audirvana, men problemet blir ikke borte. Finnes kanskje noen verktøy en kan bruke for å se hvor flaskehalsen er?
    Jeg tror det er riktig å si at hverken konvolveren eller Audirvana uppfører seg helt etter boka her. Hvis Audirvana hadde løst dette bra, så hadde det startet som bare det. Hvis konvolveren hadde løst det bra, så hadde Audirvana blitt lurt til å tro at alt var ok og bare startet streamingen. Det er det jeg prøver å få til.

    Audirvana er et perfekt test-case for meg. En strøm av påminnelser om at man ikke skal ta for gitt at en eneste ting fungerer slik man forventer når ens program snakker med et annet. Absolutt alt som ikke er egen kode må sjekkes i huet og ræva... og så må alle potensielle avvik håndteres. Men dette blir nok ikke min favorittspiller med det første. Jriver imponerer stadig vekk. Jeg har god kontakt med Matt Ashland som har programmert det meste som jeg er i inngrep med. Og Matt og JRiver imponerer hele veien. Men Jriver er nok en bedre rollemodell enn et bra testcase.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Målet mitt er å få Audirvana til å starte smertefritt med Al konvolveren ukonfigurert ... og med en ødelagt ini fil. Jeg håper det skjer i løpet sv noen dager.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Hva som lager problem er ikke jeg ikke i stand til å identifisere men inn stillingene over løste mine problem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hva som lager problem er ikke jeg ikke i stand til å identifisere men inn stillingene over løste mine problem.
    Resamplingen hadde ingen effekt hos meg, verken på oppstart, eller dropouts. Heller ikke "max memory allocated..." Kan sette denne til minimum, uten at ejg merker noen forskjell. Det er også en Latency innstilling i Audirvana. Prøvd ø øke denne fra 0,5 til 1s, men ingen forskjell på dropouts. Når jeg sier dropouts er det støy, omtrent som små hakk i LP-plater, kan være mange sekunder mellom hver gang jeg hører det. Om jeg starter sporet pånytt kan støyen det endre seg, eller bli borte.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det er riktig å si at hverken konvolveren eller Audirvana uppfører seg helt etter boka her. Hvis Audirvana hadde løst dette bra, så hadde det startet som bare det. Hvis konvolveren hadde løst det bra, så hadde Audirvana blitt lurt til å tro at alt var ok og bare startet streamingen. Det er det jeg prøver å få til.

    Audirvana er et perfekt test-case for meg. En strøm av påminnelser om at man ikke skal ta for gitt at en eneste ting fungerer slik man forventer når ens program snakker med et annet. Absolutt alt som ikke er egen kode må sjekkes i huet og ræva... og så må alle potensielle avvik håndteres. Men dette blir nok ikke min favorittspiller med det første. Jriver imponerer stadig vekk. Jeg har god kontakt med Matt Ashland som har programmert det meste som jeg er i inngrep med. Og Matt og JRiver imponerer hele veien. Men Jriver er nok en bedre rollemodell enn et bra testcase.
    Jeg liker at Audirvana er integrert med Tidal, og synes brukergrensesnittet er mye bedre enn Jriver, spesielt mot egen musikksamling. Kan godt tenkes at det kan bli bra med Jriver også, men ut av boksen synes jeg det er helt håpløst.

    Men en annen grunn til å bruke Audirvana er at avspilling av MQA-filer i Tidal-appen fungerer dårlig hos meg. Som regel stopper avspillingen etter noen skunder, avspillingsklokka stopper, og så starter avspillingen igjen, og klokka hopper fram 20-30 sekunder. Av og til spilles resten av sporet normalt, bortsett fra at klokka begynner på null når sporet skal være ferdig, og fortsetter til hele sporet er spilt. Av og til med støy, og av og til uten.

    Detter skjer uavhengig av bruk av AL-convolver, eller Jriver intern convolver. I Audirvana med AL-convolver spiller MQA-sporene normalt, bortsett fra litt dropouts. Ofte blir det bedre om jeg starter sporet pånytt. Finner ikke ut at det har noen betydning om jeg endrer latency, bufring el. Litt annet småtrøbbel i Audirvana, som f eks at jeg ikke får åpnet lydkortinnstillingene etter en stund, ikonene nede til høyre på menylinja i Windows fryser etc. AL-convolver-vinduet oppfører seg også rart til tider, av og til kommer det bare opp en grå firkant, og av og til kommer det opp tekst fra convolvervinduet når muspekeren flyttes i området der convolvervinduet vanligvis kommer opp. Akkurat som convolvervinduet er åpent bak Audirvanavinduet, og deler av convolvervinduet kommer fram bit for bit når muspekeren flyttes.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg liker at Audirvana er integrert med Tidal, og synes brukergrensesnittet er mye bedre enn Jriver, spesielt mot egen musikksamling. Kan godt tenkes at det kan bli bra med Jriver også, men ut av boksen synes jeg det er helt håpløst.

    Men en annen grunn til å bruke Audirvana er at avspilling av MQA-filer i Tidal-appen fungerer dårlig hos meg. Som regel stopper avspillingen etter noen skunder, avspillingsklokka stopper, og så starter avspillingen igjen, og klokka hopper fram 20-30 sekunder. Av og til spilles resten av sporet normalt, bortsett fra at klokka begynner på null når sporet skal være ferdig, og fortsetter til hele sporet er spilt. Av og til med støy, og av og til uten.

    Detter skjer uavhengig av bruk av AL-convolver, eller Jriver intern convolver. I Audirvana med AL-convolver spiller MQA-sporene normalt, bortsett fra litt dropouts. Ofte blir det bedre om jeg starter sporet pånytt. Finner ikke ut at det har noen betydning om jeg endrer latency, bufring el. Litt annet småtrøbbel i Audirvana, som f eks at jeg ikke får åpnet lydkortinnstillingene etter en stund, ikonene nede til høyre på menylinja i Windows fryser etc. AL-convolver-vinduet oppfører seg også rart til tider, av og til kommer det bare opp en grå firkant, og av og til kommer det opp tekst fra convolvervinduet når muspekeren flyttes i området der convolvervinduet vanligvis kommer opp. Akkurat som convolvervinduet er åpent bak Audirvanavinduet, og deler av convolvervinduet kommer fram bit for bit når muspekeren flyttes.
    Tror du skal sette opp den maskinen fra bunn av..
    Der ville jeg begynt .
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Nå har jeg nesten kommet så langt i å forstå Audirvana som det lar seg gjøre her. Og jeg har sett et par ting som jeg liker dårlig.

    Spilleren nærmest låser lydkortet direkte ved oppstart. Dvs gui-en til Audiolense har sin egen tråd og "message loop", så den fungerer stort sett. Men det er ingen toveiskommunikasjon med Audirvana. Meldinger om streaming-problemer, forespørsel om restart osv blir fulstendig ignorert. Og så er nedstengningen uryddig. Audiolense konvolveren lagrer alle innstillinger når den stenger ned, men med Audirvana likner det mer på en abort enn kontrollert nedstengning. Så da blir det ingen lagring. Jeg har nå kjørende med noen innstillinger som gjør jobben maksimalt enkel for Audirvana, dvs at jeg oppdaterer konfig filen etterhvert som brukeren gjør endringer (som Audirvana ignorerer til programmet restarter) men er fortsatt avhengig av å starte opp konvolveren på annet vis for å sette opp innstillinger som fungerer med Audirvana. JRiver er nesten i det andre ytterpunktet her: Det er nesten ikke grenser hva den takler av særegenheter (som det blir færre av etter denne runden).

    @cyberkul Det du opplever med bruddstykker av skjermbilde og at skjermbildet på en måte er der selv når det er skjult er noe jeg kjenner igjen. Det første tror jeg henger sammen med at konvolveren har sin egen message loop. Dette er ikke "textbook" implementering, men samtidig vet jeg ikke om det eksisterer et alternativ som gjør det muli gå lage en dll med eget brukergrensesnitt. Jeg investigerer saken, som det heter. Men erfaringen min er dog at dette er mer enn stabilt nok når ting fungerer greit.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må støtte Arne sitt forslag her over.
    Til å få WDM driveren i gang igjen hos meg måtte det til en hel nyinstallation av windows. Alle forsøk med oppdateringer hjalp ikke. Det er rett mange ting som skal fungere unisont i disse systemene våre og da er det ofte greit å være sikker på at grunnsteinene dvs. Windows er garantert helt på stell.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ja har prøvd forskjellige innstillinger og den eneste stabile her er når den oppsampler til 192k. Da åpner Audirvana på et musetrykk og spiller både Mqa og vanlige filer i Tidal.
    Ved andre innstillinger låser det seg og usb musa blir uvirksom,pekeplate funker.....
    Det ser ikke ut til at det har vært lytefritt hos deg heller ;-) Jeg synes ikke det er noen god løsning å måtte resample signalet for å få det til å virke. Kan godt tenkes at det hadde vært sunt å røske opp litt i PCen også, selvsagt. Kan jo prøve å reinstallere Jriver/WDM-driver og se om jeg får til MQA-filer fra Tidal -> Jriver.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Må støtte Arne sitt forslag her over.
    Til å få WDM driveren i gang igjen hos meg måtte det til en hel nyinstallation av windows. Alle forsøk med oppdateringer hjalp ikke. Det er rett mange ting som skal fungere unisont i disse systemene våre og da er det ofte greit å være sikker på at grunnsteinene dvs. Windows er garantert helt på stell.
    Kan tenkes. Jeg har også lurt på om PCen er litt i dvaskeste laget, men både CPU, minne og nettverk viser liten belastning når jeg spiller musikk. Displayet i Jriver, som kommer fram når muspekeren holdes over tannhjulsymbolet, viser hastighet fra ca 4-15x sann tid. Vet ikke hva som er godt nok her?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Resamplingen hadde ingen effekt hos meg, verken på oppstart, eller dropouts. Heller ikke "max memory allocated..." Kan sette denne til minimum, uten at ejg merker noen forskjell. Det er også en Latency innstilling i Audirvana. Prøvd ø øke denne fra 0,5 til 1s, men ingen forskjell på dropouts. Når jeg sier dropouts er det støy, omtrent som små hakk i LP-plater, kan være mange sekunder mellom hver gang jeg hører det. Om jeg starter sporet pånytt kan støyen det endre seg, eller bli borte.
    Når det gjelder dropouts. Du kan prøve å sette CPU til max 98% i de avanserte strøminnstillingene på PC'en ? Du kan også forsøke skru av virtualisering i BIOS.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten bug som jeg i grunn har slitt med mye.

    Når jeg skal se zoome inn på de simulerte grafene (typisk simulert impulsrespons) - så tegnes den gule firkanten (Altså zoomområdet) mye lengre til venstre og høyere enn der jeg holder musepekeren -faktisk så my "off" at jeg ikke greier å zoome inn på den delen hvor impulsen er. Bruker nå AL6.7 og Windows10.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.235
    Sted
    Langesund
    Jøss, en bug jeg ikke har hatt.
    Skjer det hver gang? Har også 6.7 og Windows 10
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg nesten kommet så langt i å forstå Audirvana som det lar seg gjøre her. Og jeg har sett et par ting som jeg liker dårlig.

    Spilleren nærmest låser lydkortet direkte ved oppstart. Dvs gui-en til Audiolense har sin egen tråd og "message loop", så den fungerer stort sett. Men det er ingen toveiskommunikasjon med Audirvana. Meldinger om streaming-problemer, forespørsel om restart osv blir fulstendig ignorert. Og så er nedstengningen uryddig. Audiolense konvolveren lagrer alle innstillinger når den stenger ned, men med Audirvana likner det mer på en abort enn kontrollert nedstengning. Så da blir det ingen lagring. Jeg har nå kjørende med noen innstillinger som gjør jobben maksimalt enkel for Audirvana, dvs at jeg oppdaterer konfig filen etterhvert som brukeren gjør endringer (som Audirvana ignorerer til programmet restarter) men er fortsatt avhengig av å starte opp konvolveren på annet vis for å sette opp innstillinger som fungerer med Audirvana. JRiver er nesten i det andre ytterpunktet her: Det er nesten ikke grenser hva den takler av særegenheter (som det blir færre av etter denne runden).

    @cyberkul Det du opplever med bruddstykker av skjermbilde og at skjermbildet på en måte er der selv når det er skjult er noe jeg kjenner igjen. Det første tror jeg henger sammen med at konvolveren har sin egen message loop. Dette er ikke "textbook" implementering, men samtidig vet jeg ikke om det eksisterer et alternativ som gjør det muli gå lage en dll med eget brukergrensesnitt. Jeg investigerer saken, som det heter. Men erfaringen min er dog at dette er mer enn stabilt nok når ting fungerer greit.
    At convolver GUI henger igjen osv spiller liten rolle, det er verre at en ikke får tilgang til audioinnstillingene i Audirvana. Virker en stund igjen etter en restart av Audirvana.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    En liten bug som jeg i grunn har slitt med mye.

    Når jeg skal se zoome inn på de simulerte grafene (typisk simulert impulsrespons) - så tegnes den gule firkanten (Altså zoomområdet) mye lengre til venstre og høyere enn der jeg holder musepekeren -faktisk så my "off" at jeg ikke greier å zoome inn på den delen hvor impulsen er. Bruker nå AL6.7 og Windows10.
    Ja, den skjer helst på TV skjerm tror jeg. 3.parts software, dessverre, så den blir nok værende en stund.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her er det vanlig PC skjerm - riktignok 27 tommer.

    Noen mulig fiks? Eller annen måte det kan zoomes inn på?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Har ikke noen fiks på den, dessverre. Jeg synes det er sjenerende selv og, men zoomen fungerer fortsatt, så det er ikke noe jeg har dvelt mye med...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Problemet mitt er at jeg ikke greier å zoome det jeg vil se. (Ringen er musepekeren)

    20210125_230709.jpg
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Nei, det der var ikke bra, OMF.

    Har du en eller to skjermer koplet til?

    Hva slags dpi-settinger kjører du?

    Vet du om dette har vært sånn lenge?

    Hvordan står det til med musefunksjonene i target designer? Fungerer de korrekt?

    Når jeg setter DPI på 125% her så får jeg litt av det samme. Som en midlertidig løsning kan du prøve å sette dpi til 100% og bruke mindre skjermoppløsning slik at du får ca samme størrelse på ting. Det ser ut til å fungere her. Men jeg kommer til å se nærmere på dette. Kan jo ikke ha det sånn i lengden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kort:

    Nei, det der var ikke bra, OMF.

    Har du en eller to skjermer koplet til?
    Kun 1 skjerm-

    Hva slags dpi-settinger kjører du?
    Husker ikke, men bruker gamingsmus og realtivt høy DPI - kanskje 1200/2400.

    Vet du om dette har vært sånn lenge?
    Ja, dette har jeg slitt med lenge, men det ble vel kanskje verre med 6.6/6.7...husker ikke helt.

    Hvordan står det til med musefunksjonene i target designer? Fungerer de korrekt?
    Ja, der funker alt fint.

    Når jeg setter DPI på 125% her så får jeg litt av det samme. Som en midlertidig løsning kan du prøve å sette dpi til 100% og bruke mindre skjermoppløsning slik at du får ca samme størrelse på ting. Det ser ut til å fungere her. Men jeg kommer til å se nærmere på dette. Kan jo ikke ha det sånn i lengden.
    Hvilken innstilling er det du snakker om her..?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Opplever et pop som er til tider heftig når jeg bytter mellom låter med forskjellig sample rate som f eks 96/24 til 16/44 eller vise versa
    Var ganske mildt klikk med jriver, men med konvolver og Roon er det guffent. Stilte ned max sample rate i Roon til 48k og det løste problemet førebels, men vi med gullører må jo ha mulighet for 24/96

    Er det bare jeg, eller er det andre som har opplevd noe lignende?
    Til info så er lydkortet RME UFX II
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    JoHoo,

    Skjer dette bare når AL konvolveren er involvert? I så fall skal jeg se om jeg ikke kan legge inn en kontrollert nedstengning og restart av konvolveren. Nå så bytter den filter "on the fly", og i teorien så skjer det et øyeblikk etter at lydkortet har akseptert endringen. Mulig det skjer noe i overgangen der.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ja dette har jeg bare opplevd igjennom konvolveren. Ikke i jriver
    F
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    JoHoo,

    Skjer dette bare når AL konvolveren er involvert? I så fall skal jeg se om jeg ikke kan legge inn en kontrollert nedstengning og restart av konvolveren. Nå så bytter den filter "on the fly", og i teorien så skjer det et øyeblikk etter at lydkortet har akseptert endringen. Mulig det skjer noe i overgangen der.
    Ja det hadde vært knall hvis du kan teste ut en slik løsning
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    @cyberkul Det du opplever med bruddstykker av skjermbilde og at skjermbildet på en måte er der selv når det er skjult er noe jeg kjenner igjen. Det første tror jeg henger sammen med at konvolveren har sin egen message loop. Dette er ikke "textbook" implementering, men samtidig vet jeg ikke om det eksisterer et alternativ som gjør det muli gå lage en dll med eget brukergrensesnitt. Jeg investigerer saken, som det heter. Men erfaringen min er dog at dette er mer enn stabilt nok når ting fungerer greit.
    Det jeg opplevde med at jeg ikke får trykt på symbolene for nettverk, høyttaler etc nede til høyre på menylinja, er at et "usynlig lag" av convolvervinduet ligger foran. Dette skjer i både Tidalappen, og Audirvana. Om jeg holder nede venstre musknapp nede på menylinja kommer det opp et tomt omriss av convolvervinduet, og jeg kan dra det til siden. Da kan jeg trykke på knappene igjen, og f eks åpne convolver GUI igjen, og evt lukke det igjen med krysset i øvre høyre hjørne. Akkurat nå lå det foran svarknappen her på forumet, og jeg trykte og trykte uten å få postet dette innlegget..
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Den er jeg klar over. Og jeg har en løsning på symptomet. Så er et situasjoner der kun biter av gui-en blir synlig, som jeg tror er beslektet. Det har jeg pt ingen løsning på, men jeg tror det vil skje svært unntaksvis når jeg får stabilisert oppstart av gui på Roon og Audirvana osv.

    Målet er å gjøre denne konvolveren så brukervennlig og robust som mulig, så det er fint at dere melder inn stort og smått.

    "Bring it on":cool:
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder dropouts. Du kan prøve å sette CPU til max 98% i de avanserte strøminnstillingene på PC'en ? Du kan også forsøke skru av virtualisering i BIOS.
    Virtualisering var avskrudd, men jeg fant ut av at musikken og klokka i Tidal-appen stopper noen sekunder når jeg spiller MQA-filer. Problemet forsvant da jeg slo av Intel Speedstep (dynamisk klokkehastighet og spenningsjustring) i BIOS. Slo også av C-states, utenom det laveste nivået. Måtte bruke RightMark (gratis programvare) for å få slått av dette også. Synes også det ble mindre dropouts etter dette, men det er mulig at PCen er marginal for lange konvolusjons-filtere og høy samplerate. De aller fleste låtene hører jeg ingen problemer med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn