He heJeg lÄste volumkontrollen pÄ convolveren sÄ du IKKE skulle ta helt av
Trykk enable volumet control i user prefrensenses(bildet over her) Ăžk max value og max gain til du er fornĂžyd skru oppbygging volumslider som dukker opp i convolver.
Skal du spille grisehÞyt med vinyl sÄ mÄ du frem med sandkassen under sofaen....NÄ prekÊr vi
Skal du spille grisehÞyt med vinyl sÄ mÄ du frem med sandkassen under sofaen....
Ja der var du rÄ Takker igjen sÄ mye. Fungerer veldig bra nÄNy rekord i igangsetting av Audiolense... 15 min fra jeg kom i dÞra hos PÄl til fÞrste mÄling var tatt... Med ferdig oppsatt pc og RME lydkort under armen
Ja, mÄlingen ser ok ut.Jeg har akkurat lastet ned Audiolense demoversjon og har gjort min fÞrste mÄling og jeg har noen spÞrsmÄl
Ser det jeg har mÄlt noenlunde ok ut? (brukte USB inn pÄ Linn og UMIK-1 med kalibreringsfil)
Er det noe sted jeg kan laste ned target eksempler?
Hvilken versjon av audiolense bĂžr jeg kjĂžpe om jeg har stereo oppsett og vurderer Ă„ legge til sub og lydkort i pc senere?
Vis vedlegget 878414
Takk for svar, tenkte Ä starte med filter i roon og sÄ gÄ til pc om det gir mersmak.@storab, om du skal ha en sub, eller fler, sÄ bÞr du absolutt velge XO versjonen.
Sub integrering med AL XO i en vanlig hifi setup gir mye bedre resultater enn noe annet jeg prĂžvd av den "gammelmodige" tilnĂŠrmingen.
Det forutsetter jo da et lydinterface med minst 3 kanaler, 4 kanaler for stereo sub..som vel er Ă„ foretrekke.
Fungerer tidskorreksjon ogsÄ om jeg benytter korreksjonen i roon?Ja, mÄlingen ser ok ut.
Noen kan kanskje dele targets med deg, men du kan uansett ta en kikk i hjelpefila for noen tips.
De fleste ender opp med XO-utgaven enten de skal ha digital deling eller ei. Den gir bedre lydkvalitet pga tidskorreksjon og flere tweak-muligheter.
Ja.Fungerer tidskorreksjon ogsÄ om jeg benytter korreksjonen i roon?
Du bÞr vel ha et lydkort, evt. en DAC som tar seg av bÄde hÞyttaler og sub.Evt kan jeg kjÞre sub kanal(er) i lydkort og hÞyttalerne digitalt til dac?
I tillegg til allerede nevnte Topping DM7, sÄ kan;Takk for svar, tenkte Ä starte med filter i roon og sÄ gÄ til pc om det gir mersmak.
Har du et tips om usb lydkort som er godt egnet?
Evt kan jeg kjĂžre sub kanal(er) i lydkort og hĂžyttalerne digitalt til dac?
KjÞpte XO utgaven nÄ, men lite informasjon om lisens/aktivering i hjelpefilen.Ja, mÄlingen ser ok ut.
Noen kan kanskje dele targets med deg, men du kan uansett ta en kikk i hjelpefila for noen tips.
De fleste ender opp med XO-utgaven enten de skal ha digital deling eller ei. Den gir bedre lydkvalitet pga tidskorreksjon og flere tweak-muligheter.
lisens i boksKanskje Bx er pÄ julebord...som betyr at lisens fila dessverre mÄ vente litt til.
Da kommer lisensen sÄ fort Bernt fÄr laget denAntar at det er manuell utdeling av lisens da, siden ikke noe kom pÄ e-post eller for nedlasting?
(Har sendt e-post med hardware id til audiolense)
Vil jo teste nÄ med en gang
Det er en hands-on prosess. Har sendt deg Mail nÄ.KjÞpte XO utgaven nÄ, men lite informasjon om lisens/aktivering i hjelpefilen.
Hvordan fÄr jeg aktivert programvaren?
Max boost kommer godt med nÄr man ser at noe som burde vÊrt korrigert ikke blir det. Det kan f.eks skje med basser eller diskanter som klatrer / faller med mange dB per oktav. Settingen pÄ Max boost har ikke alltid noe Ä si: ofte sÄ er korreksjonsvinduet flaskehalsen. Men det er en del variasjoner utenom gÄr. Vanskelig blir det evt nÄr det blir for mye korreksjon her og for lite der. Det kan ofte lÞses ved Ä ta ned korreksjonsvinduet (for Ä unngÄ for mye) og Þke Max boost ( for Ä unngÄ for lite).@mk1classic, hva er det den gule linja viser?
ForÞvrig synes jeg max 10 dB boost pÄ meg virker Ä vÊre svÊrt hÞyt.
Jeg har aldri fÄtt god lyd med sÄ mye max boost. Verken i nakne rom eller akustisk behandlet.
Jeg setter max boost sjelden hĂžyere enn 4 dB.
Hvor hÞy max boost som er tilrÄdelig er sikkert individuelt ifm. rom/setup.
Min erfaring er likevel at jo hÞyere den settes, jo dÄrligere lÄter det.
@storab, lisens fila skal puttes i AL mappa i (programvare mappa, der den ble installert)
Et lite spÞrsmÄl rundt funksjonen "Prevent treble boost"
Jeg ser mitt test oppsett her fÄr 4db boost i treble nÄr boost limit stÄr slÄtt pÄ, stemmer dette? Eller gjelder dette boost over 0db linjen, og i sÄfall hvilken "0db" linje, i Target curve eller pÄ den fremviste kurven i dette bildet?
Vis vedlegget 878633
Takk for hjelp.SÄ leit at du stÞter pÄ disse problemene, @storab.
Hvis det krasjer mens du kjÞrer mÄling er det nÊrliggende Ä tenke at dac eller mic faller ut pÄ en eller annen mÄte underveis.
Her hadde det vÊrt Þnskelig Ä eliminere feilkilden(e). Har du en annen PC du kan prÞve? En bÊrbar burde fungere. Noen som kan lÄne deg et lydkort du kan prÞve?
Jeg tenker at dette kan ha med drivere Ä gjÞre, eventuelt hardware (dac eller mikrofon). Jeg har ogsÄ en mistanke fra enkelte komboer om at det fra tid til annen kan oppstÄ skjulte ressurskonflikter mellom to USB-enheter her, uten at jeg vet helt hvordan.
Jeg har ogsÄ erfaringer fra debugging med et USB lydkort jeg har her for at ikke alle lydkortdrivere er pÄlitelige i alle konfigurasjsoner. Den jeg har her (Lynx Hilo) gjÞr f.eks. mye rart hvis den blir utsatt for wasapi-avspilling. Hvis problemet ditt er av et liknende slag kan det godt hende at en annen api enn wasapi fungerer.
MÄlingen din over viser 60 ms delay pÄ hÞyre hÞyttaler. Hvis mikrofonen er sentrert skal denne vÊrdien vÊre svÊrt liten ... og den skal vÊre rimelig konstant fra mÄling til mÄling ... sÄ lenge mikrofonen blir stÄende. Rimelig konstant betyr uendret ned til og med fÞrste desimal her.
Ellers er det en del ting du burde prĂžve her utover Ă„ finne ut om problemet skyldes pc, dac, mikrofon eller kombinasjonen dac+mikrofon.
* KjĂžre wasapi i shared mode.
* PrĂžve direct sound og windows mme.
* PrĂžve med Asio4All imellom Audiolense og lydenhetene. Asio4All er et virtuelt lydkort og bruker en annen lyd-api enn Audiolense til Ă„ kommunisere med lyd-enhetene.
Pass ogsÄ pÄ at default samplingfrekvens I Windows settes til 48 kHz for begge enhetene ... just in case.
Pass ogsÄ pÄ at Roon er 100% nedstengt pÄ PC-en nÄr du kjÞrer mÄlinger. Roon legger beslag pÄ lydkortressurser bare ved Ä vÊre Äpen...
Alt eller ingenting... Du fÄr ikke svar fra BX nÄ som support lisensen er utgÄttJeg bruker 6.13 i dag.
What is it inn for me, to upgrade to the latest version?