Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Den er jeg klar over. Og jeg har en løsning på symptomet. Så er et situasjoner der kun biter av gui-en blir synlig, som jeg tror er beslektet. Det har jeg pt ingen løsning på, men jeg tror det vil skje svært unntaksvis når jeg får stabilisert oppstart av gui på Roon og Audirvana osv.

    Målet er å gjøre denne konvolveren så brukervennlig og robust som mulig, så det er fint at dere melder inn stort og smått.

    "Bring it on":cool:
    Vet ikke hvorfor GUI åpner seg? Kanskje ved bytte av spor med annen samplerate? Selv om GUI åpnes og deretter stenges med krysset skjer dette igjen etter en stund. Ingen big-deal som sagt. Jeg la nettopp merke til at i convolvervinduet står det latency ca 2 sekunder på det filteret jeg bruker nå. Høres voldsomt mye ut?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Den kommer i en ny release snart.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Den kommer i en ny release snart.
    Apropos ny release:
    Var i kontakt med RME angående smell/pop ved endring av sample rate, og de var nærmest fornærmet, og så det var helt utelukket at RME var synderen. Vil du se på en nedstenging/muting ved endring av sample rate i konvolveren? Jeg mistenker den for å være synderen, da dette var bare et bittelite klikk med wdm og jriver.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Apropos ny release:
    Var i kontakt med RME angående smell/pop ved endring av sample rate, og de var nærmest fornærmet, og så det var helt utelukket at RME var synderen. Vil du se på en nedstenging/muting ved endring av sample rate i konvolveren? Jeg mistenker den for å være synderen, da dette var bare et bittelite klikk med wdm og jriver.
    Det blir flushing av alle buffere hver gang konvolveren stanser i neste release. Det inkluderer også bytte av samplerate. Jeg er ikke rigget til for å teste her om det løser problemet. Men det kan forhåpentligvis du fortelle meg om noen dager.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har ikke helt fulgt med i timen men er litt nysgjerrig på Audiolense..
    Stiller man fritt til å kjøre DBA oppsett via programvaren?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nei dessverre. DBA må nok løses på annen måte. OMF løser det ved å ha egen hardware der DBA er innstilt, og så "ser" Audiolense hele DBA-riggen som en subwoofer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    ^^^Takk for det. Jeg tror ikke det skal være så vanskelig å finne forbedringsmuligheter på konvolveren en stund fremover. Så da er det bare å holde koken.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har ikke helt fulgt med i timen men er litt nysgjerrig på Audiolense..
    Stiller man fritt til å kjøre DBA oppsett via programvaren?
    Kjører du DBA nå? Kan du i så fall beskrive hvordan du gjør det, inkludert hvordan du kalibrerer den?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Nei dessverre. DBA må nok løses på annen måte. OMF løser det ved å ha egen hardware der DBA er innstilt, og så "ser" Audiolense hele DBA-riggen som en subwoofer.
    Det var jo en fiffig løsning, men det hadde selvfølgelig vært godt å slippe en ekstra duppeditt i kjeden.
    Jeg planlegger å forsøke en SBA-løsning nå i første omgang og lurte ift. potensiell utvidelse til DBA.

    Det virker forlokkende med Audiolense hvor XO, timing, korrigeringer og targets settes opp i en fei bare man kommer over brukerterskelen.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det var jo en fiffig løsning, men det hadde selvfølgelig vært godt å slippe en ekstra duppeditt i kjeden.
    Jeg planlegger å forsøke en SBA-løsning nå i første omgang og lurte ift. potensiell utvidelse til DBA.

    Det virker forlokkende med Audiolense hvor XO, timing, korrigeringer og targets settes opp i en fei bare man kommer over brukerterskelen.
    Du har nok sentralens mest hjelpsomme og tålmodige forsamling mennesker i denne tråden, så brukerterskelen har blitt relativt lav.
    Kjør på! Det er ingen vei tilbake når du kommer i gang med AL
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan verifisere det både JoHoo og Arne sier. Har hørt Arne sitt SBA system og et til med AL, fungerer det
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har ikke helt fulgt med i timen men er litt nysgjerrig på Audiolense..
    Stiller man fritt til å kjøre DBA oppsett via programvaren?
    Jeg bruker en Crown Itech6000 til å drive DBA - og den har jo innebygd DSP. Så hos meg er det veldig enkelt - jeg bruker Lynx AES 16e lydkort - så tar digitalt AES/EBU inn på den ene kanalen på Crown - også setter jeg opp invertering/EQ/delay i Crown sin DSP. Innstilling av bakkanalen er nok uansett ikke egnet for automatisk kalibrering.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    En kompromissløs korreksjon forsinker med opptil 0,7 sekunder.

    En korreksjon som fortsatt er god, men laget for lav latency ligger under 10 ms. Så går det nok an å snike inn litt tidsdomenekorreksjon også, hvis man tillater litt støre tidsforsinkelse. Det ligger i sakens natur at slik tidsdomenekorreksjon som Audiolense gjør må føre til en forsinkelse. Fysisk og matematisk umulig å få det til uten.

    Du får minst tidsforsinkelse når du bruker Audiolense konvolveren. Stort sett alle andre konvolvere tilfører en ikke ubetydelig tidsforsinkelse pga at lyden prosesseres i store blokker.
    Hmm..Hvilke utslag gir de forskjellige buffere og latency på den totale forsinkelsen? I AL-konvolvervinduet står det gjerne latency1500-2000ms. Hvordan er dette relatert til forsinkelsen pga korreksjonen? I bufferinnstillingen i Jriver for Audiodevice har jeg nå default som er 50ms. I bufferinnstillingen for lydkortet har jeg prøvd litt forskjellig, men enten 2048, eller 4096 samples. Jeg prøvde å lage et kort filter i AL, men jeg får uansett en stor forsinkelse på lyden når jeg spiller video fra f eks Youtube.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Du kan jo lese i konvolveren hvor all forsinkelsen kommer fra. Men det som er oppstrøms er ikke inkludert.

    Hvis du skal ha lite latency så er minimum delay korreksjon det beste.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo lese i konvolveren hvor all forsinkelsen kommer fra. Men det som er oppstrøms er ikke inkludert.

    Hvis du skal ha lite latency så er minimum delay korreksjon det beste.
    Oppstrøms? Etter konvolveren? Får prøve å installere konvolveren pånytt, får ikke startet den etter PC-bytte. PCbytte ga større hastighet på konvolusjonen enn jeg hadde trodd, det er ikke store forskjellen på prosessorene (I7-4765T vs I7-4785T), men samme problem med Tidal gjenoppsto, dvs avspillingsklokka og musikken stopper noen sekunder for deretter å gjenopptas. Skjer ved bytte av samplingshastighet, evt muligens fra MQA til vanlig el omvendt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    oppstrøms..... I mitt hode går lyden nedover 😁 fra spiller via konvolver til dac.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    oppstrøms..... I mitt hode går lyden nedover 😁 fra spiller via konvolver til dac.
    Jepp. Dataene flyter da virkelig med strømmen. Og frontveggen er den du ser foran deg, selv om mange omtaler det som "bakveggen" (bak høyttalerne) :alien:
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Av og til blir den værende som stemmer inni hodet.. spesielt etter å ha dissekert Windows noen timer, Arghhhh!
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg har lett etter noen eksempler på buffersettinger og korte filtere, uten å finne så mye. Har slått av TTD, satt filterlengde til 16384, min phase filter, min phase target osv. Hva annet?
    Hvilke bufferstørrelser bruker folket på lydkort, og i avspilleren? 2048 samples ved 44kHz blir jo alene ca 46ms, så det går jo ikke. Default buffer i Jriver er 50ms, som i seg selv blir alt for mye. Forsinkelsen har ikke så mye å si for meg, men for arvingen som spiller en del Youtube er det ille.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    En liten gladmelding ang det jeg har sett på som en smidig og prisgunstig løsning hvor du får "lydkort" og forsterker i ett. Crown sine Drivecore forsterkere brukte jeg i en PA-installasjon da de kom ut og jeg har siden tenkt at jeg skulle skaffe meg en til hjemmebruk. Var en tur hos ArneM nylig og byttet til meg en. Du får modellene både med og uten DSP og med/uten Dante/BLU Link (Crown/BSS sin egen standard). Fra 2- til 8-kanals.

    Smidig løsning 1) Dante som har vært omtalt på HFS før. En lydprotokoll som bruker standard Ethernet kabling og evt routere til å få forskjellig utstyr med dedikert Dante-port til å snakke sammen. Svært fleksibelt. Potensiale for lav latency. Det som er killer appen er at du får en stabil driver/virtual soundcard til PC/Mac som lar en hvilken som helst maskin koble seg på lydnettverket. Velger du en Crown med Dante (eller hvilken som helst amp med Dante - det er mange av dem nå) så trenger du kun en simpel nettverkskabel og et program til 29$ Sjekk ut her!
    • Windows: ASIO and WDM drivers
    • macOS: Core Audio integration
    • 16, 24 and 32-bit audio at 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4** and 192** kHz
    • 4ms, 6ms and 10ms fixed latencies
    • Ultra precision time alignment (1 μsec)
    • Up to 64x64 bidirectional audio channels
    Smidig løsning 2) Bruke Crown (BSS) sin propritære løsning for lydnettverk som heter BLU Link . Denne bruker også standard Ethernet kabling. Her finnes det ikke en løsning for å la PCen se et virtuelt lydkort men Crown har en finfin løsning som er heter BLU-USB. Denne lille boksen gir deg 8 kanaler inn til/8 kanaler ut fra PC/Mac via USB og mot forsterker(ene) du har på lydnettet ditt. Ettersom Crown forsterkerene har like mange analoge inn som de har forsterkerkanaler så kan du bruke analoge innganger du har i reserve på forsterkeren til å koble annet analogt utstyr inn på lydnettet. Du kjører jo heldigitalt rett fra PC/Mac inn i forsterkeren. I går testet jeg med Audiolense XO (har en gammel versjon) og koblet mikrofonen via analog inngang nr 1 (du trenger jo et analogt og forsterket mikrofonsignal). Kun en USB kabel fra PC til BLU-USB boksen og så to Ethernetkabler (en for 8 kanaler inn og en for 8 kanaler ut) fra den og til Crown forsterkeren. Audiolense fant ASIO-driveren til BLU-USB umiddelbart og jeg fikk kjørt måling helt uten pirke med noe. Det er jeg ikke bortskjemt med, selv med RME. Lastet ned en demoversjon på en annen PC og der fungerte det også helt umiddelbart. Gøy!

    Den aller beste løsningen er vel RME UFX eller årets nyeste multikanals superdac parret med Hypex/Vera/Purifi. Litt knotete med flere bokser men det er det man har skap til.

    Fordelen med BLU Link med BLU-USB løsningen slik jeg ser det er i tilfeldig rekkefølge:

    • Du kan koble til Mac uten å ha installert driver, de tilgjengelige kanalene kommer opp som et lydkort. For PC må du først installere ASIO driveren som er gratis.
    • Svært stabilt, beregnet for døgnkontinuerlig drift.
    • God lyd. >108dB signal/støyforhold, analog inn har >104dB
    • Kompakt. Du kan få opp til 8 kanaler med inntil 600W/4 Ohm eller inntil 4 kanaler med 1250W/4Ohm i en 2HE høy boks
    • Innebygget DSP. I enkelte settinger vil du kanskje ha justert enkelte parametre på f.eks subber eller ambience diskanter før du lar Audiolense gjøre magien sin.
    • Innebygget DSP gjør også at forsterkeren også kan brukes i standalone modus i selv et rimelig avansert anlegg om du skulle gå lei PC en gang.
    • Et økosystem med betjeningspaneler og mulighet for å styre f.eks volum via analoge kontrollporter (GPIO).
    • Viftene behøver ikke støye så mye. Bør byttes synes jeg og da er det lite støy. Putt den i et skap...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Men jeg har lett etter noen eksempler på buffersettinger og korte filtere, uten å finne så mye. Har slått av TTD, satt filterlengde til 16384, min phase filter, min phase target osv. Hva annet?
    Hvilke bufferstørrelser bruker folket på lydkort, og i avspilleren? 2048 samples ved 44kHz blir jo alene ca 46ms, så det går jo ikke. Default buffer i Jriver er 50ms, som i seg selv blir alt for mye. Forsinkelsen har ikke så mye å si for meg, men for arvingen som spiller en del Youtube er det ille.
    Sjekk litt lenger frem i tråden på mine korreksjonsprosedyrer. Holdt på å jobbe en stund før jeg fikke det til å sitte med synk på lyd og bilde. Trodde det var fordi jeg kjørte 5 veis filter. Jeg kjører korte buffere i forhold til deg, men opplever at det er forskjell fra pc til pc hvor små buffere man kan kjøre. Synker fint med lydkortbuffer på 512 samples. Det gir en buffer latency på 11,7ms. Tommelfingerregelen hos meg for filterprosedyre er å jobbe for å holde total latency ned mot
    1 500ms.
    Her er gjeldende latency med RAAT_server (roon)
    Konvolver RAAT latency.PNG


    Her er samme med Audiolense_host prosess (streaming fra analoge/digitale kilder for bilde). Som du ser kan jeg visst kjøre forskjellige bufferstørrelser på interface for de forskjellige konvolver-vinduene. Det har jeg faktisk ikke lagt merke til før akkurat nå. Jeg vet at @H.R kjører enda lavere buffer på sit Motu lydkort. Har ikke sjekket lavere enn 256 her da sync er 100% med denne bufferinnstillingen og filter på rundt 1 500 ms.
    Audiolense host latency.PNG
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk litt lenger frem i tråden på mine korreksjonsprosedyrer. Holdt på å jobbe en stund før jeg fikke det til å sitte med synk på lyd og bilde. Trodde det var fordi jeg kjørte 5 veis filter. Jeg kjører korte buffere i forhold til deg, men opplever at det er forskjell fra pc til pc hvor små buffere man kan kjøre. Synker fint med lydkortbuffer på 512 samples. Det gir en buffer latency på 11,7ms. Tommelfingerregelen hos meg for filterprosedyre er å jobbe for å holde total latency ned mot
    1 500ms.
    Her er gjeldende latency med RAAT_server (roon)
    Vis vedlegget 694733

    Her er samme med Audiolense_host prosess (streaming fra analoge/digitale kilder for bilde). Som du ser kan jeg visst kjøre forskjellige bufferstørrelser på interface for de forskjellige konvolver-vinduene. Det har jeg faktisk ikke lagt merke til før akkurat nå. Jeg vet at @H.R kjører enda lavere buffer på sit Motu lydkort. Har ikke sjekket lavere enn 256 her da sync er 100% med denne bufferinnstillingen og filter på rundt 1 500 ms.
    Vis vedlegget 694734
    Takker! Skal eksperimentere litt mere, og se hva jeg får til. Skal se pånytt på innstillingene dine. Men Total latency 1572ms betyr vel ikke at lyden henger etter over 1,5s?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Minimum delay crossover, cyberkul. Bruker du det?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Takker! Skal eksperimentere litt mere, og se hva jeg får til. Skal se pånytt på innstillingene dine. Men Total latency 1572ms betyr vel ikke at lyden henger etter over 1,5s?
    Hei, betyr en slik latency at man i praksis setter opp egne delefiltre i DSP/lydkortet når dere ser på film og liknende over anlegget?
    Og router via Audiolense filtre (med AL convolver/Roon/++) primært for musikk uten bilde? Jeg har vel i grunn vurdert at det er en helt grei løsning (og slik jeg gjør det i dag) siden det i mitt oppsett låter "mer enn bra nok" på film uten Audiolense med i loopen... Det låter bedre MED, men er samtidig allergisk mot bilde og lyd som ikke henger sammen! Faktisk måtte jeg slå av det lille ekstrabufferet i dCS-DAC av samme årsak.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nei,

    Audiolense gjør samme jobben uansett. Man skal bruke minimumfase crossovers, minimumfase target og minimumfase korreksjon. Da blir latency så lav at det er godt innenfor det som oppleves som ute av lipsynk uansett hvor kjapt skjermen responderer. Og så kan man bare legge på latency til lyd og bilde er synkronisert. Toleransene knyttet til lipsynk er ganske stor. 30-40 ms begge veier eller deromkring. Jeg ble ganske overrasket da jeg oppdaget hvor stort slingringsmonnet er.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Nei,

    Audiolense gjør samme jobben uansett. Man skal bruke minimumfase crossovers, minimumfase target og minimumfase korreksjon. Da blir latency så lav at det er godt innenfor det som oppleves som ute av lipsynk uansett hvor kjapt skjermen responderer. Og så kan man bare legge på latency til lyd og bilde er synkronisert. Toleransene knyttet til lipsynk er ganske stor. 30-40 ms begge veier eller deromkring. Jeg ble ganske overrasket da jeg oppdaget hvor stort slingringsmonnet er.
    OK, så du har alltid AL med i loopen men bruker forskjellige filtre avhengig av om du ser på film eller hører på musikk, hvis jeg forstår deg riktig (må ha det inn med teskje innimellom ;-) ?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Nei,

    Og så kan man bare legge på latency til lyd og bilde er synkronisert. Toleransene knyttet til lipsynk er ganske stor. 30-40 ms begge veier eller deromkring. Jeg ble ganske overrasket da jeg oppdaget hvor stort slingringsmonnet er.
    Aha! Her er det (enda) noe jeg ikke har skjønt, er det latency innstillingen i konvolveren du sikter til? Hvordan virker dette? Trodde jeg (om mulig) måtte forsinke bildet for å få lipsync i f eks Youtube.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    OK, så du har alltid AL med i loopen men bruker forskjellige filtre avhengig av om du ser på film eller hører på musikk, hvis jeg forstår deg riktig (må ha det inn med teskje innimellom ;-) ?
    Jaja, nå har jeg akkurat kjøpt ASC Tubetraps for 50k etter å ha eksperimentert med AVAA aktive basstraps, så jeg må spare opp litt en liten stund før jeg kjøper lydkort og starter aktiv deling, så dette er foreløpig mer på planleggingsstadiet for min del... Men har nok landet på at løsningene fra Merging er blant det mest fremtidsrettede med AES67/RAVENNA og masse opsjoner. Og veldig god AD og DA... Veldig kult å kunne ha lydstrømmer via nettverket som er tilgjengelig over alt, framfor låst til en spesifikk PC/MAC via USB. Ser MANGE muligheter her ;-)
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Grr.. nå får jeg ikke startet konvolveren lenger. Ingen feilmelding. Finnes Ikke som lydkort i Tidal. Prosessen er synlig i Taskmanager et par sekunder, deretter forsvinner den. Prøvd å stenge brannvegg, reinstallere konvolveren, logge på som administrator etc. Noen nevnte noen filer under Appdata (tror jeg) som gjorde noe ugagn.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hei, betyr en slik latency at man i praksis setter opp egne delefiltre i DSP/lydkortet når dere ser på film og liknende over anlegget?
    Og router via Audiolense filtre (med AL convolver/Roon/++) primært for musikk uten bilde? Jeg har vel i grunn vurdert at det er en helt grei løsning (og slik jeg gjør det i dag) siden det i mitt oppsett låter "mer enn bra nok" på film uten Audiolense med i loopen... Det låter bedre MED, men er samtidig allergisk mot bilde og lyd som ikke henger sammen! Faktisk måtte jeg slå av det lille ekstrabufferet i dCS-DAC av samme årsak.
    Som BX så har ikke jeg heller to forskjellige filtre selv om det er et alternativ. For min del er det et mål å ha like bra lyd på musikken jeg hører med bilde som den jeg spiller uten bilde. Det krever nok en del jobbing, jeg har ihvertfall brukt en del tid på å finne ut hva som endrer ting vesentlig i den ene eller andre retningen. Jeg får dette greit til både med TTD korreksjon per driver og uten minimum phase filter. Min erfaring er at filterlengde har mye større betydning for latency enn noen av de andre justeringene man kan gjøre i procedure designer. Som sagt tidligere, jeg kjører 5 veis filter og det kan vledig godt være at de responderer annerledes enn hva 2 eller 3 veis filtre vil gjøre. Her er korreksjonsprosedyren som jeg bruker akkurat nå. Kopierte Shy sin som han la ut tidligere i tråden bare for å høre hvordan det låt her. Har stort sett brukt partial correction her tidligere, men dette låter bra det også:
    Shy Atle procedure.PNG

    Dette er filteret som er aktivt på de konvolver vinduene jeg la ut i går som viser latency.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Her følger bilder av hva som skjer med latency hos meg når jeg endrer lengde på filter fra 16k til 32k.
    Shy Atle long filter.PNG


    Så beholder jeg filterlengde og endrer til minimum phase filter. Hold øye med total latency:
    Atle Shy long filter minimum phase latency.PNG

    Latency reduseres, men ikke ned mot target (hos meg) som er rundt 1 500ms som vist tidligere.

    Til sist viser jeg et lineært filter med TTD korreksjon av hver driver og med partial correction, filterlengde 16k
    gut_man linear filter partial correction full ttd.PNG

    Voila, med kortere filter er jeg igjen nede i latency target på ca 1 500ms. Dette filteret funker uten latency både på lyd og bilde. Har jeg behov for å finjustere, så gjør jeg det ved å redusere bufferlengde i lydkortet.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Her følger bilder av hva som skjer med latency hos meg når jeg endrer lengde på filter fra 16k til 32k.
    Latency reduseres, men ikke ned mot target (hos meg) som er rundt 1 500ms som vist tidligere.

    Til sist viser jeg et lineært filter med TTD korreksjon av hver driver og med partial correction, filterlengde 16k
    Voila, med kortere filter er jeg igjen nede i latency target på ca 1 500ms. Dette filteret funker uten latency både på lyd og bilde. Har jeg behov for å finjustere, så gjør jeg det ved å redusere bufferlengde i lydkortet.
    Takker! Jeg ser jo endringen i tallene, men hva er "Filter latency"? Er dette konvolusjonen? taps/2/samplerate *antall kanaler? Gjør du noe for å forsinke bildet Hvis du spiller Youtube video i en web-browser?

    Det er et ferdig filtervalg for Minimum delay XO i Procedure Designer, som jeg tittet på. Der er det brukt en filterlengde på 32k. Endret denne til 16k, men jeg får ikke sett "Latency" resultatet i konvolver GUI, siden jeg ikke får startet konvolveren lenger. Vet ikke hva som har skjedd. Har lagret en .wav-versjon av korreksjonen også, så jeg kan prøve med Jriver interne konvolveren. Satte ned bufferstørrelsen til 64 samples på lydkortet, og det spiller stort sett greit, bortsett fra de merkelige problemene ved at klokka stopper, og lyden blir borte noen sekunder ved samplerate-skifte i Tidal.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Minimum delay crossover, cyberkul. Bruker du det?
    Brukte denne ferdige prosedyra, men reduserte antall taps til 16384. I tillegg minimum phase target. Er det noe mere?

    Hva skjer om en bruker linear phase target?

    min delay xo.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn