Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R1200CL

Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Antall liker
    3
    Takk. Veldig bra forklart, og du har trolig fått til noe unikt og nytt sett med hi-fi øyne. Men la oss glemme SW, og bare tenke wiring. Jeg oppfatter at du kun snakker om stereo, og at du har valgt å bruke ditt oppsett kun som delefiltere og og lagt til romkorreksjon. Er det rett oppfattet ?

Jeg tenker / tror at behovet for romkorrektsjon er størst ved flerkanals avspilling. 5.1, film, SACD. Siden jeg ikke vil bytte ut nåværende utstyr, tenkte jeg at jeg da kunne sette inn Audiolense v.h.a. PC (Kan ikke skjønne andre alternativer finnes, selv om du antyder det). At jeg kan kjøre 6 analoge kanaler ut fra lydkort er greit. Men kan jeg kjøre et romkorrigert digitalt 5.1 signal ut, og da bruke de DAC's i min SSP jeg har.

Beklager hvis jeg spør dumt. Prøver altså bare å forstå hvilke muligheter som finnes til å få romkorreksjon sommen med eksisterende surround prosessor (SSP) jeg har.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Ok, takker. Jeg tenkte å bruke ffdshow, da kan jeg forhåpentligvis gjøre det meste der. Jeg trenger SP/DIF passthrough til BluRay, så vet ikke helt om jeg får dette til, men i det minste verdt et forsøk.

Men sier du at det vil funke fint til ren musikkbruk? Altså at jeg klarer å dele mot suben i filtrene fra Audiolense og sende det ut på SPDIF i fem kanaler (da blir senter og bak tysste om det er 2-kanal) med riktig frekvensområde til sub og dette da holdes unna de andre høyttalerene?
    Om musikken er x.0.
    Men det er nå greiest å høyde for x.1, så slipper du å tenke mer på det.
    Greia er at Audiolense ikke støtter dette da BX sikkert ikke har støtt på problemstillingen som ikke har dukket opp all den tid BX selv ikke har et fungerende multikanalsoppsett med Audiolense. Kan hende jeg tar feil, men det er slik jeg har forstått det.

Dette gjelder analogt ut.. Skal du kjøre 5 kanals S/Pdif (d.v.s AC3/DTS), trengs ikke dette. Det håndteres da av surroundreceiverens innebygde bass-management.

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Sjeiken skrev:
    Men kan jeg kjøre et romkorrigert digitalt 5.1 signal ut, og da bruke de DAC's i min SSP jeg har.

Beklager hvis jeg spør dumt. Prøver altså bare å forstå hvilke muligheter som finnes til å få romkorreksjon sommen med eksisterende surround prosessor (SSP) jeg har.
    Dette er nok ikke mulig idag.
    Eneste muligheten du har er å kjøre signalet analogt ut fra ssp til en AD-konverter koblet til pcn hvor signalet blir behandlet med Audiolensefilteret, signalet må så konverteres igjen før effektforsterkerne. Signalet må på den måten gjennom en ekstra AD/DA konvertering, men er konverteringen god nok vil du nok allikevel merke stor forbedring. (bruker selv denne løsningen til film)

EDIT: du kan ved AD konverteringen upsample signalet så høyt ADC takler, og på den måten få best mulig signal.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Sjeiken,

Det var den nederste av de tre skissene dine som viser korrekt wiring. Hvis du skal korrigere for flere kanaler så må du ha et lydkort som kan transportere flere signaler videre. Dette kan gjerne skje digitalt, men de aller færreste surroundreceivere er i stand til å ta inn multikanals PCM. Derfor blir det som regel begrenset til stereo. Det er folk som kjører multikanal korreksjon med PC og surround receiver men da er receiveren i stand til å ta inn et 5.1 lydsignal via analoge eller flere parallelle SPDIF innganger.

Angående Convolver DX / VST. Såvidt jeg vet går det an å bruke både ffdshow og AC3 for å få rett bassnivå. Jeg tror idealoppsettet for JRiver er å bruke DX plugin til video og VST + Asio til audio.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tre muligheter til å bruke Audiolense filtre i J.River Media Center 14: Convolver wrapper, DirectX Host og convolverVST. Alle ser ut til å fungere fint, men jeg får mer volumtap med convolverVST.

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Nå synser du vel litt, BX. FFDshow har ingen bass-management i seg seg selv.
    Skal du først kjøre romkorreksjon med bassmanagement, må du enten gjøre det fulllt ut i pc'en eller i surroundreceiver. Deler du ved 80hz kan du f.eks ikke sende "romkorrigert" lyd under 80 hz fra de andre høyttalerne til LFE. Og uten skikkelig bass-management støtte som det ikke er i Audiolense (men som det kanskje er, men da må du verifisere det) må man ty til ekstra plugins i Console/Bidule. Det er forsovet ikke noe galt i å ikke støtte dette, men burde det kanskje komme klart fram istedet for å "gå utifra" at det ordner seg med FDDshow. For det gjør det ikke.

Det enkleste er nok med noe ala dette i kjeden før convolver: http://www.kellyindustries.com/bass_manager.html

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Er det kommet noen løsning på AL og Mac enda som noen er kjent med eller har testet ut med hell?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Man skrev:
    Nå synser du vel litt, BX. FFDshow har ingen bass-management i seg seg selv.
    Skal du først kjøre romkorreksjon med bassmanagement, må du enten gjøre det fulllt ut i pc'en eller i surroundreceiver. Deler du ved 80hz kan du f.eks ikke sende "romkorrigert" lyd under 80 hz fra de andre høyttalerne til LFE. Og uten skikkelig bass-management støtte som det ikke er i Audiolense (men som det kanskje er, men da må du verifisere det) må man ty til ekstra plugins i Console/Bidule. Det er forsovet ikke noe galt i å ikke støtte dette, men burde det kanskje komme klart fram istedet for å "gå utifra" at det ordner seg med FDDshow. For det gjør det ikke.

Det enkleste er nok med noe ala dette i kjeden før convolver: http://www.kellyindustries.com/bass_manager.html
    Det er bass management i Audiolense. Men det er ingen automatisk nivåjustering av bassen, så her er man avhengig av et codec program som skiller mellom de ulike hjemmekinoformatene og setter rett nivå på bassen. Men hvis bassnivået blir satt korrekt så kan Audiolense ordne resten. Med meget stor fleksibilitet.

Man kan spesifisere 4 typer høyttalere i Audiolense: Sub, fullrange, fullrange & sub -og small. Både sub og fullrange & sub kan avlaste høyttalere av typen "small" i de nederste oktaver. Videre så er det en input- output matrise (likner litt på den man finner i AC3 filter, men skreddersydd for det aktuell oppsettet selvsagt) der man kan definere hvilke høyttalere ulike input skal routes til. Der er det rom for å sette verdier mellom -1 og +1 slik at man eksempelvis kan la to subber mota 0.1 kanalen med 0.5 lydnivå hver. Eller la høyre og venstre høyttaler dele på senterkanalen. Eller la høyre og venstre fullrange & sub dele LFE og spille bassen til henholdsvis høyre og venstre surroundhøyttaler. Og så videre. Det er meget fleksibelt. Og man får en integrasjon mellom sub og høyttaler som er spitzenklasse.

Ettersom LFE er et eget, båndbreddebegrenset signal som IOFS ikke skal lavpassfiltreres - og ettersom brukeren selv kan styre delefrekvens mellom en høyttaler og en sub som avlaster i de laveste frekvenser - så vil en sub ofte utstyres med flere korreksjonsfiltere: Ett for LFE avspilling der sub'en er en selvstendig høyttaler. Og så ett for de høyttalerne den avlaster. Noen ganger også ett korreksjonsfilter per høyttaler som den spiller bass for.

Den funksjonaliteten som ligger i input output routingen er knyttet til Convolver og forutsetter at man bruker de config filene som genereres av Audiolense. Disse config-filene (og Audiolense) gjør det mulig å kombinere, filtrere og rekombinere signaler før det går til rette høyttaleren. Svært stor fleksibilitet mao.

Jeg tror ikke det går an å lage en VST plugin som tilfører noe vesentlig nytt her. Jeg har heller aldri sett noe system som er i nærheten når det gjelder fleksibilitet og sømløs integrasjon. Det eneste Audiolense mangler er formatspesifikk informasjon på det med bassnivået. Og det er ikke tilgjengelig i et convolusjonsmiljø.

Når man installerer Audiolense så følger det med forslag til input-output routing for de vanligste høyttaleroppsettene og for 2.0 og 5.1 input. Disse kan redigeres 100% og det er mulig å spesifisere nye routinger på andre inputformater som f.eks. 7.1.

Kvigstad

Fersking
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    0
    Jeg lurer på om det er mulig å sette opp systemet som vist i tegningen under i Audiolense?
    Hvis dette er mulig, så lurer jeg på hvilke(t) Lynx kort jeg da må handle inn?

Hilsen
    "Kvigstad"

Vedlegg

Kvigstad

Fersking
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    0
    Ja hvorfor ikke, takk skal du ha :D Fungerer det like bra mot Audiolense som Lynx?
    Og kan det kjøres greit fra f.eks Jriver?
    Mange dumme spørsmål, men har ingen erfaring med dette ::)

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med 8 kanaler havner du lidt midt i mellom!

Lynx TWO-B har 6 utganger, og 2 innganger.
    Man kan selvsagt sette inn 2 kort og få det dobbelte)

(man kan muligens også sette inn et stk Lynx TWO-B og et L22 - da jeg antar det siste er rimeligere).

Steget opp (Prismessig) til en Lynx Aurora er ikke så stort da - Aura finnes med både 8 og 16 kanaler inn og ut!

Jeg bruker Lynx AES 16 - dette kortet koster vel ca 7000,-. og har 16 I/O digitalt. Da må du ha en 8 kanals DA konverter i tillgg. Der finnes det rimelige varianter og dyrere.

For meg var det viktig å ha DACen nær oppsettet for korte kabler, men PCen langt unna. Og da er digital fobindelse ut fra PC å foretrekke! Jeg bruker AES/EBU forbindelse mellom mitt LYNX AES 16 og DAD DACen. Dette er "proffversjonene av SPDIF og har høyere overføringsspenning og er balansert. Protokollen er så vidt jeg forstå ganske lik.

edit - det EMU kortet ser kun ut til å ha 6 utganger. Audiofire ser bra ut!

Mvh
    OMF

R1200CL

Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Antall liker
    3
    BX får svare på det. Jeg har bare lest manualen til kortet. Og så har jeg fått bekreftet at mest sansynlig vil et brukt 1820 kort (ligger ett på Finn nå), også vil fungere. Kanskje BX kan sette opp en forenklet kravspekk til hva et lydkort bør ha som et minimum. Men dette vil jo avhenge av hvilke behov bruker har. Du skal ha et aktivt delefilter + DAC.

Jeg har derimot har trodd at jeg kunne fått et LPCM eller AC-3 kodet signal inn S/PDIF, og så ta dette ut igjen ferdig romkorrigert, hvilket er helt umulig, slik jeg har oppfattet det via de svar jeg har fått. Eneste mulighet til å ungå en ekstra DA til AD kovertering er å ha en S/PDIF for hver kanal ut, og da blir det straks begrensninger i valg av surroundprosessor. Noen som vet om en? Men for professionelle lydoppsett er det jo slik det gjøres.

Siden jeg har en Theta CBIII med Six-shooter, kan jeg muligens få kombinert 5.1 lyd ut analogt fra et lydkort, og inn på CBIII. Altså denne ekstra koverteringen som jeg tror vil forringe lydkvaliteten. Men det var altså mitt behov. Oppsettet med bruk av http://www.digitalaudio.dk/ax24.htm er jo skikkelig proft, og da oppfatter jeg at man ungår ekstra kovertering, men det koster jo deretter.

Edit. OMF har rett. EMU 1616M har bare 6 analoge ut.

EMU 1820 har 8 http://www.emu.com/products/product.asp?product=9871&nav=technicalSpecifications

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Både Lynx og EMU fungerer fint med Audiolense. Jeg har begge. EMU 1616M er nok et røverkjøp. Echo sikkert det samme. Alle de lydkortene gir eksepsjonel god lydkvalitet pr. krone sammenlignet med CD spillere. Lynx kortet mitt er ikke dårligere enn min gamle Marantz SA-11 som kostet nærmere 30k.

RME sine lydkort har best routing muligheter noe som er en fordel hvis man skal sette opp til surroundbruk. ESI har også gode routing muligheter (Directwire), men ser ikke ut til at driverne fungerer med Audiolense. Både meg og Frode har prøvd to ulike ESI lydkort og ingen av oss fikk det til. Styr unna ESI.

Kvigstad

Fersking
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    Både Lynx og EMU fungerer fint med Audiolense. Jeg har begge. EMU 1616M er nok et røverkjøp. Echo sikkert det samme. Alle de lydkortene gir eksepsjonel god lydkvalitet pr. krone sammenlignet med CD spillere. Lynx kortet mitt er ikke dårligere enn min gamle Marantz SA-11 som kostet nærmere 30k.

RME sine lydkort har best routing muligheter noe som er en fordel hvis man skal sette opp til surroundbruk. ESI har også gode routing muligheter (Directwire), men ser ikke ut til at driverne fungerer med Audiolense. Både meg og Frode har prøvd to ulike ESI lydkort og ingen av oss fikk det til. Styr unna ESI.
    Takk til dere alle :D
    Orso; hvor mange analoge utganger er det på ditt EMU 1616M kort (hvis det var det EMU kortet du hadde da?)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Sjeiken,

Det egentlige kravet til lydkortet er at det har så mange innganger og utganger som du behøver. Og at kortet har en driver som støtter ASIO for alle disse innganger og utganger. Og ikke bare i teorien men i praksis også. Og ikke bare på XP men på det operativsystemet som du skal kjøre på. Driverkvaliteten varierer. Her er det nok mye rart ute og går. Og oppsett a la multikanals med Audiolense har en tendens til å være en mer krevende drivertest enn det gjennomsnittlige oppsettet. Hvis man teller kanaler, sjekker for Asio-støtte, bestemmer seg for om man trenger internal loopback og evt. luker ut kandidater som ikke støtter dette, gjør litt research på nettet som ikke avslører ubehageligheter (puh!) så har man sannsynligvis et kort som er helt OK.

Lynx har tre-fire fordeler slik jeg ser det:

1) Tilgang til en mikser med en tilhørend programsnutt som gjør at man lett kan rigge seg til en multikanals volumkontroll operert fra selvvalgte taster eller fra pc-fjernkontroll.
    2) Bra evne til å drive effekttrinn direkte.
    3) Svært god lydkvalitet. LynxTwo B er eksepsjonell i den forstand at det klarer dette selv om det sitter i en støyende PC.
    4) Lynx Studio har relativt god kontroll på driverne sine.

Jeg er ikke overrasket over at omholt mener at LynxTwo låter like bra som den kostbare Marantz-spilleren han har hatt før. Jeg ville heller ikke bli overrasket om en A/B sammenlikning skulle avsløre at Lynx er hakket hvassere. Jeg har kunder som har vraket ultradyre tokanals hifi dac'er + forforsterkere til fordel for det lille, billige pci-kortet fra Lynx. Når man kjører det rett i effekttrinn blir man også kvitt det sløret og unotene som selv de beste preampene bidrar med. Multikanals high end dac og preamp i ett for prisen av en PC + LynxTwo er en svært god deal hvis man er ute etter high end lyd.

Det er ikke automatikk i at alle proffkort og high grade konsument lydkort låter bra. En viss tysk konkurrent som stadig vekk lovprises her på HFS vurderes jevnt over å ha klart dårligere dac'er enn Lynx blant studiofolka. På den annen side: Hvis man er på stramt budsjett så er det klart at mange rimeligere lydkort også kan levere meget bra lydkvalitet. Men LynxTwo er IMO den ubestridte referansen på PCI-fronten og man må nok lete på øverste hylle for å finne noe som låter litt bedre. Og da gjerne i kombinasjon med et digitalt PCI kort. Folk jeg stoler på sier at Twisted Pearl's Buffalo med Sabre 32 dac låter klart bedre. Disse har en tendens til å gruse alle andre dac'er på markedet også.

Forøvrig så mener jeg at den beste surroundprosessoren i tilknytning til et slikt oppsett er å la PC-en gjøre all prosesseringen, og deretter en kabel som går rett fra lydkort til rene effekt-trinn. Som stort sett alle andre konfigurasjoner er heller ikke det en perfekt løsning, dessverre. Jeg vet ikke hva man kan få til på blu-ray fronten for eksempel.

Hvis man så ikke er allergisk mot klasse D så kan man bygge et multikanalsoppsett med lydkvalitet som de færreste stereo-oppsett kommer i nærheten av, og for en svært rimelig penge (relativt sett) Eller hvis man er på cost-no-object budsjett så kan man kjøpe de fineste effekttrinn som er å oppdrive. En surroudprosessor/surroundreceiver oppi dette vil kun fordyre anlegget og degradere lydkvaliteten mener jeg.

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Bx skrev:
    Forøvrig så mener jeg at den beste surroundprosessoren i tilknytning til et slikt oppsett er å la PC-en gjøre all prosesseringen, og deretter en kabel som går rett fra lydkort til rene effekt-trinn. Som stort sett alle andre konfigurasjoner er heller ikke det en perfekt løsning, dessverre. Jeg vet ikke hva man kan få til på blu-ray fronten for eksempel.

En surroudprosessor/surroundreceiver oppi dette vil kun fordyre anlegget og degradere lydkvaliteten mener jeg.
    Ingen tvil om det, hele problemet er at programmene ikke har lov til å sende digitale signaler ut i høyere samplerate enn 16 bit 48khz. Så frem til HDCP reglene er som de er kan man ikke få de nye HD-formatene ut fra pcn på noen annen måte enn HDMI. Om ikke den nye SlyPlayer jobber seg rundt dette.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Jeg har akkurat nå kontakt med en Audiolense bruker som kjører blu-ray analogt inn i PC via RME ADI-8QS. Han sliter litt med å få latency lav nok men forøvrig er jo dette ganske nære pose-og-sekk løsning.

Jeg vurderer å implementere enda kortere filtre slik at det skal bli enklere å få lav nok latency med en slik konfigurasjon. Selv filterlengder ned mot 2k tapper gjør det meste riktig og også en høvelig jobb i bassen.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan komme til en konklusjon at en surround prosessor på generell basis vil degradere lydkvaliteten, for så å diskutere en løsning som innvolverer ekstra A/D konvertering og uønskede problemer med latency. I allefall ikke når det finnes high-end prosessorer med multikanals PCM inn. :)

En annen ting er at i et surround oppsett vil man gjerne ha litt flere kilder slik som for eks. TV dekoder, spillekonsoller etc. En PC er vel neppe veldig brukervennlig og godt egnet som pre om man skal begynne å styre med flere kilder inn/ut, ulike samplingfrekvenser og volum?

Har sett litt på en Audiolense løsning, og tror jeg kanskje begynner å nærme meg noe for mitt bruk. Ser for meg en Lynx AES16 tilkoblet Meridian 861 prosessor via SPDIF (Meridian har 3 x SPDIF inn for multichannel PCM, men det trengs sikkert en AES -> SPDIF overgang). Custom-modifiserte Oppo Blu-Ray avspillere bruker forøvrig allerede de inngangene i dag, slik at man slipper å bruke HDMI. I Windows kjører man da Console eller Bidule med internal loopback på 6 digitale inn/utganger og Convolver. Da vil jeg kunne få all lyd i Windows routet via Audiolense filteret, og på den måten dra nytte korreksjon på all lyd som spilles av i Windows, dvs. FLAC/MP3, mediacenter, DVD og ikke minst software alà Spotify. Alt dette uten å gjøre endringer i lydoppsettet i den daglige driften. Software vil vel stort sett bestå av 44,1 kHz, og vil bli til slutt videre behandlet av prosessor. Kan også velge å gjøre bass managment i prosessor - eller ikke. Bilde går da via skjermkort m/HDMI direkte til videoprosessor for ytterligere behandling.

Jeg vil også ha mulighet til å koble andre kilder direkte til prosessoren, og lyd styres selvfølgelig alltid direkte på prosessor. Lyd vil heller da aldri routes i samme kabel som bilde (som hevdes å være en fordel).

Så langt tror jeg det bør se ganske greit ut (?).

1. Vil en slik løsning med internal loopback på Lynx kunne gi mye latency ved avspilling av film/video, eller gjaldt latency problemet kun ved bruk av VAC?

2. Om man ripper BD i et eller annet format (for eks. MKV), så lagres lyden som multikanals LPCM. Gitt at overstående punkter går i boks, så burde dette i allefall være en grei løsning for korreksjon av Blu-Ray som er mye brukt (for eks. konsert-BD) slik jeg ser det?

Slippes Slyplayer burde vel også BD kunne spilles av med internal loopback/Audiolense filter (siden jeg slipper unna HDMI problematikken og ikke trenger lokal VST host i avspillingsoftware)?

3. Hvordan kobler man målemic på en PC med Lynx AES16 når det kortet ikke har analog inputs? Trenger man da et ekstra lydkort (eller annen PC) for å utføre målinger?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vil bare nevne at driverne til LynxTwo-B fungerer pr. dags dato ikke til å sende DD og DTS digitalt ut med Vista/Windows 7. Lynx holder på å lage nye drivere nå, så forhåpentligvis blir det da løst. Jeg har prøvd å koble en parabol dekoder digitalt inn i LynxTwo-B og fikk da pops/klikkelyder. For min del må det langt bedre totale løsninger til hvis jeg skal bruke et lydkort som pre i anlegget til alt. Hadde jeg kun brukt anlegget til musikk, så hadde derimot fungert veldig bra og man får fantastisk lyd til en billig penge.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Signalet inn må resamples for å kunne kjøres full-duplex, ellers blir det ikke noe sync. Slike ting som dette er forøvrig bygget inn i OSX, mens i Windows må det bygges inn i driverne.

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    HåkonN skrev:
    Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan komme til en konklusjon at en surround prosessor på generell basis vil degradere lydkvaliteten, for så å diskutere en løsning som innvolverer ekstra A/D konvertering og uønskede problemer med latency. I allefall ikke når det finnes high-end prosessorer med multikanals PCM inn. :)

En annen ting er at i et surround oppsett vil man gjerne ha litt flere kilder slik som for eks. TV dekoder, spillekonsoller etc. En PC er vel neppe veldig brukervennlig og godt egnet som pre om man skal begynne å styre med flere kilder inn/ut, ulike samplingfrekvenser og volum?

Har sett litt på en Audiolense løsning, og tror jeg kanskje begynner å nærme meg noe for mitt bruk. Ser for meg en Lynx AES16 tilkoblet Meridian 861 prosessor via SPDIF (Meridian har 3 x SPDIF inn for multichannel PCM, men det trengs sikkert en AES -> SPDIF overgang). Custom-modifiserte Oppo Blu-Ray avspillere bruker forøvrig allerede de inngangene i dag, slik at man slipper å bruke HDMI. I Windows kjører man da Console eller Bidule med internal loopback på 6 digitale inn/utganger og Convolver. Da vil jeg kunne få all lyd i Windows routet via Audiolense filteret, og på den måten dra nytte korreksjon på all lyd som spilles av i Windows, dvs. FLAC/MP3, mediacenter, DVD og ikke minst software alà Spotify. Alt dette uten å gjøre endringer i lydoppsettet i den daglige driften. Software vil vel stort sett bestå av 44,1 kHz, og vil bli til slutt videre behandlet av prosessor. Kan også velge å gjøre bass managment i prosessor - eller ikke. Bilde går da via skjermkort m/HDMI direkte til videoprosessor for ytterligere behandling.

Jeg vil også ha mulighet til å koble andre kilder direkte til prosessoren, og lyd styres selvfølgelig alltid direkte på prosessor. Lyd vil heller da aldri routes i samme kabel som bilde (som hevdes å være en fordel).

Så langt tror jeg det bør se ganske greit ut (?).

1. Vil en slik løsning med internal loopback på Lynx kunne gi mye latency ved avspilling av film/video, eller gjaldt latency problemet kun ved bruk av VAC?

2. Om man ripper BD i et eller annet format (for eks. MKV), så lagres lyden som multikanals LPCM. Gitt at overstående punkter går i boks, så burde dette i allefall være en grei løsning for korreksjon av Blu-Ray som er mye brukt (for eks. konsert-BD) slik jeg ser det?

Slippes Slyplayer burde vel også BD kunne spilles av med internal loopback/Audiolense filter (siden jeg slipper unna HDMI problematikken og ikke trenger lokal VST host i avspillingsoftware)?

3. Hvordan kobler man målemic på en PC med Lynx AES16 når det kortet ikke har analog inputs? Trenger man da et ekstra lydkort (eller annen PC) for å utføre målinger?

Digitalt hele veien før dacen er såklart best. Løsningen jeg bruker tilfører ikke noe særlig mer delay(3ms) men eneste mulighet jeg har til å fikse delayen Audiolense produserer er høyttaleravstander i blu-ray spillern. Fordelen er jo at alt blir konvertert til samme samplerate. Bruker nå 96khz 24bit.

Du sier 3x multikanals pcm inn, har 861 også multikanals pcm ut digitalt og er disse kodet? Mener å ha hørt at utgangene på Meridian avspillerne blir kodet, men håper jo det er feil. 3xmultikanals, mener du da 3x2kanaler som er det Meridian dvdspillern sender ut?

Du nevner Oppo har custom modifiserte spillere med digitale utganger, hvor mange digitalutganger kan den komme med? Har du en link?

1. Internal loopback kan tilføre for mye delay til filmbruk. Er jo bare å koble med kabler istede.
    2. Lagres lyden da i sitt orginale format eller til laveste 16 bit 48khz? SlyPlayer er det store forhåpninger til :)
    3. Full-duplex er viktig for å få til et bra resultat, uten duplex kan lyden fort bli veldig feil. Det beste vil nok være å få tak i en AD/DA converter som kobles på lydkortet ditt.

R1200CL

Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Antall liker
    3
    Hvis det oppklarer noe:
    http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3411&p=2
    http://carltonbale.com/the-state-of-blu-ray-lossless-hd-audio-in-home-theater-computers

Så dersom eksemelvis http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_hometheater_hd.php gjør det mulig å romkorrigere inntil 8 kanaler, uten å downsample, kan kanskje dette bli en fremtidig mulighet. Har noen her på forumet et slikt kort forresten ?

Audiolense henvender seg vel både til proff og oss lydfreaker, men det er vel en viktig forskjell, for proff markedet vil aldri ha HDMI som en opsjon antar jeg, og de får nødvendig oppløsning via eksisterende S/PDIF tilkoblinger (antar jeg), og kan bare legge til og mikse inn nødvendig oppsett etter behov. Vi får dette (altså høyoppløslig lyd) kun i form av 2 kanaler via S/PDIF, eller via flerkanals lyd via HDMI. Jeg har ikke helt fått med meg forskjellen mellom LPCM og PCM, og eventuelt bitstrøm, som vel også er en opsjon man kan ta ut av i hverfall DVD spilleren. Men har jeg forstått Audiolence sine muligheter rett, kan ikke Audiolense ta DVD filmlyd av ymse slag og romkorrigere dette, og sende det tilbake digitalt. Bare analogt, slikt jeg har forstått det. Ikke helt sikker her heller. Noen kunne kanskje prøvd å sette opp en matrise på hvilke muligeter som finnes. Det er vel heller ikke helt riktigt å gi Audiolence "skylden" for hva som er mulig eller ikke mulig heller. Det er vel trolig heller min manglede forståelse av lydformatene, og hva man kan gjøre med dem, og kanskje hvilken SW som gjør hva. SW mulighetene har vel blitt nokså godt belyst i dette fora.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Har nå fått min Mini-mac i hus som er tiltenkt Audiolense og musikk/filmavspilling. XP skal legges inn. Spørsmålet er hvordan jeg bør legge inn XP for å få størst mulig utbytte av både AL og musikk/film? Legger jeg inn XP på bootcamp får jeg ikke utnyttet MAC partisjonen. Hvordan vil det virke hvis jeg legger inn XP på parallell desktop slik at begge OS er oppe samtidig? Er det mulig å dele mapper slik at musikken fra OSX kan routes gjennom filtrene til Audiolense i XP? Eller må jeg rett og slett kjøre alt via XP? Har opplevd at Parallell Desktop kan være litt ustabilt til tider og er ikkelysten på at dette faller ned mens effektene står på...
    Noen som har prøvd?

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    score skrev:
    Du sier 3x multikanals pcm inn, har 861 også multikanals pcm ut digitalt og er disse kodet? Mener å ha hørt at utgangene på Meridian avspillerne blir kodet, men håper jo det er feil.
    For ordens skyld - jeg har er en Meridian prosessor, ikke avspiller. Meridian sine avspillere sender multikanals-lydsporet over 3 x coax, kodet i Meridian sitt eget priopritære MHR format. Dette signalet kan man ikke tappe.

score skrev:
    3xmultikanals, mener du da 3x2kanaler som er det Meridian dvdspillern sender ut?
    På Meridian prosessoren er det mange S/PDIF innganger. Jeg kan kombinere 3 som multikanals innganger, dvs. hver S/PDIF tar da 2 kanaler. Totalt 6 kanaler per i dag.

Se vedlegg for hva jeg tenker for mitt system. Jeg vet ikke enda om det lar seg gjøre i praksis. Om internal loopback gir for mye delay, så burde det vel være muligheter for å kompansere for dette i ffdshow.

score skrev:
    Du nevner Oppo har custom modifiserte spillere med digitale utganger, hvor mange digitalutganger kan den komme med? Har du en link?
    Oppo har det ikke, men HT Custom modifiserer Oppo-spillerene for å gi 4 x SPDIF ut til lyd. Dette for å kunne støtte prosessorer som ikke har HDMI inn, men flere SPDIF for multichannel. http://www.custom-ht.com/

Spilleren heter Meridian Edition, men kan også brukes mot for eks. Lexicon - ergo er det ikke snakk om MHR, men ren PCM over 4 x SPDIF.

-Modified for pure direct PCM 4x S/PDIF digital output (full 8 channels) for Lexicon/Meridian etc.

Det er kanskje en mulighet for å kjøre denne spilleren inn på lydkort med flere digitale inn (som for eks. Lynx AES 16, men da via AES/SPDIF konvertere). Jeg vet ikke om PAP kanskje setter en stopper for det.

score skrev:
    1. Internal loopback kan tilføre for mye delay til filmbruk. Er jo bare å koble med kabler istede.
    Men da må man ha et eksternt drivverk som kjører gjennom PC`en, eller misforstår jeg deg nå?

score skrev:
    2. Lagres lyden da i sitt orginale format eller til laveste 16 bit 48khz? SlyPlayer er det store forhåpninger til :)
    Jeg tror ikke det er noen slike begrensninger på Matroska (MKV) siden det egentlig bare er en "container", og det skal støtte PCM. Noen får arrestere meg her om det er feil.

Evn. så er vel .TS (Transport Stream) et alternativ, men jeg vet ikke om det kan kombineres med subtitles da formatet i seg selv ikke inneholder det.

EDIT: Jeg fant noe oppklarende på linken til Sjeiken:

"Yes, it is, but isn't easy. Basically you decrypt the Blu-ray disc using AnyDVD HD, split the audio and video into different files, convert the lossless HD audio track into a lossless 8-channel FLAC file (containing identical audio), and the recombine the video and FLAC audio in a MKV container and play it back using your favorite video player. Unfortunately, you lose all the extras on the disc. "

Vedlegg

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Med tanke på utgangene i Meridian spillerne, tenkte jeg bare på om inngangene på 861 støtter andre format enn MHR, noe dem da gjør. Meridian 861 kommer vel med 4coax etterhvert.

Veldig spennende den fiksa versjon av Oppo med 4 digitale utganger. Dette er jo løsningen på hele problemet med Blu-ray/Audiolense/aktiv deling. Er nødt til å bestille meg en sånn om ikke så lenge hvis ikke PAP som du sier stopper det. Sendes PAP vanligvis med signalet over HDMI? Hvis ikke er det nok rett frem med tanke på tilkobling til lydkort. Har kikket etter en sånn løsning lenge, men ikke kommet over noen. Takk for linken.

På oppsettet ditt, har du tenkt til å sløyfe Audiolense på alt som er koblet til 861 med unntak av pcn? Skal være en fordel å kunne koble til WordClock fra lydkortet til dacen, er det mulig på 861?

FFDshow eller AC3 filter kan begge fint brukes til delay på ting du spiller av fra pcn, men er ikke sikker på hvordan det blir med avspilling av de nye formatene osv. Med en slik Oppo spiller vil man være nødt til å få avspillingen ned mot 0ms delay.

Istede for Internal loopback kan du koble med breakoutkabler fra lydkortet hvor hver kabel har 4xlr inn og 4xlr ut. Så det gjelder da for det du spiller av fra pcn også.

Muligheter for orginal lyd fra pcn er jo strålende, SlyPlayer kommer vel også snart nå. Synd det skal ta så lang tid å rippe..

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Sjeiken skrev:
    Hvis det oppklarer noe:
    http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3411&p=2
    http://carltonbale.com/the-state-of-blu-ray-lossless-hd-audio-in-home-theater-computers

Men har jeg forstått Audiolence sine muligheter rett, kan ikke Audiolense ta DVD filmlyd av ymse slag og romkorrigere dette, og sende det tilbake digitalt. Bare analogt, slikt jeg har forstått det. Ikke helt sikker her heller. Noen kunne kanskje prøvd å sette opp en matrise på hvilke muligeter som finnes. Det er vel heller ikke helt riktigt å gi Audiolence "skylden" for hva som er mulig eller ikke mulig heller. Det er vel trolig heller min manglede forståelse av lydformatene, og hva man kan gjøre med dem, og kanskje hvilken SW som gjør hva. SW mulighetene har vel blitt nokså godt belyst i dette fora.
    Fin link fra carltonbale, tragisk at det skal være sånn.. Dette er skrevet for ett år siden, noen oppdateringer frem til nå?

Det er tilkoblinger og software til pcn som er problemet. Analogt er idag ikke noe problem, mulig nå også Oppo spillern kommer uten AACS. Hvis den gjør det er det fritt frem med digitalt også. Eneste er at dette må skje med x antall coax(2kanals).

R1200CL

Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Antall liker
    3
    score skrev:
    Veldig spennende den fiksa versjon av Oppo med 4 digitale utganger.
    Tja, er vi sikre på at dette ikke er nedskalert lyd som blir tilbudt ? Håper du sender dem en mail og undersøker litt.
    "Optional modification for 4 LPCM digital output for delivering pure 8 channel audio to high-end audio processors like Meridian" De tilbyr altså bare et proprietær lydformat ?

Og spennende nok tilbyr Oppo http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-83SE/blu-ray-BDP-83SE-Features.aspx disse DAC's Bx nevnte tidligere. Men merklig nok bare med RCA plugger, og dette er jo balanserte DAC's ifølge http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx.

Så igjen blir da spørsmålet om Oppo har tatt nedskallert lyd, eller om de faktisk sender HD lyd til disse DAC's. Jeg kan ikke se at modifiseringen tilbudt av http://www.custom-ht.com/ gir bedre muligheter på lydsiden, enn det Oppo selv tilbyr. (Ja utover muligens den proprietære løsningen da).

Altså i teorien ikke noe nytt i forhold til andre lure løsninger diskutert på forumet, slik jeg forstår dette.
    Altså for oss som ikke har Meridan, kan/må vi bruke bra lydkort på PC. Og selv de som har Meridian får jo fordeler av PC, da det jo er bekreftet at denne tar imot flere S/PDIF samtidig. (Eller snubla jeg her. Måtte det være proprietære signaler på disse S/PDIF).

Liten update
    Leser her: http://www.meridian.co.uk/media/12670/861v4_data_scr.pdf

"IE42: Digital Input/Output with 6 x S/PDIF (IEC1937) coax inputs, 1 TOSLink optical
    digital input, multiple input options. Includes 150 MIPS DSP de-jittering facility
    and upsampling to 24-bit, 96kHz sampling. 2 x 2-channel S/PDIF outputs."

Indikerer ikke dette at lyden inn ikke er tilsvarende den man kan få via HDMI ?
    Og lyd ut er da tilsvarende upsamplet. Gjør denne noe som ikke Lynx kortet gjør da ?
    Tror jeg får snakke litt med Andrè på HIFi-Huset, og høre hans forståelese av dette.

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Sjeiken skrev:
    score skrev:
    Veldig spennende den fiksa versjon av Oppo med 4 digitale utganger.
    Tja, er vi sikre på at dette ikke er nedskalert lyd som blir tilbudt ? Håper du sender dem en mail og undersøker litt.
    "Optional modification for 4 LPCM digital output for delivering pure 8 channel audio to high-end audio processors like Meridian" De tilbyr altså bare et proprietær lydformat ?

Og spennende nok tilbyr Oppo http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-83SE/blu-ray-BDP-83SE-Features.aspx disse DAC's Bx nevnte tidligere. Men merklig nok bare med RCA plugger, og dette er jo balanserte DAC's ifølge http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx.

Så igjen blir da spørsmålet om Oppo har tatt nedskallert lyd, eller om de faktisk sender HD lyd til disse DAC's. Jeg kan ikke se at modifiseringen tilbudt av http://www.custom-ht.com/ gir bedre muligheter på lydsiden, enn det Oppo selv tilbyr. (Ja utover muligens den proprietære løsningen da).

Altså i teorien ikke noe nytt i forhold til andre lure løsninger diskutert på forumet, slik jeg forstår dette.
    Altså for oss som ikke har Meridan, kan/må vi bruke bra lydkort på PC. Og selv de som har Meridan får jo fordeler av PC, da det jo er bekreftet at denne tar imot flere S/PDIF samtidig. (Eller snubla jeg her. Måtte det være proprietære signaler på disse S/PDIF).
    Er ikke sikker på at de sender ut høyere enn 16bit, 48khz ukodet, men hvis de gjør det er det ganske stort for min del. 4 digitale coax utganger som alternativ til HDMI må du nok lete lenge etter. HDMI sammen med Audiolense kommer nok ikke med det første, eneste mulighet er AES kabel eller XLR/coax digitalt.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Sjeiken skrev:
    Tja, er vi sikre på at dette ikke er nedskalert lyd som blir tilbudt ?
    Det er -ikke- nedsamplet/konvertert. Lydsporet er tappet direkte - altså ren lossless LPCM.

Sjeiken skrev:
    Nei. Men Meridian er en av de få som har denne muligheten. Som jeg skriver tidligere gjelder det også Lexicon.

HT Custom kan ikke bygge om spilleren til å støtte MHR selv om det hadde vært noe poeng - Meridian ikke gir ut protokollen til 3.part.
    Det som skjer er at signalene blir tappet direkte fra lydprosessor i Oppo (åpner man spilleren, ser man sikkert loddingene direkte på chip som HT Custom har gjort). Dette signalet har også sin egen klokke (som skal være oppgradert av HT Custom).

Resultatet er en bedre måte å overføre lyden på enn HDMI.

Sjeiken skrev:
    Altså for oss som ikke har Meridan, kan/må vi bruke bra lydkort på PC. Og selv de som har Meridian får jo fordeler av PC, da det jo er bekreftet at denne tar imot flere S/PDIF samtidig. (Eller snubla jeg her. Måtte det være proprietære signaler på disse S/PDIF).
    Meridian tar i mot både LPCM og MHR på S/PDIF inngangene, ja. Man kan sette de opp som stereo, eller gruppere flere sammen som multikanals oppsett. Meridian 861 har også eget kort med AES innganger for tilkobling mot studioutstyr (for eks. Lynx lydkortet), men disse inngangene ser dessverre ikke ut til å kunne grupperes sammen på samme måte.

Sjeiken skrev:
    Indikerer ikke dette at lyden inn ikke er tilsvarende den man kan få via HDMI ? Og lyd ut er da tilsvarende upsamplet. Gjør denne noe som ikke Lynx kortet gjør da ?
    Tror jeg får snakke litt med Andrè på HIFi-Huset, og høre hans forståelese av dette.
    Altså LPCM signalet som mater Meridian via S/PDIF blir upsamplet om nødvendig/ønskelig. Det er ikke særlig mer komplekst enn det.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    score skrev:
    Med tanke på utgangene i Meridian spillerne, tenkte jeg bare på om inngangene på 861 støtter andre format enn MHR, noe dem da gjør. Meridian 861 kommer vel med 4coax etterhvert.
    Ja, eller Smartlink (CAT-5).

score skrev:
    Veldig spennende den fiksa versjon av Oppo med 4 digitale utganger. Dette er jo løsningen på hele problemet med Blu-ray/Audiolense/aktiv deling. Er nødt til å bestille meg en sånn om ikke så lenge hvis ikke PAP som du sier stopper det.
    Modifisering av Oppo er bare en av flere.

Cypress CLUX11SA kunne også modifiseres til å gi 4 x S/SPDIF fra HDMI. Da kunne man få tappet alle HDMI kilder. Men jeg tror ikke Switch Box modifiserer disse noe mer. Kanskje fordi Meridian nå har en løsning for å ta i mot HDMI.

http://www.switch-box.com/S_PDIF_installation/Entries/2008/10/30_Cypress_CLUX-11SA.html

score skrev:
    Sendes PAP vanligvis med signalet over HDMI?
    Nei. HDMI har HDCP.

Ok, litt kreativ resonering følger. Prinsippet bak DRM-beskyttelse på Blu-Ray er som følger (slik jeg har fortstått det):

Filmselskapene var som vanlig livredde for at filmene skulle kunne piratkopieres. Derfor blir software på Blu-Ray (og HD-DVD) kryptert som AACS (DVD hadde CSS). Men mellom avspiller og skjerm/TV ville jo signalet være fysisk åpent slik at det kunne tappes (avspiller må dekode AACS for å behandle lyden). Der kommer HDMI inn. Signalet HDMI sender blir det kodet på nytt til det som er best kjent som HDCP. Dette dekoder mottakeren igjen. Dermed er grensesnittet mellom avspiller og fremviser beskyttet, og Ola Nordmann får, til filmselskapenes store lettelse, ikke lenger tatt enkel backup av filmene sine.

Men det er et hull, og det er der PAP (Protected Audio Path) og PCP (Protected Video Path) kommer inn. Etter at signalet blir dekodet fra AACS i avspiller og er på vei til GPU (der det blir kryptert på nytt), ligger lyd datastreamen helt åpen og ukryptert. For en vanlig BD-avspiller vil vel det neppe være et sikkerhetshull, men i en PC betyr det at datastreamen går fra avspiller og gjennom RAM helt ubeskyttet. Det kan gjøre det (og gjør det) enkelt for 3.part software å plukke data opp. For å forsikre seg om dette, ble PAP/PVP-kryptering innført. Signalet blir altså kryptert nok en gang, og selve GPU dekoder det igjen før HDCP tar over. I prinsippet er altså lyd/bilde kryptert i hele 3 ulike protokoller før den ender opp i høyttalerene.

Nå endte jo historien ikke helt som filmselskapene hadde håpet på. AACS ble knekt ganske fort, og det gjør at vi kan kopiere filmene (100% lossless) med riktig software. PAP er fortsatt problematisk (i allefall om man skal ha lossless lyd - ikke downsample), da det er få lydkort leverandører (eller grafikk-kort) som støtter PAP dekoding.

Poenget med dette er følgende; Jeg er ganske sikker på at PAP ikke er en del av en vanlig blu-ray avspiller i det hele tatt, men snarere en krypteringsprotokoll for å beskytte data i et Windows-miljø. Jeg tror derfor heller ikke PAP er noe som noen gang vil være aktuelt over et fysisk grensesnitt som HDMI eller S/PDIF. Uansett om så hadde vært tilfelle, så støtter naturligvis ikke Meridian PAP-kryptering (som jeg tror er en AES 128bit kryptering), så signalene som tappes rett før HDMI-chip er ganske enkelt nødt til å være rene LPCM signal - uten noe tull.

I prinsippet ser jeg ikke (med min begrenset kunnskap om emnet) noe teoretisk problem med å koble en Oppo spiller direkte på digital-inngangene til et lydkort, legge til et convolver filter og sende det ut ferdig korrigert - analogt eller digitalt.

Blir vi noe klokere? ;D

score skrev:
    På oppsettet ditt, har du tenkt til å sløyfe Audiolense på alt som er koblet til 861 med unntak av pcn? Skal være en fordel å kunne koble til WordClock fra lydkortet til dacen, er det mulig på 861?
    Jeg vet ikke om jeg kan koble wordclock inn på 861. Jeg tror ikke det, i allefall ikke med standard kortene.

Det mest optimale hadde selvfølgelig vært Audiolense på alle kilder, men det er ikke så praktisk å måtte ha på PC for å se for eks. TV. Jeg vet ikke om det løser seg teknisk heller. Jeg har lagt inn en BD avspiller der - utenfor HTPC`en. Mest for å ha det lett tilgjengelig for samboer når ikke jeg er hjemme. Mulig det blir en Oppo direkte på inngangene til PC`en alà løsning skissert ovenfor.

score skrev:
    FFDshow eller AC3 filter kan begge fint brukes til delay på ting du spiller av fra pcn, men er ikke sikker på hvordan det blir med avspilling av de nye formatene osv. Med en slik Oppo spiller vil man være nødt til å få avspillingen ned mot 0ms delay.
    Med en rask PC og nok "headroom" i innstillingene til Oppo (tenker da på speaker managment), bør det kanskje la seg gjøre.

Med en Meridian prosessor vil man kunne gjøre speaker managment 2 ganger, dvs. man kan legge til forsinkelse 2 ganger - 1 gang i Oppo`en og en gang i prosessor. I teorien bør man kunne legge til en del delay der. Det er bare å legge til lik delay på alle kanaler, og la Audiolense filteret ta seg av de faktiske forhold i rommet.

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    HåkonN:

Dette er jo virkelig godt nytt, da er det bare å få bestilt en modifisert Oppo så snart som mulig :)

Fint med en oppklaring på hvor ille beskyttelsen på Blu-ray er, blir absolutt klokere av dette. Ser jo da virkelig lyst ut for digitalt signal hele veien for Blu-ray i 8 kanaler..

Skjønner den med lett tilgjenglig for andre, har ei i huset her som ikke er veldig begeistret for slik jeg har det satt opp idag. Tenker på å koble opp en surround pre her også for litt enklere bruk, og flere tilkoblinger, men vil nok sende det gjennom Audiolense også. En custom surround-pre med 4 digitale Coax/Xlr ut hadde vært noe.

Delay går ann å stille på den måten, men sliter fortsatt med at det akkurat ikke er nok til å bli perfekt sync mellom lyd og bilde. Tror man har ca 7.5m hver vei med delay i de fleste surround produkter, dette er jo en del ms. Er ikke helt sikker på hvordan det blir med delayen gjennom 2 produkter, men vil ikke de ms man har til rådighet for å sende bilde etter lyden bli "brukt opp" på det første produktet man bruker avstander på? En annen ting, er det mulig å stille avstander på avspiller når signalet ikke konverteres til analogt der? Må som du sier alltid ha like avstander på alt, og la Audiolense måle alle avstander.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Denne convolveren blir det snakket pent om.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/32033

Har tenkt i samme baner som Parelius - gjøre måling i lytterommet, og så ha en filterløsning i Mac OSX som jeg kan bruke når jeg vil ...
    Har ikke testet dette, men kommer til. Hvis filterløsningen (romkorrigering) kan legges over i Mac OSX og fungere derfra, vil jeg også samtidig kunne kjøre Active XO filtre i Mac OSX? Dette vil jo løse en hel del for min del med tanke på partisjonering, deling av RAM, switching mellom XP/OSX etc.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    score skrev:
    Delay går ann å stille på den måten, men sliter fortsatt med at det akkurat ikke er nok til å bli perfekt sync mellom lyd og bilde. Tror man har ca 7.5m hver vei med delay i de fleste surround produkter, dette er jo en del ms. Er ikke helt sikker på hvordan det blir med delayen gjennom 2 produkter, men vil ikke de ms man har til rådighet for å sende bilde etter lyden bli "brukt opp" på det første produktet man bruker avstander på?
    Det har du jo selvfølgelig helt rett i. Gikk litt fort i svingene der. Man justerer selvsagt delay mot bildet i BD-avspiller - thats it. Mon tro hvor mange meter man har til rådighet på Oppo spilleren. Jeg sjekket brukermanualen, men ble ikke mye klokere. Kan være greit å sjekke ut - det kan jo faktisk være mindre enn 7.5meter også.

I Meridian 861 er det faktisk hele 100ft, dvs. over 30m å gå på. Det burde gi ganske mye delay. Tyder på at dette kan variere en del.

Slyplayer høres fint ut.

score skrev:
    En annen ting, er det mulig å stille avstander på avspiller når signalet ikke konverteres til analogt der? Må som du sier alltid ha like avstander på alt, og la Audiolense måle alle avstander.
    Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle gå så lenge signalet blir konvertert til LPCM i avspiller. Bitstream vil selvfølgelig ikke gå.

Sjekket brukermanualen til Oppo, der står det kun det ikke går med bitstream som output. Da må det være som jeg sier - avstandsjustering på LPCM burde gå fint.

N

nb

Gjest
    HåkonN skrev:
    I Meridian 861 er det faktisk hele 100ft, dvs. over 30m å gå på. Det burde gi ganske mye delay. Tyder på at dette kan variere en del.
    Lyden går 330-340 meter i sekundet, så 100 fot blir da i underkant av 0,1 sekunder delay.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Vurderer å bestille meg et slikt Lynx kort.

Slik jeg tolker det er det 2 potensielle kort (forutsatt at man vet om man trenger PCIe eller PCI).

Lynx AES16-XLR : Plus two CBL-AES1604 (dsub to XLR) six-foot cables
    Lynx AES16-SRC : With eight channels of sample rate conversion plus two CBL-AES1604 cables

Kan det være noe som helst behov for den dyrere SRC versjonen?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn