Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Et mindre best practice ønskes.
    Manually remove noise delen av programvaren virker ikke veldig dokumentert.
    Hvordan er denne delen ment å virke og hva kan man forvente av forskjellig bruk?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    "remove noise" greia har jeg aldri skjønt noe av.
    Heller ikke "automatic remove noise" greia.
    Hva er greia her??

..og trenger man egentlig denne optionen i det hele tatt, om målingen er tatt med absolutt bakrunns stillhet ved måling?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    dersom man har muligheten er det vel opplagt at man trenger å få kunnskap om hva den gjør og hvordan. Gjerne med eksempler på når man skal bruke og ikke om noen har kunnskap om det.
    Siden det er pr kanal så er det jo opplagt at dersom man fjerner bakgrunnstøy så virker det rart om det skal kun gjøres noen steder og ikke over alt.
    Siden vinduet viser Artifact removal eller noe der om kring så blir jeg enda mer forvirret. For artifakter er ikke det jeg anser som bakgrunnstøy men kan være så enkelt at jeg ikke helt forstår greia her.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.822
    Sted
    oslo
    så vidt jeg kan huske så er vel poenget med den funksjonen at man kan dobbeltsjekke og justere hva AL ser på som støy og hva den tolker som begynnelsen av impulsresponsen - synes å huske at jeg måtte inn og justere den manuelt på tapped horn subbene mine siden den pleide å renske bort for mye i starten (er noen år siden sist jeg leflet med måling så hukommelsen er så som så på akkurat dette)

• Liker
    Reaksjoner: Bx

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    ser at når en velger å benytte seg av funksjonen så glatter den ut. Det jeg stusser på er hvorfor den legger til noe noen steder og trekker fra andre. Dersom man fjerner noe så er det litt rart i mitt hode at den skal legge til noe noen steder i det hele tatt.

Her må nok Bx på banen og forklare funksjonen i detalj slik at julefreden kan senke seg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Støyfjerningen er en enkel vindusfunksjon som fjerner støyen før impulsen starter og ca der halen ender i et støygulv. Funksjonen gir tidskorreksjonen bedre arbeidsbetingelser, ettersom et flatt støygulv ikke uten videre kan korrigeres vekk.

Som regel fungerer automatikken helt fint, men det er enkelte tilfeller der det er høyttalerrespons før hovedpulsen som utilsiktet blir fjernet. Da må man inn og overstyre manuelt.

Men det er ikke behov for å gjøre noe her vanligvis.

Du ser nøyaktig hva som skjer i chartene der du gjør manuell støyfjerning.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    Hei, skulle hatt litt mere gain på utsignal på analog 1 og 2. Altså litt mere gain når jeg spiller plater. Tenkte å høre litt her så jeg slipper å plage Arne hele tiden😝 Når jeg slider pot mtr oppover(høyere volum) så blir det delay i mellom høytalerne…
    79392AB1-1C6F-4DA0-805D-BF4E3D3BA541.jpeg
    2FEF99E0-9E6D-45D8-874D-AA4BC4C2E187.jpeg

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Jeg låste volumkontrollen på convolveren så du IKKE skulle ta helt av 😜
    Trykk enable volumet control i user prefrensenses(bildet over her) øk max value og max gain til du er fornøyd skru oppbygging volumslider som dukker opp i convolver.
    🎶🎶🎶🎶

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    Jeg låste volumkontrollen på convolveren så du IKKE skulle ta helt av 😜
    Trykk enable volumet control i user prefrensenses(bildet over her) øk max value og max gain til du er fornøyd skru oppbygging volumslider som dukker opp i convolver.
    🎶🎶🎶🎶
    He he😝

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    792
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har akkurat lastet ned Audiolense demoversjon og har gjort min første måling og jeg har noen spørsmål
    Ser det jeg har målt noenlunde ok ut? (brukte USB inn på Linn og UMIK-1 med kalibreringsfil)
    Er det noe sted jeg kan laste ned target eksempler?
    Hvilken versjon av audiolense bør jeg kjøpe om jeg har stereo oppsett og vurderer å legge til sub og lydkort i pc senere?

1671558455951.png

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Jeg har akkurat lastet ned Audiolense demoversjon og har gjort min første måling og jeg har noen spørsmål
    Ser det jeg har målt noenlunde ok ut? (brukte USB inn på Linn og UMIK-1 med kalibreringsfil)
    Er det noe sted jeg kan laste ned target eksempler?
    Hvilken versjon av audiolense bør jeg kjøpe om jeg har stereo oppsett og vurderer å legge til sub og lydkort i pc senere?

Vis vedlegget 878414
    Ja, målingen ser ok ut.

Noen kan kanskje dele targets med deg, men du kan uansett ta en kikk i hjelpefila for noen tips.

De fleste ender opp med XO-utgaven enten de skal ha digital deling eller ei. Den gir bedre lydkvalitet pga tidskorreksjon og flere tweak-muligheter.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    @storab, om du skal ha en sub, eller fler, så bør du absolutt velge XO versjonen.
    Sub integrering med AL XO i en vanlig hifi setup gir mye bedre resultater enn noe annet jeg prøvd av den "gammelmodige" tilnærmingen.
    Det forutsetter jo da et lydinterface med minst 3 kanaler, 4 kanaler for stereo sub..som vel er å foretrekke.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    792
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    @storab, om du skal ha en sub, eller fler, så bør du absolutt velge XO versjonen.
    Sub integrering med AL XO i en vanlig hifi setup gir mye bedre resultater enn noe annet jeg prøvd av den "gammelmodige" tilnærmingen.
    Det forutsetter jo da et lydinterface med minst 3 kanaler, 4 kanaler for stereo sub..som vel er å foretrekke.
    Takk for svar, tenkte å starte med filter i roon og så gå til pc om det gir mersmak.
    Har du et tips om usb lydkort som er godt egnet?
    Evt kan jeg kjøre sub kanal(er) i lydkort og høyttalerne digitalt til dac?

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    792
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Ja, målingen ser ok ut.

Noen kan kanskje dele targets med deg, men du kan uansett ta en kikk i hjelpefila for noen tips.

De fleste ender opp med XO-utgaven enten de skal ha digital deling eller ei. Den gir bedre lydkvalitet pga tidskorreksjon og flere tweak-muligheter.
    Fungerer tidskorreksjon også om jeg benytter korreksjonen i roon?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fungerer tidskorreksjon også om jeg benytter korreksjonen i roon?
    Ja.

Du bør vel ha et lydkort, evt. en DAC som tar seg av både høyttaler og sub.
    Hva med Topping's 8 kanaler. En rimelig og god flerkanals DAC.

Da kan du mekke dine egne 3-veis (4-veis) høyttalere på sikt...om du får blod på tanna. ;)

Spør @Hornlyd hva han mener om saken.

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar, tenkte å starte med filter i roon og så gå til pc om det gir mersmak.
    Har du et tips om usb lydkort som er godt egnet?
    I tillegg til allerede nevnte Topping DM7, så kan;
    For 4 kanaler ut (og 4 inn analogt) så er Motu M4 noe å se nærmere på.

RME ADI2-4 PRO SE med 2 analoge inn og 4 ut (balansert) og ennå flere hvis man tar i bruk alle input/output

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Et lite spørsmål rundt funksjonen "Prevent treble boost"
    Jeg ser mitt test oppsett her får 4db boost i treble når boost limit står slått på, stemmer dette? Eller gjelder dette boost over 0db linjen, og i såfall hvilken "0db" linje, i Target curve eller på den fremviste kurven i dette bildet?

1671627988958.png

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    792
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Ja, målingen ser ok ut.

Kjøpte XO utgaven nå, men lite informasjon om lisens/aktivering i hjelpefilen.
    Hvordan får jeg aktivert programvaren?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    @mk1classic, hva er det den gule linja viser?
    Forøvrig synes jeg max 10 dB boost på meg virker å være svært høyt.
    Jeg har aldri fått god lyd med så mye max boost. Verken i nakne rom eller akustisk behandlet.
    Jeg setter max boost sjelden høyere enn 4 dB.

Hvor høy max boost som er tilrådelig er sikkert individuelt ifm. rom/setup.
    Min erfaring er likevel at jo høyere den settes, jo dårligere låter det.

@storab, lisens fila skal puttes i AL mappa i (programvare mappa, der den ble installert)

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje Bx er på julebord...som betyr at lisens fila dessverre må vente litt til.

;)

• Haha

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Antar at det er manuell utdeling av lisens da, siden ikke noe kom på e-post eller for nedlasting?
    (Har sendt e-post med hardware id til audiolense)

Vil jo teste nå med en gang ;)
    Da kommer lisensen så fort Bernt får laget den :)
    Legges i c - programfiler/juicehifi/Audiolense 6.21

• Liker

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Kjøpte XO utgaven nå, men lite informasjon om lisens/aktivering i hjelpefilen.
    Hvordan får jeg aktivert programvaren?
    Det er en hands-on prosess. Har sendt deg Mail nå.

Takk for ordren😄👍

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    @mk1classic, hva er det den gule linja viser?
    Forøvrig synes jeg max 10 dB boost på meg virker å være svært høyt.
    Jeg har aldri fått god lyd med så mye max boost. Verken i nakne rom eller akustisk behandlet.
    Jeg setter max boost sjelden høyere enn 4 dB.

Hvor høy max boost som er tilrådelig er sikkert individuelt ifm. rom/setup.
    Min erfaring er likevel at jo høyere den settes, jo dårligere låter det.

@storab, lisens fila skal puttes i AL mappa i (programvare mappa, der den ble installert)
    Max boost kommer godt med når man ser at noe som burde vært korrigert ikke blir det. Det kan f.eks skje med basser eller diskanter som klatrer / faller med mange dB per oktav. Settingen på Max boost har ikke alltid noe å si: ofte så er korreksjonsvinduet flaskehalsen. Men det er en del variasjoner utenom går. Vanskelig blir det evt når det blir for mye korreksjon her og for lite der. Det kan ofte løses ved å ta ned korreksjonsvinduet (for å unngå for mye) og øke Max boost ( for å unngå for lite).

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Et lite spørsmål rundt funksjonen "Prevent treble boost"
    Jeg ser mitt test oppsett her får 4db boost i treble når boost limit står slått på, stemmer dette? Eller gjelder dette boost over 0db linjen, og i såfall hvilken "0db" linje, i Target curve eller på den fremviste kurven i dette bildet?

Vis vedlegget 878633

I prinsippet skal treble boost limit forhindre en boost i korreksjonen der diskanten faller av. Korreksjon fram til knekkpunkt, og så rett ut til høyre.

Så kan det som var en presis boost limit et stykke ut i algoritmene endre seg når korreksjonsvinduet blir brukt til å begrense det tidsrommet korreksjonen får operere i. Det tar ofte mer tid å lage en «perfekt» utflating enn det korreksjonsvinduet har tid til. Jeg tipper det er det som skjer her. Og da kan det oscillere litt i frekvensresponsen i toppen.

Alternativet vil være en korreksjon som bruker lengre tid på å få jobben gjort, og da vil det oscillere mer i tidsdomenet. Jeg mener det er gode grunner til å begrense korreksjonen i tidsdomenet og så heller tåle noen kompromisser i frekvensdomenet.

En av fordelene med FIR er at man setter absolutte grenser for korreksjonen i tidsdomenet. Dette i motsetning til IIR (tradisjonell eq) der man ikke har kontroll på tidsdomenet. IIR står for Infinitive Impulse Response…

Hvis du ikke liker frekvensresponsen i toppen der: Du får bedre styring med hva som skjer hvis du kjører partial correction i toppen. Det krever dog litt mer forståelse og innsats. En god start er å velge en frekvens der responsen er rimelig flat, og sette den som no correction start-frekvensen.

IMO itt krøll i toppen betyr ingen ting, så lenge det ikke blir for mye boost, og så lenge energinivået over en halv oktav eller så er riktig.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    792
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg sliter med ustabilitet i målinger, ganske ofte får jeg klipping/skurring i signal ved måling og av og til dør appen før den får vist vindu med måleresultat. Jeg bruker en usb hub koblet til usb inngang på Linn Selekt DSM og UMIK-1 Jeg hadde ikke slik klipping når jeg testet måling med demoversjon av 2.0 i går, har XO nå.
    Noen tips om hva som kan være galt?

1671654827010.png

1671654871780.png

Kjører Float32 nå siden programmet krasjet hver gang med int16. Virket med int16 tidligere i kveld samme klipping da.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Så leit at du støter på disse problemene, @storab.

Hvis det krasjer mens du kjører måling er det nærliggende å tenke at dac eller mic faller ut på en eller annen måte underveis.

Her hadde det vært ønskelig å eliminere feilkilden(e). Har du en annen PC du kan prøve? En bærbar burde fungere. Noen som kan låne deg et lydkort du kan prøve?

Jeg tenker at dette kan ha med drivere å gjøre, eventuelt hardware (dac eller mikrofon). Jeg har også en mistanke fra enkelte komboer om at det fra tid til annen kan oppstå skjulte ressurskonflikter mellom to USB-enheter her, uten at jeg vet helt hvordan.

Jeg har også erfaringer fra debugging med et USB lydkort jeg har her for at ikke alle lydkortdrivere er pålitelige i alle konfigurasjsoner. Den jeg har her (Lynx Hilo) gjør f.eks. mye rart hvis den blir utsatt for wasapi-avspilling. Hvis problemet ditt er av et liknende slag kan det godt hende at en annen api enn wasapi fungerer.

Målingen din over viser 60 ms delay på høyre høyttaler. Hvis mikrofonen er sentrert skal denne værdien være svært liten ... og den skal være rimelig konstant fra måling til måling ... så lenge mikrofonen blir stående. Rimelig konstant betyr uendret ned til og med første desimal her.

Ellers er det en del ting du burde prøve her utover å finne ut om problemet skyldes pc, dac, mikrofon eller kombinasjonen dac+mikrofon.

* Kjøre wasapi i shared mode.
    * Prøve direct sound og windows mme.
    * Prøve med Asio4All imellom Audiolense og lydenhetene. Asio4All er et virtuelt lydkort og bruker en annen lyd-api enn Audiolense til å kommunisere med lyd-enhetene.

Pass også på at default samplingfrekvens I Windows settes til 48 kHz for begge enhetene ... just in case.

Pass også på at Roon er 100% nedstengt på PC-en når du kjører målinger. Roon legger beslag på lydkortressurser bare ved å være åpen...

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    792
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Så leit at du støter på disse problemene, @storab.

Hvis det krasjer mens du kjører måling er det nærliggende å tenke at dac eller mic faller ut på en eller annen måte underveis.

Her hadde det vært ønskelig å eliminere feilkilden(e). Har du en annen PC du kan prøve? En bærbar burde fungere. Noen som kan låne deg et lydkort du kan prøve?

Jeg tenker at dette kan ha med drivere å gjøre, eventuelt hardware (dac eller mikrofon). Jeg har også en mistanke fra enkelte komboer om at det fra tid til annen kan oppstå skjulte ressurskonflikter mellom to USB-enheter her, uten at jeg vet helt hvordan.

Jeg har også erfaringer fra debugging med et USB lydkort jeg har her for at ikke alle lydkortdrivere er pålitelige i alle konfigurasjsoner. Den jeg har her (Lynx Hilo) gjør f.eks. mye rart hvis den blir utsatt for wasapi-avspilling. Hvis problemet ditt er av et liknende slag kan det godt hende at en annen api enn wasapi fungerer.

Målingen din over viser 60 ms delay på høyre høyttaler. Hvis mikrofonen er sentrert skal denne værdien være svært liten ... og den skal være rimelig konstant fra måling til måling ... så lenge mikrofonen blir stående. Rimelig konstant betyr uendret ned til og med første desimal her.

Ellers er det en del ting du burde prøve her utover å finne ut om problemet skyldes pc, dac, mikrofon eller kombinasjonen dac+mikrofon.

* Kjøre wasapi i shared mode.
    * Prøve direct sound og windows mme.
    * Prøve med Asio4All imellom Audiolense og lydenhetene. Asio4All er et virtuelt lydkort og bruker en annen lyd-api enn Audiolense til å kommunisere med lyd-enhetene.

Pass også på at default samplingfrekvens I Windows settes til 48 kHz for begge enhetene ... just in case.

Pass også på at Roon er 100% nedstengt på PC-en når du kjører målinger. Roon legger beslag på lydkortressurser bare ved å være åpen...
    Takk for hjelp.
    Sendte deg et par mail med debug melding og litt info.
    Mistenker at det er noe med pc siden målingene får samme feil på intern høyttaler og mikrofon.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    792
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Fikk til en måling med asio4all etter mye knot og har fått laget et filter.
    Imponert over hva korreksjonen i roon leverte på første forsøk så her blir det nok mer herjing etter nyttår :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bx, det derre med ulyder og "blips' i målesveip har i lengre tid plaget meg, de få gangene jeg gjennomfører dem.
    De blir færre når det kortes ned til 3 sec sveip pr deling, men det er likevel irriterende, da jeg må begynne på nytt ( i påvente av av neste t-bane i som passerer) med 8 sveip i en 4-veis setup...det tar jo litt tid.

Ser ut til at jeg må betale for en ny oppgradering av lisens for utbytte av siste oppgraderinger.
    Betales ila et romjula... trur eg.

Jeg bruker 6.13 i dag.
    What is it inn for me, to upgrade to the latest version?

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.585
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke noe ortnlig vinyl liv uten flatbanker.
    Finnes MM flatbanker

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker 6.13 i dag.
    What is it inn for me, to upgrade to the latest version?
    Alt eller ingenting... Du får ikke svar fra BX nå som support lisensen er utgått :p :D
    Men, alle forandringene fra 6.13 til 6.21 ligger her: https://juicehifi.com/download/

Siden oppsettet ditt virker per dags dato er det vel ingen større forandringer. Utfordringen kommer hvis du gjør forandringer i hardware eller PC oppsett. Klassisk så kan Windows gjøre en oppgradering i sin software som krever oppdateringer i AL.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn